Etätyö

Homma tuntuu menevän kiharaiseksi kun pitäisi olla kotona lapsen kanssa ja tehdä etänä töitä, mutta ikävä kyllä joitankin palavereja vielä järjestetään ja niihin ei voi osallistua etänä. Eli näillä näkymin lapsi pitää viedä päiväkotiin muutamaksi päiväksi kuukauden aikana.

Huonoja puolia tuossa on se, että altistus tapahtuu ja ei saa maksutonta kuukautta hoidosta. Eli todellinen lose-lose.

Etkö saisi lapselle hoitajaa noiden palaverien ajaksi. Tai voisiko hän mennä tuolloin jonkun tutun luokse hoitoon?

Pitää sumplia, isovanhemille ei viitsi viedä ja puoliso ei välttämättä saa minun menojeni mukaan palkatonta töistä. Eiköhän asiat tästä hoidu, kun selviää koska ja mitä palavereja lopulta on.

1 tykkäys

Äkkiseltään tuntuisi että monella täällä mahdollisuus etätöihin. Onnea siitä. Itsellä ei ole mitään mahdollisuutta, ennen kun autoa voi ajaa kotoa käsin… Tässäkin riski sairastua ihan kohtalainen kun pitää käydä erilaisissa paikoissa ja olla kontaktissa monen ihmisen kanssa.

3 tykkäystä

Itse en sairautta sinällään pelkää. Aika isolla todennäköisyydellä se jossain kohtaa tarttuu minuunkin. Etätöitä teen vain firman ohjeistuksesta. Muuten elän aika normaalisti. Käyn kaupassa ja liikun julkisilla paikoilla.

1 tykkäys

Huomisesta lähtien etätyötä. Menen posin kautta, saan nukkua tunnin pitempään kun ei tarvitse raahautua toimistolle, työpisteellä ei pyöri koko ajan jengiä häiritsemässä ja saa käydä kaverin kans lounaalla.

2 tykkäystä

Eihän se koettaminen mitään maksa. Aina voi yrittää. Jos tarve on kovin väliaikaista ja satunnaista laatua, niin eipä taida mennä läpi. Mutta jos on toistuvaa/jatkuvaa laatua, niin sittenhän voi koettaa jopa saada työhuonevähennyksen. Samaten jos on joutunut hankkimaan läppärin tms. Työtulovähennys otetaan tottakai päältä pois, mutta eikös se käytännössä kuittaudu jo työmatkakuluilla.

1 tykkäys

Tässä verottajan ohjeita tulonhankkimisvähennyksen suhteen. Näköjään vaihtoehtoisesti kaavamainen työhuonevähennys tai sitten todelliset kaluste- & välineistökulut. Molempia ei siis voi saada. Ei muuta kuin kokeilemaan. Jos ei onnaa, niin eipä tarvitse joka vuosi testata kuinka käy.

3 tykkäystä

Mitä? Todellisuudessa niin, että metallisorvi ja pari työstökonetta on mukana olohuoneessa. Lisäksi muutamia muita raskaampia fyysisiä nostotöitä ja vaativia pakkauksiin liittyviä hommia parvekkeella. Noin lähtökohtaisesti. Sitten puhelimella ja Skypellä/Teamsilla hoidetaan työnjohto kameroiden avulla.
Raskasta? Eipä juuri. Mutta ihan erilaista.

4 tykkäystä

Raskasta tämä tavallaan on. Itse pyrkinyt pitämään työt töissä ja kodin sitten perheen tyyssijana. Nyt vähän uusi tilanne, kun pitää istua kotona teams-palavereissa koko päivän ja tulee vielä illallakin hakattua sähköposteja. Kai tässä vielä nyt tekee normaalia enemmän töitä, kun haluaa näyttää että hommat hoituu etältäkin. Kolikon kääntöpuoli on sitten se, että tässä kuukauden aikana katoaa helposti raja työn ja kodin suhteen. Noh, pitää yrittää pitää pakka kasassa ja oikee rytmi hommissa.

Hienoa, että on tämä mahdollisuus, eikä lomautuslappu kourassa👍

6 tykkäystä

Koiramme on aivan ihmeissään kun normaalisti meikäläinen hänen seurassaan. Nyt frouva tekee omaa duuniaan alakerrassa ja sälli etäkoulussa omassa huoneessaan… Käy vähän väliä joka työpisteellä tekemässä työnjohtoa!

