Palautetta kanssakeskustelijoille, 2. erä

Tämä on totta. Jokainen ihminen tosin on altis niin sanotulle vahvistusharhalle. Eli sille, että poimii omaa näkökantaansa tukevan tiedon ja hylkää sen kanssa ristiriidassa olevan tiedon lähes automaattisesti millä tahansa verukkeella.

Viisautta olisi kuitenkin kyetä muuttamaan näkökantaansa jatkuvasti uuden tiedon valossa eikä lukkiutua vanhoihin näkemyksiin. Toisaalta faktojen tuojan tulisi myös antaa kanssakeskustelijalle mahdollisuus perääntyä kasvojaan menettämättä.

”Olet väärässä” on hyökkäävä lähestymistapa, vaikka toinen olisikin väärässä faktoihin peilaten. ”Löysin tällaisen tutkimuksen, jonka mukaan…” on rakentavampi lähestymistapa.

Toisaalta ei pitäisi myöskään luokitella ihmisiä laatikoihin näiden yhden yksittäisen mielipiteen perusteella.

Oman mausteensa tähän tuo se, että kirjallisessa viestinnässä ilmeet ja eleet jäävät pois, jolloin viestin sävystä tulee helposti vahingossa liian jyrkkä ja hyökkäävä, vaikka sitä ei sellaiseksi olisi tarkoittanut.

8 tykkäystä

Ilmiöhän ei ole mitenkään uusi, vaan on esiintynyt nettikeskustelussa aina. Nykyajan ongelma on se että nettin pääsevät kaikki, josta kärsii molemmat - virtuaalinen ja reaalimaailma.

Verkkoyhteisöistä on tunnistettavissa tietyt ongelmia aiheuttavat käyttäjien arkkityypit, joita yksinkertaisesti pitää aika ajoin poistaa.

1 tykkäys

Täytyy sanoa, että vanhemmankin väestön viestit ovat hyvin lähellä tuota (ilman slangia). Ei pisteitä, ei kysymysmerkkejä pilkuista puhumattakaan. Viestit saattavat vaikuttaa jopa passiivis-aggressiivisilta, vaikka tarkoitus ei ole. Tietysti tähän vaikuttaa heikompi dataosaaminen.
Nuorison viesteissä ja puhetyylissä ihmetyttää Helsingin slangi ja nuotti, vaikka pääkaupunkiseudulla on käyty noin kaksi kertaa.

1 tykkäys

Minusta ongelmat ovat erilaiset nuorten ja vanhempien välillä. Toisaalta yksi tärkeä asia on iästä huolimatta aina ymmärtää, missä kirjoittaa. Kuten tämänkin foorumin säännöt kertovat niin tämä ei ole chat. Chat-keskusteluun ystävien kanssa voi kuulua hyvinkin rento kieli, jossa ei niin rakenteesta välitetä. Kirjoitettu teksti esimerkiksi keskustelufoorumilla on kuitenkin asia erikseen. Ja tosiasia on myös - kuten tuolla mainittiin jo ylempänä - lukihäiriöstä tai muusta kirjoittamiseen vaikuttavasta kannattaa rohkeasti mainita täälläkin, koska se lisää merkittävästi ymmärrystä.

Kenenkään kieli ei ole kirjoitettuna niin täydellistä ja usein omille toistuville virheilleen on vieläpä hyvin sokea. Esimerkiksi @Armas mainitsi minulle kerran (ei pahalla), että käytän toistuvasti lauseissa sanoja mikä/joka väärin. En ollut huomannut asiaa, mutta nyt kun keskityn asiaan, usein sen huomaan.

Ei ole salaisuus, että teen töissäkin paljon kirjallista työtä (vastaan asiakkaiden viesteihin sekä palvelen kirjallisissa kanavissa), joten omalla tavallaan asia on ajankohtaistunut jatkuvasti entisestään. Olen välillä oikeasti hävennyt, kun joku kollega on oikeasti lähettänyt todella heikon kielellisen suoritteen asiakkaalle. Kyllä minulle ainakin hyvä kieli tarkoittaa myös paljon ihmisestä - onko asialla sinulle väliä? Joskus minulle sanottiin, että chat-keskustelussa pistettä voidaan pitää jopa tylynä.

Se, mihin itse palautteeni liittyy, niin tällä foorumilla on oikeasti korkea taso, josta voi olla ylpeä. Täällä puututaan, ohjataan ja autetaan asiassa. Se on hienoa. Se, mikä on myös hienoa, on nähdä, kuinka moni pystyy kirjoittamaan todella laadukasta tekstiä, jossa on ainakin muoto kohdillaan, jos sisältö ei ole. Se on ehdottomasti asia, josta täällä voidaan olla ylpeitä.

