Naapurit

Joskus ysärillä kaverilla kävi hauska juttu. Oltiin molemmat vuorotyössä kesällä ja monesti kesäiltana ku työt loppu 23, ei yhtään ymmärtäny kellonaikaa. Varsinki ku tiesi, että seuraavana aamuna saa nukkua pitkään. Kaveri tykkäs soittaa kitaraa (akustista) ja lauleskella samalla. Kerran iltavuoron jälkeen teki taas näin ja ovikello soi. “Toi sun laulu ja soitto on kyllä hyvän kuulosta, mutta olis kiva, jos et soittelis enää 22 jälkeen ku on hiljaisuus.” “Juu, en mää ikinä niin myöhään soitakaan”, kaveri vastas ovella kitara kainalossa. Kello 23.45. Naapuri vaan sano, että kiitos ja hyvää yötä. Vasta ku naurultamme kyettiin selittään asia ja kellonaika, kaveri tajus tilanteen koomisuuden.

5 tykkäystä

Määhän en osaa edes lainkaan visioida kuka tai ketkä mahdollisia valittajia olisivat. Etenkin alemman, saman ja ylemmän kerroksen joihinkin naapureihin mulla on lähes loistavat välit.

Välillä on kuulunut jostain muualta epämiellyttävää ja kieltämättä ärsyttävää meteliä, hieman tuota painimisen ääntä kaiketi muistuttavaa - joka nyt on todella lapsellinen termi, nimittäin silloinhan tanner tömisisi ja kunnolla. Ääntä voisi verrata raskaiden huonekalujen siirtelyyn ja pienehköön pudottamiseen.

Muutaman kerran myös juhlimisen ääntä on kuulunut muualta ja semi-häiritsevästi. Itsellä ei ole moisia ollut yli vuoteen ja tuolloinkin hommat meni todella hyvin. Näistäkin olin ilmoittanut viikkoja ennen, joku oli huolestunut näistä bileistä tuolloin. Tiedän tämän tapauksen ja hän on kieltämättä aika “herkkis” ja mieleltään vähän epävakaa persoona. Kärsii myös paniikkihäiriöistä, häntä olen pari kertaa itseasiassa auttanutkin ja juttelen hänellä usein. Hän voisi olla tämä valittaja.

En sitten tiedä pitääkö joku naapureista minua jotenkin epäilyttävänä kaiffarina, tämä olisi hieman yllättävää. En ole profiililtani mikään hörhö. Mä veikkaan että kyseessä voisi olla kiusanteko tai jonkinlainen spontaani ilmoitus tai epäily.

Hyvin epämiellyttävä ja ärsyttävä tapaus kuitenkin.

1 tykkäys

Jos todistettavasti äänet ja meteli kulkeutuvat tuolla kuvaamallasi tavalla, niin luulisi valittajia ainakin ennenpitkää olevan useampia. Niin kauan kuin vain joku herkkä kauempaa valittaa, ei luulisi olevan hätää. Varmaan isännöitsijäkin ymmärtää, että jotain outoa on, jos joku monen asunnon päästä valittaa, muut ei. Mutta jos on seinänaapuri, niin se varmaan nostaa painoarvoa isännöitsijän “papereissa”.

Testaapa joskus naapureitasi siitä läheltä, kun kerran puheväleissä olet. Sanot vaikka että olet kuullut talossa tulleen valituksia tuommoisesta yömetelistä. Ovatko he havainneet mitään jne. Sinähän et ole häiritsevää painia yms. kuullut. Ihmettele. En usko että ainakaan pilaat asemaasi, päinvastoin voit löytää jonkun johtolangan tms. Kokeile kepillä jäätä. :wink:

3 tykkäystä

Mulla naapurin rouva valittaa koiran kusesta lumessa(ei siis mulle) :joy: kuulemma tulee bakteerit sisälle. Ja saman rouvan naama on aina ikkunassa jos lähtee autolla jonnekki. Muuten mukava rouva ja oon sitä auttanukki monesti pienissä korjaus hommissa

