Kitkat vai nastat alle talveksi?

Toi mun “mukavuuslisä” vakuutuksien suhteen liittyy tietysti siihen, että tietyillä keleillä kitkarenkailijoilla on enemmän mahdollisuutta “kelkkailuun”. Ja vahinkoihin…

Semmoinen kysymys kitkarenkaiden käyttäjille, että montako talvea ominaisuudet pysyy hyvinä renkaassa? Itse olen kitkoilla ajanut erinlaisissa talviolosuhteissa ja huonommaksi todennut minulle.

Kyllä se on ratin ja penkin välissä se syy jos ei kitkoilla pärjää. Keskieuroopankitkoilla muutaman talven ajellu eikä ongelmia ja joka aamu lähdettävä täältä missä ei paljo hiekotella eikä aurailla suolauksesta puhumattakaan.

1 tykkäys

Sellaisen olen huomannut kitkoissa että koko ja merkki vaikuttaa yllättävän paljon mikä toimii missäkin autossa. Toisaalta tunnen ihmisiä keille kauniisti sanottuna kyydissä istuneena suosittelisin lumiketjuja kelillä kuin kelillä.

Kitkat tulivat markkinoille niihin aikoihin kun sain ajokortin ja sellaisilla tuli ajettua vuoteen 2012. Talvina 10-11 tuli reippaasti lunta ja -10 DSG Golf oli maailman huonoin auto ryömimään liukkaalla. Viisi vuotta meni Michelinin järkyttävillä raastimilla, kolmella eri autolla. Tulevaan talveen mennään Goodyearin kitkoilla ja nelivedolla.

Kärsin keväisin katupölyn hengitysoireista, joten onneksi pääsee taas kantamaan kortensa kekoon sen vähenemiseksi.

1 tykkäys

Nastat :+1:

1 tykkäys

Reilu 10 vuotta etelän syrjäisillä rannikkoseuduilla ja muutama vuosi sitten paluu tänne. Siellä kitkat, täällä nastat. Iso ranskalaisauto, ei ajoavusteita, monenlaisiin paikkoihin pitää päästä lähes kaikkina vuorokaudenaikoina. Omat havainnot nasta vs. kitka:

• parempi pito ääriolosuhteissa (vetinen jää, jyrkät mäet…), usein muulloinkin
  • jämäkämpi runko → ohjautuu paremmin
  • kitkarenkaan pito heikkenee viimeistään 3.talvena
  • nastarenkaita tarvitaan myös jään karhentamiseen kitkailijoille
  • liittymissä ei tarvitse olla ihan niin tarkka pysähtymispaikan suhteen

- meteli, etenkin suolatuilla / sulilla teillä
- lumipito

+/- nastan “psykologinen turva” eli nastamelu muistuttaa nastoista, vaikka rengas olisi vanha ja kumi kovaa
+/- kumpikaan ei oikeasti sovi kesäkäyttöön
+/- katupöly yms. renkaanpalat nousevat ilmaan kitkarenkaillakin

Kitkojen kokeilemista kyllä suosittelen. Se on kuitenkin pieni lisä turvallisuuteen, jos palaakin nastoihin ja pystyy ajamaan samoin kuin kitkoilla.

Ostin kesken viime talven toiset Goodyear Ultragrip 2. Loistavat renkaat, hyvä valinta. Ihan ei mennyt viides talvi loppuun. Kilometrien puolesta olisi ollut rengasta jäljellä mutta aika teki tehtävänsä. Sinänsä kehitys ollut hyvää että aikanaan ensimmäiset Michelin kitkani kesti kaksi talvea eikä silloinkaan loppunut pinta vaan kumi “kovettui” ja pito loppui.

1 tykkäys

Vaihdoin kesällä kakkosauton vanhasta Puntosta vanhaan Focukseen ja mukana tuli kitkat. Tähän mennessä kaikissa autoissa on aina ollut nastat alla, joten pitänee nyt ainakin opetella ajamaan kitkoilla.

