Etätyö

Meillä toistaseksi vpn pelannut. Saa nähdä miten käy jos porukka rupee enemmän että hommiin.

Itse olen nyt alkuun kai vaan 2 päivää kotona. Varotoimi koska mulla ollut kurkku kipeä.

Minulla puoliso passitettiin myös etätöihin seurakseni, koska minulle STM suositteli tuota 14vrk etätyötä / poissaoloa töistä. Nyt sitten vähän järjestellään, että molemmilla on riittävän hyvä työtila käytössä. Omalla kohdallani tilanne on se, että en minä tämän koneen kanssa kyllä saa millään aikaani kulumaan koko viikkoa, joten pitänee ruveta käymään pyörälenkeillä tmv. kesken työpäivän. En olisi yllättynyt, jos kohta ilmoitettaisiin, että käynnistetään YT:t ja sitä kautta lomautukset.

E. Juuri äsken tuli pyyntö käydä katsomassa yhdellä työmaalla hommia, mutta kun kerroin tilanteen, niin hyvin tuli ymmärrystä. Sovittiin, että olen ensi viikolla yhteydessä ja katsotaan mikä on tilanne silloin.

1 tykkäys

Tämä on se etätyön suola mielestäni että voi työpäivän aikana tehdä myös muuta. Itse olen tehnyt etätyönä 70-90% töistä vuodesta 2005 lähtien (mm siksi että välillä ollut firmojen ainoa työntekijä Suomessa). Aikoinaan taloa rakentaessa tein jopa nikkarointi tai maalaushommis kesken työpäivän ollen koko ajan puhelin-/sähköpostivalmiudessa. Nykyään tulee tehtyä kesken työpäivän mm. lenkkiä koiran kanssa ja käytyä kaupassa ja vaikkapa nuorimman tyttären kanssa puistossa/luistelemassa tms.

3 tykkäystä

Hauska idea. Perustakaa virtuaalinen etäkahvihuone. Älkää kuitenkaan keskustelko siellä sensitiivisiä työasioita, jos käytössä on joku avoin/ilmainen alusta.

2 tykkäystä

Etätyö on nyt väistämätön ja toivottava työtapa aina kun mahdollista (ja ehkä tullut yhä enemmän jäädäkseenkin). Olen tehnyt osittain etätyötä tähänkin asti, mutta nyt sattuneista syistä kokoaikaisesti vain etänä.
Miten palstalaiset?

Teetkö etätyötä

  • Teen etätyötä kokoaikaisesti
  • Teen osittain etätyötä
  • En tee työtä etänä

0 voters

Microsoft Teams tökkinyt tänään, viestit ei meinaan lähteä jne. Taitaa olla melkoinen piikki siellä.Onko muilla ollut Teamsin tai muiden työkalujen kanssa ongelmia?

Teams ei meillä ole VPN takana niin sekään ei selitä.

Kävimme toimistolla. Sovittiin että jatketaan osittain etänä, joku menee aina päivystään. Itse taidan olla koko viikon kotona. Ehkä pidän ihan lomaakin loppuviikosta. Meillä pieni neljän hengen toimisto.

Joo, on kuulunut monenlaisista Teams-ongelmista. Multakin hävinnyt kokonaan mahdollisuus vaihtaa tenantia. :pensive:

1 tykkäys

Ei, on ollut tänään kolmesti palaverikäytössä ym. eikä minkäänlaista ongelmaa ole esiintynyt.

Tämä. Juuri äsken korjasin kodinhoitohuoneen vuotavan hanaliitoksen. Kesäisin olen ajellut nurmikkoa sopivana hiljaisena hetkenä.

Tosin työt tulee aloitettua yleensä jo 7:30 nurkilla kun vaimo ja poika lähtevät kotoa. Joten useasti tulee tehtyä “liikaa” töitä, mutta sitten voi kyllä esim perjantaisin lopetella huoletta klo 15.

2 tykkäystä

Minun pointtini oli se, että etätyöhön tarvittavat työtunnit tietokoneella on viikossa ihan max 8-14h. Muuten pitäisi olla asiakkaissa. Nyt on vähän hiljaisempaa tuon suhteen. Ensi viikolle toki jo sovittuna useampi palaveri alustavasti. Noita sitten ensi viikon alussa varmistellaan.

1 tykkäys

@Fever @Pipa

Tivi kertoilee että mm MS Teamsissa ongelmia.

3 tykkäystä

Huomenna piti mennä takaisin työmaalle. Mutta kun on ollut yskää ja kurkkukipua tuli käsky tehdä etätöitä ainakin koko tämä viikko. Työ ergonomiaan pitää kyllä nyt kiinnittää huomiota. Ja järjestellä parempi työskentely piste. Eilisen ja tän aamun olen työskennellyt sohvalta käsin. Ja se huomaa selässä ja hartioissa.

Tässä parhaillaan vastailen sähköposteihin selkä kyyryssä sängyllä. Onneksi oma etätyökään ei vaadi niin hirveästi tietokoneella olemista, niin pysyy ergonomiakin kunnossa.

Toivottavasti myös tämän epidemian jälkeen ihmiset suosivat enemmän etätöitä. Silloin olisi mukavempi ajella aamuissa keskustaankin ilman ruuhkia.

1 tykkäys

Menee nyt hiukan ohi aiheen, mutta mitenhän verottaja suhtautuu,jos koittais uutta toimisto/konttorituolia tulonhankkimisvähennyksiin laittaa? Tuota etätyötä nyt joutuu aika moni tekemään tahtomattaan ja resurssit kotona ei välttämättä ole kaikkein parhaat siihen.

Meillä huomisesta lähtien kotona 2 etätöissä ja sälli etäopetuksessa…

Ainahan sitä kannattaa koittaa! Toisaalta, matkakuluja ei pysty nyt vähentämään enää tavalliseen tapaan… Tai sillä 70e (?) bussikortillahan sitä on tähänkin asti vähennetty vaikka omalla autolla kuljettu.

Sen muuten tässä taaperon isänä voin sanoa, että etätyössä ei aivan pääse samanlailla keskittymään kuin toimistolla. Jatkuvasti viereen tuodaan dinokirjaa tai leluja. Silti on ihan mukavaa vaihtelua.

1 tykkäys

Kaikilta palkansaajilta tehdään automaattinen tulonhankkimisvähennys, olikohan 750€ tjsp. Vasta tämän ylittävät kulut antavat lisää vähennettävää. Tuli selvitettyä kun duunit vaati kunnon pukua edustustilaisuuksiin.

3 tykkäystä

Veljeni kommentti tilanteesta eilen (alle kouluikäisiä lapsia):
Tässä ollaan sitten ainakin kuukausi kotona tenavien kanssa ja tehdään töitä samalla kotona. Aamen…

2 tykkäystä