Joo. Spice-upin lasipurkkiversioo oon kaupoista kokeillu, mut tää omatekonen aika paljo tahnamaisempaa. Voi olla, et vähempiki pähkinävoi ois riittäny
Tämä on kyllä erinomainen nosto. Moneen käyvä kastike, varsin voimakasarominen mutta ei erityisen tulinen. Monta kertaa viikossa menee tätä normaaliaikoina lounasaikaan, Flying Goose 0.5l pullossa.
Tuollainen Weberin 57cm Master-Touch on voittajan valinta. Lisäksi vaatii isomman koon piippusytyttimen ja tietysti suojahupun, suosittelen myös brikettikoreja. Tuota myydään erilaisilla varustepaketeilla.
Se on makuasia onko enää järkevän hintainen mutta hyvä se on.
Tuli tähän grillaukseen liittyvä äänestys mieleeni. Grillaatko mieluiten?
- Kaasu
- Puu
- Sähkö
- Hiili
0 voters
Omistatko?
- Kaasu
- Puu
- Sähkö
- Hiili
0 voters
E. Ja ennenkuin tämä siirretään toiseen ketjuun, niin puolustaudun toteamalla, että tämä kuuluu tähän ketjuun.
Vastataan tänne, en muista olenko keittiöveitsistä aikaisemmin kirjoittanut. Sellainen perussetti kotikeittiöön jota minä ainakin käytän on:
- Iso hyvä kokkiveitsi
-esim. Victorinox on suht edullinen ja huomattavasti parempi kuin monesta kotitaloudesta löytyvä fiskars. Malleja ja kokoja erilaisia, itse tykkään isoimmasta puukahvalla. On työveitsi, helppo pitää terävänä ja kestää kolhuja. Hinta n. 40 €, löytyy ainakin stokkalta ja isoista marketeista usein.
- Juuresveitsi
- n. 10 cm pitkä terä, mieluiten kunnon kahva. Tällä kuorii ja pilkkoo juurekset ja vihannekset (jos kokkiveitsi tuntuu kömpelöltä)
- Fileointiveitsi
- Malleja on monia, kuten tietty kalojakin, en tässäkään suosittele kotimaista, viktorinoxilta löytyy ok malli, mutta kilpailijan eli swibon vastaava on huomattavasti parempi (lähinnä kahva joka ei ole liukas limaisena ja verisenäkään) ja edullisempi. Swibolta löytyy myös monenlaisia lihaveitsiä, jotka ovat hinta-laatusuhteeltaan parhaita. Ongelmana saatavuus, joskus löytyy prismoista ja Tampereelta kalastusvälinekaupasta jonka nimeä en tietenkään juuri nyt muista.
- Sahateräinen leipäveitsi
- Tähän ei kotona kannata tuhlata aikaa eikä rahaa, lähinnä leivänleikkuuseen, mutta jos muut veitset ovat tylsiä, leikkaa myös tomaatin hyvin. Kannattaa ostaa tarpeeksi pitkä, terä min. 20 cm
- Kuorimaveitsi + pikkuveitsi
-Maksaa muutaman euron mutta näissä on valtavia eroja. Viktorinoxilta löytyy näihinkin parhaat hinta-laatusuhteet, muutaman euron maksavat. Itse tykkään kaikkein eniten ikivanhasta kokometallisesta kuorimaveitsestä, jossa terä “pyörii” hieman, sillävoi kuoria eestaas, nopeampi käyttää, eikä kuori liian paksusti. Lisäksi on malli parsankuorintaveitsi, jossa terä on poikittain ja pyörii hieman myös. Soveltuu hyvin pitkulaisille vihanneksille, kuten parsa tai porkkana, mutta ei kovin kätevä perunaa kuorittaessa.
