Liigan tuomarit

Olenko asiani kanssa yksin (tiedän, että tuomareista ei saisi valittaa playoffeissa), mutta ihan oikeasti, olisko noi Levosen pelit Tampereella jo kohta tältä kaudelta vihelletty?

Pahoittelut kaikille mielensä pahoittaville, mutta Levosen tuomarointi on ollut luokatonta (ainakin omasta näkökulmastani ja värilaseistani) jok’ikinen kerta, kun hän on viheltänyt Tampereella.

Levonen olisi mun osalta tältä kaudelta nähty - kiitos.

• Levonen on paras liigatuomari
  • Levonen viheltää hyväksyttävällä tasolla, suurin osa tilanteista menee oikein
  • Levosella on epäselvä linja, jota ei kukaan ymmärrä
  • Ei puhuta tuomareista aina!

0 voters

Levonen ei viheltele yleensä ‘tasoitusjäähyjä’.

Se on hyvä asia mun mielestä, että ei vihellellä tasoitusjäähyjä ja jäähyt voi tosiaan olla vaikka toisella 8x2min ja toisella sit 1x2 min, semmosiakin pelejä on.

Eilen vaan meinasin alkaa itkeä, kun Peltola pääsi mielestäni aivan puhtaaseen läpiajoon, maila kainaloon ja mies nurin keskialueella - Tappara AV:lla valmiiksi ja Levonen vieressä - EI JÄÄHYÄ.

Toiseen suuntaan sama tilanne ja IFK - rankkari. Kummastakin olisi pitänyt tulla rankkari, vain toisesta tuli. Ja mitä enemmän näen näitä pelejä, joita Levonen viheltää sitä varmempi olen, että hän ei ole hyvä tuomari enkä halua nähdä häntä viheltämässä.

On aivan sama, vaikka linja tuottaisi Tapparalle 10 jäähyä ja vastukselle kaksi, kunhan sen linjan pystyy ymmärtämään. Levosen viheltämissä peleissä kukaan ei tiedä, mikä se linja on. Ei missään vaiheessa peliä. Eilenkin alkoi tarkalla linjalla (Tappara heti YV:lle) ja sen jälkeen tarkka linja katosi koko loppupeliksi ja vihellettiin sieltä täältä tuollaista ja tollaista. Pääosin eilen sentään onneksi selkeitä tilanteita, jotka pitikin viheltää.

2 tykkäystä

Käy lukaisemassa Jatkoaikaa. Levonen on paska kaikkien mielestä, kannattamastaan seurasta riippumatta. Ei ole mitään väärää todeta, että Levosen tuomarointi ei vakuuta, kunhan ei yritä laittaa Tapparan eilistä tappiota sen piikkiin. Mitä et onneksi tässä tee.

…ja joo. Levonen on nähty jo. Voitais siirtyä seuraavaan ja päästää Japa eläkkeelle. Kaikella kunniotuksella toki…

5 tykkäystä

Levonen on moninkertaisesti palkittu liigatuomari ja se vaan on kiistaton fakta. Paljon on miehen pelejä Tampereella tullut nähtyä ja ilmeisesti heikompia pelejä osuu jostakin syystä juuri Hakametsään. Mielestäni esim. Teemu Salminen on ollut jo pitkään Levosta parempi tuomari, mutta arvostusta ei ole tullut.

2 tykkäystä

En ole enää vuosiin tykännyt Levosesta, enkä pitänyt häntä Liigan parhaana. Esimerkiksi Teemu Salminen on mielestäni sekä jämäkkä, että nykyään myös johdonmukainen linjassaan. Virheitähän tulee kaikille - ei kaksi silmäparia pysty mitenkään kaikkia rikkeitä näkemään, saati analysoimaan oikein millisekunneissa ilman hidastuskuvia.

