Kenestä Tapparan seuraava päävalmentaja Rikard Grönborgin jälkeen?

Ulkomuistista heitän sopimuksen olevan mallia 3+1.
Heti kärkeen talon osto Koivistonkylästä viittaa sitoutumisesta ja luottamuksesta Tappara organisaatioon. Toki taloja ostetaan ja myydään koko ajan.
Mutta ei voi sivuuttaa siitä pohjustuksesta, mitä Grönborg on satsannut Tampereelle asettumiseen ja koko perheen viihtymiseen, minkä mahdollistaa Tampereen mahdollisuus esim. lasten koulunkäynnin toisella äidinkielellään ruotsiksi Pyynikillä. Kansainvälinen koulutus englanniksi onnistuu myös.
Minkä koulun perhe on valinnut, sitä en tiedä.

1 tykkäys

Ovat kuulemma Tampereen englanninkielisessä koulussa jonkun jutun mukaan.

1 tykkäys

Just kun kattelin hänen haastattelunsa, niin kävi sama mielessä. Mun mielestä eteenpäin menevä valmentaja. Valitettava sivuaskel Tepsin organisaatioon, mutta varmasti nyt tulee hyvää oppia Pohjois-Amerikasta modernista kiekosta. Voi toki olla, että ura aukeaa siellä, mutta tämän hetken suomalaisista nimistä kuumin.

2 tykkäystä

Miksi ihmeessä ei voitaisi puhua. En yhtään ihmettelisi, jos nimi olisi ollut Tapparassa esillä.

Edelleen urallaan nouseva valmentaja, mutta silti jo suhteellisen kokenut. Pelitavassa pyrkimykset siihen mitä vähän Tapparakin haluaa.

3 tykkäystä

Mistä nämä antipatiat ja epäluulot Tommi Miettistä kohtaan?
Miettinen on osoittanut olevansa hyvä valmentaja, joka pystyy mittaamaan vajavaisesta rosterista hyvin tehoja irti.

6 tykkäystä

Lienee mahdollista, mutta taitaa siinä tapauksessa mennä meidän mestaruusputki poikki. Jos Rike kairaa tähän vielä kannun tai kaksi, niin aivan satavarmasti jatkaa matkaansa kirkkaampiin valoihin niillä näytöillä.

Minä en itse asiassa tarkkaan edes tiedä.

Liittyykö johonkin lehdistötilaisuuksiin vai mihin?

No, tuollaiset asiat ei Tapparan valintaan kyllä vaikuta yhtään. Päätöksiä tehdään vähän erilaisin kriteerein.

1 tykkäys

Joo ja kyllä Rike taisi haastattelussa sanoa, että haluaa mennä valmentajana eteenpäin myöskin tulevaisuudessa. Tavoitteet ei ole pitkällä aikavälillä Tapparassa.

1 tykkäys

Virallisessa tiedotteessa taidettiin sanoa vaa et Rikellä on 3v sopimus, mutta siinä ruotsalaismedian haastiksessa sanottiin 3+1. Oltiin siis saatu sinne ilmeisesti tieto optiosta mitä ei tiedotettu

Juurikin näin, epäilemättä. On aika pahan nillittäjän maineessa ainakin tällä palstalla (toim. huom. ei täysin perusteetta), pitkälti varmasti juuri pressien takia. Lisäksi hänen joukkueensa ovat syyllistyneet kyseenalaisiin ja epäurheilijamaisiinkin keinoihin voittoa tavoitellessaan.

Silti, ei Toma varmasti huonoin mahdollinen vaihtoehto olisi.

1 tykkäys

No ei. Esimerkiksi viime kaudella pudotuspeleissä seiskapeli oli sekuntien päässä ja Tepsi oli jopa edellä pelillisesti.

1 tykkäys

Kyllähän se olisi lottovoitto jos Tapola saataisiin takaisin Grönborgin jälkeen.

Turhaa hirttäytyä mihinkään pelitapavalintoihin, ja onneksi Grönborgkaan ei niin viime kaudella tehnyt. Playoffeissa pelattu tyyli ei enää ollut kovinkaan erilaista tapolalätkään verrattuna. Joka sekin on varmasti erilaista vuonna -26 kuin -22.

1 tykkäys

Joo ja ihan aktiivista jääkiekkoa se Tapolakin Tapparassa peluutti.

Tietty niinhän se menee kuten Messi tuossa kirjoittaa, että seura määrittelee halutun pelitavan ja siihen sitten valitaan sopiva valmentaja sitä toteuttamaan. Tottakai valmentajat sitten kauden aikana reagoi peliin tarpeen tullen enemmän tai vähemmän. Voittaminen kuitenkin on keskiössä Tapparassa.

Koitin etsiä ja Tapparan sivuilta löytyi infoa vain suorasta 3 vuoden lapusta. Luulisi, että optio olisi tuossa mainittu.

Ja joo, kyllä Grönborg on ammattilainen isolla A:lla. Sen huomaa kaikesta. Isot saappaat jättää aikanaan, mutta kukaan ei ole korvaamaton.

