Palautetta kanssakeskustelijoille

Minä olen ollut viime päivänä huolissani omista liputusmääristäni. On tullut sen verran rankassa tahdissa noita lippuja, että jäsenyys “mestarina” on vaakalaudalla. Olen jo kerran tippunut sieltä enkä haluaisi tippua uudestaan, mutta jos näin omien virheiden vuoksi käy niin sen kanssa on elettävä :wink:

Toki mietin, mutta jos viesti liittyy tänään pelaavaan maalivahtiin niin luulisi sen menevän ihan otteluketjussakin. Jos mietin Jukureita vastaan olevan pelin kynnyksellä että tekeeköhän se Sählä tänään taas telemarkin kun tulee jäälle, niin pitää varmaan tarkkaan että kuulluko se Sählän ketjuun, otteluketjuun vai teenkö ihan oman ketjun telemark-alastuloille. :roll_eyes: :joy:

Onko Lukon molari siis tullut spaddu huulessa jäälle, tai käynyt tänään Hakametsän nurkan takana röökillä, pelipäivänä?

Kun kerran taas olemme kaikki tässä ketjussa niin onko nyt niin, että Lukko on liian tylsä vastus illaksi, kun energiaa tuntuu riittävän epäolennaisuuksiin?

Eiköhän se pelipäivänäkin polta jos on tupakkimiehiä, emme varmaan saa sitä ikinä selville kun se kysymys liputettiin pois otteluketjusta.

Aiheesta on näköjään tehty oma ketju. Siirry sinne pohtimaan niin ei mene yöunet aiheesta.

Mulla tulee kans nykyään lippu useimmista viesteistäni ja olenkin jo vähentänyt osanottoani keskusteluun. Itse asiassa harkitsen lopettamista palstalla kokonaan. Eikä niistä liputusviesteistä käy useinkaan ilmi, että mikä tarkalleen on vikana. Eikä sekään käy ilmi että kuka liputti eli onko ns. kiusaamista joissain tapauksissa. Itselläni on vilkas mielikuvitus ja tykkään laittaa viestejä pilke silmäkulmassa, se ei tunnu istuvan tälle palstalle.

Olen tästä asiasta antanut aiemminkin palautetta mutta ei se mihinkään vaikuta. Hämmästyttävän pieni piirihän täällä oikeasti hallitsee keskustelua, eikä siihen haluta muutosta. Ymmärrän kyllä tuonkin, että linjaa on vaikea pitää, eihän siihen pysty edes ammattituomarit Tapparan peleissä.

3 tykkäystä

Joo, näköjään oli meuhkaamisen seurauksena liputukset muuttunut viestien siirroksi ja saatiin vastaus asiaan. Onneksi @Raumalainen lukee myös tupakointiketjua. :+1: Ja ei mene yöunet tämän takia, mutta päiväunet ehkä.

1 tykkäys

Samaa mieltä. Olis hyvä jos liputuksen yhteydessä pitäisi kirjoittaa että miksi liputtaa ja/tai liputettavan tietoon tulisi että kuka on liputtanut niin voisivat julkisesti tai yv:nä keskustella asiasta. Nyt tuo on vähän turhan anonyymiä ja mahdollistaa tietynlaisen kiusaamisen.

Niinhän siinä voikin kirjoittaa. Ylläpitäjät näkee kyllä liputtajan. Tätä käyttänyt hyväksi ja kysynyt mitä joissain viesteissä lukee mitkä poistettu.

On ikävä kuulla, että harkitset tämän loistavan yhteisön jättämistä. Älä harkitse enää, koska vaihtamalla ei oikeasti parane. Olen myös todella iloinen, että olet huomannut saman ilmiön kuin minä ja otat sen rohkeasti puheeksi. Se on yksi asia, joka on täällä tabu, että tästä ei oikein saisi puhua.

