Kamerat ja valokuvaus

En tiennytkään, että Lennart Petrell valokuvaa - ja vielä lintuja. Yytsikää IG:stä:

https://www.instagram.com/lenn.artistic/

7 tykkäystä

Tästä aiheesta on Teliallakin ollut pari juttua, missä sivuaa kuvausharrastustaan:

Telia: Petrell - mun fotot

Telia: Vallin Show - Petrell

1 tykkäys

Mitä mieltä kuvaajat tästä tarjouksesta? Jotain tuon tapaista laitetta harkinnut jo pitkään

En ole EOS M:iä itse testannut. Uskoisin niiden tekevän hyvää kuvaa. Kenno tuossa on samanlainen kuin Canonin peilijärkkäreissäkin. Kannattaa tutkia järjestelmän laajennettavuuttakin. Millainen valikoima objektiiveja tuohon löytyy ja minkä hintaisia ne ovat.

Itse olen tykästynyt Olympuksen peilittömiin järkkäreihin. Niissä on kuvanvakaaja rungossa, objektiiveja on iso valikoima ja monenlaista saa edullisesti. Kenno on vähän pienempi mutta kuvanlaatu erinomainen.

Itse hankin viimeksi tällaisen.

Vertailevaa tutkimusta on hyvä tehdä ja googlata kameran nimellä ja sanalla “review.”

2 tykkäystä

Minkälaiseen käyttöön olet kameraa ostamassa?

Matkoille vain ja muuhun hassutteluun lähinnä.

Itseltä löytyy Olympus PEN E-PL7.

Perusteena valinnalle juuri linssien suuri valikoima ja korkea laatu. Niihin kyllä sitten saakin rahaa upotettua :grin: Mukana tulevalla kittilinssillähän ei näissä paljoa tee.

Puhelinten kamerat ovat kehittyneet kovaa vauhtia, mutta eivät ne silti yllä kuvanlaadussa mikrojärkkärien tasolle, sillä vastaavaa optiikkaa ei vaan saa puhelimeen mahdutettua…

Tuo Canon on varmasti hyvä valinta myös.

2 tykkäystä

Minäkin olisin voinut hankkia E-PL7:n ihan mielelläni. Kasi ei ominaisuuksiltaan siitä eroa juuri mitenkään. Mutta tuossa kolmisen kuukautta sitten ei seiskoja kaupoissa näkynyt ja kasinkin sai halvalla. Objektiiveja on kertynyt kymmenkunta ja pian tulee yksi lisää. (Pieni 300mm peilitele, paparazzikeikoille. :wink: )

1 tykkäys

Mitäs tuo 300mm tarkoittaa verrattuna täysikennoiseen? Eli mitä kerrointa käytetään kun verrataan tuommoista mikrojärjestelmää täysikennoiseen.

Kerrotaan kahdella. Kinovastavuus 600mm.

Tässä Robin Wongin artikkeli kittilinssin puolesta.

Eilen tuli viimein hankittua Canon 6D mark II täyskennolla. Verkkokaupassa hyvä tarjous 1099e. Tekee kyllä selkeästi parempaa jälkeä vs. vanha Canon 60D. Etenkin sisällä suuremman kennon edut tulee hyvin esiin. Hieman välimallihan tuo on tässä vaiheessa tekniikan ollen menossa kohti peilittömiä kameroita. En vaan viitsinyt investoida koko kalustoa uusiksi (objektiivit, salama) vaihtamalla merkkiä tai Canonin RF-sarjalaisiin. EF-objektiiveja on käytettynä tarjolla Torissa mukavasti.

