Laskettelu ja lumilautailu

Onko kenelläkään kokemuksia Cross Sportswearin laadusta?

Tämä ruotsalaismerkki teki todella hyvää varustetta ~15 vuotta sitten (omistan edelleen yhdet housut), mutta taitaa nykyään olla Stadiumin halpisbrändi?

Olen hakenut uusia lasketteluhousuja, mutta markkinat ovat kuivat. Spekseinä lämpötoppaus, kirkas väri, ei saa maksaa satoja euroja. Oikein muuta ei osunut siivilään kuin Cross Verbier Pants ja nekin piti tilata netistä kotiin soviteltavaksi. Edulliset ovat, 59€.

1 tykkäys

Nolla vastaus, itselläkin edelleen kaapissa yhdet housut n. 15 vuoden takaa, mutta muistaakseni noihin aikoihin Peak Performancen perustaja osti Crossin tarkoituksenaan tehdä siitä yhtä kova brändi kuin Peak, mutta ei kyllä mitään käsitystä, että mitä sen jälkeen on tapahtunut.

Pojilla tosiaan kausarit Sappeeseen ja ollukki kovalla käytöllä. On vähä valitellu, että arki-illat on kivempia ku viikonloput. Tänään olin ittekki rinteessä ja kyllä se niin on, että normi arkena saa varmasti lipulle paremman vastineen. Rinteet alko illalla olla melkosta puuroa ja hisseihin oli pitkät jonot, jotka kyllä meni aika nopeesti. Joskus olin normi keskiviikkona ja sillon oli aivan priimat rinteet iltaan asti ja jokaiseen hissiin pääsi laskeen suoraan. No kaikilla ei oo mahkuja noihin arkilähtöihin, mutta kyllä niissä enemmän ehtii samassa ajassa. Sama toki koskee kylpylöitä, uimahalleja, hoploppeja jne. Jossain määrin ehkä myös Liigapeliä, jos tykkää mennä rauhassa ja kattella rauhaksiin.

Näin kylmillä keleillä rinteiden puuroutuminen johtuu siitä, että jengi ei osaa laskea vaan lanaavat niitä rinteitä. Jos kaikki vetäisivät leikkaavalla käännöksellä niin kaikki olisi hyvin.

Esim. minä lanasin, mutta en myönnä ainoana syyllisyyttäni. :grin:

1 tykkäys

Samaa Sappeesta on sanonut yksi kausarilla laskeva työkaveri, arki-iltoina rinteet täydessä iskussa eikä jonoja.

Ja asuu vielä Kangasalla niin Sappeeseen on käytännössä yhtä pitkä matka kuin Mustavuoreen niin arki-iltoinakin ehtii hyvin.

1 tykkäys

Sappee meni itseltä käytännössä boikottiin kun mullistivat kausareiden hinnoittelun - prime timessa aina ruuhkaa ja liian vähän hissejä. Pikkumäissä jonottelu pilaa homman hyötysuhteen, kun lasku kestää muutamia kymmeniä sekunteja ja jono 10 minuuttia.

Olin tänään Elissä. Väkeä oli kuin aurinkoisena pääsiäisenä, eli hyvin. Hissit vetivät mutta seisoskelijat tukkivat rinteet päivän pidetessä. Kahvilassa oli korona-turvallisen väljää, mutta me taktikoimme ja menimme sinne jo muutaman laskun jälkeen ennen virallista lounasaikaa.

Pakkaslumi veti vähän nööleille klo 13-14 maissa. Lumilaudat on toinen asiakasryhmä joka kuluttaa rinnettä paljon.

3 tykkäystä

Suurin osa lautalijoista ei osaa laskea, ne vaan lanaa. :slight_smile:

1 tykkäys

Ellistä vielä että nyt kun sattui hitaan pakkaslumen olosuhteet (ei voiteita suksissa), niin rinteet jäävät vähän loiviksi. Mustassa saa ihan saman reenin tai jopa paremman. Parhaimmillaan Elli on kevään jäätyneillä.ja kovilla rinnekeleillä, jolloin saa paremmin vauhtia.

2 tykkäystä

Ilman sähköä ei lämpöä saa. Tällainen mainos tuli instassa vastaan

1 tykkäys

Rosa Pohjolaiselle sija 14 pujottelun Maailman Cupissa.

Alppihiihtäjä Rosa Pohjolainen ylsi uransa parhaaseen sijoitukseen naisten maailmancupissa, kun hän oli 14:s Itävallan Schladmingissa lasketussa pujottelukilpailussa.

