Neiti Lukka -huutelut 24.3.2018

Ei tämä lause kyllä mitenkään vastaa kysymykseeni, vaan allekirjoittaa sanomani. Myönnät itsekin että vertaus on typerä, kaikki muu liirumlaarum on selittelyä ja puolustelua. Jos haluat voit vielä vastata mitä neitimäistä Lukan käytöksessä oli.

1 tykkäys

175 cm ja 75 kg Haapala vähän tönäisee Lukkaa ja kyseinen jannu on kuin maantiejyrän alle jäänyt. Olisi Lukan kannattanut valita jalkapalloilijan ura mieluummin sillä noilla teatteritaidoilla olisi voinut päästä pitkällekkin.

2 tykkäystä

Mä kävisin mieluummin 144 viestiä keskustelua esimerkiksi ottelun huonoista tuomareista, mutta kai se tämäkin keskustelu käy.

2 tykkäystä

Noniin ja nyt loukattiin jalkapalloilijoita :wink:

3 tykkäystä

Se on tätä ku tällä palstalla on paljon toripuluja ja joku hemmetti päättää heittää siemeniä niin heti kaikki on rinta kaarella pullistelemassa :grinning:

6 tykkäystä

Niin voi. Se ei tee käytöksestä asiallista. Kyse ei ole vain SO:n toiminnasta vaan ylipäätään kannattajakulttuurista ja muidenkin seurojen tavoista. Olen siinä mielessä pahoillani että aloitin tämän Sinioranssien ketjussa. Oli väärä paikka. He vain sattuiva juuri tämän kerran kuvaamaan ilmiötä.

Itse olen myös usein seisomakatsomossa, en osallistu huutoihin joita en allekirjoita, en myöskään henkilökohtaisesti loukkaannu huudoista. Koen vain surullisena sen, että joudun kuuntelemaan oman seurani kannattajien toiminnasta kritiikkiä, jonka koen aiheelliseksi, sekä oman seuran kannattajilta, muiden seurojen kannattajilta sekä heiltä jotka eivät edes jääkiekkoa seuraa mutta lukevat näitä juttuja somesta. Se, että näin laajalla rintamalla jokin asia herättää paheksuntaa niin siitä on mielestäni aiheellista keskusteella asiasta ja pohtia mistä on kyse.

Se että edes pysähdytään hetkeksi ja mietitään että menikö putkeen. Jos omasta mielestä meni niin ei siinä sitten mitään, meitä on täällä monenlaisia ja ihan turhaa alakaa täällä vääntämään asiasta kun ei se mihinkään sen syvällisemmin johda. Itse olen sitä mieltä, että neidiksi kutsumisen voi kokea loukkaavana. Jos neiti kuvaa parhaiten epäurheilijamaista toiminta sanana ni en itse ymmärrä miten se voi tässä asiayhteydessä olla muuta kuin loukkaava sana. Osa täällä on erimieltä. Ja maailma jatkaa pyörimistään.

6 tykkäystä

Selittää ja puolustaa mä yritänkin :rofl:

Lukan käytöstä ei pidetä neitimäisenä. Lukan käytöstä pidetään vääränä ja tiettyjen kirjoittamattomien sääntöjen vastaisina. Lukkaa pyritään haukkumaan sellaiseksi, jota hän EI OLE.

Pelaaja, joka rikkoo tätä kirjoittamatonta ja subjektiivista käytössääntöä, pidetään yleisesti heikkona ja epärehellisenä. Nämä mainitut ominaisuudet eivät ole itsessään neitimäisiä. Jääkiekon pelaajia pidetään miehekkäinä, vahvoina ja suoraselkäisinä “raavaina miehinä”. Tämän vastakohta on neiti, eli nuori nainen. Tässä pyritään ainoastaan hiillostamaan miestä, jonka teko on ollut joidenkin mielestä niiden jääkiekkopelin lainalaisuuksien vastaista, joita pidetään yleisesti pelin moraalikoodin mukaisina.

