Pitkän harkinnnan jälkeen otin tosiaan QST:t mukaan, vaikka oli selkeästi puikkarikelit.
Fantastiset sukset myös rinteessä, kanttipito yllättävän hyvä. Hyvin pysyin toisen kovan laskijan vauhdissa, joka veti suurpuikkari kisasuksilla. Uskallan lämpimästi suositella QST 92:sta monen tasoiselle laskijalle.
Ekosport.eu:ssa alkoi muuten taas ale. Hyviä rabatteja ja extra -10% kassalla.
Otan tästä pois sanan ehdottomasti. Kymmenessä vuodessa on näköjään tapahtunut sen verran kehitystä, että all-mountain suksien rinnelaskuominaisuudet ovat kehittyneet. Varmaan tullut lisää kiertojäykkyyttä tai jotain. Eli yksillä pärjää nykyisin paremmin kuin ennen. Toki toiset selkeästi erilaiset sukset antavat edelleen pelivaraa.
Nälkä kasvoi syödessä ja ajattelin, että uusin tarjoushaukkana myös monot kauden lopun alennuksista. Hyvä talvi kuitenkin näkyy siinä, että monoja ei ole juurikaan enää hyllyissä, ainakaan yleisimmässä koossa. Taitaa jäädä tällä erää ostamatta.
Tuli sitten kotiutettua vielä Salomon QST 120 monot. Olivat sopivasti sinioranssit. Vähän kyllä mietityttää muotoutuvatko huonompaan jalkaani sopivaksi, vai tuleeko vielä eteen keikka monon muokkaajalle. Toivotaan parasta.
Hyvin vähissä ovat monot kauppojen hyllyissä, mutta tätä yhtä paria ehdin kuukauden kyttäilemään, ennen kuin vedin liipasimesta.
Lyhyt pikaloma olisi skimbaillen. Nyt vielä Helsinki-Vantaa mutta maanantaina schmitten.at ja tiistaina kitzsteinhorn.at. Hyvät kelit luvattu joten kaivattua hermolepoa tiedossa.
Yllättävää kyllä, mutta ei mitään mahdotonta ollu. Ellivuoressa on se etu, että rinteet jakautuu vuoren eri puolille ja se mun mielestä jakaa hyvin porukan hisseille. Kun vielä se hotellirinne on niin helppo, niin se vetää hyvin nuo epävarmimmat puoleensa.
Kuulin muuten, että Kalevan Prisman suksiosaston vastaava on itse kova laskettelun harastaja ja siksi Kalevassa on parempaa tavaraa kuin muualla. Hieman ihmettelin kun maitokaupassa on 500€ Salomonin rando-monot, mutta tämä vastaava on kaiketi sen tyylisuunnan kavereita.
Kannattaa laittaa mieleen jos tulevilla kausilla on varusteostoksia tuloillaan.
@Miksa Himos oli tänään kuulemma ihan järjettömän tukossa. Hyvä tietää, että Ellin hissit vetivät. Aamulla sinne siis.
Kyllä kelpasi tänäänkin Ellissä laskea!
Jos kohta perjantaina pohja alkoi tuntua omaan makuun hieman jäiseltä niin päivän hehkutettu “lumi-inferno” sai taas rinteet aivan viimeisen päälle tikkiin.
Myrskyn odotus oli saanut myös muut laskiat jäämään kotiin niin eipä tarvinnut meidän hisseihin jonotella. Kovia lämpötiloja ennustelee ja vettäkin tuleville päiville mutta muutaman hyvän laskupäivän Ellivuori vielä takuulla tarjoaa.
Taidan laittaa tuon 99€ kausarin vetämään ensi talveksi.
Sama pätee vaellus- ja retkeilytarvikkeisiin.
Itse ostin erittäin laadukkaan Rubin makuupussin joitakin vuosia sitten samalta(?) kaverilta. Reilusti alle kaikkien nettihintojen.
Joo, ne haluaa sen jäisen pohjan rinteeseen, koska se kestää kulutusta ja aurinkoa. Jos yläkerrokset ovat pehmeät/irtonaiset, niin sitten jää tulee vilkkaana päivänä esiin.
Juttelin alaa tuntevan kaverin kanssa Sappeen 99€ tarjouksesta ja hänen laskujen mukaan pääsisivät noin nollatulokseen pelkällä kausarimyynnillä. Nyt sitten tuli vielä pitkästä aikaa hyvä kausi ja ruuhkat.
Ellin joukkotarjouksessa on vain 7001 korttia tavoitteena (Sappee myi 16500), mutta vähän pelottaa miten kapasiteetti riittää, jos saavat myytyä. Tosin, viime kaudet ovat olleet niin huonoja ja Elli niin lännessä, että pelkäsin koko puljun menevän nurin (kuten Riihivuori, Mustavuori). Että sinänsä hyvä jos saavat myytyä riskin pois.
Pitää toivoa, että tulisi vielä yöpakkasia. Silloin voisi suunnata joku aamu Himokseen. Jos ei, niin tämä kausi saattoi olla tässä. Vaikka tänä vuonna ei päässyt parempiin mäkiin kuin vähän jouluna, niin hyvän kauden huomaa - olen parempi laskija nyt kuin Joulukuussa.
Itse repäsin jo boksinkin pois auton katolta. Vuorot menee niin, ettei ihan heti taas pääse, niin se on kyllä meidän perheen osalta tässä.