2 tykkäystä

Vähän erilainen muisto:

Joskus,olisiko ollut -80 tai ainakin siinä mailla. Isäukko oli menossa saunaan Lauantaina(meillä oli eka vuoro) klo 15.
Saunassa oli aikamoinen yllätys,nimittäin kuollut ihminen lauteilla.
Saunoja oli Perjantaina saunavuorojen toiseksi viimeinen saunoja. Viimeisellä vuorolla ei ollut käynyt ketään. Muistan hyvin kuinka taloyhtiö lamaantui ja varsinkin pikkulapset menetti ihmisen joka rakensi lätkämaalit,kolas lumet ym., että päästiin pelaan.

3 tykkäystä

Pari tarinaa ajasta kun asuin kerrostalossa lähtiessäni omilleni.

Olin iltavuorossa ja halusin nukkua pitkään, niin joskus klo 8-9 väliin romaniperheen penska tuli yläkerrasta alas asti hypäten tasajalkaa joka rappusen ja soitti pilliä joka hypyllä. Koko rappu hereille…

Sitten toisessa talossa asuin alakerrassa ja oli vappu. Telkusta tuli Titanic elokuva, jota katsoimme. Sitten kuului hirveä räjähdys ikkunan alta ja kun katsoin niin siellä oli tv päreinä. Yläkerrasta juoksi sekakäyttäjäpariskunnan muija pihalle pakoon ja sitten tuli polliisi. Se kertoi poliisille ettei isäntä ollut Titanicista tykännyt ja oli heittäny teeveen partsilta alas.

Nykyään rivaris rauhallisempaa. Siitä en tykkää, että nuoret ihmiset ei osaa kierrättää. Koko ajan tulee lisämaksuja jätehuollosta, kun joku (tiedän toki ketkä) heittää elektroniikkansa laatikoitten mukana styroksit kartonkijätteeseen. Omaakin pesää likaavat.

9 tykkäystä

Joskus oli joku mölyapina naapurina. Pelasi mm. sählyä kavereidensa kanssa baari-illan jälkeen ja luukutti sellaista bassojytkettä 12 tunnin session, että valituksia taisi sadella muiltakin kuin minulta. Ikkunat ja tavarat resonoi, päässä humisi, todella stressaavaa paskaa.

Tuosta sählyhommasta sen verran, että heräsin tutun kuuloiseen kolinaan. Kuulosti sählylä, mutta ajattelin, ettei voi olla. Jonkin ajan päästä menin sitten oven taakse ja kysyin pelaako pojat sählyä. Pari ovelle tullutta tyyppiä vastasi “ei” ja lähes humoristisesti eteiseen kävelee samalla kolmas hönöpää sählymaila kädessä. Eihän siinä voinut kuin huvittua.

Nuori jätkä, ehkä ekassa kämpässään, niin arvaahan sen. Häätö siitä taisi lopulta napsahtaa, kun ei mistään parin kolmen kerran sekoilusta puhuta.

Mutta mitä tuolta naapurilta opin, niin kerrostalon akustiikka voi todellakin olla hämäävä. Ääni saattaa kiertää erikoisesti aiheuttaen vääriä havaintoja äänen lähteestä. Ja ääni kyllä etenee, jos olosuhteet on kohdillaan. Esim. tässä minun tapauksessani ääni kiersi varmaan katon kautta meidän rappukäytävään toiselle puolelle kämppää. Meteli kuulosti tulevan aivan omasta rapusta, vaikka välissä oli huoneita. Sählykolina ja hurraukset kuulosti tulevan yläkerrasta. Mölynaapuri asui siis toisessa rapussa, mutta oli seinänaapuri.