Lisäksi jos haluaa voi hankkia japanilaistyylisen kokkiveitsen, monet tykkäävät käyttää mieluummin kuin perus kokkiveistä. Malleja ja valmistajia, pilvin pimein fiskarsista käsintehtyihin japanilaisiin. Hintahaitari 20 - 1000 €. Käyttö ja leikkaustyyli on hieman erilainen, oikeastaan vain kokeilemalla voi tietää kumpi sopii itselle paremmin.
Keraamiset veitset sopii kotikäyttöön, mutta ei ammattilaisille. Ovat kevyitä ja edullisia, teräviäkin, mutta hajoavat helposti.
Veitsi on työkalu, se tykkää kun siitä pitää huolen. Pesu aina käsin, ei koskaan koneessa. Eikä toki käsin käsin vaan tiskiharjalla. Veistä pitää myös teroittaa, siihen käy hyvin teroituspuikko, mutta siinäkin kannattaa panostaa laatuun, Suuri osa markettiteroittimista sopii lähinnä verkonpainoksi, eikä oikein siihenkään.
En itseasiassa tiedä mistä tamperelaiset kokit ostavat veitsensä. Jos jollain on tietoa, niin saa kertoa. Ainakin Helsingin verkkokauppa.comissa on erittäin hyvät veitsivalikoimat, Pirkkalasta en tiedä. Helsingissä on Chez Marius, missä on erittäin aaja valikoima ja kohtuullinen hintataso, jos teitä nyt vielä joskus tänne päästetään. Jos veitsi pääsee toivottoman tylsäksi, Tampereelta löytyy varmasti suutareita jotka osaavat sen tehdä. Oliskohan kauppahallissa? ainakin Helsingin kauppahalleissa on.
Ja laitetaan nyt vielä se ainoa oikea vastaus useimmin kokilta kysyttyyn kysymykseen. Ainoa tapa välttää sipulin itketyttäminen on terävä veitsi ja oikea leikkaustyyli. Veitsen terä viiltää, se “keinuu” leikkuulaudalla, ei koskaan paina liikaa, eikä varsinkaan survo. Leikkuutapa on helppo löytää esim porkkanalla, kuulet sen ja tunnet, mitä vähemmän ääntä ja vastusta, sen enemmän viiltoa. Ja sormet kannattaa pitää pois välistä.
Googletin swibo fileointiveitsi, ja tuo näyttäisi tosiaan olevan juuri se “helvetin hyvä” veitsi, mitä joskus on tekijämiehillä huomannut. Tuossa on tarpeeksi rautaa takana, että se on oikeasti työkalu eikä instrumentti. Mutta näyttää olevan merkkinä Victorinox Swibo, liekö fuusioituneet?
Itseasiassa ovat joo, muistin nyt kun sanoit. Swibossa on keltainen kahva kun victorinoxissa on musta ja se kahva on suurin ero. Oliskohan peräti niin että terät ovat nykyään samat, samanlaisilta ne on aina näyttäneet. Esim. hallissa varmasti käyttävät Nygrenillä kalan fileointiin. Samaten kuin lihanleikkaajat käyttävät Swibon lihaveitsiä.
Minä käytän Sanelli vetsiä. Minulla taitaa olla melkein koko setti. Ne eivät varmaankaan ihan kalleimpia ole, 30-40 egee per kappale. Pirun hyviä ne on, kun pitää huolta niistä.
Tuli hankittua tuo veitsi ihan mielijohteesta. Mutta vielä ei ole kaduttanut. En todellakaan tiennyt että se voisi olla noinkin hyvä. Hämmästyin sen leikkauskykyä. Mutta ammattilaisten välineet täytyy tottakai olla eri sarjaa. En usko meillä semmoisia tarvittavan, me emme ole edes vakavastiotettavia ruokaharrastajia. Joku kyllä väittää toista. Mutta se on kehen vertaa.