Itse olen kanssa hieman herkkähipiäinen ja olen huomannut, että ylitulkitsen negatiivisen palautteen herkästi. Oli se sitten suora huomautus tai liputus. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on tällä yhteisöllä toinekin puoli: samalla olen saanut vähintään yhtä paljon tykkäyksiä, joten tykkääminen on edelleenkin voiton puolella. Ihmisellä on luontainen tarve keskittyä enemmän negatiiviseen kuin positiiviseen ja suhde palautteessa pitäisi aina olla 10 hyvää vs. 1 huono. Tämä ketju on vähän huono, kun tänne rantautuu hyvää ainoastaan yhden suhteessa kymmeneen. Vaikka sitäkin löytyy!

Jokaisen foorumin ongelma - vakiokäyttäjät tulevat tutuksi. Leimaudutaan herkästi ja poteroidutaan. Mielipidejohtajat löytyvät jokaiselta foorumilta ja kyllähän täällä muutama äänekkäin keskustelua yleisesti pyrkii johtamaan, kuten kaikki ihmiset yleensä pyrkivät siihen asemaan.

Itse olen lähestynyt tätä itsensä kehittämisen näkökulmasta:
Palaute on kuitenkin arvokasta. Omissa kommenteissani olen oppinut ainakin sen täällä, että tapani kirjoittaa on sellainen, että siihen liitetään herkästi “besserwisserismiä.” Siihen olen yrittänyt kiinnittää huomiota, että mitkä ne ilmaisut ovat, jotka tämän illuusion luovat. Toinen merkittävä ongelma täällä on ns. ohilukeminen: ei lueta loppuun ennen kuin kommentoidaan ja ymmärretään tahallaan väärin. Siihen syyllistyy varmaan jokainen täällä, että kuumassa aiheessa ei malteta katsoa, mitä kaveri oikeastaan sanoo.

Kuitenkin yhteisö on sen verran pieni, että me kaikki täällä leimaannumme herkästi. Tyyli on tuttu ja oman tyylin ulkopuolinen arviointi tai muuttaminen on todella vaikeaa, runsaan palautteenkaan avustuksella. Sitten, kun oikeasti yrittää muuttua niin se näkyy liian selvästi läpi. Leimaantuminen taas lisää oletuksia ja oletetaan aivan liikaa. Oletukset taas ärsyttävät.

Olen myös huomannut, että kannattaa olla todella tarkka siitä, miten asioita ilmaisee. Kannattaa välttää yleisluontoisia kommentteja, koska täällä on käyttäjiä (anteeksi), joilla ei ole medialukutaitoa yhtään. Ei esim. ymmärretä jotain tekstiä mielipiteeksi, jos siinä ei ole erikseen mainintaa, että kyseessä on mielipide. Olen ottanut käyttöön @Messi n lanseeraamaan kaiken verbalisoinnin: myös mielipiteen. Se vähentää palautetta. Toki minä perään myös lukijan vastuuta ja medialukutaitoakin pitäisi olla vähän, mutta se, joka pelaa varman päälle täällä myös pärjää.

3 tykkäystä

Eksyy aiheesta -liputhan eivät vaikuta millään tapaa luottamustasoihin. Se on jo monesti todettu, mutta todetaan uudelleen jälleen. Vain sopimattomuudet ja roskapostiliputukset vaikuttavat.

Toinen tässä keskustelussa esiintynyt yleinen harhaluulo on, että mikä piilotetaan ja mikä ei olisi jotenkin yhteisön vallassa. Käytännössä ei ole vaan yli 99 prosenttia liputuksista johtuu siitä, että moderaattori painaa niin sanotusti “tahdon”. Jos tiedätte miten raportointi toimii millä tahansa keskustelupalstalla niin täällä toimii täysin samalla tavalla! Käyttäjä liputtaa ja henkilökunta saa ilmoituksen että olisi töitä.

Sillä poikkeuksella, että joskus kaikkein räikeimmät tapaukset keräävät kolme lippua ennen kuin valvojat ehtivät paikalle, ja tällöin viesti piilottuu. Tämä on äärettömän harvinaista, koska ihmiset eivät ole kovin aktiivisia liputtajia. Siltikin näissä tapauksissa viesti jää liputusjonoon ja valvojalla on viimeinen sana! Painakaa tämä nyt vihdoin mieleenne. Jos ikinä ihmetyttää, että kuka siitä viestin liputuksesta on vastuussa niin vastaus on aina sama: henkilökunta. Seitsemän soturia jotka yrittävät pitää koko valtavan palstan kurissa. Käyttäkää sitä liputuskuvaketta aina, kun tuntuu että tämä voisi kiinnostaa valvojia. Siitä on uskomattoman iso apu. Kiitos erityisesti sille kouralliselle käyttäjiä, jotka näin tekevät. Tietävät itse keitä tarkoitan.

