Jos nyt keskityt siihen mitä kirjoitat. Oli viestin pituus mitä tahansa.
Kukaan ei vaadi mitään täydellistä tekstiä, mutta luettavissa oleva teksti olisi hyvä lähtökohta.
Mielestäni @Tapparapojat55 kirjoittamisessa on tapahtunut jo muutos parempaan päin! Vielä pari napsua enemmän huolellisuutta, niin oikein hyvä tulee!
Ei oikein onnistu puhelimella luoda futiksen siirtoikkunaa 2021. Ei joku viittis? Pukin viereltä Buendia siirtyi Villaan.
On oikein pakko sanoa tännekin ketjuun, että tämä on suoraan sanoen upeaa keskustelukulttuuria. Eikä minun tätä varmaan tarvitse perustella millään lailla.
- jos omat argumentit loppuu niin on luonnollinen tapa halventaa kanssakeskustelijaa tai hänen tapaansa viettää vapaapäivää
- jos itse on kiinnostunut jostain aiheesta niin hyvä ja asiallinen tapa tappaa keskustelu on kääntää pään rääpimiseksi kanssakeskustelijalle
Ei mennyt ihan putkeen. Hyvää kesää kuitenkin!
No, onhan se vähän kummallista, että kun olet ties kuinka kauan halunnut rajoitusten purkua ja nyt kun ne on melko täysin purettu, niin silti käytät aikasi valittamiseen keskustelupalstalla.
Ja kannattaa nyt miettiä sitä omaakin keskustelutapaa. Syytit minua esim. valehtelijaksi väärin perustein.
Tiedät tapani keskustella/kirjoittaa. Myös minä tiedän sinun tapasi keskustella.
Tiedät myös, että tuossa se, jolla homma meni nyt aika leveäksi olit sinä - enkä minä. Ei sillä ole isoakaan merkitystä, mutta jätä oikeasti mielenterveyteni tai tapani viettää vapaa-aikaa minun omaksi asiakseni. Se ei nimittäin kuulu sinulle. Ja kyllä - minua todennäköisesti kiinnostaa vielä kesän lopussakin koronavirus ja minua kiinnostaa aiheesta keskusteleminen. En muistaakseni minäkään ole käynyt muissa ketjuissa kertomassa sinulle, kuinka sinun kannattaisi nyt mennä ulos nauttimaan, kun minua ei kiinnosta jalkapallo. Esimerkki keksitty, mutta ymmärrät ihan varmasti pointin ja palautteen.
Mutta sitten lopussa jälleen - eipä tämä nyt isosti muuta isoa kuvaa. Arvostan edelleen sinua korkealle keskustelussa, joten jätä tuo turha pois, kun sinun ei siihen tarvitse lähteä ja tiedät sen hyvin. Pärjäät argumenttiesi kanssa ihan hyvin
Sinä itse olet jatkuvalla syötöllä tuonut keskusteluun mukaan ihmisten mielenterveyden heikkenemisen rajoitusten takia.
Mutta eteenpäin.
Jep, kyllä itseänikin harmittaa ihmiset ketkä ovat ns. ehdottomia omasta mielipiteestään, tai enemminkin niiden absoluuttisesta oikeudestaan. Karsii keskusteluintoa asioista jos toiset eivät pysty tarkastelemaan omia näkemyksiään kriittisesti.
Mielestäni toisten ei tarvitse tarkistella omia näkemyksiään, vaan hyväksyä se tosiasia, että toisten omat näkemykset ovat erilaiset.
Sitten on mielipideasiat. Minun mielipiteeni on minun, johonka minun on vaikea perustella kantaani varsinkin, jos se on empiirinen tai jaan sen jonkun toisen kanssa johonka toisella mielestäni hyvät perustelut.
Mielipide ei ole väite, todentaminen jne.
Muista kirjoittaa erisnimet isolla.
https://tappara.co/t/tappara-sosiaalisessa-mediassa/632/961?u=gatecrasher
Keskustelukulttuuria on monenlaista. Myös keskustelukulttuurin sisällä yksi hieno ominaisuus on ymmärtää erilaisia mielipiteitä.
Varmaan jokainen allekirjoittaa tuon @Vekki-Keke palautteen täällä, mutta tulkinta on eri juttu. Toisia ärsyttää erilaisen mielipiteen lisäksi se, että palaa asiaan.
Se, missä hän on kuitenkin eniten oikeassa - jokainen saa valita itse. Vapaaehtoisesti kannattaa olla vaan niissä mukana, missä kokee hyväksi.
Tämä alkaa olla jo aika mones kohtelias huomautus samasta asiasta.
Ymmärrän kyllä, että nykyään lapset enimmäkseen snappaavat ja tiktokkaavat, eivätkä noissa paikoissa käytettävät ilmaisut edes muistuta suomen kieltä (saati sitten mitään isoja kirjaimia tai lauseita muutenkaan). Itse en osaisi kirjoittaa sellaista tekstiä, joka noissa paikoissa on se normi.
Mutta olisi toivottavaa, että kun siirrytään snapin ja tiktokin ulkopuolelle, niin käytettäisiin edes jotenkuten hyväksyttävää oikeinkirjoitusta.
Tappara kirjoitetaan isolla vaikka puhuttaisiin siitä sotakirveestä.
