Oudosti puuttuu top 2, eli
- aletaan jarruttaa reilusti ennen kuin vilkku menee päälle
- kiihdytetään ohituskaistan kohdalla vaikka rajoitus ei muutu
Oudosti puuttuu top 2, eli
Ajetaan huvikseen motarilla vasemmalla kaistalla vaikka se on ohituskaista.
Piraattitaksit on rantautuneet Suomeen:
Mulla olisi pari lisäystä tuohon.
Polttoainetta säästävät karavaanarit jotka ajavat seitsemääkymppiä keskellä tietä.
Sähköä säästävät sähköautoilijat jotka ajavat 10-20kmh alle rajoituksen.
Lisään vielä yhden. Eli, jos itse ajat kärry perässä maantiellä 80km/h rajoituksella mittarin mukaan 90km/h niin silti todella monen teiden ritarin on pakko päästä ohi uhkarohkeilla ohituksilla. Sitten, kun pääsee ohi niin jarrutus eteen mikäli edessäni ajaa toinen auto.
En tiedä mikä tuossa peräkärryssä ärsyttää autoilijoita, kun pakko päästä ohi vaikka vetelee vähän yli aluerajoituksen.
Tarina jää hieman kesken, meneekö ko. ohittaja tästä edessä ajaneestasikin autosta ohitse seuraavan paikan tullen, vai jääkö siihen teidän väliin loppumatkaksi?
Kyllä näitä tapahtuu sekä-että, mutta monesti jää väliin. Sen verran olen omaa tutkimusta tehnyt, että tätä tapahtuu huomattavasti enemmän, jos itsellä kärry auton perässä. Nopeudet itsellä samat vedän kärryä tai en. En tiedä tuoko tuo kärry sitten takana ajavalle jotenkin tunteen hitaasta ajoneuvosta vai mikä on, kun monesti on pakko ohitse päästä.
Ajapa matkailuautolla niin saa meinaan peilejä tähyillä tarkasti. Koskaan ei tiedä mikä hullu ohitus tulee, vaikka ajaa itse rajoitusten mukaan
Se nyt on ihan normaalia, isosta autosta on päästävä ohi kun on hitaammin liikkuvaa kalustoa.
Ajapa matkailuautolla sitä maksiminopeutta mitä nopeusrajoitus antaa myöden niin ohitukset vähenevät.
Nämä molemmat ei vielä itsessään ole ongelma, vaan ne arjen sankarit, jotka jää näiden mainitsemiesi perään ajelemaan ilman aikomustakaan ohittaa, mutta silti ilman riittävää turvaväliä. Näitä riittää. Hidas ajoneuvo ei tee jonoa, ne ohitusta kammoksuvat perässäroikkujat sen tekee. Tyypillisesti näitä kertyy ensin pari-kolme hitaan ajoneuvon perään. Sitten joukon jatkoksi liittyy seuraavaksi rekka tai kevyt yhdistelmä. Tämän ”junan” saavuttajan onkin jo paljon hankalampi selvitä tästä sumasta ohi.
Ja tokihan näiden mainitsemiesi hidastelijoiden velvollisuus on myös helpottaa ohittamista kaikin keinoin.
Näinhän se on, ei yksi auto jonoa tee. 'kyllä sen jonon muodostaja on useasti se toinen auto letkassa.
Itse painan rekoista ohi satasen alueella ja ajan sitä maksimia kyllä. Monella vaan on tarve ohittaa silti. Jotkut ei uskalla muuten ohittaa, mutta kun tulee 60 rajoitus ja hiljennän reiluun kuuteenkymppiin niin siinä sitten painetaan ohi. Mittarin olen tarkastanut ja näyttää oikein.
Ei ne jonon etummaisetkaan aina helpoksi tee ohittamista, kun toisilla saattaa suoralla se kaasupoljinkin löytyä helpommin kuin kaarteissa. Hankalia on myös ne, jotka ajaa vaan vähän alle sen mitä itse ajaisi. Siihen jää helposti ajamaan taakse, jos ajan vaikka vakionopeudensäädin 106 km/h ja edellä menevä tyyliin 104.
Vielä kun ihmiset oppisivat käyttämään vakionopeudensäätimiä niin loppuisi se jojottelu siellä maanteillä.
Ajelin hetki sitten 3-tietä. Kaksikaistaisella osuudella satasen rajoitusalueella ajelin aika hyvin ylinopeutta. Se ei riittänyt kahdelle Viron rekkareissa olevalle Q7:lle. Valkoinen ja musta Q7 ohitti minut kalkkiviivoilla ennen kaksikaistaisuuden loppumista. Vauhtia ehkä 180 km/h.
Eteen tuli kaksi rekka ja tiessä jatkui keskikaide. Molemmat venkoilivat vasemmalle ja oikealle, pääsisikö kaiteesta huolimatta ohi. Jälkimmäinen meinasi kolauttaa tien viereen simahtamaan rekkaan.
Tuli ohituskaista ja sankarit ampuivat taas matkaan. Taas tuli rekka eteen ohituskaistan loputtua. Taas sama. Molemmat kyttäsivät sulkuviivasta huolimatta ohituspaikkaa rekasta, mutta vastaantulijat estivät.
Käännyin paikkakunnalle X.
Pahoillani jos olet toinen kuskeista (molemmissa vain kuski). Sen verran alkoi elvistely ärsyttämään ja olin niin pikkumainen, että soitin 112-leidille ja kerroin suunnan minne sankarit jatkoivat. Sanoin, että jatkavat kohti paikkakuntaa Y kohti. Käykää poimimassa pois jos on partiota liikkeellä.
112-leidi kiitti ja sanoi soittavansa partiolle, että käyvät poimimassa pois.
Simahtaneesta rekasta oli mukavaan paikkaan lojahtanut kummi paskaksi. Mukavan ahdas väli ohittaa, kun tiellä keskikaide. Itsekin olin tuolla tiellä liikkeellä peräkärryn kera.
Nykyään ihan joutusa tie ajella, mutta sankareita välillä mahtuu joukkoon. Nyt tuli viikonlopun aikana sahattua useasti edes takaisin kärry perässä. Monella kiire ohittaa ja sitten jäivät aina eteen tupeksimaan. Eipä auttanut kuin kärryn kanssa painella ohi, kun oli kaksi kaistaa rinnakkain samaan suuntaan.
Väistämissäännöt eivät ole hallussa:
Lyhyt kertaus: Pyöräilijä väistää suojatielle tullessaan autoliikennettä, joka etenee suoraan. Jos taas autoilija kääntyy risteyksessä, hänen on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä.
Toisaalta jos pyörää taluttaa tai tien ylittää samaan aikaan jalankulkijan kanssa, niin auto väistää. Ei kovin yksinkertaista välttämättä.
Eikö olisi helpompi tehdä sääntö. jossa auto väistää kevyttä liikennettä aina ja kaikkialla? Vastaavasti pyöräilijä väistäisi kävelijää aina ja kaikkialla. Sähköpotkulautaa ja vastaavia härpäkkeitä koskisi pyöräilijän sääntö.
Saattaisi tulla monta ruumista tai ainakin läheltäpiti -tilannetta vähemmän?
Kättä pidempää mukaan???
Onneksi saivat Kone säätiöltä 200k apurahaa, että pystyvät noita järjestämään