Ilvesfoorumi

7- ja 8-vuotiaiden tyttöjen isäpuolena kuulostaa kyllä aika helvetin kaukaselta ajatukselta että tytöt tulis itkien koulusta kotiin sen takia että joku olis käskeny sanomaan ääneen “Ilves on paras!”, vaikka tytöt onkin jääkiekosta kiinnostuneita ja suosikkijoukkueestakin on vahva mielipide.

Jos noin on oikeasti käynyt, niin kääntäisin kyllä siinä vaiheessa katseeni ihan sinne vanhempien suuntaan, koska tuskin tuon ikänen lapsi itestään suhtautuu jääkiekkojoukkueisiin niin vakavasti, vaikka jotain joukkuetta jo fanittaiskin. Ennemmin tulee mieleen että lapsi tiedostaa miten kotona suhtaudutaan Tapparaan ja on pelännyt isänsä reaktiota tms. Enkä sano että tämä olisi mitenkään pelkästään Ilves-fanien juttu tai edes mitenkään tahallista, kyllä noille meidänkin likoille on opetettu aikuisten toimesta jotain “Ilves lyttyyn vessanpyttyyn” tai “Ilves haisee” pilkkalauluja, ja kyllähän se varmaan hauskalta kuulostaakin kun lapset moisia laulaa, mutta eipä siinä varmaan tajua että lapsen elämässä moiset asiat voi saada ihan erilaiset mittasuhteet ja seuraukset on sitten jotain tuommosta. Lapsesta asti kun opetat että omien kannattamiseen kuuluu olennaisena osana muiden lyttääminen, niin ihme on jos se ei jossain vaiheessa heijastele muihinkin elämän osa-alueisiin.

Tosin todennäköisin vaihtoehto kuitenkin lienee että alkuperäinen kirjottaja on vaan liiotellut tapahtumia tunnekuohuissaan.

Enkä nyt siis yritä esiintyä minään lasten kasvatuksen ylimpänä auktoriteettina, kunhan yritän maalaisjärkeillä miten joku koulukuvaus voi saada tommoset mittasuhteet. :slight_smile:

12 tykkäystä

Lapset nyt voi itkeä vähän mistä vaan, jos sille päälle sattuu. Itsekin muistan vielä ala-asteikäisenä reagoineeni ihan ihme juttuihin todella hämärästi. Taisin jopa itsekin joskus tyyliin kuuden vanhana itkeä jostain Ilves-jutusta, ja sittemmin olen jopa käynyt parissa tapparattomassa Ilveksen pelissä ja toivonut Ilvekselle (ehkä ketunhäntä kainalossa) pudotuspelipaikkaa tms. menestystä. Ja pelannut Ilveksessä epäonnistuneiden kiekkoilijoiden lajia.

Naurettais mieluummin ylireagoinnille kuin leikittäisiin kasvatustieteilijöitä (aka. poliitikkoja).

6 tykkäystä

Niin, kuinkahan paljon sitä “pakottamista” on sitten loppuviimein tapahtunu? En nyt oikein näe tilannetta missä kuvaaja vaatimalla vaatii sanomaan Tapparaa parhaaksi (ts. “Tappara on terästä” tais olla se fraasi) jos joku ei siihen suostu.

Ihan hyvä pointti tämäkin.

Jos viittasit muhun, niin en yritä leikkiä kasvatustieteilijää (niinkun postaukseni lopussa sanoinkin), mut kyl mua ainakin kiinnostaa oman toimintani ja kasvatusmetodieni mahdolliset seuraukset vähän pitemmälläkin aikavälillä. Ylireagointiahan tuo on ollut, mutta en näe miksei asiasta vois yrittää saada aikaseks jotain järkevämpääkin keskustelua kun että "Ilvekset vähän ylireagoi lol ".

En viitannut kehenkään. Pläräilin kovin pintapuolisesti ja vaikutti siltä, että jossain kohtaa päädyttiin palstatotuuteen, että ko. hyvin nuoren henkilön vanhemmat olisivat huonoja kasvattajia. En tykkää palstatotuuksista ja epämääräisistä leimaamisista.

5 tykkäystä

Mää taas luulen, että valokuvaaja on ollut henkeen ja vereen Tapparan mies ja se on jo ennen kuvan ottamista kysellyt kuvattavilta, mitä joukkuetta kannattaa.

Tämän jälkeen se on turvautunut kaikkiin likaisiin temppuihin ml. peukaloruuvit yms. pakottanut kaikki Tapparalaisiksi. Eheyttämisen jälkeen kaikki onnellisesti fanittanut Tapparaa ja lopputuloksena hieno kuva. Puhumattakaan siitä, että tuon luokan lapset pääsevät elämänsä aikana usein torille juhlimaan mestaruutta.

