Millaisia treenejä teette salilla?

Joo, on syytä todeta ettei ko. kirjaa ole suunnattu Usain Boltille, vaan taviksille. Tehokas treeni, tehokas ajankäyttö. “Big 5” on runko, mutta kirjassa on myös monimutkaisempia lajikohtaisia ohjelmia, ohjelma senioreille ja jopa asiaa lasten liikunnasta. Kun Big 5 ei enää pure, on kirjassa ohjeet 2x3 treeniohjelmaan. Lisäksi liikkeitä voi ja saa soveltaa, eikä tarvitse juuttua juuri noihin - perusideana on ojennus ja supistusliike.

Tieteellinen pohjatyö kirjassa on poikkeuksellista. Tutkimusviitteitä on meinaa sivu tolkulla. Yleensähän treenioppaat on lähinnä ko. valmentajan mutuun ja kokemukseen perustuvia. Paljon yleistä teoriaa kehon toiminnasta, painonhallinnasta, rasvojen kemiasta jne.

Olen tuota vähän selaillut ja kokeillut. Sen voin sanoa, että taaskaan ei ole ilmaista lounasta. Se 10-15 minuuttia mitä tuohon menee on hyvin raskasta ja epämiellyttävää. Eli ajankäytön tehokkuuden vastapainona on se, että tuo harjoittelu ei itsessään ole mukavaa puuhastelua, kun maksimaalista rasitusta/ärsykettä haetaan failiin asti. Korvienväli alkaa hyvin nopeasti protestoimaan moista touhua ja lihaksissa tuntemukset ovat vähintäänkin mielenkiintoisia.

Kyllä, nämä minä jo ymmärsinkin. Tieteellistä näyttöäkin on jos jonkinlaista ja näkemättä en siihen osaa ottaa kantaa. Todettakoon siis vielä selvyydeksi: en dissanut, kunhan harrastin kriittistä ajattelua.

Tähän väliin otetaan taas esimerkki: jopa alan ammattilaisten kesken väitellään mm. kyykky- liikkeiden syvyydestä (lonkka- ja polvikulma) ja sen siirtovaikutuksista räjähätävään voimantuottoon ja plyometriaan. Tuloksia on suuntaan jos toiseen ja tämä herättää mielipiteitä, voimakkaitakin. Mikään siis ei välttämättä ole tutkittunakaan yksiselitteistä ja tutkimuksilla on tiedemaailmassakin joskus tapana saada tuloksia, mitä oletetaan saavan.

Ja aito anteeksipyyntö kaikille, jos vein tästä topicista kaiken hauskuuden olemalla tylsä.

1 tykkäys

Ei kannat pyydyellä anteeksi. Saatiin tuohon Maalivahdin juttuun kuin saatiinkin säpinää :D.

2 tykkäystä

Joo siis ite teen 4-5 sarjaa ja toistot oikeastaan siihen saakka, kun jaksaa per sarja. Varmaan noille 6-12 haminoille yleensä se menee.

1 tykkäys

Hieno kuvaus kokemuksista. Harjoittelussa on usein juuri näin. Mitä tehokkaammin sitä tehdään, sen kurjemmaksi se muuttuu, tavallaan. Siksi monelle onkin helpompaa korvata laatua määrällä.

1 tykkäys

On hyvä kirja! Suosittelen kanssakivasti. Myös uudempi Parantava ruoka toimi itsellä. Kirjoittajina Taija ja Jani Somppi jotka pitävät Amplia klinikkaa Tampereella

1 tykkäys

@Messi tuolta Trepun otteluseurannasta näin, että olit tehnyt mavea ekaa kertaa. Ekaa kertaa ikinä vai ekaa kertaa pitkästä aikas tms.?

Eikö olekin mahtiliike? Miltä tuntuu reisissä ja selässä?

Piti muuten sanomani aiemmin, että olet oikeasssa siinä, ettei mavella tai oikein salilla muutenkaan hirveästi laihduteta, vaan pitää totta kai katsoa mitä syö ja päälle olisi hyvä suorittaa aerobistakin reeniä. Mahti voimailuliike sei kuitenkin on ja kehittää kokonaisvaltaisesti jalkoja ja keskikroppaa.

