Kitkat vai nastat alle talveksi?

Auto on vuodelta 2018, joten ei taida olla. On mulla kyllä nuokin ollut jossain teini-Sunnyssä! :smiley: Muistan sen tetrispalikan kuvioiset palat vieläkin.

Kaupungissa vetopito jäällä on näissä yksilöissä luokattoman huono ja sama jäisissä jarrutuksissa. Melutaso yllätti positiivisesti, kun ollut tästä merkistä allergiaa sen takia.

1 tykkäys

Pärjää niin kauan, kun ei tapahdu mitään yllättävää. Siinä tilanteessa ei enää ennakoida, kun esim. hirvi laukkaa tielle. Sen jälkeen on ihan erilailla merkitystä onko sielä alla kunnon nastarenkaat vai parasta ennen ajan jälkeiset kitkat. Tai miten auton turvajärjestelmät toimii. Ne ovat vähän kuin vakuutus jota ei toivottavasti tarvii ikinä käyttää, mutta ikinä ei tiedä, kun liikenteessä on niin paljon muuttujia.

2 tykkäystä

Itse asiassa on, kuten muillakin tamperelaisilla. Kuntien yhteiseen E-kirjastoon kun kirjautuu niin sieltä voi lueskella. Oikeudet eri sisältöihin menee siis asuinpaikan mukaan.

6 tykkäystä

Kyllähän se renkaan valmistusviikko löytyy renkaasta, mutta sitä ei tuon tarkemmin tiedä, koska ne on ekaa kertaa alle laitettu.

2 tykkäystä

Joo olen olettanut, että kun rengas on tullut markkinoille 2021 ja ostin auton käytettynä 2022, että mulla olisi ollut yhden talven Kehä III sisäpuolella ajettu rengas.

Mutta tosissaan ihan erikoisen huikean huonot yksilöt on nämä, jos kerran muilla toimii.

1 tykkäys

2 talvea ja 30tkm mennyt nyt hakka 10 ev:llä.
4-veto ja 540hv kaikki nastat tallella eikä pidossa vielä ole merkittävää heikkenemistä perstuntumalla. 3 talvi lähdössä niin katsotaan alkaako lipsumista näkyyn?

1 tykkäys

Tämä kitka vs nasta keskustelu on ikiliikkuja jossa ei mielestäni ole oikeaa tai väärää vastausta. Lyhyesti sanottuna, riippuu ihan täysin siitä millaisissa olosuhteissa ajat, ja siitä että tiedostat sen missä kitka toimii ja missä ei.

Olen ajanut itse kitkoilla yli 20 vuotta(melkein 30tkm vuodessa) enkä ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa ennakoinnilla ja nopeuden sovittamisella vallitseviin olosuhteisiin ei ole pärjännyt. Tuohon mahtuu jos jonkinlaista muuttujaa ja yllätystä. Mutta samaan aikaan, mun ajoni on voittopuolisesti pääteitä ja kaupunkia. Hyvä ja riittävästi kulutuspintaa omaava kitka pitää erittäin hyvin talviolosuhteissa mutta sitten jos tien pinta on peilijäässä, asteet plussalla ja pieni vesikerros päällä, kitka on ongelmissa. Näitä vaan osuu talven aikana eteen aika harvoin mun ajamilla teillä ja niistä selviää varovaisuudella. Jos ajaisin paljon tuolla metsäteillä tms sivuteillä, saattaisin kallistua nastan puolelle. Ja tuota kulutuspintaa ei voi väheksyä, viime talvena ajoin kitkat loppuun ja pito putoaa melko dramaattisesti.

9 tykkäystä

Tämä on oman kokemukseni mukaan erittäin tärkeä pointti kitkarenkaiden osalta. Kitkarenkaat täytyy vaihtaa ajoissa uusiin. Vanha ja kulunut kitkarengas on kuin saippuapala jäällä.

Kun renkaan kulutuspinnan lamellit kuluvat, putoaa kitka renkaissa dramaattisesti. 2 talvea noilla menee hyvin, mutta sitten voi olla vaihdon paikka.

Itse arvostan kitkarenkaiden mukavuutta ja joustavuutta. Yhtä yhden talven nastarengaskokeilua lukuunottamatta, olen ajanut kitkoilla nyt parikymmentä vuotta.

2 tykkäystä

Nyt olen jännän äärellä. Vanha auto hajosi jo hyvän aikaa sitten. Nyt ostin vw caddy combi lifen vuosimalli 2005. Siinä on Nokia nordman kitka renkaat alla. Saas nähdä miten tämmöinen vannoutunut nasta rengas mies pärjää ensi talven. Vai täytyykö kesken talven rynnätä nasta rengas kaupoille.

Tästäkin löytyy monenlaisia mielipiteitä. Sukulainen ajelee 30tkm vuodessa ja ajoi kitkarenkaat aivan loppuun (MB C 4Matic). Oikein ihmetteli sitä, ettei minkäänlaista lipsumista tai muuta turvattomuuden tunnetta ollut havaittavissa.