Juu, tosiaan nuorten suosimissa viestintävälineissä tekstit ovat lähinnä ajatuksen virtaa. Mutta väittäisin, että tällaisella vapaaehtoisella keskustelufoorumilla kirjoittelu, ehkä vähän korkeammilla standardeilla (pilkut, pisteet, isot alkukirjaimet, erisnimet isolla jne.), auttaa ja edistää koulu-, opiskelu- ja työelämässä toivottavaa tasoa.
Ja ymmärrän hyvin jos on lukihäiriötä tms., täällä ei ole häpeä kertoa siitä, se lisää vain ymmärrystä.
Juu, tosiaan nuorten suosimissa viestintävälineissä tekstit ovat lähinnä ajatuksen virtaa.
Kyselin eilen pojalta inttikuulumisia ja kuulemma oli ollut tosi tylsä viiden päivän leiri ja kysyin sitten että millä tavalla tylsä.
Vastaus oli:
Vaikee selittää mut tos harjotukses ei oikee ollu semmost erityist ku ei reenata panssarivaunujenkaa joita mun partion on tarkotus tuhoo
Kyseessä on TAMKissa opiskeleva ylioppilas vaikka tuosta oksennuksesta ei uskoisi.
Siihen oli syynsä, että vastasin tuonne toiselle puolen, enkä tänne. Tarkoitus omalta osalta ei ollut olla kryptinen tai edes marttyyrinen, joten voin selventää:
Minua ei haittaa keskustelu eikä asiaan palaaminen. Keskustelun taso ja toisen osapuolen arvostaminen kyllä. Liikaa näen nykyajasaa turhaa asioiden kärjistämistä ja yksipuoleista tulkintaa sekä puhdasta ilkeyttä. Se ahdistaa. Nykyään tuntuu, että on suurempi tarve olla oikeassa, kuin pelata faktapohjaisella keskustelulla. Asioita taivutellaan usein oman totuuden mukaiseksi ja jos ts tohtii huomauttaa, seuraa suuttumus. Kaikki tämä aidon mielipiteen vaihdon sijaan.
Tämä palsta ei ole erityisen luokaton tässä asiassa. Samaan törmää SoMessa erityisesti myös omassa tuttavapiirissä. Viimeistään korona-teema korosti tätä asiaa: kun monimutkainen ja vaikea asia ei mahdu omaa ymmärtykseen eikä kaikki päätökset miellytä - haetaan kulma joka on helppo ymmärtää.
Mutta kuten sanoit, valinta mulle oli lopulta varsin helppo. Toinen jäsen perääni kysyi ja sen huomattuani vastasin. Olin jopa aidosti yllättynyt, että hän näin teki. Mutta aika näyttää, hyvin palsta pärjää myös ilman minua, enkä koe olevani mitenkään korvaamaton mielipiteitteni kanssa.
Asioita taivutellaan usein oman totuuden mukaiseksi ja jos ts tohtii huomauttaa, seuraa suuttumus. Kaikki tämä aidon mielipiteen vaihdon sijaan.
Aidon mielipiteenvaihdon sijaan kuppikuntaisuus on aika voimakasta. Onneksi kenenkään ei tarvitse heittää ensimmäistä kiveä, koska nykyaikana niin täydellistä keskustelijaa ei enää olekaan. Itseäni ei ehkä turhauta keskustelukulttuurissa samat asiat kuin sinua - minua turhauttaa enemmän se, että jos on kova keskustelemaan jostain aiheesta niin sinua on oikeus haastaa ja olet vapaata riistaa eri tavalla kuin muut. Triviaaleja kysymyksiä, joissa joillekin tavoite oikeuttaa keinot.
Erimielisyys on normaalia ja keskustelun tavoitteena ei tarvitse olla konsensus, vaikka joidenkin mielestä laiha sopu on keskustelussa parempi kuin lihava riita. Hyvä keskusteluhan ei riitele vaan jättää kaikille avoimia ovia myös poistua paikalta. Mutta tämä tästä Se, minkä allekirjoitan kuitenkin 100 % niin jokaisen kannattaa miettiä keskittyminen juuri tuosta näkökulmasta, josta sinä sitä olet pohtinut. Jos jossakin paikassa oleminen tuottaa enemmän huonoa fiilistä kuin hyvää fiilistä niin siinä kannattaa jäädä pois ja jos ei voi jäädä pois niin todennäköisesti sitä hyvää fiilistä on kuitenkin enemmän.
Oli silti mukava, kun kävit laittamassa päivityksen. On sinua ollut ikäväkin
Kiitos kauniista sanoistasi. Niistä kun otti sarkasmin pois, jäi vain sormet näppikselle
Painotan edelleen, että keskustelu ei minua haittaa enkä samanmielisyyteen pyri. Toisten kunnioittamiseen kyllä. Ja se pitää sisällään monia alavivahteita - aivan kuten ihmisten kunnioittaminen heidät kohdatessa kasvokkain.
On onneksi huojentavaa, että ihmiset on kasvokkain pääosin mukavampia mitä netissä. Siihen on useitakin syitä varmasti.
Toki on nettikirjoittelu koventunut aikalailla ja matka varmasti lyhentynyt siihen, että hommat alkaa kärjistyä ihan kasvokkainkin. Varsinkin kun päihteet on kuvioissa mukana.