Nuoriso ennen ja nyt

Läpällä???

2 tykkäystä

Olikohan tämäkin taas joku helvetin tiktok haaste?

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

8 tykkäystä

Nykyään kun on kaikenlaisia haasteita, niin pitäisi käyttää maalaisjärkeä. Tosin se on jo osittain harvinaislaatuinen arvotavara.

Nyky nuoriso ei osaa kyseenalaistaa onko esitettävä video täysin aito vai voisiko siinä olla jotain manipulaatiota.

1 tykkäys

Pakkasnesteen juominen voi aiheuttaa pysyvän munuaisvaurion vaikka hoitoa saisikin. Kiva siinä sitten tuhota terveys parin sometykkäyksen takia. Kun kerran “ympäri Suomea” on ollut tapauksia niin pakko tässä on joku haaste-episodi olla taustalla.

5 tykkäystä

Kyllä näkee mitä meidän nuoriso on nykyään, todella pahoinvoiva. Omassa nuoruudessa (70-luku) ei ollut tällaisista asioista tietoakaan vai kultaako aika muistot. Ehkä opmmuvarkaissa käytiin mut omput syötiin eikä niillä heitelty vanhuksia tai sotkettu paikkoja.

4 tykkäystä

Kyllä me ainakin ysärillä/vuosituhannen vaihteessa tehtiin kaikenlaista ihan ■■■■■ typerää paskaa. Sillon ei vaan ollu somea eikä internet-uutisia, eikä paperilehden uutiskynnys ylittynyt, niin omaa kaveripiiriä lukuunottamatta harva tiesi näistä hölmöilyistä mitään.

6 tykkäystä

Itsellä oli sen verran hyvä kasvatus kotoa, että mietti aina seurauksia ennen kuin ryhtyi toimiin. Välillä tuli pieniä hölmöilyjä tehtyä, mutta kiinni jäädessä joutui tavalla tai toisella “maksumieheksi” ja otti opikseen. Monesti tuli kieltäydyttyä ja jäätyä pois porukasta siinä vaiheessa, kun alkoi hölmöilyt.

Silloin sai kohteeksi kiusausta, mutta ihan viksuja päätöksiä tuli tehtyä näin aikuisella iällä mietittynä. Onhan noi hölmöilyt aina osa kasvuprosessia, mutta nykyään on meno melko villiä ja ei paljon kunnioiteta toisen omaisuutta yms.

4 tykkäystä

Ite ramppasin nuorena ja vielä täysi-ikäisenäkin kuulusteluissa vähän väliä. Oikeudessakin on oltu jonkun kerran.

Enkä ollut ainoa meidänkään porukoista. Että sikäli nykyinen keskustelu näyttäytyy itselle jossain määrin outona. Siis se että tämä nykyinen meininki olisi jotenkin niin uutta.

Toki silti näen somessa paljon negatiivisia piirteitä, jotka vaikuttaa nuoriin huonolla tavalla.

10 tykkäystä

Itselläni ei ole omia lapsia, mutta on kolme hyvin läheistä lasta/nuorta. Minulla on aina ollut ja tulee olemaan tapana, että kerron hyvin avoimesti tarinoita heille siitä mitä itse olen touhunnut. Kaikki tarinat eivät ole ihan priimaa, mutta olen kokenut asian niin, että tuon myötä myös nuo lapset/nuoret kertoo paljon rohkeammin omista hommistaan. Ja sitten käydään keskustelua hyvässä hengessä ja naureskellaan.

Jokaisella on omat tapansa toimia, mutta tämä vaikuttaisi kopkop toimivan hyvin ainakin minun ja noiden sammuttimien elämässä.

3 tykkäystä

Nuorisorikollisuus on kasvanut. Se voidaan lukea ihan tilastoista. Nuorten pahoinvointi on kasvanut. Se voidaan todentaa nuorisopsykiatristen lähetteiden räjähdymäisestä kasvusta.
Ei nämä ole enää sellaisia, että kyllä papakin ja mummon nuoruudessa juotiin akkunesteet ja viillettiin ranteet auki.

4 tykkäystä

En kiistä, enkä epäile, etteikö pahoinvointi olis kasvanut. Lähetteiden määrä on kuitenkin mutuna huono mittari, koska epäilen että nykypäivänä mm. mielenterveysongelmiin puututaan matalammalla kynnyksellä, eikä kaikkea kuitata teini-iän hormonimyrskyillä jne.

