Ilveksen Petri Kontiolan taklaus IFK:n Micke-Max Åsteniin 5.1.2023

Onhan Åsten nykyään ihan eri kuin jokunen vuosiaikaa. Paljon tehnyt temppuja mitä varmasti ajatellut jälkikäteen mitä tuli tehtyä. Itsellä ei ole kaukalossa kolissut, pari kertaa muuten ottanut lukua ja joutunut huomaamaan että joka kerta oireet pahenee ja helpommin tulee, ainakin minulla.
Ymmärrän kyllä hieman punaniskaisen mielipiteeni järjettömyyden tässä asiassa mutta opettaako näitä tiettyjä pelaajia tonnin sakko(nykyään onneksi kovemmat sanktiot)
Mutta siirryn nyt eteenpäin tilanteesta.

Tässä yksi hieno suoritus mikä hieman laski arvostusta kyseiseen pelaajaan.

Puhdas ja painava ja vaikeasti suoritettava taklaus Micke-Max Åstenin ylävartaloon pääasiallisena osumakohtana rintakehän alue. Konna asettaa hienolla taklauksella myös itsensä alttiiksi loukkaantumiselle. Joku sanoi joskus, että Konna ei osaa puolustaa. No, laitahyökkääjä pysähtyi kuin seinään puolustusalueella. Åstenille isot pisteet, että nousi samantien ylös, eikä jäänyt jäähän kierimään. Tämä on jääkiakkoa!

3 tykkäystä

Tuntuu kyllä aivan uskomattomalta, että täällä muutama keskustelija julistaa taklauksen osuvan päähän, kun on silminnähden selvää, ettei niin tapahdu. Kyseessä on kaikin tavoin niin puhdas taklaus kuin tuossa tilanteessa ikinä voi olla. Ei siis mikään rajatapaus, vaan täysin puhdas niitti, jossa Kontiolan asento on täydellinen ja osumakohta olkapää. Päähän ei tule edes epäsuoraa osumaa.

Pää retkahtaa, mutta mitä sitten? Fysiikka on siitäkin jännä juttu, että pää usein retkahtaa, kun ihminen törmää johonkin. Lisää voi kysellä vaikka kolareissa mukana olleilta. Jossain kiekkoaiheisessa dokumentissa todettiin juuri, että suuri osa aivotärähdyksistäkin tulee normaaleissa taklauksissa laidan lähellä, kun pää heilahtaa. Samalla tavalla se helposti heilahtaa avojäällä, mutta siellä ei vain ole laitaa, johon pää sitten kolahtaa.

5 tykkäystä

Tampereen Yliopiston väitöskirjassa 2017 todetaan, että suurin osa aivotärähdyksistä tapahtuu avojäällä ilman laitakontaktia.

Lisäksi väitöskirjassa todettiin, että liike-energia taklauksissa on nykyään niin kova, että taklauksen tai iskun ei tarvitse osua päähän. Aivotärähdys syntyy, kun aivoihin kohdistuu liike-energiaa. @Visiiri

1 tykkäys

Pää ei todellakaan heilahda osumahetkellä erittäin voimakkaasti taaksepäin kuten Åstenilla, jos osuma ei tule päähän. Jos osuma ei tulisi päähän niin pää heilahtaisi eteenpäin. Aivan perusjuttuja ja fysiikka nimenomaan kertoo sen mihin suuntaan pää retkahtaa riippuen siitä mihin osuma tulee.

Harvoin on näin selvää tapausta, että osuma tulee päähän. Se on toinen juttu mikä seuraus pitäisi olla, kun Åsten aiheuttaa tämän hyvin pitkälle omalla toiminnalla.

2 tykkäystä

Autokolarissa sivuosumassa pää nytkähtää puolelta toiselle ja tulee niska ym hermovaurioita joiden paraneminen vie vuosia. Nimim fouvalle tapahtunutta.

Jos tuollainen kova taklaus olisi osunut päähän niin on aika erikoista, että Åsten pelasi kuitenkin tämän jälkeen ja pelasi myös eilen. Mikäli olisi osunut kuuppaan niin aika varmasti ei olisi peliä jatkanut.

Uskon myös, jos olisi osunut päähän niin varmaan Hifkillä olisi ollut halua viedä tilanne eteenpäin. Eiköhän Åsten olisi siellä ilmoittanut, että päähän napsahti. Nyt kuitenkin kukaan tuota ei pelissä eikä pelin jälkeen purnannut. Samalla hallissa mukana olevat joukkueet, tuomarit, videotuomari, selostajat & kommentaattorit, jne. olivat sitä mieltä, että puhdas taklaus.

4 tykkäystä

Jos videossa ei näe harvinaisen selvää pään taaksepäin heilahtamista, sitten varmasti täytyy tulkita jotenkin muuten. Samoin pääosuman seurauksena Åstenilla on selvästi pölyä hyllyllä, kun nousee jäästä.

Toki aihe ei ole niin sydämen asia, että jaksaisin tämän enempää siitä vääntää. Jokaisella voi olla omat tulkinnat tilanteesta.

3 tykkäystä

Tämä pitää ehdottomasti paikkansa.

Tämä taas on vahvaa liioittelua. Muuten tämmöstä väittelyä ei tarvis käydä.

Mun mielestä taklaus ei osu päähän. Pää heilahtaa ja saattaa siinä osua Kontiolan päähän josta heilahtaa taaksepäin. Ainakaan mun silmillä ei kykene näkemään, että pää heilahtaa vain yhteen suuntaan, mutta mun silmät ei enää terävimmillään oo. Liivik sano olevansa erittäin hyvällä paikalla ja totes heti, että taklaus oli puhdas. Mää sanon saman uusintojen jälkeen ja tää olkoon mun viiminen viesti tähän ketjuun, olkaa eri mieltä tai samaa mieltä ni mää oon omani tuonu ilmi.

3 tykkäystä

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 14 tunnin kuluttua. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.