Etätyö

Olen kyllä tykänny etätyöstä, nastaa puuhaa ja saa vielä enemmän vapaata sanaa, joskin kontrolli, valvonta on erilaista.

Mutta kyllähän tätä voisi jatkaa, kun kuitenkin sosiaalista elämää muuten on facetoface

Meillä ei ole mitään käskyä suuntaan tai toiseen, mutta käytännössä tavaksi on muodostunut pitää kamera aina päällä. Muutamia poikkeuksia on, koska jokainen valitsee itse ja kameraa ei pakoteta pitämään päällä.

Kyseessä siis ohjelmistokehitystalo, jos sillä on merkitystä.

Parempi ku ei turhaan oo kamera tai mikki päällä. Ei niin verkkokaan kuormitu.

9 tykkäystä

Ehkä sen verran voisi vielä kommentoida, että kameran käyttäminen riippuu palaverin koosta. Jos on tyyliin joku maksimissaan 6-8 ihmistä, niin silloin on ollut tapana pitää kamerat päällä.

Vähänkin isommissa palavereissa ei taas ole yleensä kameraa kuin palaverin vetäjällä / vetäjillä.

Ainakin itse kokenut, että videon yli on hiukan inhimillisempää käydä asioita läpi ja saa paremmin huomattua, jos joku asia ei ollutkaan lopulta ihan selkeä tai aiheuttaa hämmennystä.

Isommissa firmoissa, missä on vähän nuhaiset VPN:t, niin siellä videon pitäminen päällä jatkuvasti syö varmaan tarpeettomasti kaistaa. Meillä on VPN:ssä ohitettu nettipaltsujen liikenne niin ei turhaan rasita kaistaa.

2 tykkäystä

Tässä on hyvä pointti, kait. Ei ehkä yhden käyttäjän vuoksi, mutta kun 1 miljoona ihmistä vääntää naamaa Teamsissa kamera päällä, kai se jotain tukkii koko palvelussa. Ei kai sielläkään loputtomat resurssit palveluntarjoajalla ole. En tiedä, onko etätyön kasvanut määrä vaikuttanut Teamsin toimintaan. Vuosi takaperin saattoi vaikuttaa, jos oikein muistan.

5 tykkäystä

Puuttui myös vaihtoehto “tarpeen mukaan”.

Pidän tiimipalavereissa kameraa päällä, mutta isompiin paltsuihin menen ilman ja annan palaverin vetäjän olla kuvassa.

1 tykkäys

Aamupalavereissa en käytännössä pidä koskaan, kun en ole silloin ikinä “edustuskunnossa” :laughing: Sitten myöhemmin iltapäivällä pidän, kun edes vähän ehtinyt laittautua. Laittautuminen tapahtuu yleensä siinä kahvitauon/lounastauon aikana.

6 tykkäystä

Olet selvinnyt puoleen päivään mennessä, niin sitten rupeaa hommat sujumaan?

11 tykkäystä

Juurikin näin :woozy_face: Etätyöt vaatii rankat huvit :laughing:

6 tykkäystä

Välillä meidän miehistä koostuvassa tiimissäkin toivoo, että jengi tulisi aamupalavereihin vähän paremmin laittautuneina kuin suoraan sängystä. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Tai sitten keräilee itseään aamupäivän ja siinä 12-14 välillä on hyvä hetki. Klo 14.00 eteenpäin hoidetaan reklamaatiot. :joy:

1 tykkäys

Etätyössä pitäisi erityisesti panostaa kommunikointiin, jotta luottamussuhteet työntekijöiden kesken ja myös työntekijöiden sekä johdon kesken säilyvät.

2 tykkäystä

Tässä alkaa edelleen enemmän ja enemmän arveluttamaan, että tarvitaanko omaa toimistoa ollenkaan.

Kaikki asiakasneuvottelutkin ovat jo pitkään menneet täysin etänä ja jos uusia asiakkaita tulee, niin sitten vaan ostetaan heidän palveluitaan varten uudet koneet Google Cloudista, kerrotaan palveluiden URLit ja sisään logataan auth0:lla. Mobiiliapplikaatioitamme varten generoimme qr-koodit, jolla mobiilikäyttäjä pääsee loggaamaan sisään ja jolla käyttäjä identifioidaan omissa palikoissamme.

