Metsästys

Poronhoitoalueen eteläpuoliseen Suomeen myönnettiin poikkeusluvat yhteensä 404 ilveksen pyytämiseen.

4 tykkäystä

Enemmänkin joutaisi ampua. Haittaeläimiä.

1 tykkäys

Valkohäntäpeurat voisi lahdata kaikki ja antaa luonnonvalinnan hoitaa ilvekset. Toinen kuuluu Suomen luontoon, toinen ei.

1 tykkäys

Juhannuspöytään metsoa. Metsästystapa vähän erikoinen :grin:

4 tykkäystä

Vaikka ei suoraan metsästykseen liitykään, niin riistaan ainakin, joten laitan tähän ketjuun.

Kaunis tarina siitä kuinka Laukonpeura, eli Valkohäntäkauris nykyään, saapui, kotoutui ja valtasi maan.

30-luvulla Suomen suurriista oli hätää kärsimässä ja amerikansuomalaiset halusivat lahjoittaa vanhaan kotimaahansa uuden kauniin metsästettävän eläimen.

Valkohäntäkauriita lähetettiin Suomeen seitsemän, 3 urosta ja 4 naarasta. Perille pääsi kuitenkin vain yksi uros. Se nimitettiin kekseliäästi urokseksi. Uros osoittautuikin melkoiseksi pukiksi, sillä mahdollisesti koko nykyään jo lähes riesaksi asti kasvanut populaatio on hänen jälkeläisiään.

Jos siis ammutte valkohäntäkauriin syksyllä, ottakaahan riistaryyppy 80-vuotiaan uroon kunniaksi. Häntä, on kiittäminen herkullisista peurapaisteista illallispöydissämme.

4 tykkäystä
3 tykkäystä

MT:ssä on mielenkiintoinen artikkeli riistainfo.fi-koulutussivustosta.
Tuumasin, että eiköhän ainakin tämän ketjun lukijoita aihe kiinnosta.
Itse pidin jutusta ja kävin lukemassa hieman suurpetojen jäljistä:
https://www.riistainfo.fi/riistaelainten-jaljet-ja-jatokset/suurpetojen-jaljet-ja-jatokset/

2 tykkäystä

Huominen on hyvä päivä. Alkaa virallisesti kaksi kautta. Tapparan eka peli tälle kaudelle ja kyyhky jahti. Kyyhky jahti on itselleni yksi mieluisimmista metsästysmuodoista ja bonuksena päälle, kyyhky on maultaan omassa riistalintujen makumaailmassani top 3:ssa.

1 tykkäys

Yksi viesti siirrettiin uuteen ketjuun: Myydään: Metsästyspukuja

Kuinka hän on kyyhkynsä valmistanut?
Onko jahdissa jokin koju tms. käytössä vai minkälaisesta suojasta paukuttelet? Herkkä lintu tuo kyyhky, enkä vielä koskaan ole itse osallistunut.

Kyyhkyssähän ei pienen kokokonsa puolesta ole oikeestaan muuta syötävää, kuin rintalihat. Ohjeita on netti väärällään. Esim tämä on törkeen hyvää : Aurajuustoinen kyyhky - Resepti | Kotikokki.net
Kyyhkyllä on hyvä näkö, joten on suotavaa, että paljasta ihoa näkyisi mahdollisimman vähän. Passipaikka on yleensä jossain pellon reunassa, jossa kyyhkyt ruokailevat. Sieltä etsii vain jonkun suojaisan puskan ja naamioituu sinne.

1 tykkäys

Kyyhkyllä on tosiaan erittäin hyvä näkö ja se mitä kannattaa kyyhkyltä piilottaa on liike. Liikkuva paljas iho tottakai kontrastina takia erottuu vielä selvemmin, mutta muutoin ei niin väliä kunhan on turhat liikkeet pois

1 tykkäys

Totta turiset. Jokaisessa metsästys muodossa ne turhat liikkeet on minimoitava.

Tämä kun on keskustelupalsta, niin toki saat kertoa mielipiteesi :blush: Minulla myös on mielipiteeni tuosta sinun kirjoituksesta, mutta en sitä kerro. Nyt on alettava nukkuun, että pääsee aamuyöstä jahtiin. :blush:

7 tykkäystä

Itse ainakaan en tiedä yhtäkään metsästäjää, joka “omaksi iloksi” eläintä ampuu.
Mutta mielipiteensä kullakin, eihän siinä mitään.

3 tykkäystä

Juu, tällaisia henkilöitä en pidäkään metsästäjinä.
Tappajat erikseen.

Ei mulla ole mitään metsästystä vastaan, mutta kyllähän se metsästys myös mielihyvää tuottaa. Eikä sen kyyhkyn metsästys ainakaan ruokaan perustu, koska siinä tipussa ei ole juurikaan mitään syötävää.

Saahan kalamieskin kiksit kalan nappaamisesta. Miksei mettämles omasta saaliistaan. Toisessa tietysti eläimen rooli on kuolla ja toisessa ei välttämättä.

Metsästys on paljon muutakin kuin eläimen ampumista.

Mutta jos saat vaikka viisi kyyhkystä, niin niistä valmistaa kahdelle hengelle hyvän illallisen. Ja todellakin, metsästys on paljon muutakin kuin eläimen ampumista. Luontoa kohtaan ihmisen on oltava nöyrä. Saalista tulee, jos metsä antaa. Mitään sieltä ei oteta “väkisin”. Itse jos jään ilman saalista, niin ei harmita kyllä yhtään, koska metsästys on paljon muutakin.

4 tykkäystä