1 tykkäys

Oikeastaan tein eka kertaa ikinä. Olen toki tekniikkaan tutustunut. Pyysin saliohjaajaa ja yhtä tuttua, joka osaa, katsomaan tekniikkaani. Sanoivat, että oikein menee.
Lähdin varovasti liikkeelle. Tein 4 sarjaa 6 toistolla sopivalla painolla. Päälle vielä 4 muuta jalkaliikettä 3 sarjaa 10 toistoilla. Siinä reenin lopussa alaselkä oli ainut paikka, joka ilmoitti olemassaolostaan. Nyt ei enää sekään, kunnes aamulla huomaan, mitä olin eka kertaa tänään tehnyt. Kerron sitten huomenna.
Tuo liike vaatii kaiken keskittymisen ja pitää olla varma siitä, että tekee oikein, muuten hukka perii, eikö vain?

Palaan huomenna asiaan.

3 tykkäystä

Näinhän se on. Kuten @Vekki-Keke sanoikin aiemmin, niin tässä ja monissa muissa liikkeissä tekniikka on kaiken a ja o. Mieluummin tekniikka kunnossa vähän vähemmillä painoilla kuin maksimipainoilla huonolla tekniikalla.

Voisin veikata, että huomenna tuntuu selässä. :blush:

Olen muutamaan kertaan maininnut, että salilla en ole käynyt moneen moneen vuoteen.
Tästä huolimatta kerron historiasta yhden tarinan.

Kun aloitin aikanaan tutustumaan painoihin, niin minulla oli opas joka edelleen toimii isossa roolissa Tapparan fysiikan suhteen.
Hän kertoi ja opasti monia asioita. Tärkeimpänä pidän edelleen sitä valmennusta missä harjoiteltiin “tikuilla” sitä, kuinka saadaan aikaiseksi oikeat liikeradat.

Eli opetelkaa rauhassa liikeradat ja sitten vasta kiinni painoihin.

4 tykkäystä

Ei sali edelleenkään poissulje laihduttamista, päin vastoin, se tukee sitä. Jos haluaa laihtua, on ruokavaliolla suurin rooli tottakai. Silti, vaikka ihan “bodaisikin”, laihtuisi silti. Tämä perustuu siihen, että mitä enemmän onnistuu rakentamaan lihasta, sitä enemmän kuluttaa esim. lepotilassa energiaa.

Ja MaVe on edelleen monipuolisuudessaan edelleen hyvä liike tukemaan painonpudotusta :blush:

2 tykkäystä

No niin nyt palaan asiaan. Itse asiassa jalat ja alaselkä tuntuvat samalta kuin normi jalka tai selkätreenin jälkeen. Tunnen, että olen eilen jotain tehnyt, muttei mitään pahempaa. Sen verran vissiin on tullut noita treenattu, että uusien liikkeiden mukaanotto ei tapa koko kehoa viikoksi:D
Tein tosiaan eilen neljä sarjaa mavea 6 toistoa/sarja. Jäin sitten miettimääne, ttä olisiko eka kerta saanut olla vähemmän, mutta nyt tuntuu,että ihan ok.

Syy miksi en ole tuohon laidutusjuttuun juurikaan enempää kommentoinut, johtuu siiitä,että asia alkoi täällä selkenemään tuon hiukan provokatiivisen kommenttini jälkeen ihan hyvin… Lause oli muistaakseni: “EI siinä mavet paljoa auta”. Jätin siitä lauseesta tarkoituksella yhden sanan pois: yksistään.

Seurasin tuota aihetta jonkin aikaa, ja kukaan ei nimimerkki Maalivahdin kysymykseen vastannut, vaikka täällä on paljon, paljon muitakin kuin minä, jotka tuon asian jotenkin osaavat ja osaa Maalivahtikin, kunhan kyseli mielipiteitä.
Laihdutus on tosiaan hiukan mutkikkaampi juttu. Se muodostuu isosta kokonaisuudesta: Monipuolinen treenaaminen/RAVINTO, lepo, elämäntapa. Tuosta kaikesta muodostuu tietynlainen kokonaisuus , joka noudattaa niitä jokaisen omia tavoitteita elämänsä suhteen. Itse olen lähtenyt tuolta tavoitepohjalta. Eli, mitä minä haluan elämältäni näiden asioiden suhteen? Kun maali on selvillä, järki määrittelee matkan, joka on jatkuva aina Kalevankankaalle saakka. Se matka on muuten aika kivanoloinen. Siellä voi sitten levätä ihan rauhassa. Ny meni filosoooffiiaan.