9 tykkäystä

Lisään tähän yhden nipotusnäkökulman, joka helpottaisi joidenkin viestien lukemista. Jotkut käyttävät rivinvaihtoa kun ei tarvitsisi. Silloin tekstistä tulee “epäsymmetrisempää”.

Eli “kone” hoitaa automaattisesti rivinvaihdon. Rivinvaihtoa tarvitsee vain silloin, kun päättää kappaleen. Olen joskus ollut huomaavinani, että erityisesti jotkut vanhemmat ihmiset, jotka ovat joskus käyttäneet mekaanista kirjoituskonetta, käyttävät “turhaa” rivinvaihtoa.

Myös selkeä kappalejako, kuten yllä olevassa peterran viestissä, on toivottavaa.

Jos hakkaa turhaan rivinvaihtoa eikä tee ylimääräistä riviä kappaleiden väliin, niin teksti menee vinksinvonksin ja heikunkeikun.

6 tykkäystä

Minulta meni kohtuuttoman paljon aikaa ymmärtää mitä
tarkoitat ylimääräisillä rivivaihdoilla, mutta sitten
hokasin, että taidat tarkoittaa sitä, että jokaisen rivin
lopuksi painaa enteriä, kuten juuri teen tässä
kappaleessa.

Ehdottomasti ärsyttävä asia on se, olet täysin oikeassa!

3 tykkäystä

Toinen konsti rivinpituuksiin on vaihtaa kirjoituskentän sivuasetuksista pytystä vaakaan.

Oma kiistaton suosikkini:

OK.

13 tykkäystä

Itselläkin usein jonkin verran pelaajiin liittyviä asioita tiedossa ennen julkistusta. Mitä lisäarvoa tuo tulla naureskelemaan, kun joku julkistuksen tänne laittaa? Jotain pätemisen tarvetta? Itsekin siihen syyllistyn ajoittain, pyritään olla sortumatta.

23 tykkäystä

Joidenkin on vaan niin kovin tärkeä tuoda esiin, että he ovat niitä jotka “tietävät” asioita. Ja muut vain tavallisia kuolevaisia. En ole koskaan ymmärtänyt tätä pätemistä.

18 tykkäystä

@gatecrasher sulta taitaa toi ruotsi sujua, mutta kaikilta ei. Olisko paikallaan pistää joku tiivistys mitä asia koskee. Minulla ei ole hajuakaan mistä Josef Boumedienne-ketjun jutussa on kyse. Ollaanhan me kuitenkin suomenkielisellä alueella pääasiassa. :wink:

8 tykkäystä

Muuten tähän ihan hirveästi puutu, mutta tuossa kyseisessä artikkelissa, jonka @gatecrasher postasi tärkein asia kerrottu otsikossa. Ja otsikko on kuitenkin sen verran kansainvälisesti hyväksyttävää tasoa, että tuon luulisi aukeavan ihan englannin osaamisellakin. Palautteesi siis aiheellinen, ei siinä, mutta tässä kyseisessä artikkelissa ihan otsikon lukeminen riittää ja siihen ei tarvita kyllä ruotsin osaamista juurikaan :smiley:

3 tykkäystä

@Treppu

Myös dvd-elokuvia ja cd-levyjä on jonkun verran jäljellä. Moni elokuva on sellainen, jota ei mistään suoratoistopalvelusta saa vuokrattua ja siksi olen ne säästänyt. (Esimerkiksi japanilaista pienen budjetin kauhua.)

Varmaan väärä ketju, mutta kiinnostaisi tietää noista elokuvista enemmän. Mitä elokuvia löytyy ja mistä olet hankkinut?

Huomioin tämän palautteen jatkossa. :+1:

2 tykkäystä

Nyyyyt on vissiin mennyt käyttäjät sekaisin. :sweat_smile: Mulla ei juuri ole dvd-, tai cd-levyjä himassa. Lisäksi inhoan kauhua. :joy:

4 tykkäystä

Katselet kuitenkin Tapparan pelejä… :sweat_smile:

17 tykkäystä

@Sardion taitaa olla oikea henkilö!

Chrome -selaimen “käännä” - toiminto on yllättävän hyvä nykyisin. Kääntyy miltei kaikki maailman kielet siedettävällä tasolla (kääntää myös kokonaiset nettisivustot automaattisesti, jos asetukset päällä):

Jos ei Chrome -salainta käytä, niin sama ilmainen palvelu löytyy:

Myös sovellus löytyy Google Play -kaupasta ainakin.

Kyllä @sardion on oikea henkilö, erehdys taisi tapahtua ehkä avatarin perusteella tms.

2 tykkäystä

@wakkuri_vimpula
Kannattaa jatkossa laittaa enemmän tietoa yhteen postaukseen. Olin meinaan hitusen ulapalla mihin Sallinen menee, ennenkuin @Oijennus täydensi asiaa (kiitos).

7 tykkäystä