Kasvattajaseuran määritelmä

Turha nyt itkeä tästä, Tappara on kuitenkin selvästi ilvestä edellä ja se täytyy hyväksyä. Eikös Jukka Peltolakin ollut nolona/nolosti jossain viime kauden maaottelussa ”kasvattajan” (=ilveksen) paita päällä, vaikka pelannut siellä joskus ö-junioreissa.

3 tykkäystä

Niin. Ymmärrän tuon, nämä kasvattiseurat muutenkin hieman vaikeita, kun Peltolaa ja Lainetta luonnehdittu Ilveksen kasvateiksi.

@S.T tapa se olisi ollut sekin tietysti. Ehkä tällä tavalla sai paremmin kasaan pelaajia.

2 tykkäystä

Kukahan nyt sai itkupotkuraivarin minun hymiöviestistäni :slight_smile: Toin vain esiin, ettei nämä tilastot mitään jumalan sanaa ole, niin kuin mm. S.T:kin kirjoitti. Pelaajan kehityksen kannalta olennaisimmat vaiheet voivat tulla joko siellä uran alulla, tai vaikka ihan aikuisiässäkin. Kunnia kuuluu siis “koko kehitysketjulle” ja sen rakentajille.

1 tykkäys

Eiköhän Peltola ollut tilanteessa varsin ylpeä esiintyessään Leijona-paita päällä, vaikka hänen seurassaan jäälle luistellut pikkujuniori kantoikin hänen lähtöseuransa ns. “vääriä värejä”. Minusta tuo lähtöseura (joka tosiaan tarkoittaa seuraa jossa pelaaja on aloittanut) onkin parempi terminä kuin kasvattajaseura.

2 tykkäystä

Se näkyy olevan tuollainen menetelmä, että satunnaisesti poikii joukkoon jonkun oudon nimen. Toisaalta Vainionpää on ainut yllätys Tapparan listassa, joten pääosin 16-vuoden kriteeri taitaa toimia hyvin.

Täysin samaa mieltä. Liian usein unohtuu, missä kaikki on alkanut. Hiukan kärjistettynä sanoisinkin, että isossa seurassa sitä timanttia on helppo hioa, mutta alapa alusta asti työstämään sitä itse. Siinä alkutaipaleella on muutenkin niin paljon tekijöitä, joilla voidaan asioita myös pilata ja tuhota.

Mistä se kasvatuksen alkaminen lasketaan?

Eikös se oikea määritelmä ole niin, että jos on junioreissa pelannut Ilveksessä, on Ilveksen kasvatti. Jos taas on pelannut junnuissa muualla, on Ilveksen kasvatti.

15 tykkäystä

Vakavasti puhuttuna olisi hyvä eriyttää se alkuaikojen ns. “oikea” kasvattajaseura, jonka miesten edustusjoukkue ei pelaa Suomen korkeimmalla sarjatasolla, Liigassa. Ja sitten joku eri nimitys sille Liigaseuralle, joka on sen työn viimeistellyt niin sanotusti. Koska suuremmissa kaupungeissa ainakaan ei ole mitään järkeä edes junnuna mennä Liigaseuroihin.

Mitään varsinaista ja oikeaa määritelmää kasvatille ei ole, mutta itse kyllä miellän, että missä kaveri on pelannut B ja A juniori ajan, niin silloin voidaan puhua kasvatista. Kyllä sieltä Tapparankin kasvateista löytyy pelaajia, joiden ensimmäiset piirrot jäähä on tehty jonkun ihan muun seuran paita päällä. Lillukan varsi asia yleisesti, mutta ei minusta nyt ihan virheellistäkään puhua kasvatista.

Itse miellän kasvattiseuraksi sen, missä pelaa uran aloituksesta C-junnuihin vähintään…(Jos pelaa samassa seurassa sen ajan) B ja A junnuihin isommat seurat on yleensä hommanneet helmet riveihinsä…

2 tykkäystä

En minäkään mitään tarkkoja rajoja tuolle määritelmälle pysty kertomaan, mutta mikäli mietitään asiaa tarkemmin.

Kyllähän pelaajan “kasvattaminen” täytyy tehdä jo paljon aiemmin kuin B-A junioreissa. Tuossa vaiheessa jos vasta aloitetaan “kasvatus” niin on kyllä jo myöhäistä. Kyllä se pitää lähteä paljon nuoremmista. On pelaajia mitkä on jonkun yhden seuran kasvatteja( esim. Janne Ojanen) ja on pelaajia jotka ovat usean seuran kehittämiä(esim. Jukka Peltola).

Kyllä se “kasvattamisen” kunnia pitää antaa minusta noille pienemmille seuroille myös, mikäli sen ovat tehneet. Puhuttakoon sitten vaikka kehittämisestä. Välimäki voi olla vaikka Ilveksen osittain kehittämä pelaaja, mutta Ilveksen kasvatti hän ei ole. Tämä on minun mielipiteeni.

1 tykkäys

Samaa mieltä sun kaa mutta jos mä muistan oikein kasvattajaseura on se missä on pelannu 12 vuotiaana.

Tämä on hyvä ikä(12v). 15-16 vuotiaana jotkut, tosin harvat toki pelaa jo liigassa. Eli B ja A junnut on liian myöhäistä laskea kasvattaja seuraksi…

3 tykkäystä

Tuli tässä katseltua pelaajien eliteprospect profiilia ja silmään sattui että Kasper Simontaival on Fortunan kasvatti mutta Tapparan pelaajakortissa lukee että tappaean omia kasvatteja. Sama myös Puistolan Patrikilla mutta se on jo mahdollista että hv71 (joka lukee hänen eliteprospectissa) on kasvattiseura. Hauska vaan että Tapparan sivuilla Puistolan “kortissa” lukee Tapparan kasvatti.

Elitessä lienee eka seura missä pelanneet, ainakin Kasper pelasi jo alle E-ikäisenä (eli pienen kentän pelejä) Tapparassa.

4 tykkäystä

Väittäisin, että aika kauan Kasperilla lukenut elitessä kasvattajaseurana Tappara. Leikö sitten hiljattain syystä tai toisesta vaihdettu tuo Fortuna siihen.:thinking:

1 tykkäys

Kyllä, monesti oon kattonut niin on lukenut. U20 kisojen aikana sitten tuli Fortuna😂

Tosiaan, tuossa joulukuussa verkkoarkistoitu versio sivusta. Kasvattajaseura on Tappara.

1 tykkäys

Tässä kyllä käy ilmi että Fortunan kasvatti. Jospa Elite on tästä päätellyt