Grillaaminen ja ruuanlaitto

Tätä vastaava on mökillä:

Siitäkin hyvä, että saa lämmön pysymään tasasena kokoajan, eikä tarvi seurailla puun palamista. Vaikka puulla tykkään kyllä polttaa ja toisinaan on pannu myös tulisija yläpuolella ritilän päällä. Kaasuahan tossa menee jonkun verran jos pari tuntiaki lättyjä paistelee.

Toi ulkotulisija vois olla ihan kiva kotiin. Kai se menis terassillakin, jos pari kivilaattaa laittaa alle, vaikka mallikuvissa se lepää suoraan puuterassin päällä. Mulla on semmonen Muurikan teräksinen wokkipannu ja se sopii vähä huonosti meiän kaasugrilliin, tossa vois seki mennä hyvin. Mutta mistä tonne lisätään puita, jos on pannu päällä?

1 tykkäys

Taitaa olla ensisijaisesti hiilillä käytettävä, vaikka pieniä määriä puitakin voi polttaa.

Yksinkertainen on hyvää. Tein falafeleille kastikkeen turkkilaisesta jugurtista, mintusta, valkosipulista ja hunajasta. Oli kyllä todella suun myötäistä.

7 tykkäystä

Kirjoitetaan nyt yleisesti parsasta hieman, kun aika on. Ensiksi, parsaa on kahdenlaista, vihreää ja valkoista. Se varsinainen kevään herkku itselle ainakin on nimenomaan valkoinen parsa. Parsan pitää olla aina ehdottoman tuoretta, valkoisessa parsassa sen näkee jo väristä, sen pitää olla kiiltävän valkoista, nuppu yleensä pieni ja kellertävä, jos varsi kellertää, tai parsa ei ole kovaa, kannattaa jättää ostamatta.

Parsan kuori on kuituinen, eikä pehmene keittämällä, siksi valkoinen parsa kannattaa aina kuoria. Kuorimiseen on omanlainen kuorija, josta ylempänä jo hieman kerroin. Jos tylsällä perunankuorijalla parsaa kuorii, se syö liikaa parsaa ja katkoo sen. Mahdollisimman ohuesti siis ja työlautaa vasten, kuoriminen pupun takaa lähtien ja kannasta puumainen osa leikataan pois. Puumaisuuden voi helpoiten testata kynnellä, juuresta lähtien painelee, kun kynsi hieman uppoa, siitä alkaa “terve” osa. Kun parsat on kuorittu, kannattaa ne laittaa kylmään veteen ja kenties hieman sitruunaa, niin pysyvät hohtavan valkoisina.

Parsan keitinveteen laitan aina suolaa ja hieman sokeria, parsassa varsinkin jos ei ole täysin tuore, on pieni karvaus ja sokeri taittaa sitä hieman. Keitinaika riippuu parsan paksuudesta, itse en mittaa aikaa, vaan napsin parsat pihdeillä sitä mukaa, kun hieman taipuvat keskeltä kiinniotettaessa. Usein ohjeissa annetaan todella pitkiä keitinaikoja, 12 - 15 min. Mutta se on liian pitkä, parsan pitää jäädä rapsakaksi, ei toki raa’aksi. Ja siis kiehuvaan veteen parsat laitetaan kypsymään.

Jos parsaa ei tarjoa samantien, sen voi keittämisen jälkeen laittaa jääkylmään veteen, että kypsyminen loppuu. Sen jälkeen parsat voi jatkojalostaa, salaattiin, grilliin, uuniin tai lämmittää höyryävässä vedessä. Parsa on lätkässä sitruunaan, tai ainakin tykkää hapokkaasta kastikkeesta, ihan sitruunan mehu, tai jos viiteliäisyyttä on niin perinteinen Hollandaise-kastike. Suolainen savukala, pikkaisen makea ja karvas parsa ja kaiken kruununa hapokas hollandaise, on yksi eniten makuhermoja hellivistä yhdistelmistä.

Tuore vihreä parsa on voimakkaamman makuinen, jos se on aivan tuore, ei sitä tarvitse kuoria, keittoaika on n. puolet valkoisen parsan vastaavasta. Kannan katkaisun kanssa sama nyrkkisääntö kuin valkoisella parsalla. Markettien vihreät parsat näyttävät yleensä säälittäviltä, varren pitää olla kiinteä, eikä se saisi olla painunut littuun. Vihreä parsa sopii mielestäni paremmin grilliin ja uuniin, se kypsyy helpommin, mutta itse silti yleensä keitän niitä 1 - 2 min ensin. Vihreä on myös aina terveellisempää, vaikka en rehellisesti sanottuna parsan ravintoarvoihin ole syventynyt. Kannattaa kokeilla ja ainakin unohtaa tölkkiparsakokemukset, tuore ja tölkitetty täysin eri tuotteita. Parsasta saa myös loistavan keiton

21 tykkäystä

Juuri äsken valmistin vihreää parsaa kera gnocchien. En kuorinut, en keittänyt. Katkoin vain vähän kannoista ja halkaisin parsat. Tämän jälkeen kirkastettuun voihin paistumaan pannulle. Kun ne rupesivat saamaan väriä pintaan, niin lisäsin keitetyt gnocchit mukaan ja paistoin niitä yhdessä parsan ja salvian kanssa kunnes gnocchit olivat rapeita. Sitten vähän suolaa, mustapippuria ja parmesaania päälle ja ääntä kohti kera nyhtöpossun. Hyvää ja helppoa kotiruokaa.

