Liikennekulttuuri

Minä en ole missään nimessä alan asiantuntija, mutta eikö suolaaminen hyvillä keleillä ole ikään kuin ennakoiva toimenpide? Suolaahan ei voi ymmärtääkseni tielle sitten enää ajaa, kun ollaan pakkasella eli jos ei ikään kuin ennakoivasti sitä tehdä niin sitten on tie jäätynyt ja suolaaminen ei enää auta. Valistakaa, jos olen ihan pihalla. En ihmettelisi, jos olen.

En nyt oikein syty tälle uudistukselle.

Kesäkuun alusta lähtien auton saa taajamassa pysäyttää tai pysäköidä kaksisuuntaisella kadulla menosuuntaan nähden myös tien vasemmalle puolelle.

Erittäin hyvä uudistus. En ymmärrä, miks tätä ei aiemmin oo sallittu. Tossa jutussa tän Vesalaisen vaaran paikat on vähä niinku missä tahansa liikenteessä ylipäänsä. Kun autolla liikenteeseen lähdetään, sillon on vaarallista jos ja jos ja jos. Ja vaikka ei, ni silti on vaaranpaikkoja. Missä muualla on voimassa tämmönen typerä sääntö ku Suomessa? (Joka nyt siis onneks poistuu.)

2 tykkäystä

Liikenneturvallisuuden kannalta. Joskus autolla myös peruutetaan ja varsinkin parkkialueella ruudusta pois, helpottaa huomattavasti lähtemistä kun näkee myös auton taakse mihin sivupeilistä ei näe. Ja todennäköisesti henkilö jonka autossa on takalasi puhdistamatta on myös rekisterikilpi lumen peitossa ja se pitäisi puhdistaa aina ennen ajoonlähtöä niin että se on luettavissa.

Mites pakettiautolla peruutetaan parkkipaikalla? Niissä kun ei oo yleensä takakasia ollenkaan. Ja lain mukaan takalasin saat vaikka peittää kokonaan. Itse siis peruutan ainakin sivupeileistä. Enkä raaputa jäitä ikinä takalasista.

Edit. Enkä siis aja iglulla. Tänäkin aamuna putsasin kyllä lumet joka puolelta. Takalasin jätin raappaamatta kun se on mielestäni turhaa touhua.

2 tykkäystä

Takaikkunan puhdistamisen “unohdus” ei ole turhaa hommaa vaan enemmänkin välinpitämättömyyttä. Toivottavasti et peruuttaessasi aja pikkulapsen tai kenenkään muun päälle jos sattuvat olemaan suoraan auton takana mihin sivupeilistä ei näe.

2 tykkäystä

Aivan samallalailla peruuttelen kuin pakettiautokuskit. Eli taidolla en tuurilla.

1 tykkäys

Enpä määkään muista takalasia raapanneeni ikinä. Kuorma-autolla ja pakettiautolla oppi siihen, ettei taakse välttämättä edes oo mitään ikkunaa. Sivupeilit ja parkkitutka riittää mainiosti.

1 tykkäys

Mulla ei oo parkkitutkaa. Eikä kyllä mitään muutakaan lisävarusteita. Näitä mm ei ole: Abs, luistontesto, kaistavahti eikä edes turvatyynyjä. Autoni onkin vuosimallia 1993. Toimii ja vie minut paikasta a paikkaan B. En edes kaipaa noita nykyajan mukavuuksia.

1 tykkäys

Turha se nyt on vängätä onko takalasilla lunta vai ei kun lain mukaan siitä ei tarvitse läpi nähdäkkään.

No niin…Määrittele se hyvä keli.
Jos sitä suolaa levitetään silloin kun pitäisi aurata, niin se ei mulle aukene.
Pelkällä auraamisella pärjättäisiin hyvin pitkälle.
Nyt sillä suolaamisella vaan yritetään sulattaa se kaikki lumi tieltä jonka seurauksena syntyy sohjoa ja ajokeli muuttuu kurjaksi.
Mä ymmärrän sen suolan silloin kun se tie on oikeasti jäässä, silloin se on tarpeen.

Aamulla taas tuntui vahvasti siltä että suomalaiset eivät osaa enää ajaa normaalilla talvikelillä.
Ohitustiellä vedetään seitsemääkymppiä ja ohituskaistalla kahdeksaakymppiä.
Jos ei osata tai uskalleta ajaa niin menkää julkisilla.

Aamulehden juttu tien suolaamisesta.:point_down:t2:
https://www.aamulehti.fi/ihmiset/suolaaminen-on-helppoa-ja-katevaa-ja-10-muuta-syyta-talviteiden-inhottuun-lieveilmioon-24068407

1 tykkäys

Onko laki jotenkin muuttunut vai puusilmäisyys lisääntynyt??

