Kitkat vai nastat alle talveksi?

Itselläni tulee sellaisia reittejä syrjäteille, että nastat on kyllä ehdottomat. Yhden talven ajelin kitkoilla ja mielestäni ne olivat erittäin kovat ja äänekkäät ja lisäksi aivan surkeat. Oli sitten kysymys tottumuksesta tai rengaiden laadusta, en tiedä, mutta nastoilla mennään jatkossakin. Sitä ihmettelen, että kuka ihme ajaa millään renkailla kolmea ajokautta.

En mäkään mikään automies mutta ajelen siksi nelivetoisilla isomoottorisilla audeilla ja mersuilla ku niistä saa vielä vaihdossa jotain vaikka mittarissa on 400tkm, mulla tosiaan tulee se 70-80tkm vuodessa. Ja mulla kyllä tahtoo mennä likipitäen yhdet kesä- ja talvirenkaat kalenterivuonna

Kyllä tuollaisilla kilometreillä menee renkaat kertaalleen vaihtoon. Sanoisin, että 40-50 tuhatta, niin pitäisi melkein olla sekä kesärenkaat että talvirenkaat kertaalleen vaihdettu uusiin.

3 tykkäystä

Saksan kitkat kestää kalenterivuoden mutta on ne kyllä melko liukkaat talvella, yhdessä autossa mulla oli semmoiset eikä ikävä jäänyt…

Myös ohjauskulmat ja rengaspaineet vaikuttaa oleellisesti renkaiden kulumiseen.

2 tykkäystä

Hyvä huomio, ja rengaspaineista jatkaisin vielä vähän. Ilmojen viiletessä paineet laskee renkaissa noin 0,1baria / 10 astetta. Eli jos syksyllä +10 asteen lämpötilassa vaihtaa renkaat ja laittaa painetta vaikka 2,0 baria, niin 20 asteen pakkasella painetta on enää noin 1,7 baria.

Nastoilla rouhitaan, että pääsee kitkuttelijatkin jäältä liikkeelle.
Kuskistahan se on kiinni millä pärjää, mutta kitkoilla kyllä pitää keli ottaa enemmän huomioon, ja yllättävässä tilanteessa en halua olla kitkarenkaan varassa.
Lapin reissuja tulee muutama talveen, oli keli mikä tahansa niin voin sanoa, että kitkatkoilla saa olla niin varuillaan jäisellä polanteella, että pitkän matkan ajaminen on todella raskasta, siellä voi poroja olla tiellä ja vauhti pitää saada hiljennettyä nopeasti.
Edellisessä autossa tuli kitkat mukana, oli hyvin pintaa ja oliko kolme vuotta vanhat, niin siellä liuuttiin jäistä mäkeä aitaan nojaten kävelyvaudilla. Ei mitään pitoa. Ne lähti kotiin päästyä vaihtoon ja hakka8 sitten pitikin. Helkkarinmoinen jollotus noista lähti kitkan jälkeen, mutta joidenkin satojen kilometrien jälkeen hiljenee jonkin verran, kun nastat asettuvat. Nastoja ei irtoillut yhtään parin talven aikana. Erittäin tärkeää on ajaa nastarenkaat sisään, ei yli 80km/h ja sutimisia ja äkkijarrutuksia välttäen ensimmäiset 500km ainakin. Myöhemmin ei sitten nastat irtoile, vaikka vähän sutisi välillä jäällä.

3 tykkäystä

Mitäpä veikkaat, jos tulisi lisävero nastarenkaille tienhoitoa varten, niin menisikö ne rahat valtion budjetissa teiden hoitoon? Vastaan itse: Ei menisi.

Veikkaan että uusi ja laadukas rengas (kitka tai nasta) on ainakin sen ensimmäisen talven oikein hyvä ja toimiva, siitä eteenpäin oma uskomus on että kitkarenkaiden kanssa alkaa tuleen nopeammin haasteita eteen kuin nastoilla. Ja enemmän ajettuina taas molemmat alkaa oleen lähes yhtä huonot, kovettuneet ja pinnat kuluneina. Nastarenkaissa vielä jos on nastoja tallella niin varmasti toimii vanhempanakin paremmin kuin vastaavan ikäinen kitka.