2 tykkäystä

Vähän myöhässä kenties tulee vastaus. En tiedä omien housujen mallia mutta stadium outletista viimevuonna ostanut juurikin 59€ hintaan. Pariin kertaan käyttänyt rinteessä ja sitten muuten töissä yms ulkoillessa enemmän. Itse ainakin pitänyt niitä hyvinä eikä tarvitse suuria pukea alle että tarkenisi.

1 tykkäys

Just kävin Stadium Outletissa ja siellä oli jonkun mallin housun kokoja M/S 59EUR, sitten oli pari eri mallia 99EUR. Varmaan aina riippuu mitä tullut / mennyt. @ljpp voisi olla ok paikka katsastaa mutta kannattaa katsoa netin kautta mitä on saatavilla myymälässä

Nimenomaan siellä kåvin, mutta silloin oli koot ja värit vähissä, joten oli pakko tilata kotisovitukseen.

@Kujamaki Kiitos, hyvä tietää etteivät ainakaan heti kättelyssä ole hajonneet. Lapsille Crossin talvivarusteet ovat olleet ihan jees, koska kasvun takia niitä joutuu päivittämään tiuhaan muutenkin.

Kevään pikku pakkasillahan vaatteilla ei juuri ole väliä, kunhan vettä pitävät sen verran ettei kosteus tule läpi. Homma muuttuu jos Lapin reissulle osuu parin kympin pakkaset ja pitäisi silti pitkää päivää rinteessä viettää.

1 tykkäys

Kyllä nuo ovat hyvin kestäneet kulutusta sekä säitä. Töissäkin tulee nuorten kanssa rymyttyä ulkosalla aika paljolti niin ei ole aluvaatteet kastuneet läpi. Levin reissulla oli juurikin joku -20° pakkasia ja housujen alla oli pelkästään trikoot. Koko oli muistaakseni itsellä hieman napakka että piti ottaa kokoa isommat niin sai sellaset “mukavat”.

1 tykkäys

Heräsin aamulla tietenkin aikaisin kun olis saanut nukkua. Aamukahveeta juodessani katselin sääennusteita ja kun näytti niin hyvältä niin päätin lähteä ex tempore Ellivuoreen laskemaan.

10:06 eka nousu, 3 tuntia ja 41 laskua, max nopeus 70. Rinteet upeassa kunnossa.

35 min alusta sai laskea ihan rauhassa päärinteessä, sitten tuli jonoja ja siirryin joksikin aikaa hotellin rinteisiin. Lopulta kaikki hissit olivat auki ja ei nyt mitään pahempia jonoja ollut kuin loppupuolella.

2 tykkäystä

Millä mittasit? Aika kovat huiput Sastamalan Alpeille, tai sitten olet tekijämiehiä.

Snoww sovellusta oon käyttänyt kun se näyttää noi laskut sekä niissä vietetyn ajan ja myös max nopeus.

Kärppärinteessä pari kertaa loppu pikkasen suoremmin, siinä tuli tuo maksimi.

Alpeilla päässyt joskus yli satasen, tosin kaverit väitti heti GPS virheeksi :joy:

Kaverit ei välttämättä ole väärässä. Olen myös sovelluksilla saanut kovia vauhteja.

Ongelmaksi tulee rinteen kaltevuus ja korkeusero. GPS mittaa pintanopeutta maan pinnalla, huomioimatta korkeuden muutosta. Korkeuden ja sen muutoksen mittaaminen on puolestaan GPS:lla hyvin epätarkkaa.

Kännykkäsovellukset luultavasti käyttävät tuota GPS:n korkeusmittausta ja/tai maastokarttadataa rinteen kaltevuuden arviointiin ja yrittävät siitä arvata todellisen nopeuden. Tai ehkä kiihtyvyyssensoria, mutta joka tapauksessa se on arvio.

Polarin kello mittaa pintanopeutta ja ei tietääkseni huomioi ainakaan korkeuden muutosta. Hitaalla lumella viikko sitten en saanut kuin 50kmh päälle nopeuksia - tänään on varmasti liukkaampi keli. En tosin ottanut Kärpästä mitään syöksyjä ja olen muutenkin melko hidas laskija.

Olen itse arvioinut että noin 80 kmh tienoilla kypärä alkaa vetämään leukaremmistä taakse, ilmanvastuksen johdosta. @a1r6 taitaa olla nopeampi laskija, joten onko näkemystä asiaan?

2 tykkäystä

Olen noita nopeuksia kilpalaskijoilta mitannut kennoilla ja tutkalla edellisessä elämässä. Kyllä Suomessa 80 vauhti tarkoittaa että päällä on kireämmät kuteet ja mennään jo tiukasti muna-asennossa. Jo joku sanoo laskeneensa 100 missä tahansa niin vastaan että kiva tarina.

3 tykkäystä