Talkoot ja naapuriapu - katoava kansanperinne?

Kateellisena olen seurannut @Oijennus lumenaurauksen kilometrimääriä, onko siellä oma kiitorata takapihalla vai mistä tuollaiset kilometrit kaivetaan. Itsellä autopaikan kolaamisesta ei saa edes reeniä, pelkkä vaiva ilman palkkaa :rofl:

3 tykkäystä

Sanotaan nyt näin, että hoidan oman pihani ja sitten hoidan myös naapurin eläkeläisten pihan. Hyväntekeväisyyttä ja sitä, että saavat asua kotona ilman turhaa painimista.

40 tykkäystä

Arvostan suuresti tätä katoavaa kansanperinnettä!:+1:t2:

15 tykkäystä

Eihän se nyt muuta vaadi kuin menee ja tekee.

7 tykkäystä

Juuri näin.
Moniko muu menee?

3 tykkäystä

Tämä. Itse teen omien lumenluontien päätteksi (muutama kilsa tulee muuten siinäkin:) myös yhteisen postilaatikkorivimme lumenputsaukset, ja kesällä nurmen ajot.
Eikä näy naapureita silloin🤨. Teen silti.

10 tykkäystä

Tänään kävin mökin, aitan ja liiterin katot lapioimassa lumikuormasta vapaaksi.
Samalla putsasin naapurin varaston katon, kun he ovat molemmat siinä kunnossa, ettei katolle ole asiaa.
Olen lupautunut heille, että autan kyllä parhaani mukaan.
Joten kesäisin harvase päivä kuuluu naapurista JANNEEEEE :smiley:

18 tykkäystä

Olette te hienoja ihmisiä.
Harmi vaan että ei olla naapureita. :blush:

8 tykkäystä

Etkä sinä riittävän vanha. :wink:

9 tykkäystä

Tehtiinpä nyt tällainenkin ketju kaikkeen talkoisiin ja naapuriapuun liittyen.

Pihat kuntoon talkoillen grillimakkaran ja “pillimehun” voimalla ja naapurille rantasaunaan sähköt kahvipaketti palkkana? Kylän lapsille yhteisponnistuksena luistelukenttä?

Onko talkoot ja naapuriapu vielä voimissaan?

Hämeenlinnassa on nyt hyvä pössis, kun yhden koulun vanhempainyhdistyksen vetämänä potkaisimme “Kävelevän koulubussin” liikkeelle. Eli tietyt kellonajat aamulla ja tietyt vaarallisemmat risteykset on aina aamuisin vanhempina valvomassa, että autot pysähtyvät. Onpa joukossa nimiä mainitsematta myös eräs entinen NHL-pelaaja ja lisäksi eräs liigaseuran johtohenkilö. Hyvää peeärrää tietysti heille, vaikka eivät sen takia siellä olekaan.

Ja kyllä, kaupan päälle tuota autoliikennettä seuratessa noin yleisesti saa pientä liikenneraivoa kehiteltyä, kun näkee lähinnä iltapäivän puolella jonkun kaahavan samoja teitä pysähtymättä suojatien kohdalla.

17 tykkäystä

Tuosta naapuriavusta…olen naapurin kanssa sopinut että sitten kun tulee oikein paljon lunta, niin hän tulee appiukkonsa traktorilla ottamaan meidän pihatien (mikä on n 100m pitkä), samalla kun putsaa oman pihansa. Ollaan tässä nyt asuttu vuodesta 2006 asti ja kerran hän on tien käynyt putsaamassa. Aina olen ehtinyt ennen kolaamaan. Kyllä se tienhaarassa käy kääntymässä joskus iltamyöhään.

4 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, onko diilillä toinen puoli eli mitä sinä teet? :slight_smile:

Juu, olen sanonut että jos vaan jotain jelppiä tarviit niin pyydä. Ei ole tarvinnut.

Edit: Joulupukkina olen ollut varmaan 4-5 kertaa ilmaiseksi.

5 tykkäystä

Aika helpolla ootte päässyt siis molemmat. Mut oot saanut kassit tyhjentää naapurin eteiseen sen 4-5 kertaa ja vielä ilmasiks. Joten oot voitolla reippaasti.

Nostan virtuaalista tapparalippistäni jokaiselle. Mahtava nähdä et löytyy hienoja ihmisiä vieläkin, jotka osaa ajatella muitakin kun itseään.

2 tykkäystä

Kerrostalossa asun, mutta naapurin vanhempaa väkeä olen käynyt auttamassa millon minkäkin teknologia ongelman kanssa :smiley: esim. Uusien laitteiden käyttöönottoa ja vanhasta laitteesta kuvien siirtelyä parempaan talteen. Eli ihan basic juttuja tämmöselle mutta iäkkäämmälle hankalampia (todennäköisesti, joukossa niitäkin jotka osaa) :smiley:

8 tykkäystä

Meillä tuo menee niin päin, että taloyhtiössä on eräs eläkeläisrouva, joka on niin kova viherpeukalo, että kiertelee hoitamassa taloyhtiön kukkapenkkejä. Joskus hänen kanssaan asiasta juttelinkin ja kovasti mielellään olisi käynyt minunkin takapihaani hoitamassa, mutta kieltäydyin kohteliaasti ja kitken omat rikkaruohoni. Mutta on tuo kivaa, että yhteiset viheralueet ja istutukset on siistissä kunnossa.

1 tykkäys