Wanha viisaus 90/00 -luvuilla oli, että kitkat pitäisi iän puolesta uusia tiuhempaan tahtiin, kumin vulkanoitumisen (lue: kovettumisen) johdosta. Näistä ajoista on kenties kehitys kehittynyt.

Omat Nokian kitkat aloittavat kohta kolmannen talvensa. Houkutus on vaihtaa nuo pois mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, koska en tykkää renkaasta.

Otsikon mukainen kysymys.:roll_eyes:

Ajattelin veivailla huomenna talvipyörät alle.
Mulla on siis nastat ja kitkat olemassa vanteella valmiina.
Nyt pitäisi päättää kummat laitan.
Jos laitan kitkat, niin on suuri mahdollisuus etten viitsi veivailla nastoja alle ollenkaan alle koko talvena. Näin kävi viime talvena.
Pitäiskö laittaa suoraan nastat jo alle?:thinking:

Vedä sekarengastuksella oman elämän Kallena?

3 tykkäystä

Arvostan erilaista lähestymistapaasi. :+1:t2:
Tämä ei kuitenkaan ole vaihtoehto kun kitkat ja nastat eivät ole samankokoisia.

2 tykkäystä

Muistathan toki kolmen ( korjaus) setin taktiikan vielä? Sen voittanutta tuskin on. Edellyttää toki vaihtoja enemmän, mutta….:wheel: *8 on silti :+1:

1 tykkäys

En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että käyttää sekä kitkoja että nastoja, mikä siinä on se pointti?

Kun kelit menee loppusyksystä jäisiksi niin kitkoilla ei tee mitään, niillä ajellaan vaan siihen asti kun ei ole jäistä.

Sama ajella kesänakeilla siihen asti ja laittaa nastat alle?

Toki, itse olen ajellut pitkään pelkillä kitkoilla, mutta kyllä ne paskamaisilla keleillä vaatii vähän ennakointia jarrutuksiin.

1 tykkäys

Nastat sittenkun sen aika on. Vielä ei ole se hetki. En ollut ikinä ostanut vielä tähän mennessä talvirenkaita kun aina sattunut talvirenkaat (nastat) olemaan auton mukana kun auto vaihtunut. 5 talvea nyt meni näillä mitkä auton mukana tuli ja nyt hain sitten Hakka 9:t kun sattui olemaan sopuhintaan facebookin paikallisen kylän myyntipalstalla. Muutaman vuoden vanhat paistot mutta meikäläisen ajoihin täysin priimaa.

Tarkoitat siis kolmen setin taktiikkaa jossa autoon on kesät, kitkat ja nastat. :smiling_face:
Toki muistan tämän koska juuri laiskuuttani asiaa pohdin.
Rehellisyyden nimissä myönnän olevani pahasti myöhässä kun normaalisti kitkat ovat alla heti lokakuun alusta ja nastat sitten hiukan kelin ja ajojen mukaan.
Nykyiset ajomäärät ovat tähän järjestelmään aivan liian pienet ja renkaat vain kovettuvat vanhuuttaan. :neutral_face:

2 tykkäystä

Jos ajomäärät ovat vähäiset ja meinaa nastoilla kovimman talven ajaa, niin kaipa ne voi laittaa hetikohta; kuitenkin (lähes) kaikki talven ajot menee asfalttia pitkin.

Toisaalta, mikäli kilometrejä tulee paljon ja talvet ankaria niin olisiko fiksuinta laittaa nastat syysjäille ja ajaa se lumitalvi kitkoilla? Jäähän nasta puree ja lumella kitka pitää, ainakin lähes yhtä hyvin (ellei paremmin) kuin nastarengas. Kinastelu siitä kumpi on parempi kitka- vai nastarengas ei Suomen talvien ollessa nykyisenkaltaisia, lopu milloinkaan!

2 tykkäystä

Kitkat alle taas parin kolmen viikon päästä. On kyllä hyvät ja hiljaiset vaikka pari oho -tilannetta tuli viime talvena. Sileä liukas pinta risteyksessä ja aikas pitkäksi meni pari jarrutusta kun ei hoksannut ennakoida. Noin 2450kg painava auto meni kuin kivireki eteenpäin vaikka painoi jarrua varpaat valkoisina. Onneksi bussikuski hidasteli ennen tien hidastetta eikä ketään suojatiellä.

2 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta.
Kitkat meni alle ja nastat sitten joskus myöhemmin.
Noin 7,5mm mittailin jokaisesta renkaasta kulutuspintaa vielä.
Ikä tulee vastaan ja kitkat lähtivät nyt viimeistä syksyä alle.
Niillä voi sitten päästellä keväällä vähän pidempään kun niitä ei tarvitse enää säästää ensi talveksi.

4 tykkäystä