Meillä itseasiassa ollaan tehty niin, että tuo viimeisin palkkaus etäaikaina muokkaa uuden perehdytysmateriaalin (sillä kun on paras näkemys siitä, että mikä meni pieleen (henkilön kohdalla ei mennyt mikään pieleen, ihan napakymppi-rekry)) ja me konkarit sitten katsotaan sitä läpi hänen kanssaan ja yhdessä hiotaan.
Onko muuten Slack-Zoom vs Office 365 -työkalujen erosta mielipiteitä? 365:n toimii yllättävän hyvin, mutta Slackia en ole päässyt kokemaan.
Tosin 365 etätyössä on haastava Applen koneilla, kun se softa ei kauhean optimoitua ole. Teams huudattaa tuulettimia talossa ja puutarhassa melkein millä tahansa koneella, mutta Applen masiinat huutavat eniten. Itsellänikin 2019 -mallin Macbook Pro suorastaan huutaa nautinnosta 365:n teamsin haukatessa muistikehyksiä ja prosaritehoa.
Kuukausi sitten pilvestämme oli hävinnyt n.50 000 tiedostoa, jotka jouduin varmuuskopioista palauttelemaan. Ongelmana oli Macin office 365:n agent-softa, joka villiintyi ja rupesi ihan omine lupine yö-aikana poisteleen faileja tunnin verran.
No juuri samalla periaatteella mekin toimimme. Ja kaikki on sujunut mainiosti sen jälkeen.
Tuo ensimmäinen rekrytointi oli meilläkin ihan ok, mutta perehdytyksessä jouduttiin silloin hakemaan oikeita linjoja.
Me käytetään pikaviestimenä Slackia, palavereihin Google Meetia, dokumentteihin Google Appsia, versionhallintaan Bitbucketia, Postgresin hostaamiseen Aivenia, omien palveluiden hostaamiseen Google Cloudia (containeritkin ollaan nyttemmin siirretty Dockerhubista gcr:ään) ja niiden hallintointiin Kubernetesia.
Teamsia (ja Azurea) joudutaan käyttämään joidenkin asiakkaiden takia, mutta noita on onneksi tosi vähän.
Käytössä meillä ainoastaan Linuxia ja Macceja, ei ole ollut isompia ongelmia (muuta kuin harmitus, jos joutuu käyttämään Microsoftin palveluita).
Koronan sanotaan aiheuttaneen jopa 10 vuoden digiloikan. Samanlainen loikka on tehty myös etätyössä. Nyt varmaan jo nihkeimmätkin työnantajat ovat huomanneet, että samanlaista se työnteon tehokkuus on etänä kuin toimistolla.
HS Vision jutussa viitattiin tutkimukseen, jonka mukaan 70% etänä ja 30% toimistolla johtaa suurimpaan tehokkuuteen. Tällöin saadaan maksimihyöty irti molemmista. Tämäkin viittaa siihen, että työn kannattaa olla etätyöpainotteista, mutta ei kuitenkaan pelkkää etää. 1-2 päivää viikossa toimistolla kuitenkin riittää.
Toisaalta on etätyöllä miinuspuolensakin. Etätyöläisten yleneminen tehtävässään esimerkiksi on 50% epätodennäköisempää kuin toimistolla työtä tekevien. Myös päätöksenteossa pääsee olemaan enemmän mukana, kun on läsnä. Toimistolla oppii kollegoilta paremmin kuin etänä. Etätyöläinen etääntyy helposti muusta työyhteisöstä. Olennaista on siten myös se, mitä muut tekevät. Ovatko hekin etänä vai onko suurin osa toimistolla?
Ethän ole koittanut Teamsia suoraan selaimesta Chromella? Itse en ole ikinä käyttänyt Teamsin varsinaista sovellusta, vaan aina Chromella ja en muista että siinä olisi ikinä ollut mitään mikä propelleja noin kiihdyttelisi.
Teille sähköpostivastaajille.
Etä toimii hyvin. Globalissa ympäristöstä leipänsä saava kärsii.
Näinhän se on, kunhan netti ja ohjelmat toimii, niin etähommat luonistuu. Mutta jos jokin noista pettää, niin sitten pyöritellään peukaloita. Kyllä itelläki välillä on kaipuu oikeisiin töihin, mutta kroppa sen verran kränä ja ikää liikaa että ei ehkä enää onnistu. Mieli tekis vaihtaa alaa varsinkin kun hommat muuttuneet tiettyjen asioiden takia viddumaisiksi.
Itseasiassa Chromella se kierrättää ilman Teamsiakin. Olen huomannut, että kaikkein paras on Firefox tällä hetkellä selaimista OSX:lle. Itellä tuo Big Sur juoksuttaa applikaatioita tällä hetkellä ja ihan samat vaikeudet Chromen kanssa myös. Tosin voihan minun omenapeltini alla olla vaan maanantaikappale, joka kuumenee helposti ihan itsekseenkin.
Käytän kyllä noita Office 365:n applikaatioita ilman selainversiota, koska selainversiosta uupuu aina jotain tarvittavaa säätöominaisuutta, kun palavereja hoitelee. Winukan versiossa on yleensä enemmän, esim. videotoistossa, jos haluaa ääntä käyttää niin hoituu yhdellä asetuksella, mutta Macilla se vaatii äänikortin säätöjä tuekseen. Älkää kysykö miksi joku näyttää videoita Teamsilla, mutta se tarve on ihan aito joissain tilanteissa
Osaako kukaan suositella hyvää Webbikameraa?
