Palautetta kanssakeskustelijoille

Mikään ei ollut vikana. Pahoittelut valvojatiimin ja erään aktiivisen palstajäsenen puolesta siitä tapauksesta. Se oli vain ja ainoastaan moninkertaista koomailua palstasoftan kanssa. Korjattiin asia heti kun huomattiin.

1 tykkäys

Voisitko antaa jonkun konkreettisen esimerkin negailusta, joka on suoraan kielletty. Katselin sinun viestejäsi muutaman ja niissähän olet usein ollut eri mieltä asioista jonkun toisen kanssa. Siinähän ei ole mitään pahaa. Nythän esim. tässä ketjussa ihmiset ovat eri mieltä sinun kanssasi. Jos joku kirjoittaa, ettei haluaisi lukea niin paljon negatiivisia kommentteja, sehän on vastakkainen mielipide, ei mikään suora kielto.

Tästä olen eri mieltä, koska siihen on aihetta.

Mutta jos ylläpitäjä lähettää yksityisviestin, jossa kieltää kirjoittamisen ja samalla väittää, että on menty hen.kohtasuuksiin, vaikka ei ole menty, niin minä ainakin koen sen enemmän kuin liputuksena!

En kai mää niin sanonu? Pyysin käyttään hieman harkintaa, perustella ja käyttäytyä hyvien tapojen mukaisesti. Kerro sää, mikä noista on huono tavote?

2 tykkäystä

Tätä en osaa kommentoida, kun en tarkkaan tiedä, mistä on kyse. Mutta esim. tuo Sipilä-vertaus tai ylläpidon (muutama vapaaehtoinen henkilö) vertaaminen johonkin diktatuuriin on aika lähellä henkilökohtaisuuksiin menemistä. Jälkimmäiseenkin kommentointiin olen täällä joskus törmännyt. Raja on aika häilyvä.

Mielestäni ei ole siinä mitään ongelmaa, että purkaa vähän ärsytystään otteluseurantaketjuun. Ongelma tulee siinä kohtaa, kun sama nimimerkki lähettää jatkuvalla syötöllä valittavia viestejä, jotka täyttävät koko ketjun tai jopa palstan.

  • Mieti, tuoko viestisi keskusteluun mitään lisää? Jos aikaisemmin on jo heitetty ilmoille, että alivoimapeli on aivan sekaisin, miksi tästä samasta asiasta valittaa lisää, kun voi painaa tykkäysnappia? Jos sinulla ei oikeasti ole alivoimapelin heikkouteen mitään asiasisällöllistä lisättävää, älä enää uudestaan kierrätää samaa vinkumista. Toki jos huomaat, että tätä heikkoa kohtaa ei ole vielä mainittu, onhan se hyvä tuoda se esiin.

  • Mieti, haluaisitko itse lukea viestisi. Tämä ei ole mikään chat -palsta, myöskään otteluseurannan osalta, vaikka se aika läheltä liippaakin. Jokaista asiaa, mikä mieleen juolahtaa ei ole syytä kirjoittaa. Ajattele hetki, onko asia oikeasti niin tärkeä tai hauska, että se on kiva kirjoittaa meille kaikille.

  • Ota happea. Itseäni otti päähän aivan suunnattomasti lauantainen tappio. Kirjoitin muistaakseni tänne aiheesta yhden viestin, enkä edes halunnut alkaa lukemaan muiden mielipiteitä pelistä siinä kuohunnassa. Muutaman tunnin kuluttua tunteet laantuivat hieman. Eli, mieti myös sitä, että ei tämän kuulu kuitenkaan mikään roskakori olla, johon purkaa pahaa mieltä. Tappara on hieno joukkue, lauantaina olin erittäin ylpeä joukkueesta ja pelaajistosta, pelasivat kovalla tahdolla. Tulos ei miellyttänyt, mutta sellaista urheilu on. Ei meidän joukkueen tarvi aina olla paras, jotta sitä ei koettaisi epäonnistumisena. Etenkin suoraa tiettyyn pelaajaan kohdistuvan kritiikin kanssa pitäisi vähän miettiä. Ihmisiä ne pelaajat on. Pelaajan omaan ketjuun on toki jees kirjoitella rakentavaa kritiikkiä ja parannuskohteita, mutta itse arvostan sen ohella sitä, että kirjoittaja myös muistaa tsempata niissä pelaajaa.

  • Tämä Ilves -sarja ottaa kaikkia tavallista enemmän tunteisiin. Loppupeleissä jokainen voi itse miettiä sitä, että jotain voi jättää sanomatta. Tai sitten vaikka purkaa kaiken yhteen, kahteen viestiin. Ei niin, että joka ketjuun tullaan marisemaan vailla mitään muuta merkitystä koko viestittelyssä.

(Pitkän) kevään jatkoja!

9 tykkäystä

Liputin.

3 tykkäystä

Toinen lippu. Kokeillaan ny oikeen.

Miksei tule, höh. Minusta pitäisi tulla. Eihän tuosta tuollain saa kunnon palautetta. Saaduille lipuille samanlaiset näkyvyydet ja tilastot kuin tykkäyksille!