Hyvä talvi tuli ja tyttöä opettaessa tuli itsekkin laskettua enemmän kuin vuosiin. Hauskaa se vaan aina on, eikä se taito täysin unohdu pitkänkään tauon aikana. Ruostuu tietenkin vähän, mutta kun taso on sunnuntai, niin kyllä se siinä aika hyvin pysyykin.
Ens talvena sitten nuorempi tyttö suksille ja jos vaimolle opettais lautailua. Itselle uudet, erilaiset sukset. Tutustun tämän ketjun neuvoihin noissa suksi asioissa ja laitan ostohousut jalkaan.
Kerro vähän millainen laskija olet, missä ja kuinka paljon lasket ja millaiseksi haluat kehittyä. Tuli koluttua markkina hyvin läpi joten nyt on tatsia ja keväiset hinnat.
Mä oon kyllä aika perinteinen laskija. En oo pujottelu, enkä telemark miehiä. Laskettua tulee aina suomessa. Yleensä viikko pohjoisessa ja sitten etelän keleistä riippuen ,näissä pikkusemmissa töppäreissä ehkä kerran kuussa. Hoidetuilla rinteillä mennään, eikä kumpareisiin, metsiin tai umpihankeen ole kauheeta hinkua.
Pohjoisessa huomas, että mun sukset (Atomic rocker1550) on ärsyttävän löysät, jos meinaa vähänkin kovempaa laskee. Sitten huomasin vielä, että suksessa lukee ”easy to learn”. Oon ne aikanaan vuokraamosta käytettynä ostanut. Siihen ajattelin hakea parannusta.
En oo ikinä mennyt välineet edellä ja siksi ei oo mitään tietoo näistä suksien spekseistä. Nyt vähän innostuin tutkiin asiaa, tämän ketjun innoittamana ja ostankin seuraavan parin vähän paremmalla ajatuksella.
Hauska juttu muuten, että nappulana kun faijan kanssa laskettiin paljonkin talvisin, niin sukset oli aina miestä pidemmät ja suorat. Nyt sukset on lyhyemmät kuin mies ja vielä tuollaiset ”carved” muotoillut. Sillon oli muotia vetää jalat tiukasti yhdessä ja nykyään vedetään enemmän leveemmällä asennolla. Niin ne virtaukset muuttuu.
Kyllä mulla on ehdottomasti enemmän tota suoran suksen tekniikkaa. Piti oikein kattoo youtubista puhdas carve turn ja pakko myöntää, että meikäläinen ei paljon tuota ominaisuutta suksessa käytä. Tottakai se suksi hieman itsestäänkin kääntyy noin, mutta toi selittää aika paljon sitä suksen rauhattomuuden tunnetta kun yritän laskea vähän puikkarityyliin.
Jaa a. Tykkään kyllä enemmän vauhdikkaammasta alastulosta, mutta toisaalta tyyliäkin vois ehkä päivittää.
Carving on ihan käänteentekevä juttu. Itse tosiaan opin joten kuten tuon vanhan tyylin teininä, mutta sitten hommaan tuli vuosien tauko. Palasin lajin pariin carving-aikakaudella, mutta uuden tekniikan oivaltamisessa meni tovi aikaa. Laskin lainavehkeillä, mutta liian jäykillä sellaisilla, joten en löytänyt leikkaamisen fiilistä helposti.
Mutta sitten kun se leikkaus lähtee, niin koko laji muuttuu. Vaikea selittää, mutta tavallaan “liidät” sitä rinnettä alas. Ja leikkaavassa käännöksessä on vähemmän luiston aiheuttamaa hävikkiä, joten vauhdit nousevat vs. vanha tyyli ja kalusto.
Aina pitäisi kokeilla ennen ostoa, vaikka itse ostin juuri sokkona. Paras myyjien asiantuntemus löytyy Lapin hiihtokeskuksen liikkeistä. Erityissuositus Pyhän Salomon shopille (ns. ylävuokraamo).
Yllä lukemani perusteella, paljon kehuttu Atomic Vantage -sarja voisi olla sinulle, esimerkiksi Vantage X 80. Itse olen all-mountain suksien vankkumaton kannattaja, koska suomessa harvoin pääsee huippukuntoista rinnettä laskemaan, varsinkaan etelässä. Vantage 90 CTI olisi levämpi, enemmän all-mountain viritteinen versio samasta aiheesta.
Molemmat ovat rinnepainotteisempia, kuin oma valintani Salomon QST 92.
(Ja kaikilla merkeillä on varmasti vastaavat tuotteet, mutta kun en niitä tunne niin en voi suositella. Sukset eivät ole mitään rakettitiedettä.)
Niin se loppuu hyväkin laskettelukausi. Etelän rinteet sulkeutuvat pääosin tulevana viikonloppuna - Himos on viime vuosina päässyt Vappuun asti.
Itse ajattelin huomenna vielä mennä, viimeisen kerran. Keli on sen verran lämmin, että rinne luultavasti pehmenee nopeasti, eikä tarjonne kummoisia elämyksiä. Saan kuitenkin monoja sisäänajetttua, niin ovat iskussa tulevana Jouluna.
Aloittelijalle loppukausi on hyvää aikaa tutustua lajiin, koska se on miellyttävämpää auringon lämmössä, kuin Tammikuun pakkasilla.
Se on siinä ja siinä pysyykö Santamonttu pidempään luistelukunnossa kuin nämä rinteet, toissapäivänä kuulemma jää oli vielä luistelukelpoinen.
Pitäisi itsekin saada vielä avattua lumilautakausi, mutta saapa nähdä jääkö kausi väliin vai kerkiänkö käydä himoksessa jibailemassa kevään pehmeillä lumilla.