En tiedä… meillä taitaa olla Suomen maassa asiat nykyään liian hyvin kun suurimmat epäkorrektiudet ja tunteita herättävät keskustelunaiheet on tätä luokkaa.
Ei meidän Isomäeksi (anteeksi porilaiset ja muut joita tämä loukkaa) tarvitse muuttua, mut onhan se kiva että annetaan vähän negaa vastustajalle.
Olishan se aikamoista kun sen lisäks että huudetaan Tapparaa ja kannustetaan omia (jota muuten valitettavan harva nykyäänkään tekee, mieluummin huutelevat tyhjää täällä) niin alettais tasa-arvon, loukkaamattomuuden ja yhteisen hyvän nimissä kannustamaan niin pirusti myös vastustajaa. Onhan se harmillista jos vaan buuataan ja vihelletään toisille, alkavat pian itkeen ja tulee mielenterveysongelmia tms.
Yritettäis nyt pitää yhtä ja ennen kaikkea kannustaa Tappara voittoon, siinä sivussa sopivasti vastustajaa hiillostaen. Meikäläisestä tuntuu että sen lisäks että jäällä meidän tiimillä menee focus välillä ihan epäolennaisiin asioihin niin sama käy välillä myös meillä faneilla, sekä katsomossa pelien aikana, että täällä palstoilla välipäivinä.
Tämä on minullakin pointtina, tosin tulokulma eri. Vastustajaa saa ja pitää hiillostaa, mutta tarvitseeko se tehdä kutsumalla neidiksi, kun kerran täälläkin on myös niitä joiden mielestä se voi olla loukkaavaa osaa kannattajistoa kohtaan, saati sitten se osa siitä reilusta 7 000 halliin mahtuvasta jotka eivät ole näin tiiviisti urheilukulttuurissa kiinni. Olisi kiva jos kaikki voisivat seistä huutojen takana, ei ole mielestäni ideaalia että porukka jättää huutamatta ja laulamatta siksi että huudot sotivat heidän arvojaan vastaan. Tarkoitus kuitenkin vissiin olisi pitää ääntä.
Ja edelleen, tiedän että siellä huudetaan pahempiakin, tiedän että on suurempiakin murheita joihin voisi tarttua. Mutta tartuin tähän, sillä tämä oli järjestynyttä kannattajaryhmän toimintaa, joka on paljon leimaavampaa kuin se että joku Jope 55 parin kaljan jälkeen yksin huutelee jotain. Tämä leimaa koko yhteisöä.
Itse ihmettelen sitä miksi ihmiset eivät puutu epäkohtiin niitä nähdessään tai kuullessaan vaan asiasta öyhötetään pitkin nettiä. Saadaanko tällä hirveällä älämölöllä jotenkin parempi omatunto kun itse ei uskalleta puuttua asioihin? Itsellä arvostus tällaista toimintaa kohtaan lähentelee nollaa.
Totta on että yksittäinen huutelija ulosannillaan leimaa koko yhteisöä. Vaikka olisi yksittäinen sooloilija eikä minkään ryhmittymän jäsen.
Se että kaikki hallissa voisi seistä huutojen takana tarkottaa että ei huudeta mitään. Pelkästään Tapparan huutaminen ei o kivaa vastustajan kannattajille.
Tässä hiukan paljon liioiteltuna näkökantaa.
Minun mielestäni olisi kiva, jos hallissa ei vihellettäisi tuomareille tai vastustajille. Kyseessä on kumminkin urheilutapahtuma ja urheilu on iloinen asia. Tuomarit yrittävät parhaansa kentällä ja viheltäminen nostaa verenpainetta ja stressiä. Nämä ovat taas terveyden kannalta huonoja asioita ja urheilun tarkoitus on tuottaa hyvinvointia ja mielihyvää. Pyydän kaikkia Tapparalaisia, että huudetaan vain oman joukkueen nimeä, taputetaan ja vihdotaan. Jätetään negatiivisyys kotiin ja keskitytään kaikkien kannustamiseen.
Siis joiden ”MIELESTÄ VOI olla”
Eli kyseessä on mielipide(?)
Jos täällä on oikeasti joku joka tästä on loukkaantunut niin minä ainakin haluaisin oppia ymmärtämään häntä. Miten loukkaannuit? Miksi loukkaannuit? Mitä tunteita se herätti?
Ps. Jos loukkaannuit toisen puolesta et saa vastata. Joudut opettelemaan elämistä, koska se tulee ja varmaan osaksi on ollut tähän päivään asti vähän vaikeaa.
Tätä tietä kun lähdetään, niin kohta Jääkiekkoa ei edes pelata, koska siitä väkisin seuraa pettymyksen ja surun tunteita häviävälle osapuolelle.
Tai sitten pelataan muunneltua peliä, jossa jokaisen pelissä lopussa tehdyt maalit nollataan, jokainen peli päättyy tasan, jokainen pelaaja saa tehot 1+1 ja jokainen joukkue sarjatasosta riippumatta saa juhlia mestaruutta. Sittenhän on kaikilla kivaa eiks je? Minkäänlainen huutelu katsomosta on täysin kielletty, koska joku saattaa pahastua siitä, tai joku ketjunavaajan kaltainen saattaa luulla jonkun pahastuvan siitä ja katsoo asiakseen mennä samantien pöyristymään siitä someen.
