Palautetta kanssakeskustelijoille, 2. erä

Minua ärsyttää suuresti otteluseuranta ketjussa tuo ainainen valitus firmojen ostamista lipuista. Mitä firmat tekee väärin kun ostaa kalliita VIP paketteja ja vie peleihin yhteistyökumppaneita ja työntekijöitään. Meillä ainakin oli tehtaalla työturvallisuus kilpailu josta parhaat palkittiin vip lipuilla ruokailuineen fanipaitoineen yms. Ja tuohon han luonnollisesti osallistuivat aktiivisemmin ne jotka halusivat nuo liput.

Kenenkään paikkoja nuo eivät vieneet sillä vielä tänäänkin oli normi lippuja myynnissä. Onko kateus syynä tähän ainaiseen valitukseen?

Ja mitä tunnelmaan tulee niin ainakin minun kotistudioon välittyi paljon parempi tunnelma kuin esimerkiksi perus liiga pelistä. Pelaajatkin tykkäsivät tunnelmasta. Näin sanoi ainakin Björninen haastattelussa.

17 tykkäystä

Tässä ote iltalehdestä vuodelta 2015 kyseisestä aiheesta.

Onnellisuutta tutkiva psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen selventää.

– Ihmiset valittavat kolmesta syystä: vääryyksistä, omasta vastoinkäymisistä ja yleisistä harmituksen aiheista. Yleisen harmituksen aiheen valittelu on ruikuttamista, turhaa valitusta, Ojanen sanoo.

Vääryydet ja virheet voivat olla esimerkiksi epäreilu kohtelu töissä tai tunne yhteiskunnan vääryyksistä. Tämä valittaminen on Ojasen mukaan oikeutettua ja järkevääkin: valittamalla voi tulla kuulluksi ja löytää asioihin ratkaisun.

Valittamisen toisesta tyypistä, omasta vastoinkäymisestä, on kyse silloin, kun tapahtuu jotain ikävää, josta haluaa puhua: jalka menee poikki, työt loppuvat, puoliso jättää.

Kyse on tunteiden purkamisesta, joka tekee ihmiselle hyvää. Usein vastoinkäymisen kohdatessa halutaan paitsi avautua, myös saada myötätuntoa muilta.

Myös tätä Ojanen pitää hyväksyttävänä syynä valittaa – joskin valittaminen on hänen mukaansa näissä tapauksissa vähättelevä sana. Ikävien kokemusten jakaminen voisi olla parempi.

Valittamisen kolmas syy, yleiset harmituksen aiheet ovat jokapäiväisiä, turhia valituskeskusteluja: liikenne on tukossa, sataa, on pimeää ja kylmä, tuulee tai Täydelliset naiset on peruttu, koska televisiosta tulee jääkiekkoa.

Hyvällä tahdolla valittamistani väsymyksestä voi kai pitää paitsi turhana purnaamisena, myös omana vastoinkäymisenäni. Mutta taidan valittaa siitä myös siksi, että on helppo uskoa, että muitakin väsyttää maanantaiaamuna. Ojanen myöntelee.

– Valittamisesta tulee helposti seurapeli. Ihmiset valittavat vain valittamisen vuoksi ja että olisi jotain puhuttavaa, Ojanen sanoo.

E: sit on vaan ihmisryhmä joka tahallaan tekee kiusaa tunkemalla keskusteluihin valittamaan kyseisestä asiasta.

1 tykkäys

@Kurittaja ihan mielenkiinnosta kysyn että montako MM-kisa peliä olet käynyt katsomassa paikan päällä? Kommenttisi puhelinta näpräävistä ei kiekosta kiinnostuneista katsojista tuntuu oudoilta. Areenalla on kyllä ollut hieno tunnelma katsojien toimesta koko kisojen ajan. Heitätkö nyt kommenttisi puskista mututuntumalla vai olet paikanpäällä todennut asian?

1 tykkäys

Tänään taitaa olla 13 mm-ottelu minkä käyn. Viime kotikisoissa (en muista vuotta) taisin olla 5 pelissä, näissä kisoissa 6kpl viikonloppuna ja tänään tulee 2kpl. Ja kyllä olen nähnyt niitä jotka ovat puhelimella pelin aikana, koska ovat saaneet liput jostain. Ei koske suurinta osaa ja tunnelma on ollut hieno. Kuitenkin nuo puhelimella olijat ovat jääneet mieleen.