4 tykkäystä

Meidän talo on erittäin vankkaa 60-luvun lopun tiilirakennetta, mutta sisäseinät ovat kuin paperia ja ääni kulkee rakenteissa hyvin omituisesti. Luulen että ilmastointikanavien kautta kuuluu myös ääniä. Ne ovat käsittääkseni avonaista mallia ja jatkuvat suoraan ylöspäin keittiöstä. Ilmastointiremonttien aikaan kuuli asentajien touhut selvästi.

Aion puhdistaa tässä asiassa oman pesäni, sillä jos jotain jossain tapahtuu, on helppoa jatkossakin syyttää minua. Nimittäin tiedän etten ole ainakaan paininut tai muutenkaan mölissyt (Lue huutanut) omassa kämpässäni.
Kenen kanssa painisin arkiöisin? Lapsuuden pehmolelunko? Päinvastoin - olen pikemminkin tiedostanut asian ja pyrkinyt jopa naurettavan ylivarovaisesti olemaan hiljaa omissa toimissani.

Sille ei sitten voi mitään jos normaalit elämisen äänet kuuluvat muualle. En ymmärrä muutenkaan näitä ihmisiä, jotka eivät siedä keskustassa mitään ylimääräisiä normaaleja ääniä. Mekkalaa nimittäin tulee jo pelkästään kadulta, etenkin viikonloppuna rappumme portaat ovat yleinen smalltalk & levähdys paikka, ja lapsiperheiden toimesta aamuisin tulee aamulla iloista askellusta. Se on semmonen jatkuva status jolle ei voi kukaan mitään.

Kieltämättä sapettaa, olisin odottanut sentäs jotain yhteydenottoa ensin.
Ps. Olen myös sählymiehiä, ainakin ollut - mutta pelit kotona kuulostaa liian eeppiseltä. Enkä tykkää itse parketista pelialustana.

1 tykkäys

Asuin hurjina nuoruusvuosina lyhyen pätkän legendaarisessa Multisillassa. Kämppäni lähellä oli joku pieni räkälä, joka houkutteli paikalliset ykköstykit joka ilta parille.

Tuohon aikaan tuli kuljettua paljon kavereiden kanssa ja illat venyi usein pitkiksi. Paikallisilla kaljaveikoilla venyi ilmeisesti myös, koska usein kotiin ajellessani bongasin laitapuolen kulkijoita lumihankeen sammuneena. Ilmoitin tuon talven aikana varmasti yli 20 hankeen sammunutta poliisille. Luulen, että pelastin muutaman vanhan naapurini hengen näillä soitoilla.

Kerrosta alempana asui joku narkkari, jonka luona oli välillä kävijöitä enemmänkin. Kerran siellä oli bileet loppunut siten, että ovi oli jäänyt auki. Kurkkasin ohi kulkiessani sisään kun oli niin hiljaista. Lattioilla makasi sammuneita/tummuneita kavereita vieri vieressä.

En ole suuremmin kaivannut Multsuun…

12 tykkäystä

Vähän nyt pomppaa offille mutta viimeisestä lauseesta pomppasi vahvasti päässä soimaan Pyhimyksen kappale : Ei unta ennen Maltsuu :joy:. Biisikin itseasiassa on ihan sopiva tuohon tarinaan :grin:

1 tykkäys

Yläkerran naapurissa on nyt jo noin tunnin ajan ollut bileet pystyssä. Musiikki soi ja äänentaso on sitä luokkaa, että känni on jo päällä.

Onhan se hyvä aloittaa aikaisin :grin:

12 tykkäystä

Onkohan etkot vai jatkot?

6 tykkäystä

Naapuri saa hyvälle mielelle. Asiallisesti huomautin viestillä meneväni aamuvuoroon niin päätti kääntää vähä lisää voluumia poppikoneeseen… Nooo pitää käydä töihin lähtiessä moikkaamassa sängyn laidalla ja toivottaa huomenet :thinking::grin:

E : Soitin poliisit vaikka mukava mies onkin. Ei piisaa enää huumori kun kävin jo sanomassakin.

