Liikennekulttuuri

4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Liikennekiukusta voi parantua, kyse on asenteesta.
Toinen autoilija ei ehkä olekaan asennevammainen ääliö, joka tahallaan ja henkilökohtaisesti juuri sinua ärsyttääkseen kiilasi ja samalla rapasi tuulilasisi. Sinun ei tarvitse näyttää kansainvälistä käsimerkkiä ja lähteä koulutusmielessä kiilaamaan häntä, jos suhtaudut tilanteeseen neutraalisti ja hyväksyt sen, että naapurikin on inhimmillinen ja teki tahattoman virheen.

Uusi Tieliikennelaki on tuomassa liikenteeseen nollatoleranssin alkoholin suhteen, joskin alle 0,5 promillea voi ilmeisesti johtaa vain patikkaretkeen kohti kotia.

Tähän saakka sitä on voinut hyvillä mielin juoda ruoan kanssa oluen ilman, että tarvitsee asiaa sen kummemmin miettiä. Perusteluja on tietysti puolesta ja vastaan.

Uuden tieliikennelain henkenä on Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan se, että pienikään määrä alkoholia ei sovi liikenteeseen.

– Suhtautuminen niin sanottuihin rajatapauksiin muuttuisi lain myötä. Vaikka rikoksen tunnusmerkistö ei täyttyisikään, poliisi voi aiempaa herkemmin estää matkan jatkumisen.

Poliisi selvittää ajokuntoa silmämääräisesti, puhalluskokeella, huumepikatestillä ja toimittamalla kuljettajan tarvittaessa verikokeisiin.

1 tykkäys

En pidä tuota ollenkaan huonona asiana.
Jos otetaan, niin sitten mennään taksilla.

Virossahan kai tuo nollatoleranssi jo on käytössä?

3 tykkäystä

Vähän puolensa ja puolensa. Minun tulee harvoin otettua enempää kuin tuo yksi ja täytyy myöntää, että yhden jälkeen olen n. 1 tunnin päästä tarttunut itsekin auton rattiin. En ole kokenut rikollisuutta tästä asiasta.

Kaupungissa minun on helppo hengittää, koska rehellisesti kaupungissa en koe isoakaan tarvetta tälle. Kuitenkin tulee vietettyä niin iso osa vapaa-ajasta muualla eli suomeksi Tampereen ympäryskunnissa, että sellainen pieni sympatia on tullut ihmisiä kohtaan, jotka lähtevät esim. kaupunkiin katsomaan peliä ja ottavat yhden oluen peliä katsellessa.

Jos näitä rajoja hirveästi kiristellään niin samalla toivoisi ihan selkeää parannusta julkiseen liikenteeseen. Eihän se helppoa tietysti ole ja aika harva tykkää pitkäkestoisista bussimatkoista, mutta ympäryskunnista on tosi vaikea päästä esim. Tampereen keskustaan tiettyihin aikoihin. Taksi on aika kallis vaihtoehto monelle vielä tänäkin päivänä.

1 tykkäys

Pointtinsa tuossakin.

En malta kuitenkaan olla kysymättä…
Jos on pakko ottaa olut, miksi ei voi ottaa alkoholitonta?

Tää on triviaali kysymys. En oo hirveästi testannut alkoholittomia oluita itse, monet kehuneet, että hyviä ovat. En tyrmää ajatusta. Itselleni autoilu tosin on niin harvinaista herkkua, että harvoin kohtaan tällaista ongelmaa. Se, mitä otan on yleensä se yksi tai kaksi. Hyvässä seurassa menee joskus kolme, mutta sitten ei kyllä tartte mennä lähellekään autoa enää.

1 tykkäys

Kysymys on outo ja tilanne melko harvinainen. Mutta jos joku minua pakottaisi juomaan, veikkaan pakottajan myös määräävän laadun mitä juon.

Oikeasti vastaus siihen, miksi ei voisi vaihtaa alkoholittomaan on minun kohdallani se, ettei sillä ole mitään väliä. Ei ole mitään merkitystä olenko juonut yhden oluen tai lasin viiniä illan aikan, kun lähden ajamaan autoa.

Ja vastaus siihen, miksi nollatoleranssia ei pidä ottaa käyttöön on se, että sillä ei ole minkäälaista vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Ei ollenkaan outo kysymys.
Jos joku tarjoaa minulle juoman pakottamatta niin yleensä on kysytty että mitä otat.