3 tykkäystä

Yks kaveri vaihtoi puoli vuotta sitten täyskennoisen Canon vitosen tämmöiseen pikkukennoiseen Olympukseen. Siis OM-D E-M1 II. Onhan sillä jo hintaakin, mutta jossain ulkolaisessa verkkokaupassa näytti 11.11 olevan runko alle 900€. Ja onhan se jo “pro-tasoa”. :wink:

Olen vaan seurannut kaverin otoksia ja aivan loistavaa jälkeä tulee. Skarppeja kuvia eri tilanteissa ja ilmeisesti kuvanvakaaja on loistava. Tarkentaa nopeasti ja hyvin. Objektiiveina hänellä on esim. Zuiko 12-100 f/4 IS Pro ja joku isompi lasi 840mm kinovastaavuudella. Ei ole katunut vaihtoa Canonista, enkä sitä itsekään ihmettele. Hienoa jälkeä tulee luontokuvista lentonäytöksiin ja lemmikkikuviin saakka.

https://www.eglobalcentral.eu/rurlrwghovfxjrhqqa44ha2hak5nabp1m.html?gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3IavrLEmYa0WVHYumqBPYclfkhuJxXBpTZ-H6EGJKMLaxw09tKNiky-BoCXj0QAvD_BwE

1 tykkäys

Hitto minun ei pitänyt ostaa enää yhtään linssiä, mutta @Nuti :n linkkaama tarjous oli yksinkertaisesti liian kova. Niinpä 25mm, 45mm ja 75mm Olympus-linssien seuraksi liittyi 30mm macro :grin:

Satasen hinta on kuitenkin varsin halpa siihen, että pääsee tutustumaan makrokuvauksen maailmaan. Hyönteisten kuvaaminen ko. linssillä toki on haastavaa, sillä linssi pitää viedä todella lähelle kohdetta, mutta esimerkiksi sadepisaroista tai pienistä kukista linssillä saa todella yksityiskohtaisia kuvia.

2 tykkäystä

Kyllä hyönteisiäkin pääsee lähelle, kun on rauhallinen. Olen tuolla kuvannut esim. pieniä hyppyhämähäkkejä.

1 tykkäys

Itsekin tullut keränneeksi linssejä hetken innostuksesta. Olisko vuosi sitten kun ostin croppi-Nikoniin 40mm Nikon-makrolinssin hieman vastaavaan hintaan. Tuon objektiivin kinovastaavuus (1.5x) on siis juuri tuo 60mm ja olen kyllä haikaillut pitemmän makron perään. Usein ainakin lentokykyiset hyönteiset painaa karkuun, kun niitä lähestyy. Muutenhan tuulenpuuskat on se makrokuvaajan iso vihollinen. No, uteliaisuutta on tullut jopa jokunen maisemakuva otettua tuolla 40-millisellä ja hyvinhän se toistaa laidasta laitaan. Paremminkin se kuitenkin toimii lyhyehkönä potrettilinssinä eli siinä yksi käyttö, jos pitkäjänteisyys ei makroiluun riitä. Välillä se on ainakin minusta pikkuisen turhauttavaa. Niin ja sopiva jalusta siinä on myös paikallaan. Semmoinen tarvittaessa niiaava, joita saa aika edullisesti.

2 tykkäystä

Laitoinpa heräteostoksen sisään.

Ehkä tuollaisella kristallipallolla voi ennustaa kevään pelien tuloksiakin.

4 tykkäystä

Ostit sitten monokkelin. :wink:

2 tykkäystä

Aika nopeasti tuli perille kristallipallo, kun ottaa huomioon pyhäpäivän ja sen, että kuljetuksesta vastasi Posti. :face_with_monocle:

Pidin pienen keskittymisharjoituksen ja mietin, millainen finaali tänä keväänä mahtaa tulla. Jotain tuttua olin lopulta pallossa erottavinani.
P1039054c

10 tykkäystä

Näköjään olet kuvaan jo viritellyt mieleisen lopputuloksenkin… :wink:

Itse en tuommoista palloa vielä omista, mutta kuvia olen aikalailla nähnyt. FB:n kamerapuhelinryhmässä oli boomin poikasta, mutta menikö se jo ohi.

1 tykkäys

Minä yritän aina olla muodin aallonpohjalla. Edellä tai jäljessä aikaani. Minun teki tuota palloa mieli nyt.

8 tykkäystä