Voin kyllä olla väärässäkin.

3 tykkäystä

Tässä on mielenkiintoinen juttu kun sanot että sait kiusausta kun et osallistunut johonkin.

Tätä olen omille lapsille koittanut toitottaa että kun muut sanoo että et uskalla tehdä jotain niin rohkein on se joka uskaltaa jättäytyä pois tai sanoa muille että tuossa ei ole mitään järkeä.

Porukassa kun ollaan on aina helpointa olla samaa mieltä porukan kanssa ja mennä mukana kuin olla outolintu ja toimia toisin. Tämän kun saisi menemään oman jälkikasvun päähän.

Mitä tulee tuohon lähettämisen lisääntymiseen niin varmasti lisääntyy kun kuraattorin voi niitä tehdä ja pitää tehdä esimerkiksi 3 luvattomasta poissaolosta jos täyttyi joku syyn selviämättömyys tms. Itse en ainakaan usko että omaan lapsuus aikaan olisi moista käytäntöä ollut. Muutenkin aihe liittyy moneen eri asiaan miksi nuoriso oireilee. Mutta kyllä varmasti osasyy on vapaan kasvatuksen saaneet vanhemmat ovat itse hukassa vanhemmuuden kanssa aika rajusti väittäisin lonkalta.

4 tykkäystä

Vapaan kasvatuksen saaneet vanhemmat?

2 tykkäystä

Niin ysärin ja 2000 alun lapsista aikamoni sai vapaan kasvatuksen ja sitten ollaan nyt itse vanhempia ja sillä varmasti on osansa tässä vyyhdissä. Kuten lamalla on vaikutuksia monet näistä vaikutuksista ovat ylisukupolvisia varmastikin

1 tykkäys

Joo. Mutta määrittele vapaa kasvatus. Äläkä hae googlen kautta tietoja, vaan vedät nyt tähän sen miten itse koet vapaan kasvatuksen.

Kohta saadaan taas hakea popcornia. En juurikaan hae googlesta apua.

Määrittelisin sen niin että lapsien valta-asema parani ja oikeudet lisääntyivät todella nopeasti. Vanhempien luetaan mukaan myös muut aikuiset auktoriteettia laskettiin todella tehokkaasti. Kuri väheni lapsilla oli enemmän vapauksia tehdä milloin mitäkin. Näin lyhykäisyydessään.

10 tykkäystä

Hyvä kuitti. Arvostan.

Mä olen sitä koulukuntaa, että jos ei ruoka kelvannut → laitetaan penkkiin istumaan vyötettynä. Tekisinkö itse niin? En tiedä, mutta harkitsisin.
Me luultavasti ollaan aikalailla samaa mieltä asioista. Se mun heikohko pointti oli se, että olkaa läsnä lapsillenne. On se sitten köyttämistä pöytään tai pakohuoneessa käyntiä. Isoin asia on se, että nuo sammutttimet ymmärtävät sen, että heistä välitetään.

8 tykkäystä

Päiväkodissa en tykännyt syödä aamupalalla puuroa joten ikävät tädit pakkosyöttivät. Lopputulos: oksensin puurot lautaselle. Onneksi jäi yhteen kertaan mutta syömisestä vieraissa paikoissa tuli silti ahdistavaa. Tuolla tyylillä saat vain aikaan traumoja.

4 tykkäystä

Mulla sama kokemus. Tosin pinaattikeitolla

Ei oo sen jälkeen maistunut.

3 tykkäystä

Minua häiritsee näissä nuorisorikollisuuden keskusteluissa sumuvaloilla ajaminen. Eli painotetaan voimakkaasti parhaillaan kuohuttavia uutisaiheita, eikä nähdä pitkää kehitystä.

On totta, että tällä vuosikymmenellä nuorten rikollisuuskäppyrät ovat kääntyneet lievään kasvuun, mutta pitkällä aikavälillä tilanne on paljon parempi nyt kuin aikaisemmin. Esimerkiksi tässä jutussa (ei maksumuuria) on tilastoja koko tältä vuosituhannelta, ja niissä melkein kaikki on paremmin nyt kuin “ennen”.

Väitän, että yksi syy näihin harhakäsityksiin on se, että rikollisuuskeskustelua agitoidaan poliittisesti aivan eri voimalla kuin ennen. Kyseinen mekastus tuskin nuoria auttaa mitenkään.

Toki aina on paikallaan olla huolissaan siitä, miten nuorilla menee.

2 tykkäystä