Mulle tuo nyt on aivan sama onko nollatoleranssi vai ei.
Se olisi kuitenkin selvä signaali autolijoille mitä heiltä odotetaan.

2 tykkäystä

Toi oli enemmänkin mun hersyvää huumoria, mutta eihän kukaan ketään pakota juomaan…

Ei nlllatoleranssi vaikuttaisi minunkaan elämään mitenkään. Joskus hyvin harvoin olen yhden oluen juonut ja ajanut sen jälkeen.

Itse vastustan periiaatteesta tuollaista kehitystä. Koska liikenneturvallisuus ei parane himpunvertaa, ei uusia rajoituksia tule tehdä. Jokainen tässä maassa tietää kännissä ajamisen olevan sääntöjen vastaista ja vaarallista. Ei tarvita mitään signaaleja, koska ne ovat jo olemassa. Rattijuoppo ei jätä ajamatta promillen kännissä, oli promilleraja mikä tahansa.

Samaan suuntaan kaikki nämä asiat menee. Ennen kuin käytössä on täysautomaattiset robottiautot, autoilijoita tullaan tarkkailemaan reaaliaikaisilla paikantimilla ja alkometreillä ja sakot sekä tietullit plus muut verot otetaan tililtä automaattisesti. Ja nämä kaikki tullaan yksi kerrallaan perustelemaan meidän omalla parhaalla.

3 tykkäystä

Uusi tieliikennelaki sopii kyllä loistavasti tähän holhousyhteiskuntaan. Mitään se ei paranna mutta saapahan holhota ja valvoa vielä lisää. Ja kansalaiset kumartavat kiltisti syvään.

1 tykkäys

Kaksi kaistallista autoja pysähtyi liikennevaloihin, niiden välistä mootoristi puikkasi jonon keulille. Kiire kai jonnekin. Päästiin sitten seuraaviin valoihin ja sama motoristi jonon keulilla “jäi nukkumaan”. Lopulta joku soitti torvea ja tämä sitten ihan tuhannen kovaa liikkeelle, mutta itse jäin valoihin kun vain muutama auto pääsi läpi.
Tarttis varmaan vaihtaa autoon jossa on ilmastointi niin ei pikkujutut harmittaisi.

1 tykkäys

Jos autojen välistä mahtuu kulkuneuvollaan niin minä en suoranaisesti ymmärrä, mitä väärää tuossa on? Puikkelehdin minäkin pyörällä kävelijöiden eteen ja jonon keulille. Minulla on nopeampi ajoneuvo ja siinä on parempi lähtönopeus kuin heidän jaloissaan.

Ja tää ei oo kritiikkiä: minä en vaan ymmärrä, miksi se autoilijoita haittaa, jos jollain on kulkuneuvo, joka mahtuu sieltä autojen välistä ja kiihtyy nopeammin liikennevaloista.

2 tykkäystä

Jos on kiire, mene sitten kanssa.
Veikkaan, että tällä motoristilla oli puhelu kesken, onko mahdollista?

Minä en yhdistä tuota niinkään kiireeseen tai malttiin. Minä yhdistän sen enemmän niin, että olisi nopeammalla ajoneuvolla idioottimaista jäädä odottelemaan. Kyllähän sinäkin varmaan painat traktorin ohi heti, kun kaistaa vähänkin aukeaa, vaikkei sinulla olisikaan kiire.

Edit: @Oijennus on paikalla. Minä häivyn.

Tuo toiminta nyt vain ei ole sallittua. Kyllä minuakin tuo toiminta välillä ärsyttää ja kiilaan silloin tällöin jopa välin pieneksi, jos näen mopon tulevan autojen välissä.

@peterra voi häipyä.
Ruikuttajat ärsyttää ja harmittaa.

6 tykkäystä

Yhdellä kaistallahan saa olla rinnakkain niin monta ajoneuvoa kuin sille sopii.

1 tykkäys

Mutta kun siihen ei sovi muita kun @Oijennus veti raon kiinni.:joy:

3 tykkäystä

Minua v…ttaa nuo liikenteessä moottoripyörillä ja mopoilla splittaaajat. Kun sinulla on oma kaista, niin et sinä nyt vaan voi siihen miekalla vetää suoraan kylkeen.

7 tykkäystä