Lapsen itku on siis todennäköisesti johtunut siitä, että silmät on mustana, peukalo on kipeenä ja ymmärrys tarpeettomista lyhyistä keväistä on valjennut tuolle pienelle ihmisen alulle.

Ja huumorivaiheen jälkeen ihan vakavasti. Unohdettaisko tämä case tässä vaiheessa ja mennään Jutin sanoin eteenpäin. Jos joku haluaa keskustella lasten kasvatuksesta, perustakaa oma ketju. Meidän on tyhmää parjata ipafoorumin pitkäksi venynyttä koulukuvauskeskustelua jos syyllistymme täällä samaan.

7 tykkäystä

Tämä keskustelu olisi voitu lopettaa jo alla olevan @TeroJ iin varsin hyvään tekstiin.

5 tykkäystä

Mää ymmärrän ton kuvaajan pointin, koska uskon että oon samaa kaveria muutaman kerran seurannu työssään. Se sanoo lähes joka ryhmälle, jotain Tapparaan liittyvää ja siitä seuraa se, että puolet (80%) oppilaista hihkuu Tapparaa, toinen puoli (20%) mölisee Ilvestä tai buuaa tms. Ja lopputulema on, että kaikilla on iloinen ilme naamalla. Mutta eskarien kanssa vähä niin ja näin toi taktiikka. Ja kuvaajaan en Tapparalaisuudesta huolimatta oo ikinä ollu tyytyväinen.

Itsellä päiväkodissa 2v tyttärelle päiväkodin täti opetti Ilveksen huutamista ja täti näki lapsella Tapparan pipon päässä. Muutaman kerran kuulin autossa takapenkiltä Ilves huutoja, kun kysyin kumpi voittaa tänään.

Sitten vaimolle sanoin muutamissa kaljoissa, että jos vielä kuulen tätä Ilveksen pakko tuputtamista, niin tyttö vaihtaa ryhmää ja tädille pitäisi pitää rakentava keskustelu mitkä asiat kuuluvat varhaiskasvatukseen.

Vaimokin omaa ison Tappara sydämen ja oman purkautumisen jälkeen loppui se Ilveksen sanominen autossa. Ehkä vaimo kävi sanomassa asiasta tädeille (itsekkin lastentarhanopettaja), että ei kuulu laadukkaaseen varhaiskasvatukseen minkään joukkueen pakko syöttäminen lapsille.
Olin kyllä todella vihainen, kun yritetään taaperoille opettaa jonkun joukkueen kannustamista päiväkodissa.

Yksi Tapparan huutaminen kuvauksissa on kyllä pientä verrattuna siihen jos juuri puhumaan oppinutta opetetaan huutamaan Ilvestä muutama tunti päivässä.

6 tykkäystä

Nappaan tuohon yhden kommentin naapurilta. En ole tähän sen kummemmin osallistunut. ihan vaan tosikkona seurannut sivusta:
(muutama hymiö)
Selailin tossa naapurin foorumia ja tästä valokuvaus jutusta kunnon analyysit siellä. Tää on pilke silmäkulmassa (ainakin suurimmilta osin) kirjotettu, niin miten tää on aiheuttanu hirveen analyysin siellä naapurissa? On noi porkkanat kyllä tosikkoja. Saa ihan maha kippurassa kikatta niiden päätelmille:D"

7 tykkäystä

Jos viittaa siihen palautekirjeeseen, niin aika mielenkiintoinen valinta. Mä en lähtisi kirjoittamaan tulikiven katkuista valituskirjettä pilke silmäkulmassa mihinkään firmaan. Siellä saattaisi olla meidän kaltaisia tosikkoja, jotka eivät välttämättä osaisi lukea rivien välistä, että palaute on kirjoitettu pilke silmäkulmassa. :slight_smile:

9 tykkäystä

Epäilen myös, että koko juttu on vitsillä kirjoitettu. Joku saattaa nauraa tälle ketjulle juuri nyt.

No se on hyvä että sielä nauretaan edes jollekkin. Etenkin kun koko oma seura on yks naurun aihe :sweat_smile:

10 tykkäystä

Epäilen että silmäkulmaan tuli se pilke vasta sit kun huomattiin että aihe on huomioitu jossain muuallakin. Eihän me tosissaan, läpällä vaan, eihän me ny niin naurettavia…

Ehkä joku on keskusteluun voinut osallistuakin läpällä, enkä väittä että se kaikille olis maailman vakavin asia ollu, mutta kyllähän siitä ihan oikeata keskustelua seuras Ipa-foorumillakin, joten en usko läppään.