9 tykkäystä

Itte kanssa vain paistan (vihreät) parsat pannulla öljyssä. Vähän suolaa ja pippuria. Tykkään, että ottaa vähän enemmän väriä. Menee melkein minkä tahansa kanssa tai sekaan.

Ja lopulta pissa haisee pahalta.

7 tykkäystä

Onko suosituksia millainen grillauskori kannattaa ostaa? Monenlaisia, ja hintaisia tarjolla. Käytössä 2-polttimen Weber spirit.

Tänään laitettiin parsaa. Uunipellille, suolaa ja öljyä pintaan. 15 min 225 asteessa. Itse tehty hollandaise voittaa kaupan valmiin noin 5-0, paistettua lohta parsojen päälle. Ei muuta.

Oli tähän mennessä paras ja helpoin tapa parsat laittaa. Suosittelen.

7 tykkäystä

Ribsejä löysin vihdoinkin taas Turtolan cittarista (baby back, maustamaton, 6,95€/kg) :tada: Voi olla, että niitä on ollut jo aiemminkin, mutta ei ainakaan mun silmään osuneet. Otin heti reilu 2 kiloa ja pistin Poppamiehen dry rubia pintaan, annoin hengailla pari tuntia, tein niille hyvän liemen ja pistin liemen kanssa kerettiläisittäin painekeittimeen (ei oo kunnon savustinta ja oon laiska, niin pakko oikoa…). Nyt ne on soosilla siveltynä jääkaapissa odottamassa huomista. Huomenna sitten vähän grillillä pintaa, salaatti kaveriks ja siinä on! Ei malttais odottaa :drooling_face:

17 tykkäystä

Mulla saman tyyppinen valmistus resepti tänään. 15 min uuninlämpö säädettynä 225. Ainekset tosin ihan eri. Mulla oli makkara, pekonia ja 2 kananmunaa. Ja noi siis laitoin kylmään uuniin. Hyvää tuli.:yum:

1 tykkäys

Salvia ja voi ovat kyllä match made in heaven

1 tykkäys

Sous videllä ribsit 72c 18-24h ja pinnat hiiligrillissä koko perheen suosikki. Nyt on kokonainen kasslerin pala weberissä epäsuoralla sen 8-10h ja pari omenapuun palasta ensimmäisille tunneille

3 tykkäystä

Ei jaksanut alkaa hiiliä lämmittelemään.
Niska lepäillyt nyt 4h uunissa valkosipuli liemessä.
Briossit noussut 3 h.
Nyhdetään sika niinkuin verottaja konsanaan, tomaattia, punasipuli ja suolakurkku tykö. Kastiketta. Coleslaw kylkeen.

6 tykkäystä

Minä olen päättänyt vappuna syödä Porterhouse steakit vaimon kaa. Täytyy vain hakea jostain. Taidan ekaksi käydä Suomen Parhaassa, jos siä olis.

5 tykkäystä

Tästä tuli mieleen yksi asia, jonka oikeasti tosi moni on tehnyt aina väärin. Niin myös minä, kunnes pari kuukautta sitten elämäni muuttui. Eli nämä kuorimalaitteet.

Ainakin mun Fiskarsin vihanneskuorija toimii nimenomaan näin:

Mind = blown

6 tykkäystä

Tuommosen kasasin mökille tänään

https://mustang-grill.com/tuotteet/fargo-double-hybridigrilli/

Josko sitä huomenna korkkais. Grillin meinaan.

7 tykkäystä

Ai että tulipa ostettua Lidlistä tuoretta valkoista parsaa, kun sitä kerrankin oli saatavilla.

Huomenna tarkoitus laittaa siitä ruokaa @tatesulo:n erinomaista parsaohjetta (kts. viesti johon vastaan) hyväksi käyttäen.

Vihreää parsaa on viime aikoina tullut laiteltua eri muodoissa. Tein muun muassa pekoniin käärittyjä parsoja uunissa sekä uunifetaparsaa alla olevaa reseptiä myötäillen.

3 tykkäystä

Kesä pelastettu. Jos Ribbsit maistuu niin kannattaa kokeilla näitä. Aivan loistavia kun tarvitse keittää tai esipaistaa uunissa tms ennen grillausta. Kilon laatikko maksaa 5-6e.

https://www.atria.fi/tuotteet/porsaanliha/muut/atria-miniribs-950g/

1 tykkäys

Tähän sattui nyt alkuviikkoon tällainen kalaruokaputki. Tänään oli menyyssä kermassa haudutettu kuha (suola, valkopippuri) kera keitetyn perunan. Huomenna tarjoillaan paistettua taimenta (mahdollisesti erillinen kermaviilikastike). Keskiviikko on vielä vähän avoinna, lähtökohdat ovat kuha, kaali, sipuli, soijakastike. Ajattelin leivittää tai mahdollisesti kokeilla ihan taikinassa paistaa. Kuitenkin ajattelin kokeilla vähän itämaisempaa tatsia tuohon herkulliseen valkolihaiseen kalaan. Yleensä kun vaihtoehtoja on paistaminen naturell tai leivitettynä ja kerman kanssa tai ilman, niin eiköhän noin hyvästä raaka-aineesta jotain muutakin saa aikaiseksi. Saa ehdottaa jos on joku hyvä resepti näillä spekseillä. Niin, ja kala on muodossa ruodoton, nahallinen filee.

2 tykkäystä

Fish & chips perinteiseen brittiläiseen streetfood tyyliin.

Kuha on tähän tarkoitukseen erinomainen kala.

1 tykkäys