Eli: naisia ei pidetä heikkoina eikä heitä pyritä halventamaan. Ainoa tarkoitus on halventaa Lukkaa ja hänen tekoaan pelin äijämäisen luonteen vastaisena. Tiedän myös, että naiset pelaavat jääkiekkoa. En tiedä neiditelläänkö naisjääkiekon parissa. Nyt ei kuitenkaan ole naisten jääkiekosta kyse.

Jos mietitään sitä neiti huutelun etymologiaa, se on vastakohta miehekkäästä ja kovasta. Siinä ei halvenneta naisia tai neitejä tai nuoria naisia tai tyttöjä. Ainoastaan Lukkaa, joka käyttäytyi epäurheilijamaisesti ja vastoin niitä odotuksia joita jääkiekkoilijalle on annettu.

1 tykkäys

Niin eli Lukkaa haukutaan sellaiseksi mitä hän ei ole. Tästä olemme samaa mieltä. Neiti sanan käyttö tässä merkityksessä ei kuvaa Lukkaa, eikä neitiä. Tästäkin ilmeisesti olemme samaa mieltä?

Sun mielestä se on ok, koska näin on aina huudeltu ja sanan käytölle on muodostunut oma merkityksensä jääkiekkopiireissä. Minun mielestä se on vanhanaikaista ja typerää. En pahoita mieltäni, pidän kuvausta ja mielikuvaa neitiydestä yksinkertaisesti menneen talven lumena. Aika aikaansa kutakin jne.

1 tykkäys

En nyt ota tähän nimenomaiseen asiaan sen enempää kantaa, mutta yleisemmällä tasolla sanon, että katsomohuuteluiden osalta voisi kyllä itse kukin katsoa peiliin. Itselläni on lapsia, enkä kovin mielelläni vie heitä peliin, jos vieressä mouhoaa joku humalainen uittusaadanaa tai muuta alatyylistä roskaa, kuten viimeksi kävi, kun menimme peliä katsomaan. Ymmärrän toki, että tällaiseen on lopulta kovin vähän keinoja puuttua. Sanoin minä sille, että voitko hieman miettiä tuota ulosantia. No jotain vielä siinä jupisi ja antoi kylmää silmää mulle. Onneksi ei ollut sen riidanhaluisempi tyyppi. Ei siitä itsellekään mikään hyvä fiilis tule kun joutuu tällaisiin tilanteisiin katsomossa. Helppo ratkaisu on olla jatkossa menemättä sinne katsomoon. Problem solved.

Tämän vuodatuksen pointti lyhyesti: vähemmän viinaa koneeseen ja enemmän mielikuvitusta huuteluihin sekä törkeydet pois.

6 tykkäystä

Olin vaimon kanssa eilen pelissä ja siinä alussa tää huuto kanssa kuultiin. Vähän siinä naureskeltiin. Kysyin äsken, että mitä hän ajatteli tuosta neiti-huutelusta ja hän oli sitä mieltä, että ei koe sitä loukkaavana. Piti ilmaisua osuvana siihen mitä huutelijat halusivat sillä sanoa ja sellaisena, jolle on hieman vaikea keksiä heti hyvää synonyymia. Vaimoni on fiksu ja korkeasti koulutettu yrittäjä, ja arvostan kovasti hänen mielipidettään.

Hän sanoi, että ajatteli siinä huutotilanteessa lähinnä sitä, että miltäköhän siitä huutelun kohteesta mahtaa tuntua ja että onko se vähän liian ilkeää. :grinning:

Toisaalta, pitää se mun mielestä ottaa tosissaan, jos joku sen neiti-huutelun kokee loukkaavana. Sitten kannattaa tosissaan yhdessä miettiä, että millaista on se kannattaminen, jonka takana voi mahd. suuri osa fanikunnasta voi seistä täysillä.

8 tykkäystä

Olemme samaa mieltä.

Mä en ole perustellut mitään menneisyydellä. Mä elän nykyhetkessä. Voisin käyttää neidittelyä, vaikka niin ei olisi ennen tehtykään. Tosin itse en ollut mukana huutamassa. Selitin pojalleni siinä samalla mitä ja miks huudettiin.

Sulla on vapaus pitää tuotamenneen talven lumina,en mäkään siitä loukkaannu. Mun mielestä biologiset eroavaisuudet ovat kuitenkin fakta vielä tälläkin vuosituhannella.

