Jääkiekkoanalyytikko Petteri Sihvonen

8 tykkäystä

Sihvonen on kyllä mielenkiintoisella tavalla jämähtänyt viivelähtöihin ja trappiin. Oikeastaan ne ovat ainoat asiat, joita hän tuo nykyään tviiteissään esiin.

Kun luki vaikkapa Juuso Kokkosen analyysejä, niin niissä oli aivan erilaisella klangilla pystytty analysoimaan hyökkäyspelin nyansseja. (Kokkonen on jostain syystä sittemmin hävinnyt twitteristä ja muualta tai ainakaan minä en ole nähnyt hänen juttujaan enää missään.)

Luulen, että Sihvonen on laiskistunut, ei enää seuraa pelin, köh, evoluutiota samalla tavalla kuin ennen. Tai sitten kasetti on vain täynnä, sinne ei mahdu enää mitään uutta.

Toinen asia, mitä Sihvonen toistelee, on se, miten yleisö viihtyy kontrollilähtöjen parissa. Mitään dataa hänellä ei tästä luonnollisestikaan ole. Sihvonen itse viihtyy kontrollilähtöjen parissa ja empatiakyvyttömänä ei kykene samaistumaan suuren yleisön mieltymyksiin. Uskon nimittäin, että viivelähdöt eivät ole suuren yleisön se juttu.

1 tykkäys

Itse sain Sihvosen pointin ja samaistun. Huomaan nauttivani enemmän pelistä jossa on loogista systemaattisuutta ja vähemmän sellaisesta joka on kaoosta. Vaikka jälkimmäinen joskus mielletäänkin “viihdyttävämmäksi”, kun asioita sattuu ja tapahtuu – itse puistelen päätäni että mitä ihmettä kentällä oikein touhutaan. Tuorein esimerkki Lukko-peli.

14 tykkäystä

Juu, sä oletkin poikkeuksellisen hyvin perillä jääkiekosta. Mutta Sihvosen kohdalla pääpointtini on oikeastaan tämä: Hän toistelee merkillisen usein tätä että yleisö viihtyy viivelähtöjen parissa. Ikään kuin perustelee omaa mieltymystään yleisön kautta, mikä omasta mielestäni ei pidä paikkaansa nimenomaan suuren yleisön osalta. Se syö hänen uskottavuuttaan asiantuntijana kun puhuu vaikkei tiedä (asiaa ei ole varmaankaan tutkittu). Minä voin puhua täällä mitä vaan mutta asiantuntijan soisi perustavan tietonsa johonkin tutkittuun tms.

Monta muuta termiä Sihvoseen voinee liittää, mutta empatiakyvytön on näistä varmaan viimeinen.

Ja kyllä, jotain kontrollia tuohon Lukko-peliin olisi kaivannut. Vaikutti, että jokaista pelaajaa ohjasi kauko-ohjaimella eri henkilö. Vaikka itse pidänkin tuollaisesta SHL-paineistuksesta niin sitäkin pitää pystyä tekemään viisikkona.

Ja toisaalta olisi kiva jos pääsisimme pois ”asiantuntevin yleisö” -leimasta. Ja en kaipaa mitään mölisee sikakatsomoa.

1 tykkäys

Toistelee varmasti sen takia, kun monesti on väitetty, että yleisö ei viihdy pelissä, missä träpätään ja lähdetään viiveellä. Tuolle väitteelle ei ole kovin vahvaa pohjaa olemassa.

Kun joukkue voittaa, niin ihmiset tulee halliin.

2 tykkäystä

:tappara:

Sihvosen mielestä Ilveskin olisi vahva mitali kanditaatti. :thinking: Omituista peräti.

1 tykkäys

Ton kaverin mieli ehtii muuttuun vaikka joka erän jälkeen.

Sihvonen on jälkivalmentamisen taitaja. Näkee epäkohdat jälkikäteen ja osaa kertoa mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Tämä ei vaadi eikä osoita kovinkaan suurta asiantuntijuutta.

1 tykkäys

Tuossahan Sihvonen arvioi oman sisälukutaitoni mukaan joukkueiden pelitavallisia selkänojia, eikä ennustele mille sijalle mikäkin joukkue lopulta sijoittuu.

Eikös tuohon juttuun ole vaan lätkitty joukkueet runkosarjasijoitusten mukaisessa järjestyksessä? Ja varmaan lukijan hämäämiseksi lyöty vielä järjestysnumerointi mukaan.

2 tykkäystä

Katos vaan… Näinhän asia taisi ollakin. Nostan käden ylös ja tunnustan, että en edes lukenut juttua kokonaan.

Voisikohan tässä Sihvosen arvostelussa kaikilla foorumeilla olla taustalla myös sellainen asia, että Sihvosta ja hänen negatiivisuutta ei kauheasti arvosteta?

En arvostele hänen tietojaan, arvostelen tuota negatiivisuutta.

1 tykkäys

Sihvosen ympärillä on erikoinen narratiivi, että hän ei osaisi valmentaa tai, että hän ei saisi valmentaa. Yleensä tuo tulee aina siinä vaiheessa, kun argumentit loppuu.

Tuo väitehän on väärä ja moneen kertaan vääräksi todistettu. Sihvonen on valmentanut Kerhon junnuja ja kysyntää on ollut Liigaan saakka apuvalmentajan roolin tässä vuosien varrella.

Sihvonen on erittäin ammattitaitoinen jääkiekkoanalyytikko.

2 tykkäystä

Edelleen negatiivisuutta riittäisi, vaikka muille jakaa liittyen kutakuinkin kaikkeen mikä liittyy suomalaiseen jääkiekkoon.

Helkkarin hienoa, että valmentaa junnuja. Niin tekee moni muukin ihminen tässä maassa ja jopa paremminkin.

Ei enää käsittääkseni valmenna, mutta valmensi. Ja mm. Pekka Virta on kysynyt valmennustiimiinsä aikanaan. Sinne ei kai ihan kaikkia kysellä.

Jos ei ollu parempia tarjolla.:thinking:

1 tykkäys

Ilmeisesti ei siinä kohtaa Virran mielestä.

Eikä jostain syystä palkattu?

Sihvonen lienee ihan tyytyväinen rooliinsa jääkiekon parissa. Töitä tuntuu riittävän.

Toisten rooli on sitten rutista keskustelupalstalla.

1 tykkäys