Itse kyllästyin jo aikoja sitten Levosen tapaa sallia pelitilanteissa hyvin paljon, mutta napsia olemattomia rikkeitä pelin takaa. Katsomoon hän oikein näytti nauttivan, kun löysi jonkun pikku mailanäpyn pelin takaa. Tosin tämä tapa oli hänellä johdonmukainen, mutta nykyään sekin linja on hämärtynyt. En tiedä onko hänellä Tappara-antipatiaa tai ei, kokenut tuomari kuitenkin. Mutta näin kuluttajana tähän on helppoa uskoa, koska Tapparalla ja Levosen Ässillä on historiaa ja monta kuumaa kamppailua taustalla.

Tuomarointi on kuitenkin pirun vaikeaa hommaa ja oli erittäin avartavaa jutella erään aktiivituomarin kanssa taannoin pelatusta Lukko-sarjasta, jossa mm. Zapolski filmasi Josh Greenille jäähyn. Moni asia näyttää erilaiselta jään tasolla.

8 tykkäystä

Minulla jäi katsomatta se Tappara peli. Seurasin KalPa peliä, koska KalPa on yllättänyt minut. Yhden ottelun perusteella en tuomaria tuomitsisi. Sillekkin sattuu niitä huonoja pelejä kauden aikana. Ainakin Kärppäpeleissä vuosien saatossa Levonen on yleensä onnistunut poffeissa. Tänä vuonnahan Kärpät eivät päässeet pelaamaan poffeja eli sinne puolivälieriin.

Oma kantani Levoseen on aika iso otanta ja olen tavalla tai toisella jok’ikinen kerta tyytymätön linjaan, kun Levonen viheltää. Tarkoitus ei siis ollut heittää yhden pelin pohjalta analyysia vaan nostaa “pidempiaikainen” trendi esiin.

Pitää huomioida pyös katsojan bias. Ässät ja Pori ei nauti Tampereella suurta suosiota, eikä nauttinut Levonen pelivuosinakaan.

Taitaa Levonen olla tapparalaisille samanlainen punainen vaate kuin Hakkarainen kärppäläisille. Niin monta oikeusmurhaa olen nähnyt Hakkaraisen toimesta Kärppiä kohtaan vuosien saatossa.

Oikeastaan pudotuspeleissä pitäisi joukkueilla olla oikeus nimetä yksi tuomari, joka ei vihellä heidän pelejään. Itse en haluaisi Hakkaraisen tuomitsevan yhtään Kärppien peliä poffeissa.

1 tykkäys

Olen pitänyt Japaa tuomarina, joka ei vedä kotiinpäin. Tuossa on tilastoja play off- peleistä kaudesta 2003 alkaen tyyliin “Japa vs muut”. Jäähyistä (keskimäärin / ottelu) on putsattu kympit ja sellaiset vitoset, jotka on vihelletty aivan viime hetkillä tai jo ottelun päätyttyä.

Eli kotijoukkueen jäähyt ovat käytännössä ihan samat, vierasjoukkueille Levonen on antanut keskimäärin 1 minuutin edestä vähemmän istuttavaa kuin muut tuomarit. Eipä nyt mitään hirveitä eroja löydy tämän tilaston perusteella. Tietysti tämä taulukko ei kerro muuta kuin numerot, ei mitään linjasta. Lisäksi nykyään mennään kahdella tuomarilla, joten silläkin saattaa olla oma vaikutuksensa. Ehkä Levonen on silmätikkuna, koska kaikki tunnistavat hänet.