Tuo keraaminen veitsi otetaan esille parikymmentä kertaa vuodessa, näin luulen. Tuon hintaista ei teroitella. Ilmoittelen jos se hajoaa tai tylsyy. Luulen siihen menevän pienen ikuisuuden, jos ei mitään haveria satu. Nuo veitset vaan pisti silmään kivalla ulkonäöllään, terä aivan valkoinen tai musta, kahva turkoosi tms. Nätti ja pirteä katsoa. Mutta toistaiseksi voi vain suositella pikkukäyttöön kotosalla. Ei paha. Aina sillointällöin Lidl yllättää.
Kun hyvää huolta pitää niin varmasti kestää. Lähinnä saattaa hajota jos tiputtaa lattialle, mikä ei toki ole suositeltavaa millekään veitselle.
@messi Sanelli on aika samaa sarjaa Swibon ja Viktorinoxin kanssa, on vihreäkahvainen italialainen ja minä luotan sveitsiläisiin enemmän. Mutta se on ihan mihin tottuu ja mikä omassa kädessä tuntuu parhaalta.
Itse suosin wengerin ja zanellin filettejä ja victorinoxia lihapuuhissa. Swiboja ollu muutama lihahommissa ja omaan makuun ero victrorinoxiin on ollut olematon ja sekin euroissa, mutta laatuveitsi ehdottomasti.
Poikkeusoloihin on hyvä muistaa motto “parempi ruoka, parempi mieli”. Tällä teemalla ja kuinka helposti sitä voikaan heruttaa kuolaa suupielestä.
Ruisjauhossa pyöräytetyt muikut voissa paistettuna valkosipaledipin kera ja kylkeen muusi voisilmällä
Kävin tänään Suomen parhaassa kaupassa hakemassa pääsiäisvärkit. Ajatus olisi perjantaina tehdä karitsan kare. Ostin kilon verran kahdelle, ettei lopu kesken. En ole vielä päättänyt perunalisäkettä, mutta sen tiedän, että lisälisäkkeiksi tulee uunissa paahdettuja ruusukaaleja ja pieniä terttutomaatteja. Kastikkeeksi karitsalle tullee minttugremolata. Viiniksi ostin Cotes du Rhone punkkua.
Alkuruoksi teen kevyehkön Katkarapuja Pil Pil. Sille kaveriksi joku leipätoppi. Perusvalkkaria kyytiveeksi.
Jälkiruoka perinteisesti ite tehtyä pashaa.
Mites lie, en muistanut tsekata, joko olisi kevätparsan aika?
Voisin yhdistellä kevätparsaa lohen kaa vaikka sunnuntaille.
Oijoijoijoi!!! Gambas Pil-Pil…mi gusta mucho!!!
Joku Albarino tms kylkeen ja sopivan rapea dipattava leipä niin kyllä lähtee!
Taidanpa tulla teille pääsiäiseksi…
Mutta muista että ei mitään tissiposkiversiota tuosta klassikosta, älä säästele maussa
Just osu tänään silmään tämmönen ja ku ruokakassissa on hyvänkokoset lohifileet, ni mietin vähä, josko kokeilis. En vaan oikeen tiedä, onko parsa mun juttu vaiko ei…
Paista parsat pannulla reilussa voissa, ni on helpoin kaapia roskakoriin. Ei vaan, parsa toimii kun oikein laitettu.
Eikö kaikki Lidlit oo samanlaisia?
Kun alat kevätparsan harrastajaksi, niin paranet siinä ku vanha viini.
Se Pil Pil oli taivaallista ite tehyn patongin kaa. Tosi äijää.
Ja mitä tulee tuohon kare-juttun, niin voin sanoa, että söin elämäni parhaan aterian tähän mennessä. Taivaallista.
Rillikausi tuli korkattua viljaporsaan fileillä. Kyllä se rilli oman kivan säväyksen tekee ja maistui mainiosti, vaikka meni aavistuksen ylikypsäksi. Kylkeen oli uuniperunat ja salaattia, sekä kermaviilikastiketta. Nam!