E: No nyt tuli viestiä.

Tuplae: Nythän joku luulee, että huutelin sopimattomia. Mitä ne meistä ajattelee? Aina saa hävetä.

Ei helvetissä :thinking::joy:

Tulikohan siitä minun liputuksesta eli siitä joka piilotti sinun viestin. Tällä hetkellä taitaa kaksi lipusta piilottaa.

1 tykkäys

Kyllä, siitä justiinsa.

Määrittele millanen ihminen on “järkevä”? Jos kentällä tunteet menee yli ja kyseessä kuitenkin on järkevien ihmisten toiminta, niin miksi ei sitten täällä.

Vertaatko nyt ihan tosissasi jääkiekko-ottelun ja keskustelu palstalle kirjoittamisen aiheuttamia tunnetasoja toisilleen rinnasteisina? Ihan oikeasti? :see_no_evil:

Yhdyn @peterra:n pointtiin tuossa lainaamassasi viestissä. Ei tämä ole mikään tunteiden likasanko, minne kaikki pitää voida kaataa. Jos ■■■■■■■■■ niin siivoaa, lähtee lenkille, huutaa hiukan agreaan pihalle tjsp. Niitä tapoja on olemassa aika paljon ilman, että se paska fiilis pitää purkaa muiden niskaan (edes näin “vain somessa”). Oman pahan olon purkaminen jonnekin keskusteluyhteisöön, muiden ihmisien suodatettavaksi ei todellakaan ole se “järkevä” vaihtoehto. Se on tunneperäinen reaktio, jolle joiltakin löytyy enemmän ymmärrystä kuin toisilta. Kuten ketjussa on useaan otteeseen jo mainittu, on palstan luettavuuden kannalta parempi, että nuo pidetään poissa.

Edelleen, itsekään en ole kieltämässä kritiikkiä, jos se esitetään rakentavassa muodossaan. Tuo eri ketjut täyttävä negailu, kuinka kaikki on paskaa, on vain oikeasti aika rasittava ilmiö. Itse ainakin tulen palstalle asiasisältöjen takia lukemaan. Nuo negatiiviset tunteenpurkaukset vailla asiasisältöä eivät ole varsinaisesti asiakeskustelun kannalta olennaisia. Kritiikin voi esittää myös keskustelua eteenpäin vieden.

1 tykkäys

Kyllä ainakin itse käyn kieroksilla ja tunteilla ottelun aikana ja jopa sitä ennen. Sinusta en tiedä, mutta minun tapani se on. Itse kun olen harrastanut urheilua, niin ehkä sielläkin oli tunteet välillä liiankin pinnassa. Ihmiset kun ovat erilaisia, mutta erilaisuus ei minusta ainakaan tee tyhmää.

No niin, hyvää keskustelua saatiin aikaiseksi, kuten ajatus olikin. Piti vähän sohaista muurahaispesää.

Moni kirjoittaja yllä on jo oivallisesti kuvannut yhteisömme idean ja mitä se hyvin toimiakseen vaatii kirjoitetulta sisällöltä. Jos joku väittää kritiikin olevan kiellettyä, niin 4. pelin seurannan ensimmäiset 10 minuuttia on aika hyvää materiaalia väitteen kumoiseksi, eikä sapiskaa ole säästelty puolivälieräsarjan ketjussakaan.

Hyvä parannusehdotuskin saatiin, eli pidennetään seurannan “jälkilöylyjä”, josko se auttaisi pitämään ns. sisältöketjut parempilaatuisina.

Muistetaan että tämä ei ole:

  • Twitter (onelinerit)
  • Whatsapp (suljettu chat-ryhmä)
  • Naurunappula (meemit)
  • Suomi24 (kaatopaikka)

Discoursen slogan on civilized discussion ja se on meillekin aika hyvä. Käänsimme sen muotoon perusteltu keskustelu. Tuolla pääsee varsin pitkälle ja tuskin tulee ongelmia lippujen tai @valvojat kanssa.

8 tykkäystä

Olen kyllä sikäli samaa mieltä, että jollain tavalla tuon otteluseurantaketjun pitää kuvastaa myös niitä tunnetiloja mitä tapahtumat kannattajissa pelin aikana aiheuttaa. Olen huomannut, että jälkikäteen ketjun läpi selaamalla saa välillä paremman kuvan matsin tapahtumista kuin lehtien otteluraporteista.

2 tykkäystä

Tämä keskustelu ei saanut alkuaan seurannasta, vaan tappion jälkitunnelmista muissa ketjuissa.

Seurannoissa ei ole puututtu kuin rimat alittaviin asiattomuuksiin, sekä trollausepäilyihin. Pari tapausta taitaa olla henkilökohtaisuuksiin menemisestä.

1 tykkäys

En ole ihan koko keskustelua käynyt läpi, mutta olisko tyhmä idea avata “nyt pää räjähtää” ketju johon voisi sitten käydä purkautumassa?