1 tykkäys

Neiti Lukka on neidittelynsä ansainnut.
Sinioransseille päivänsankarin muistamisesta kolme lihavaa peukkua :+1:t2::+1:t2::+1:t2:.
Neiti Lukalle tyttömäisestä toiminnasta kolme huulipunapuikkoa :lipstick::lipstick::lipstick:

Ja takaisin studioon.

16 tykkäystä

Olisiko parempi jos huudetaan Nössö? vai loukkaantuuko joku nössö tästä?

3 tykkäystä

Ei voi ku nauraa tälle keskustelulle.
Nyt on playoffit.

5 tykkäystä

Mieleeni tuli, että neiti sanan voisi korvata drama queen-sanalla. Se myös ehkä kuvastaisi Lukan toimintaa kyseisessä tapahtumassa.

4 tykkäystä

Menee puurot ja vellit mielestäni sekaisin jos kyseinen huutelu tulkitaan naisten loukkaamiseksi. Neiti-huutelun tarkoitus lienee ollut nöyryyttää vastustajan miespelaajaa. Se on taas siinä ja siinä, onko se liian junttimaista, tai pitääkö vastustajaa kunnioittaa niin paljon että ei saa haukkua moisella tavalla? Näistä kahdesta asiasta tässä on mielestäni kyse. Harvempi mies kuitenkaan haluaa olla nainen, vaikka niitäkin toki löytyy.
Ajattelen, että playoff-peleihin tällainen kuuluu, eikä kai tällaista nyt niin vakavasti voi ottaa, tuskin Lukkakaan ottaa.

3 tykkäystä

Kyllä me tästäkin ollaan samaa mieltä. En minä sukupuolieroja ole kieltänyt missään vaiheessa, etkä varmaan sitä tarkoittanutkaan.

Käsitteen muodostuminen vaatii menneisyyttä. Neiti sanan merkitys jääkiekkopiireissä on muotoutunut sellaiseksi mitä se nyt on, historian myötä. Siinä mielessä perustelet sanan käyttöä menneisyydellä.

Minusta hyvä kuitti on kekseliäs, kuvaava ja hauska olematta loukkaava. Se vaatii mielikuvitusta ja jonkinlaista älyn käyttöä. Mielestäni neidittelyssä ei ole mitään näistä. Asia ei sinällään herätä minussa kummempaa mielenkiintoa, minusta keskustelu on ollut hauska, jopa virkistävä. Joistain asioista vaan ollaan eri mieltä.

1 tykkäys

Tätä juupas eipäs -väittelyä ei ole mielekästä enää jatkaa, mutta seuraavan halua vielä sanoa:
En ole loukkaantunut tai pahoittanut mieltäni neiti-huuteluista, mutta mielestäni neiti on huono ja vanhanaikainen haukkumasana, ihan kuten h o m okin. Olen itse käyttänyt aikanaan h o m oa nimittelytarkoituksessa, mutta sittemmin tajusin sen olevan typerää ja kielellisesti köyhää.

Tiedän, että valtaosa palstan käyttäjistä pitää neidiksi nimittelyä ihan hyväksyttävänä, enkä kuvittele suoranaisesti muuttavani omilla kommenteillani heidän mielipidettään. Sen sijaan toivon, että tämän asian esilletuonti herättää ihmisiä ajattelemaan omaa kielenkäyttöään ja pidemmällä aikavälillä näihin huuteluihin tulee muutosta.

Lisäksi “mutta kun muutkin” ja “miksi tapauksesta X ei sitten puhuttu” ovat huonoja argumentteja. Kyllä omaa toimintaansa voi miettiä ja kehittää, vaikka muut eivät niin tekisikään. Eikä se, että johonkin epäkohtaan ei joskus ole puututtu tarkoita sitä, että pienempiin epäkohtiin ei tulevaisuudessa saisi puuttua. Muutenkin vähän kummallista taivastella keskustelupalstalla keskustelua jostakin aiheesta.

21 tykkäystä

Tässä on aivan loistava muistisääntö. Tätä kun noudattaa, ei tarvitse huutaa neitiä eikä hametta.

5 tykkäystä