Alkaa oleen toi Iltalehden ”KOHULÖÖPPI” joka ketjuun jaettu. Riittäisi varmaan ihan tuohon mediapeli ja mahdollinen ”Kuusela Ässiin huhuketju”

1 tykkäys

@Armas

Olin vakaasti päättänyt, että vierailen uudella Areenalla ensimmäistä kertaa vasta MM-kisoissa naiseni kanssa.

Mutta tällä alustalla tulit tarjoamaan kausikorttiasi lainaan. Lainasin kerran. Toista en kehdannut. Sää vakuutit, ettei ole kehtaamiskysymys. Lainasin toisen kerran.

Mitä siitä seurasi? Ostin, istuin ja seurasin niiden kahden kahden lainauskerran syystä / ansiosta runkosarjan voiton ratkaiseita pelejä, jokaisesta poff-sarjasta monta. Jälkikasvu mukanani. Hirmuisen homman tein hankkiakseni pari lippua “siihen” matsiin. Sain lopulta kolme. Joista yhden luovutin nollakatteella eteenpäin. Ja olin siellä, silloin.

Piti kiittää julkisesti. En vaan ole aiemmin saanut sanotuksi. Että kiitos sinulle.

PS. Ensimmäiseen lauseeseen viitaten. Hoidettu enemmän kuin tyylillä.

35 tykkäystä

Kiva kuulla, että siitäkin pienestä poiki jotain hyvää! Ja vielä kivempaa, että pääsit sitten niihin ratkaisupeleihin paikanpäälle. Itse en ollut, mutta tunnelma oli varmasti kova.

18 tykkäystä

Nyt kun ollaan päästy alkuun mestaruuden juhlimisesta, lienee sopiva aika lunastaa nuo huutelusi finaalien aikana ja palata Tapola/ Tumppi Caseen . Sinulla on ilmeisesti jotain muuta tarkempaa tietoa asioista, mitä asianomaiset itse ovat henkilökohtaisesti viime aikoina kertoneet.

13 tykkäystä

Pakko kyllä aidosti ihmetellä, miten muutamat palstalla kokee seuran kannattamisen. Toki palstakirjoittelut vain osa totuutta, enkä tiedä, miten muuten Tapparaa tukevat ja kannustavat.

Silti se, että vastoinkäymisten edessä haukutaan joukkue ja seura sekö vaaditaan tasonsa näyttäneelle koutsille syksyllä potkuja. Kauden päättyessä lopulta mestaruuteen, ollaankin sitten niin ylpeänä. Missään vaiheessa ei edes riitä siihen, että myöntäisi olleensa väärässä, koska toisin kuin pelaajat, valmentajat, seurajohto ja tuomarit, itse ei virheitä tee.

6 tykkäystä

Kiitos @Hakkuri äärimmäisen kattavista kommenteista esim. Ukrainan sota -ketjussa! Viimeisin kommenttisi minulle esimerkkinä. Todella mukavaa, että panostat kommentteihin noin paljon.

16 tykkäystä

Kiitos vaan! Jotkut asiat kiinnostaa enemmän ja niihin jaksaa sitten paneutuakin hieman paremmin. Hienoa, että muutama henkilö jaksaa näitä raapustuksia lukeakin. :wink:

14 tykkäystä

En tiedä, mikä on @Varilasit systeemi, mutta aina hauskaa saada tykkäyksiä esim. puoli vuotta sitten pelattujen pelien otteluseurannoista. Ja aina juuri niistä. Näitä tulee vielä aika usein. Tuleeko muillekin? :star_struck:

26 tykkäystä

Tulee ja se on ihan hauskaa… :+1:

9 tykkäystä

Tulee! Alussa luulin että se on sivustobugi, minkä meinasin raportoida. :joy:

8 tykkäystä

Juu tulee, aika hauska tapaus.

2 tykkäystä

Käsittääkseni hän laittaa viestejä “kirjanmerkkeihin” ja sitä kautta tykkäilee vanhoistakin viesteistä. En tosin ole @Varilasit eli hän saa ns. itte tulla kertomaan.
E. Mutta mieshän on tähän erikoistunut, ja sen takia on eniten tykkäyksiä koko palstalla evö.

6 tykkäystä

Sama, joskin nyt heräs mustasukkaisuus, että keille muille annetaan samoja tykkäyksiä :joy:

1 tykkäys

Tuun ny @Varilasit itte selittään :grin:

1 tykkäys

Parempi ettei selitä! Olen aina tykännyt tästä mysteeristä.

18 tykkäystä

Hauska tapa palata vanhoihin tapahtumiin, usein tulee sit itsekin katsottua et mitäs silloin tapahtui.

22 tykkäystä