Tuntuu että melkein joka päivä joku saatanan ääliö tunkee kolmion takaa eteen.
Viimeksi tänään aamulla kokeiltiin montako autoa mahtui rinnakkain.
Jos minä ajan päätietä niin mulle on opetettu jo autokoulussa että rampilta (ja lisäksi kolmion takaa) tulija väistää.
Mää vedän noilla säännöillä enkä väistä rampilta tulijoita.
Ei pitäisi olla iso asia katsoa peiliin tai jopa olan yli.

11 tykkäystä

Jokapäiväinen ilmiö. Varsinkin rampilta tulijat (siis juuri kolmion takaa), liittyvät heti kun pistekatkoviiva alkaa muun liikenteen eteen, vilkku lähinnä optio, ja mikä pahinta alinopeutta. Aiheuttaa vaaratilanteita joka päivä.
Onko niin ***tanan vaikeata noudattaa sitä vanhaa sääntöä että sopeuta nopeutesi muuhun liikenteeseen ensin, sitten vilkku ja varovaisuutta noudattaen siirtyä pääväylälle.

13 tykkäystä

No joo, tuo matelu rampilla… kortti pois. Aiheuttavat ihan karseita vaaratilanteita. Mitä niiden mielessä oikein liikkuu? Kuvittelevatko, että se on jotenkin turvallisempaa liittyä päätielle neljääkymppiä kuin kahdeksaakymppiä? Ei voi ymmärtää.

6 tykkäystä

Juu, parhaita on nää jotka hiljentävät koko rampin matkan ja pysähtyvät rampin päähän, kun ei ollutkaan tilaa liittyä 15km/h nopeudella liikennevirtaan🤯

8 tykkäystä

Jossain on todella lyhyitä kiihdytyskaistojakin.
Perin juurin vi**umainen paikka on jos tulee Jyväskylän suunnasta Hervannan valtaväylälle. Siihen täytyy ladata lähes sataa se ramppi läpi, että pääsee liikenteen sekaan. Lisäksi Hervannan suunnasta tulevan liikenteen näkee todella myöhään.
Päin *ittua suunniteltu koko se ramppi.

2 tykkäystä

Kun on tuttu ja ruuhkainen ramppi/liittymä, niin yleensä olisi parasta, jos ei jääräpäisesti noudateta liikennesääntöjä. Tällaisissa tilanteissa liikenne on paljon paljon joustavampaa, jos nähdään muutakin kuin pelkästään liikennesäännöt.

7 tykkäystä

Mielestäni Jyväskylän suunnasta taas Valtaväylälle Hervannan suuntaan liityttäessä ei suuremmin ole ongelmia. Ei taida olla sama tapaus kuin kuvaamasi, mutta noinpäin itse ajelen silloin tällöin. Ja hyvin riittää kun jonnekin 70 km/h:n korville kiihdyttää.

Mutta kun tulee Hervannan suunnasta ja valtaväylältä lähtee Jyväskylän suuntaan ja sitten poistuu suuntaan Kangasala/Lahti, niin siinä on lyhyt liittymäkaista ja näkyvyys huono. Olisko tuo jotain Leinolaa. Tuosta tulee aika harvoin ajettua, mutta ei kyllä ole mieliliittymiäni. Pitäis melkein käydä treenaamassa tuota, ettei mene hidasteluksi. Kerran tunnustan olleeni tulppana. Näin voi käydä, jos alkaa epätietoisena varomaan liikaa.

Hetkinen.

Juu, Hervannan suuntaan pääsee hienosti mutta koitas toiseen suuntaan eli jäähallia kohti. Tuota siis tarkoitin.

Tuossahan on kiihdytyskaistaa vaikka kuinka ja paljon.
Näkyvyyskin on vähintään kohtalainen.
Mä ajan tuosta useamman kerran viikossa.

Tavaksi on tullut tuossa kyttäillä mitä edellä ajavaa tekee.
Jos ei tule pikaisia päätöksiä, niin Volvokuski rykäisee vilkun päälle ja vetäisee siihen vasemmalle kaistalle.
Jos edellä ajavalla on vilkku vasemmalle, niin Volvokuski vetää oikealta ohi ja vaihtaa sitten siihen vasemmalle kaistalle. Sitten jarrutellaankin nopeus 81kmh siihen kameratolpalle.:laughing:

1 tykkäys

Amerikan malli olisi minusta parempi. Eli rampilta tulijalla on etuajo-oikeus ensimmäiselle kaistalle. Tuntuu aluksi hullulta mutta toimii tosi hyvin.

4 tykkäystä