1 tykkäys

Tommi Miettinen on toistaiseksi valmentanut Liigassa seuraavasti päävalmentajana:

2019-20: KalPa sijoittui runkosarjassa sijalle 10 ja pudotuspelit jäi pelaamatta.
2020-21: KalPa runkosarjassa sija 5 ja pudotuspeleissä heti lauluun Tapparalle voitoin 1-3.
2021-22: KalPa missasi pudotuspelit, runkosarjassa sija 11.
2022-23: KalPa runkosarjassa sijalle 5 ja Pelicansia vastaan puolivälierissä 3-4 -tappio.
2023-24: TPS runkosarjassa sijalle 9 ja ekalla kierroksella Lukko lauluun, jonka jälkeen Tapparaa vastaan 2-4 -sarjatappio.

Miettisen peli voi hyvää, mutta toistaiseksi yksi voitto pudotuspelisarjoista ja sekin ensimmäiseltä kierrokselta kahdella voitolla. Karjalainen vei KalPan heti välieriin.

Kyllä mielestäni Miettiseltä aika paljon lisää näyttöjä kaivataan tässä vaiheessa.

1 tykkäys

Niin kuin kirjoitin, että ulkomuistista heitin. Aikoinaan kun asia tuli julkisuuteen, mietin että jopa neljäksi vuodeksi suunniteltu visiitti Tampereella vaatii perinpohjaita ura-suunnittelua.

Ilmeisesti tieto 3+1 sopparista tulee alunperin Aftonbladetin jutusta, jonka @Oijennus alunperin linkkasi: Tapparas Rikard Grönborg i stor intervju: ”Jag vill skydda min familj”

@Maklu on kääntänyt artikkelin: Päävalmentaja Rikard Grönborg ja valmennustiimi 2023-26 - #846 käyttäjältä Maklu

"Rikard Grönborg allekirjoitti 3+1 vuoden sopimuksen Tapparan kanssa:

– Kyllä, siinä on NHL-ulospääsy. Minulla on keskusteluja NHL-joukkueiden kanssa, sitä en kiellä. Olen käynyt keskusteluja viiden–kuuden vuoden ajan."

2 tykkäystä

Kun ei se ollut Marko Ojanen Jukka Rautakorven (2017-2020) jälkeen, eikä Tuomas Tuokkola Jussi Tapolan (2020-2023) jälkeen, niin miksi se nyt olisi Juha Juujärvi Rikard Grönborgin (2023-) jälkeen?

8 tykkäystä

menee toki pelitapa keskusteluihin, mutta mielestäni ero oli todella iso. Tapolan viimeisimmän (ja hyökkäävimmän) kauden aikana rosteri oli aivan järkyttävän offensiivista taitoa sisältävä ja kokenut. Vertaamasi pelitavan osalta Rike siis olisi tehnyt saman, mutta palstatotuutena “ilman senttereitä”.

Rike palkatiin (ilmeisesti kovalla rahalla) muutos valmentajaksi. Haastatteluista on tullut ilme, että pelitapa oli vain yksi osa-alue, toimintakulttuuri toinen jne. Jos tässä otettaisiin askeleita takaisin päin, muutos olisi melko kallis ja näköalattoman lyhyt. Kun katsoo suomalaisia yrityksiä, tämäkin toki mahdollinen skenaario, mutta silloin olisin yllättynyt, jopa hieman pettynyt Tapparan muutosprosessin hintaan ja kestoon.

Olen ymmärtänyt itse kaikesta saatavilla olevasta infomaatiosta, että Tappara tavoittelee pelitavallaan modernia kansavinvälistä jääkiekkoa. Riken koutsaamassa tavassa pleijareissa oli hyvin paljon eroavaisuuksia Tapolan aikakauteen vaikka toki ylihyökkääminen ja paineistamisen jaksotus saatiin ehyemmäksi loppukaudesta.

Näen itse, että Tapolan aika tulla takaisin ei olisi vielä. Riken jatko ja toinen ns. kansainvälinen koutsi lienee minun listallani ne loogisimmat vaihtoehdot. Suomessa ei yksinkertaisesti vaan tällä hetkellä tässä evoluutiossa ole riittävää kykyä tähän pelitapaan. Ajan saatossa varmasti kyllä.

Täällä palstalla nousee niskavillat pystyyn vähän jokaisesta kovasta valmentajasta, kun vuosien varrella ovat olleet Tapparan vastapuolella vääntämässä ihan tosissaan. Kyllä minusta sitten kuitenkin Tapparan päävalmentajan pitää löytyä, jos on kotimainen, osastolta Kari Jalonen, Pekka Virta, Jussi Tapola. Siinä rajalla Mikko Manner, Karri Kivi, Antti Pennanen. Siinäpä nuo Jukka Jalosen lisäksi ajassa kiinni olevat aikuisissa voittaneet valmentajat.

Itse näkisin, että se pitäisi olla Kari Jalonen tai Pekka Virta.

P.s. Kolmoskorissa vielä Petri Matikainen ja Antti Törmänen.