Itse olen ajanut 2-3 talvea ja sitten kesällä loppuun. Toimineet oikein hyvin ainakin Nokialaiset. Ei kolarin kolaria, tai edes paniikkitilannetta.

1 tykkäys

Kitkat täällä etelässä.
ajan vuosittain 70-80 tkm matka-ajoa ja nastoilla on käynyt niin että ennenkuin talvi on edes loppu niin nastoja puuttuu jo iso liuta ja reiät on levinnyt niin ettei niissä uudet nastat enään pysy.
nuo motarit on pääasiassa talvisin sulia tai niissä ei oo jäätä/lunta nimeksikään niin siitä ne nastat varmaan ottaa itteensä.

Itse ajoin 9 talvea nastarenkailla, joten on tämä raha ja egologisuus kysymys myös.

Niin kuin @ikitappara yllä sanoi, nastarenkaat pitäisi muistaa ajaa rauhallisesti sisään.
Jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ne nastat lähtevät.

Sitten muistutus kaikille kun talvikelit alkaa, jättäkää motarille rampista kiihdyttäessä normaalia pitempi väli edellä ajavaan niin säästätte tuulilasinne kivisateelta.

Toi loppu hyvä huomio,nimittäin kokemusta on viime talvelta.

1 tykkäys

Jos minun kilometreillä ajaisi 9 talvea samoilla renkailla, niin vanteetkin olisivat jo loppuun kuluneet :wink:

1 tykkäys

Ajo sisään tai ei niin ei ne nastat pysy siinä ku päivittäin ajaa 250-300 kilsaa motarilla 100 km/h ja se vauhti luultavammin yhdistettynä paljaaseen asfalttiin repii ne reiät suuremmiksi ettei nastojen ole edes mahdollista enään pysyä niissä.

Eikö? Millä renkailla vetelet?

Kyllä ne nastat ainakin omassa autossa ja uudehkon mallin Nokialaisilla pysyy, ajan myös paljon.
Auto on neliveto joten ei tosin sudi yhtään.

1 tykkäys

Itse olen n. 10 vuotta ajanut 200km/päivä pääosin maantietä jolla ajan 80-100 km/h nopeudella, ja ei ole montaa nastaa lähtenyt n. neljistä eri renkaista (neljä eri autoa ollut). Oisko se ajotavasta kuitenkin kiinni ja auton tehoista? :wink:

3 tykkäystä

Viimeisimmät nastat oli goodyearin ultragrip arctic(?) ja sitä edelliset oli Nokian hakka 7 2-3 vuotta sitten.
Mulla on kyllä omasta mielestä rauhallinen ajotyyli vaikka vauhtia yllä pidänkin, hyvin usein pääsen autoilla liki niiden luvattuja kulutuksia. Tällä nykyisellä taitaa mennä alikin luvatun :thinking:
On tuossa nykyisessä autossa reilu 300 heppaa mutta eipä sillä tuu vedätettyä ihan satunnaisia kiihdytyksiä lukuunottamatta.
Nastat on kyllä viimeksi ollut 136 heppasen V70 Volvon alla :roll_eyes:
Milläs nastoilla te ajatte jos ne kerran pysyy paikoillaan?
Jos noin on että pysyy niin voishan niitä taas kokeilla vaihteeksi, renkaiden osto tulee talvella eteen jossain vaiheessa luultavasti.

Viime auton mukana tuli nordmanit, niillä ajelin 3-4 vuotta eikä montaakaan nastaa lähtenyt. On myös ollut hakkapeliittaa alla, niissäkin pysyi nastat hyvin. Autot on ollut sellasia 60-100 heppasia peruspirssejä, kun en mikään automies ole. :smiley: Ja ajotyyli on rauhallinen, liikkeellelähtö ainakin on oltava rauhallinen mun mielestä jos haluaa talvirenkaita säästellä.