Hyvä hinta/laatu mitä haen
Onkos täällä kokemusta parempien mikrofonien (Yeti/Snowball/jne) käytöstä etätyössä, eli käytännössä puhelinpalavereissa? Onko näissä riittävän kapea suuntaus, vai kuuluuko kaikki taustamelu ja näppäimistön naputus läpi? Sen verran tulee roikuttua puhelimessa, että hyvä mikrofoni (ja kuulokkeet) voisi olla ihan järkevä sijoitus. Headsetti ei käy koska haluan kuunnella myös musiikkia kuulokkeilla ja tarvittaessa vaihdella niitä.
Tämä on ollut itsellä joku puolivuotta ja olen ollut tyytyväinen: Logitech C920s Pro -Web-kamera – Verkkokauppa.com
Volvo Cars kallar tillbaka 8 000 anställda till kontoret | SVT Nyheter
Volco Carsilla toimihenkilöt takaisin konttorille.
Etätöistä johtuen Volvo on huolissaan työntekijöiden ja yrityksen kehityksestä.
Kun kävi selväksi, että tämä ei ihan heti lopu, jouduin vuokraamaan toimitilan markkinoilta. Toimistosta syntyvät kokonaiskustannukset ovat noin 15 000 euroa vuodessa, Paija kertoo.
Samalla hän alkoi tajuta, mitä epidemian myötä yleistynyt etätyö itse asiassa työntekijälle maksaa.
YRITTÄJÄ Ville Paijan mielestä työnantajan pitäisi maksaa työntekijälle ihan rehellistä vuokraa työtilasta, jos oletetaan, että työt tehdään kotona.
Jenkeissä tuottavuus on laskenut kun ihmiset on määrätty toimistolle:
Uusi aika näyttää tuottavan kipuilua menneisyyteen jämähtäneissä johtajissa.
Tämäkin on yksilöllistä. Olen havainnut tämän vuoden puolella, että olen puutunut runsaisiin etätöihin. Kotona on vaikeampi saada tekemisen meininkiä päälle, olo on nuutunut ja ajatus karkailee muualle. Kotona ei tule senkään vertaa askelia kuin toimistolla ja tietysti sosiaaliset kontaktit puuttuvat. Toimiston pöhinä on ollut virkistävää.
Teen sekatyötä suhteellisen vapaasti.
Joo, todettu ketjussa kyllä, että toisille sopii. Itse saan kotona paljon enemmän aikaan kun saa tutussa ympäristössä uppoutua tekemiseen ilman häiriötekijöitä. Liikunta tosiaan jää vähälle ja sitä pitää sitten kompensoida vapaa-ajalla. Tosin meille työantaja on antanut luvan käyttää 1h/vko työaikaa liikuntaan.
Mutta tuohon artikkeliin, en ymmärrä miksei ihmisten anneta valita itselleen sitä luontevinta tapaa tehdä työtä vaan kaikki ajetaan extroverttien muottiin pakottamalla toimistolle, vaikka tulokset kärsisi. Ei kovin nykyaikaista.
Tämäpä. On ihmisiä jotka haluaa tehdä toimistolla, tehköön toimistolla. On ihmisiä jotka haluaa tehdä hybridiä, tehkööt hybridiä. On ihmisiä jotka haluaa tehdä pääosin etätyötä, tehkööt etätyötä.
Kai tuossa pitäisi tuottavuus olla se mittari ja sen mukaan sitten kukin tehkööt itselleen parhaalla tavalla. Sitten tietty, jos tulosta ei tule niin siihen pitää puuttua ja miettiä johtuuko asia esim. etätyöstä ja pitääkö sitten lisätä lähityötä.
Jokatapauksessa on erittäin vanhanaikaista ja huonoa johtamista, jos johtajat lyö päät yhteen ja päättää, että nyt kaikki toimistolle (kun itselle tuntuu parhaalta). Moni hoitanut etätyötä todella hienosti korona-aikana ja sen jälkeen. Ei tuossa luottamusta lisätä, mikäli ”pakotetaan” porukka toimistolle, vaikka olisi mahdollista tehdä etänä.
Monen ihmisen elämänlaatu on parantunut erittäin paljon etätyö aikana. Monella on pitkä matka toimistolle, hankala mahdollisesti liikkua julkisilla, pitää viedä lapsia tarhaan/ kouluun, harrastukset yms. Monella on voinut etätyö tuoda viikossa kalenteriin lisää tunteja lähemmäksi 10 tuntia, kun aikaa säästynyt. Kas kummaa, kun se ihminen sitten on tuottanutkin yhtiölle enemmän, kun on ollut voimavaroja ja jaksamistakin enemmän töissäkin.
Tiedän myös monia ihmisiä jotka vaihtanut firmaa sen takia, kun etätyömahdollisuus viety pois. Se on myös selkeä kilpailuetu rekrytointitilanteessa tänä päivänä.
Tässä on myös yksi näkökulma aiheeseen aiemmalta etätyön puolestapuhujalta.
Etätyö…
Mä olen kohta 20-vuotta tehnyt “etänä” tiettyjä hommia. “Rakastan” on vahva sana. Saan ihan helkkaristi hyvää mieltä, kun pääsen kasvotusten kohtaan ihmisiä. Etätyö on osa elämää, mutta mulle ihmiset on elämää myös työelämässä.