5 tykkäystä

Nyt tein semmosen tempun, että kävin eilisen päälle hilipasemassa kympin lenkin. Jos huomenna on paikat kipeet, niin pirukaan ei osaa sanoa, mistä ne tuli kipeeksi :smiley:

2 tykkäystä

Tämä juuri. Ja se @Vekki-Keke :n mainitsema liikkeen hallittu lopetus on tärkeä. Kun aikanaan aloitin maven, niin hioin monta viikkoa lähinnä vain tekniikkaa kuntoon sekä peilin edessä tyhjällä tangolla että kaverin katsoessa vierestä. Nyt uskoisin, että se on jo melko hyvä, joskin aina ennen treeniä teen pienen tekniikkakertauksen.

Kaikki nämä asiat tietysti vaikuttavat toisiinsa, mutta itse uskon, että ensin voisi olla kannattavaa laittaa säännöllinen unirytmi (lepo) kuntoon. Ihminen kun tutkitusti himoitsee kaikenlaista rasvaista roskaruokaa ollessaan väsynyt ja esim. yötyötä tekevät ovat keskimäärin ylipainoisempia (hormonitoiminta) kuin päivätyötä tekevät. Väsyneenä salillekaan ei välttämättä jaksa mennä ja jos menee, niin treeni ei ole tehokkainta mahdollista. Väsymys myös altistaa vammoille. Kun unirytmi on kunnossa niin voi lisätä liikunnan mukaan, mikä jo itsessään luo ateriarytmiin säännöllisyyttä. Tai aloittaa lisäämällä aamupalan, mikä edesauttaa sitä, ettei lounaspöydässä tule ahmittua liikaa. Toki järjestys voi olla muunkinlainen.

*E: Liikunnan monipuolisuudesta vielä sen verran, että siitä ei liene tutkijoiden keskuudessa pienintäkään epäselvyyttä, että ihmisen on kannattavaa tehdä sekä lihaskuntotreeniä salilla että aerobista treeniä. Luin juuri jostain tutkimuksesta, kuinka tärkeää lihasten väsymiseen saakka viety (isompien painojen) salitreeni on ihmisen keholle; se nuorentaa soluja ja parantaa luuntiheyttä.

4 tykkäystä

Mun mielestä Messi aika hyvin kiteyttikin koko ketjun tai näin mä ainakin kommentteja olen lukenut, että nuo asiat juuri esiintyivät tässä. @Maalivahti taitaa loppuviimein päättää, saiko hän mietintäänsä vastauksia. :blush:

@Sardion Näin se juuri menee, vastusharjoittelun hyödyt fysiologisesti elimistölle on kiistattomat. Monipuolisuus liikunnassakin on se avain onneen. Terveyteen kuin myös, hyvään fyysiseen kuntoon vaaditaan muitakin ominaisuuksia, kuin lihaskunto. Siksi tämäkin topic on pyöritellyt asiaa monesta näkökulmasta, koska ihan yksiselitteistä vastausta ei usein laajoissa kysymyksissä ole :blush::+1:

3 tykkäystä

Miten eroon ylikunnosta, onko porukoilla omakohtasia kokemuksia?

Vaikka olen reenannu enemmän ja vähemmän aktiivisesti varmaan pari kymmentä vuotta, niin ylikunto on mulle melko vieras asia. Olenko sitten reenannu fiksusti vai lepsusti, kun siltä olen melkolailla välttynyt, sitä en osaa sanoa. Nyt kuitenkin ylikunto taitaa olla hyvä selitys tälle väsyneelle ja haluttomalle olotilalle…

Ylikuntoon on omia mittareita. Syke-ero sängyssä maatessa ja noustessa, uniongelmat, suorituskyvyn lasku… millä eroon? Lepäämällä. Voi olla pitkäkin taival. Varsinainen ylikunto vaatii jatkuvaa kovaa harjoittelua ilman palautusta. Ylirasitustila tulee ensin, jatkuessa kärjistyy ylikunnoksi.

2 tykkäystä

Ylikunnon toteaminen on vaikeaa. Yleensä lääkri sulkee pois muita syitä. Itse voit tehdä testin:
Mmittaa aamulla herättyäsi ennen aamupalaa makuulta leposykkeenja sen jälkeen nouse seisomaan ja mittaa seisomasyke. Mikäli näiden sykearvojen ero kasvaa normaaliarvosta, on se merkki elimistön ylikuormituksesta. Ylikuormitusta on kahdenlaista. Toinen menn ohi parissa viikossa ja kroonisen paraneminen saattaa kestää vuoden tai yli,

1 tykkäys

Vielä: kuinka paljon olet treenannut?