Hyvä kirjoitus pääpiirteittäin. Peukkua täältä Haluan kuitenkin kuulla (tai paremminkin lukea) mielipiteesi parista asiasta.
Onko se pystysuunnan jääkiekko, jonka meidän peli on syrjäyttänyt, oikeanlaista reagointia muuttuvaan maailmaan?
Minäkin olen varma että sillä pelillä millä voitat mestaruuden 2016 et voita enää 2020. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että meidän peliä ei tarvitse tuhota täysin vaan sitä voidaan kehittää ja sillä on vielä paikkansa 2050-luvun jääkiekossa.
Suomen maajoukkue ja jokerit ovat pärjänneet mielestäni materiaaliinsa nähden ihan hyvin. NHLssäkin pelataan nykyään viivelähtöjä ja kaikkien hypettämältä Sullivanin pingviiniporukalta löytyy trap takataskusta.
Mikä on sinun käsityksesi siitä, mihin suuntaan Tapparan pelillisesti pitäisi mennä ja onko se menossa sinne?
Oma näkemykseni on että kiekollinen pelinopeus on tulevaisuuden sana. Siihen tarvitaan vahvat hyökkäyspelin rakenteet ja yksilötaitoihin on panostettava enemmän. Manner on mielestäni oikealla tiellä, vaikka hänenkin pelitapansa yskii kun vastassa on tiivis trap. Tämän päivän Tappara on Rautakorven johdolla ottanut askelia poispäin sieltä maailman huipulta, jossa hyvin organisoitu hyökkäyspelaaminen jyrää.
Risto Dufva kommentoi tähän pelin nopeuttamiskeskusteluun että ympäri mennään ja yhteen tullaan. Silti uskon että pelitapa, jossa ei ole hyökkäyspelitapaa vaan annetaan pelaajien pelata on mennytä, eikä tule takaisin. Päätösvallan luovuttaminen pelaajille on ollut paha arviointivirhe Rautakorvelta ja siksi (tai no muunmuassa siksi) tulevaisuus huolettaa.