Itsellä on nastat pysyneet aina hyvin renkaissa. Olen käyttänyt Nokialaisia jotka olen sen 500km ajanut ohjeiden mukaan sisään ja muutenkin vättänyt rankkoja sutimiskiihdytyksiä ja äkkijarrutuksia. Hyvin kestää sen kolme talvea. Kannatan siis nastoja.

3 tykkäystä

Juu. Kitka perustuu siihen kumin pehmeyteen, ja parissa vuodessa pinta kovettuu, eikä pitoa sitten juuri ole enää sitäkään vähää jäällä.
Nastarenkaissakin kumi kovettuu, mutta sitten on nastat, jotka purevat jäähän.

Kyllä se nastakin kuluu ja pyöristyy, eli pito heikkenee. Vähän ajavalle varmaan nastat ok, mutta paljon ajavalle ei se kumin kovettuminen ehdi tulla ongelmaksi.

Parasta kitkoissa on, että ne voi vaihtaa muulluin kuin “viimehetkillä”

1 tykkäys

Onko kellään karkeata tuntumaa kuinka monta talvea ja kesää kitkoilla ajaisi putkeen jos kilometrejä tulee esim n. 20.000km/v? Ajaiskohan niillä kaks talvea ja kaks kesää eli 40.000km putkeen? Vois harkita kitkoja jos edes noin. Tosin kitkat ei taida olla yhtä hyvät kesällä kun oikeat kesärenkaat(?).

Kitkoilla ei kannata ajella kesällä, koska kesän jälkeen on paras pito menetetty. Jos ajelee talvella, niin 30-40.000 menee hyvin.

1 tykkäys

Aikoinaan autokoulussa opettaja muistaakseni sanoi, että molemmissa ääripäissä kitkarengas on noin 10 prosenttia huonompi kuin nastarengas tai oikea kesärengas. Ääripäillä tarkoitetaan tässä varmaan talvella ne pääkallokelit ja kesällä rankka vesisade.

Ostin keväällä päivitetyn menopelin, jonka mukana tuli vuoden -12 sisäänajetut kitkat. Auto kävi nyt tiistaina huollossa ja laitettiin ne samalla alle. Ensimmäinen talvi tulossa minulle kitkoilla ja saa nähdä kevveemmällä millaisen arvosanan saa. Luulisi että tuo ikä vaikuttaa vähän, vaikka kilometrejä ei ole ajettu juuri ollenkaan.

Ettei nyt olis liian lämmin kitkoille?

Emmä tiedä, ajelee niillä jotkut kesälläkin. Ajattelin että kuukauden päästä ne muutenkin joutuu ehkä vaihtaan, niin menköön samaan rahaan kun jarrut joutu muutenkin kattoon. Mulla nyt ei muutenkaan tule montaa sataa kilometriä kuussa.

1 tykkäys

Yli +5’C niin kitkani kumi alkaa kulumaan enemmän. Tosin jos renkaat on vuodelta - 12 niin ovat kyllä jo aikalailla iällään. Kumi on kovettunut ja paras pito mennyt. Ei sillä, hyvä kuski niillä varmasti pärjää.

1 tykkäys

Kitkoilla menny nyt 2 talvee ja 2 kesää putkeen. Siinä rupee oleen maksimi ainakin mun autolla/ajotyylillä. Jos olis jaksanu vaihtaa kesäks pois ni menis 4 talvee hienosti. Mutta ikinä en enään nastoja laita autoni alle.

1 tykkäys

Kyllä sitten on kumikaupoille lähdettävä, kun ensimmäisen kerran ajan ulos kodin läheisessä liikenneympyrässä. Testitalvi ilman ohituksia.

Kitkat. Vähän järkeä päässä hyvin pärjää. Omat kikkailut ovat pikkuisen kostautuneet. Hyvin olisi voinut nastoillakin nämä tahpahtua. Ns. Kuura keli on haastava, mutta hyvin olen pärjännyt tähän asti.