13 tykkäystä

No aloitettiinhan tuo keskustelu, joka kokonaisuudessaan oli offtopicia, vakavana ja mielensä pahoittamana. Joka muuta väittää, niin puhuu puhasta paskaa.

12 tykkäystä

Mulla on tietty kuva perus Ilvesfoorumilaisen mielenmaisemasta. Tätä kuvaa vasten, olin aivan varma, ettei kyseinen keissi ollut läppää.

Menin halpaan 100-0. Nyt on taas kohtuu idioottifiilis.

2 tykkäystä

Ei tuossa nyt mun mielestä kuinkaan ole käynyt, enkä jaksa uskoa että lapsen mielikään on oikeasti kovinkaan järkkynyt.
Mä olen aina sanonut että mun lapset saavat kannattaa justiin sitä joukkuetta jonka tuntevat lähimmäksi sydäntä, pienempi ei vielä ymmärrä jääkiekosta mitään mutta tuo 11-vuotias aloitti pikkupoikana kannattamaan Jokereita, sitte siitä tuli Ilveksen “mies” (kyllä, se kannatti kauden verran Ilvestä enkä moittinut sitä siitä) toki sitten hiukan ohjasin sitä oikeille raiteille ja nyt se on Tapparan mies. Jokereiden ja Ilveksen kannattamisen syyksi paljastui silloin että tykkäsi niiden logoista.
Turun seudullahan me asutaan ja matkaa TPS:n hallille on matkaa vaivaiset 3 kilometriä mutta Tepsiä se ei ole ikinä tuntenut “omakseen” vaikka kaikki kaverit koulussa Tepsin kannattajia onkin.

1 tykkäys

Netissä kieltämättä on välillä mahdotonta tietää ketkä ovat tosissaan ja ketkä ei. Siksi myös provosoiminen netissä on niin saakelin helppoa.

Sitä mä en ole ikinä ymmärtänyt, että tietyn joukkueen kannattajat lokeroidaan luonteeltaan johonkin kastiin. Esim. ipa-foorumilla sanotaan että tapparan kannattajan on tällaisiä ja tappara-foorumilla sanotaan että ipan kannattajat on aina tuollaisia. Itse en usko että joukkueen kannattaminen muuttaa sun luonnetta johonkin suuntaan. Eiköhän meissä molemmissa ryhmissä ole aika sekalaista ja monenlaista porukkaa, ja suurin osa kannattajista ei edes kirjoittele foorumeille.

11 tykkäystä

Mitäs jos kuvaaja olisi pyytänyt sanomaan Ilves. Eikös siitä olisi tullut hymy/nauru kaikkien huulille… Joo, ja en jaksanut jokaista viestiä koulukuvausasiassa lukea sanasta sanaan, joten voi olla että joku on jo todennut saman. Haen sinioranssisen takin ja meen koiran kanssa ulos…

2 tykkäystä

Ainakin minua on huvittanut siinä määrin, etten ole edes väliin viitsinyt mitään laittaa, ettei menis pilale :slight_smile:

3 tykkäystä

Mää en kertakaikkiaan keksiny, mihin ketjuun olisin kirjottanu, ni laitetaan tähän. Ilveksen foorumilla nimimerkki Serve kirjottaa seuraavasti:

Mediassa puhutaan Tapparan tinkimättömästä työnteosta, ja annetaan ymmärtää, että näin on aina ollut. Jos tutkitaan runkosarjasijoituksia 14 vuotta taaksepäin.
Aloitetaan kaudesta 03-04, niin että Ilveksen sijoitus on ensin.

03-04 6/8
04-05 7/9
05-06 6/4
06-07 9/4
07-08 8/4
08-09 8/13
09-10 14/7
10-11 10/11
11-12 14/12

Näiden ykdeksän kauden aikana Ilves oli keskimäärin 9:s ja Tappara 8:s. Joten mentiin hyvin tasapäin. Seuraavalle kaudelle Tappara pestasi Rautakorven valmentajaksi, ja Poju antoi 700 000e pelaajahankintoihin, lisäksi maksoi edellisen kauden tappiot.

12-13 14/2
13-14 11/2
14-15 10/2
15-16 14/3
16-17 10/1

Viiden viimeisen vuoden keskimääräinen sijoitus Ilveksellä 12 ja Tapparalla 2. Ja suunta näyttää tällä kaudella jatkuvan.

Itte en muistanu, että hyppäys oli noin raju 11-13 vuosina. Mutta varsinkaan en muista kuulleeni tommosesta Pojun 700000€:n lahjotuksesta tai tappioiden kuittaamisesta. Puhuuko tää Serve omiaan, vai oliko siinä kohtaa tommonen helpotus? Niin tai näin, hyvin on homma ton ajanjakson jälkeen kulkenu.

1 tykkäys