E2: Kyllä oli aamulla mukava selata whatsappia sekä facebookkia :thinking::joy:

E3 : Vähän jännitti kun hampaita pestettä naapurissa taas rouva möykkäs kuin palosireeni… Nyt on tuuli tyyntynyt. Äkkiä silmät kiinni.

36 tykkäystä

Nää kannattaa pyrkiä aina kuittaamaan. Ite oon pari kertaa kostanut naapurien bileet herättämällä koko naapuruston viikonloppuaamuna todella aikaisin kun on ollut itellä jotain menoa. Auton stereoista lähtee yllättävän kova ääni.

Pariin vuoteen ei oo kyllä tarvinnut kun kerroin naapurin junnuille vähän totuuksia perhe-elämästä ja lasten nukkumaanmeno ajoista. Fiksuja kavereita kun meni laakista jakeluun.

Toisesta naapurista voisin jossain vaiheessa kirjoittaa enemmänkin. Waltarin tuotannon verran olis juttuja varastossa. Ei olla ihan ylimpiä ystäviä. Puhelimella en viitti alkaa näpyttelemään…

3 tykkäystä

Eilen oli mielenkiintoista kun naapuri pyysi käymään aidan luona jutustelemassa. Purki vähän pahaa mieltään loppusyksyn pensasaidan leikkauksestamme. Kun hänelle selvisi, että kyseessä oli vuokraemäntämme tilaama puutarhuriporukka, totesi siihen:”mä arvasin, kun sanoin silloin jo vaimollenikin, ettei nämä naapurit ole sellaisia, että jättäisivät sotkuja meidän puolellemme”…
Selvisi sitten, että heillä oli ollut isot riidat naapurustossa aiemmin, koska meidän vuokraemäntä ei ollut suostunut leikkaamaan/kaatamaan yhtä isoa puuta tontin kulmalta. Se kuulemma häiritsee saksalaista naapurustoa ihan sikana. Kaiken huippuna mulle selvisi nyt, että ollaan ilmeisen mukavia naapureita vs. tässä aiemmin asunut vuokraemäntä. Molemmat ”seinänaapurit” ovat olleet iloisia ja toinen tuonut jopa savustettua purotaimenta meille, kun on itse palannut kalastusreissuiltaan.

Naapurisopu on varmasti herkkä asia, kun siinä ei lopulta ole kysymys, että kuka on oikeassa, vaan miten päästäisiin yhteisymmärrykseen. Jos seinänaapuri pyrkii aina olemaan oikeassa (sisältää myös omien oikeuksien tuntemisen), on aika vaikeata saada ymmärrystä vastaan. Voimia niille, joilla on vaikeat naapurit.

4 tykkäystä

Mulla on tuhkakuppina tuossa ulkona sellanen koiranruokapurkki ja kaks kertaa vuoden aikana käynyt, niin, että kun se on ollut suht täynnä, niin joku on mennyt ja tyhjännyt sen sillä aikaa, kun olen ollut töissä :grin: Vähän kyllä ihmetyttää, mutta, jos joku haluaa niitä tumppeja purkista räpeltää, niin antaa mennä vaan :grin:

2 tykkäystä

Lähtiskö siitä sen verran hajua, että sen takia naapuri tyhjentelee?

1 tykkäys

Paha sanoa. asutaan kyllä vielä asunnon päädyssä, joten en oikein usko. Mutta mistä sitä tietää miten tarkkoja neniä ihmisillä on.

1 tykkäys

Sen nyt voi kipata vaikka muovipussiin kun vie roskia. Isoin murhe saattaa olla/on että jos et tumppaa kunnolla ja ne natsat syttyy kytemään. Haisee aivan tautisen pahalle. Voi olla että tuo haju meneekin tuulen mukana jonnekin muualle ensin kun sinulle.

2 tykkäystä

Tuon hajun kyllä tiedän itsekkin ja sen takia tumppaan vimpan päälle.