Edit: Alla vielä taulukko Tapparan otteluista play offeissa 2003 - 2017. Japa on viheltänyt Tapparalle enemmän jäähyjä kuin vastustajalle. Toisaalta Tappara on voittanut paremmalla prosentilla kun Japa on viheltänyt. Ei näistä kyllä ota selvää :slight_smile:

5 tykkäystä

Tappara vasn voittanut Japadta huolimatta. Melkein viimeksikin
Ei jatkoon

Tämmöinen tuli vastaan twitterissä:

Levonen tuomarina

Tappara:
30 Min 1 voitto
Vastustaja:
10 Min 2 voittoa

Levonen ei tuomarina

Tappara:
60 Min 7 voittoa
Vastustaja:
87 Min 2 voittoa

(@TonyLuukkala)

9 tykkäystä

Mä taidan olla vähän yksinkertanen tai käyn muuten vaan hitaalla mutta saisko tän saman nyt rautalangasta väännettynä?

4 tykkäystä

Kyllä toi rankka poikkeama on, ja kyllähän se näissä parissa välierässä tuli selväksi, että Levonen on ylimääräinen vihollinen.
Täytyy vaan toivoa, ettei vihellä finaaleissa, vaikka lienee turha toivo.

1 tykkäys

Tiivistettynä, kun Levonen on toisena tuomarina Tappara saa enemmän jäähyjä kuin vastustaja ja häviää useimin kuin voittaa. Lisäksi, kun Levonen ei ole tuomarina, niin Tappara saa vähemmän jäähyjä, kun vastustaja ja voittaa enemmän kuin häviää.

1 tykkäys

Kummaa muuten, että Levonen on ollut pelkästään Tapparan kotipeleissä. Tuossa jo aiemmin esitin tilastoa, jonka perusteella Japan peleissä kotijoukkue ei hyödy jäähymäärissä, niin kuin yleensä on tapana.

1 tykkäys

Todennäköisesti Tappara saa nauttia Levosen linjasta myös finaaleissa, kun Porista on lyhyin matka Tampereelle.

Eli playoffeissa Levosen ollessa tuomarina olemme saaneet 30 minuttia ja vastustaja taas 10 minuuttia rangaistuksia. Kyseisistä otteluista yksi voitto ja kaksi tappiota.

Muissa playoff-otteluissa, eli niissä joissa Levonen ei ole viheltänyt, olemme saaneet jäähyjä 60 minuuttia vastustajan 87 minuuttia vastaan. Näistä otteluista olemme voittaneet seitsemän ja hävinneet kaksi.

Eli voittoprosentti Levosen viheltäessä 33, muissa 78. Jäähyminuuteista Levosen viheltämissä otteluissa 75% on tuomittu Tapparalle, muissa peleissä 41%.

Ja semmoinen pointti vielä, että en ole itse tarkistanut faktoja, vaan uskon sokeasti twitteristä poimittuihin lukuihin. Koska se on netissä, on se myöskin totta. Ja otanta on myös pieni, mutta vahvistaa sen, ettemme aivan täysin hukassa ole tämän Levonen-itkemisen kanssa😄

5 tykkäystä

Vaikka oliskin muuten ihan semiasiallinen kommentti niin tää on hieman huono vertailu nyt sikäli, että tuossa muissa on hieman enemmän tuomarimateriaalia tarjota. Ilmeisesti kyseessä kuitenkin vain playoffit, mutta tuomarien preferenssejen tutkimiseen tarvitaan muutakin.

Yleensä paras tilastollinen vertailu tuomareista on erotettu vertailu, kuka tuomari vihelsi minkäkin rangaistuksen ja miten nämä jakautuivat eri tuomareille. Aika monet tuomariparit käyttävät työnjakoa, joten tiettyjen tilanteiden viheltäminen tai viheltämättömyys kuuluisi toiselle. Levonen usein puhaltaa kauempaa esim. estämisiä ja yleensä seurailee peliä todella kaukana takana. Lähempi tuomari ei yleensä anna jäähyä, mutta Levonen kyllä.

Anyway, mitä nyt yritän taas sanoa helvetin pitkästi: muissa tuomareissa on todella monta tuomaria ja jos sitä verrataan yhteen tuomariin niin samanlaisen tilastovalheen pystyisi tekemään lähes jokaisesta tuomarista.

2 tykkäystä