Ainut mikä toimiston puuttumisessa arveluttaa on uusien työntekijöiden ajaminen sisään, jos eivät pääse olemaan mukana siinä päivittäisen työn ytimessä oppimassa talon tavoille ja kyselemään “tyhmiä” heti kun niitä tulee mieleen. Tämäkään ei välttämättä ole mikään iso ongelma, ostetaan alihankintaa Valko-Venäjältä asti ja se on mennyt ihan täydellisesti.

4 tykkäystä

Meille on tullut paljon uutta porukkaa etätyön aikana, oikeastaan nyt on koko tiimi vaihtunut. Ensimmäisen uuden kanssa viime keväänä oli vaikeuksia, mutta sen jälkeen perehdytys on sujunut oikeastaan paremminkin kuin normaalissa “lähityössä”.

Teams ja muut vastaavat toimivat erittäin hyvin apuna. Ja tosiaan, jotenkin meidän työssä tämä Teams-perehdytys on osoittautunut aiempia malleja tehokkaammaksi.

1 tykkäys

Meilläkin on Slack käytössä eli käytännössä saat kenet tahansa kiinni heti kun tarttee.

Ja firma tietenkin maksaa puhelimet, netit ja tietokoneet, mutta jotenkin näin vanhan liiton miesoletettuna se voisi kuitenkin olla mukavampaa olla ihan toimistolla ja puhua paskaakin.

Mutta, melko varmasti olen väärässä.

1 tykkäys

Meillä on joka iltapäivä kalenterivaraus yhteisille “iltapäiväkahveille”, jolloin voidaan jutella kaikesta mahdollisesta. On toiminut hyvin, kaikki jotka eivät ole kiinni muissa kokouksissa, osallistuvat. Joskus on työasiaakin, joskus enemmän muuta. Usein nämä venyvät +5-10 minuuttia suunnitellusta, kun juttua riittää. Ei kuitenkaan tuon enempää.

Meillä tämä(kin) toimii paremmin etänä. Kukaan ei myöskään jää tarpeettoman pitkäksi aikaa jumiin “kahvihuoneeseen”.

2 tykkäystä

Kirjoitin jo aiemmin tähän ketjuun, että meillä on tuo iltapäiväkahvi ainoastaan perjantaisin, mutta kun se on vaan perjantaisin niin siinä menee sitten vähän pidempään, eilen meni puolitoistatuntia.

Joka aamupäivä on daily standup kympiltä, jossa katotaan, että mitä kaikki teki eilen ja mitä tekee tänään ja jos on jotain isompaa keskusteltavaa niin sitten siihen perään otetaan post-scrum ja keskustellaan niistä. Toki noissakin sitten tulee vähän paskaakin puhuttua.

Mutta ihan hyvin tämä on pelannut. Helvetisti vaan menee jengillä aikaa palavereissa asiakkaiden kanssa, itse oon aina tykännyt face-to-face-palavereista, kun niissä voi fläpillä käydä asiat niin juurta jaksain läpi, että voi olla varma, että kaikki ovat samalla viivalla, siinä on ollut vähän ongelmaa näin etäaikoina.

2 tykkäystä

Itsellä ja työnantajalla on siinä määrin näkemystä korona-ajan opeista, että minä poika muutan kohta Tampereelle vaikka duunit jatkuu Helsingissä.

Melko innoissani olen tästä.

Itse suht introverttinä luonteena olen tykännyt olla etänä, ja kokenut olleeni saamapuolella tässä korona-aikana, eli että ennemmin ollut elämä kepeämpää, kun ei ole tarvinnut olla ihmisten kanssa tekemisissä.

12 tykkäystä

Mulla on päinvastoin enemmänkin ekstroverttinä, oli etänä työterveystarkastus niin rupattelin työterveyshoitajan kanssa yliajalle :slight_smile:

Mutta kai se on mun kirjoituksista tänne käynyt ilmi, että lähempänä ollaan ekstroverttia kuin introverttia.

1 tykkäys

Meillä on mennyt tuo palaveri- (ja samalla perehdytys-asia) vähän päinvastoin.

Nyt etänä on nimenomaan käyty kaikki juurtajaksaen läpi Teamsin kautta jaetulla näytöllä. Ja samalla kaikki omilla koneillaan ovat voineet seurata steppejä. Aiemmin tuli mentyä ihan liikaa sentyyppisellä oletuksella, että “kyllähän nämä perusasiat osataan”. Eikä oltu varattu aikaa sille, että porukka kokeilee omalla läppärillään.

Olen itse 110% introvertti, joten minulle tämä on ollut aivan mahtava tilanne ja oikeastaan uusi alku saada motivaatiota työtehtäviin.

1 tykkäys