13 tykkäystä

Meillä alkoi lasten etätyöt täydellä teholla. Vähän on itkettykin (oonkohan opena liian ankara?). Mutta naurettukin on. Kovaa hommaa toi koulunkäynti. Pikkuneiti 5 v. vaati myös saada opiskella yhtälailla (eipähän tartte sit kolmannella niin pinnistää, kun on asiat oppinut jo päiväkoti-iässä :sweat_smile: )

9 tykkäystä

Yksi mikä tuossa auttaa on se, että pitää jämptisti kiinni työajoista. Jos toimistolta olisit lähtenyt klo. 17.00, niin tee sama kotona. Työkalut kiinni ja sillä selvä. Sama pätee taukoihin/ruokatunteihin, jos normipäivänä olisit syömässä 12.00-12.30 niin tee sama kotonakin, vaikka työkalut kuinka välkkyisi.

Vastaavasti taas täytyy koittaa sulkea muu hälinä mahdollisuuksien mukaan pois, jos työpaikalla olisit työhommassa X, niin tee sama kotonakin. Tähän voi tulla haastetta varsinkin lapsista, mutta tilanne nyt onkin hyvin poikkeuksellinen.

3 tykkäystä

Olen postiviisesti yllättynyt kuinka vähän meidän firman osalta on käyttäjiltä tullut yhteydenottoja etätyön tekoon liittyen. Kourallisen teknisiä ongelmia olen kahden päivän aikana korjannut, mutta muuten elän siinä käsityksessä, että meidän firmassa ihmiset saavat työnsä tehtyä.
Katsotaan mikä tilanne on loppuviikosta kun ihmisillä on paremmin aikaa valittaa työkaluista, tai jos joku Teams-tyylinen force majeure iskee meidän työkaluihin.

On se niin väärin ku ei voi tehdä etätöitä vaan joutuu oleen taudille alttiina koulussa

Sama tässä itsellä edessä. Muksut pari päivää viikossa/kuukaudessa hoidossa kun ei olla (ainakaan vielä) kumpikaan vaimon kanssa lomautettuna.
Ajattelin kyllä soittaa asiakasmaksuihin ja kysyä että voiko maksua kohtuullistaa.

Lempäälän puolella oli kyselyä, että jos voi pitää seuraavan kuukauden kotona, niin ilmeisesti tulee maksuton kuukausi.

Perjantaina on ensimmäinen tunnin kestoinen palaveri ja sen takia puoliso joutuu lähtemään töistä tänne vahtimaan lasta ja sitten takaisin töihin. Minun tunnin palaverin takia töihin tulee 2-3h miinusta saldoon. Noh, ainakin saadaan hoito onnistumaan.

1 tykkäys

Olen jo pidemmän aikaa haaveillut, että pääsisin koettamaan etätöitä. Ihan näin pitkää pätkää en ajatellut, mutta nyt kävi näin. Oma työnkuva ei etätyöntekemistä ole millään tavalla estänyt. Itse asiassa toimistollakin työni on pitkälti etätyötä, koska VPN:n välityksellä olen jatkuvasti yhteydessä asiakkaaseen.

Firman vanhoillinen asenne on torpannut aina yritykset kaukotyöhön. Eräs kiho sanoikin suoraan pari vuotta sitten, että niin kauan kun hän saa päättää etätöitä ei tehdä. Syyksi hän luetteli työn olevan tiimityötä eikä Skype korvaa läsnäoloa. Sivulauseessa kertoi todellisen syyn: “niin ja en mää usko, että saatte kotona mitään aikaiseksi.”

Tähän mennessä olen tykännyt. Työtilat ovat hyvät ja vihdonkin saa tehdä töitä muualla kuin avokonttorissa. Verkkarit jalassa on mukava puuhastella. Eilen illalla laitoin jääkaappiin leipätaikinan nousemaan ja aamulla uuniin. Tuoretta leipää on ollut mukava napostella päivän lomassa. Suuri riski on tehdä turhan pitkää päivää, mutta ainakin toistaiseksi olen saanut koneen raakasti suljettua, kun kello on lyönyt riittävästi.

12 tykkäystä

Yks merkittävä muutos tähän etätyöhön on tullut kun vaimokin nyt tekee kotoa käsin hommia. Nimittäin kahvinjuonti. Yleensä en päiväsaikaan kotona kahvittele, mutta nyt on klo 9 ja klo 14 kahvitauot oikeesti. Ja mm tänä aamuna uunituoretta sämpylää, ai että…

6 tykkäystä

Moottorisänky etätyöpäivänä, on aika leppoisa asento työskentelyyn.

7 tykkäystä