Oma avovaimoni (joka on feministi), usein myös käyttää “ämmä” tai “neiti” -termiä miehestä joka käyttäytyy kuten Lukka. Ei siinä ole hänen mielestään mitään ihmeellistä. Hänen mielestään miehen pitää olla mies eikä mikään maailman pahuutta valittava, parkkisakoista itkuun purskahtava nyhjäke!
Neiti on naimattoman yläluokan naispuolisen edustajan arvonimi/titteli. Hieno neiti, aatelisneiti jne. “Neiti” haukkumaterminä viittaa herkkähipiäisyyteen, “hienohelmaisuuteen”, eikä suoranaisesti siihen, että solvauksen kohde olisi nainen, vaikka titteli toki on feminiininen.
Vähän saman tyyppinen luonnehdinta on englannin kielen drama queen.
Ei mitään käsitystä onko viesti 100% provoa vai onko joku osa kirjoitettu tosissaan joten en näihin sen suuremmin tartu.
Olen esittänyt mielipiteeni. Mielestäni neidittely on tähän maailmanaikaan erittäin tökerön kuulosta, ihan vain yhteiskunnan muuttuneen luonteen vuoksi. Tämän vuoksi halusin herättää ihmisiä pohtimaan asiaa, sillä vaihtoehtoja tuolle huudolle on. Kuten vaikka se sukunimi. Tämä, jotta muuttuvassa maailmassa me emme näyttäisi itse tökeröltä, vaan kaikki voisivat ylpeästi olla Tapparalaisia joutumatta häpeämään toinen toisiamme siinä määrin kuin se on vältettävissä. Jokaisen oma asia mitä suustaan päästää, itse nukun edelleenkin yöni hyvin ihan sama mitä joku kokee asiakseen vieressäni huudella.
Neidittelystä ei tarvitse loukkaantua jotta voi ymmärtää, että se ei ole se asiallisin vaihtoehto mitä lähdetään yhdessä huutamaan. Tämä keskustelu aiheuttaa nyt selkeästi suuria tunteita ja rakentava keskustelu tässä ketjussa on käynyt aika haastavaksi joten tältä erää jätän asian tähän. Samojen kärjistyksien käyttäminen vastauksena jokaiseen kommenttiin ei ole sellaista keskustelua jota itse jaksan hirveän pitkään ylläpitää.
Selvennä nyt mulle vielä, että miksi sinun mielestäsi on ylipäätään ok mollata ketään? Ja miksi se muuttuu tökeröksi vasta siinä vaiheessa, kun tuohon haukkumistarkoitukseen vedetään mukaan naiseen viittaava termi? Jos Lukkaa olisi haukuttu äijänkäppänäksi, olisitko nostanut asiasta haloon tai pitänyt sitä sopimattomana?
Tähän sen verran, että näin se on ehkä joskus ollut. Kun menet lähibaariin, tai ihan mihin tahansa baariin, tulee jokaisesta naispuolisesta yksin liikkuvasta “hei neiti”. Ainakin omien havaintojeni perusteella. Tämä voi olla ihan vain omassa päässäni, mutta neiti on mielestäni nykyään vaihtoehtoinen sana naiselle.
En mielestäni ole missään kohtaa sanonut että mielestäni on ok mollata ketään? Viittasin tässä siihen, että mielestäni on ja oli oikein että Luukka saa jonkinmoista palautetta. Nyt hänelle huudettiin “neiti Luukka”. Olisi esimerkiksi voinut jättää sen sanan neiti siitä pois ja huutaa vaan Luukka. Viesti menee perille, ei tarvita mitään haukkumanimiä.
Ihmisryhmiin kohdistuvat nimitykset eivät mielestäni ole asiallisia. Se on tökeröä. En tiedä tapausta, jossa kokonainen kannattaja ryhmä olisi aiemmin huutanut jotain käyttäen ihmisryhmään viittaavaa nimitystä, siksi tulin juuri tästä asiasta puhumaan. Tarkoitus ei ollut nostattaa haloota, vaan aloittaa kesksutelu. Tämä kuitenkin nousi halooksi tahdoin tai en.
Mä tiedän useitakin. Tota tapahtuu brittifutiksessa paljonkin, ja jos ja kun niin käy about kolmella ylimmällä sarjatasolla niin nykyään niistä ollaan joka kerta lehdessä.
Kiitos, että nostit. Yksittäiset ihmiset huutelevat mitä huutelevat, mutta jos faniryhmä pitää tällaista huutoa valikoimissaan, antaa huonon kuvan Tapparan kannattamisesta. Siis nykyaikana.
Musta on vaan huvittavaa, kun samaan aikaan porukka paasaa muuttuneesta maailmasta, huonoista vaikutteista ja junttiudesta, mutta antaa sitten toisaalta hiljaisen hyväksyntänsä yksittäisen pelaajan silmätikuksi ottamiselle.
Mitä luulet, kumman esimeriksi lapsi mieltää tässä tilanteessa: Sen, että nyt kun Lukkaa haukuttiin neidiksi, niin naiseus on jotenkin negatiivinen asia, vai sen, että kun Lukka ylipäätään otetaan silmätikuksi, niin on jotenkin ok mollata toista ihmistä? Minä väitän, että jälkimmäisen, ja se on huomattavasti huolestuttavampi ajatusmalli.