Tämän saman olen selittänyt jo useamman kerran palstan historian aikana, mutta jostain syystä lokaavat urbaanit legendat leviävät meidän aktiivisimpienkin käyttäjien toimesta aina vaan. Se turhauttaa, tämä näin palautteena kanssakeskustelijoille.


Tähän päivän tapaukseen: meillä ei ole ammattimoderaattoreita, joten päivisin päätöksiä syntyy usein hätsyn pikaa muun ohessa ja ilman tuomaripalavereja. Päätös liputtaa piiloon ei ollut väärä. Liputetuissa viesteissä oli sen verran asiaa, että päätettiin nyt kuitenkin pelastaa ne omaan ketjuunsa. Ei poista sitä, ettei tuo keskusteluntynkä liittynyt Tappara-Lukko-otteluun yhtään millään tavalla. Sikäli jos joku tunsi piston sydämessään liputuksen johdosta niin se pistos tuli aiheesta.

10 tykkäystä

Heh. Tuo oli ehkä yksi niistä viesteistä, jotka oli vähän “huumorilla” kirjoitettu. Jos luottamustaso tippuu nykyisestä niin varmaan se vika kuitenkin aina tavalla tai toisella löytyy näytön tältä puolelta? :smiley:

Moderaattoreille varmasti todella tärkeä apu - sitä en epäile hetkeäkään. Täällä kannustetaan kovasti tuohon liputukseen, mutta minun täytyy myöntää, että se on mulle yksi Discoursen vastenmielisimmästä ominaisuuksista. Ominaisuus on mun mielestä leimaava ja turha. Olisi parempi, että viestit poistuisi samalla koko keskustelusta heti ja sitten lähtisi käyttäjille itselleen tieto. Nykyisellään juuri tuo leimaaminen ja se, että se liputettu viesti herättää myös kaikkien muiden uteliaisuuden kurkata, että mitäs täällä on sanottu on mun mielestä huono ominaisuus.

Mielipide on ihan mun oma, mutta mun mielestä olisi parempi vaan jättää se henk.koht. palaute ja se, että viesti poistuu per heti eikä ole käyttäjien nähtävissä enää.

Se on tosiaan vain yksi ominaisuus ja rinnalla on roskakorinappula, joka poistaa viestin suoralta kädeltä. Me käytetään sitä toisinaan, etenkin kun viesti on pelkkää spämmiä tai siinä on jotain mitä emme halua palstalla nähtävän ollenkaan syystä tai toisesta.

Jos joku palsta ei tykkää liputetuista viesteistä, on täysin mahdollista toimia pelkällä roskakorinappulallakin. Meistä liputtamisessa on muutama hyvä puoli, Nämä nyt tulevat ensimmäisinä mieleen:

  • Viestit eivät ykskaks vaan katoile ja aiheuta hämmennystä lukijassa.

  • Toimivat huonoina esimerkkeinä myös muille: muutkin oppivat missä rajat menevät eikä vain kirjoittaja.

  • Systeemi antaa mahdollisuuden muokata viestistä sääntöjenmukainen ja sen voi kai nakata roskakoriin itsekin? Tätä mahdollisuutta käytetään kylläkin yllättävän vähän.

Makuasia toki, mutta näillä mennään kunnes ehkä jonain päivänä toisin päätetään.

4 tykkäystä

Olen saanut roskakorin käytöstä pari kertaa vallan kiukkuista käyttäjäpalautetta, kun ylläpitäjä menee ja omin lupineen poistelee viestejä. Siksi vedän käytännössä aina lipun kautta.

1 tykkäys

Näköjään kaikki eivät ole sitten minun kanssani samaa mieltä. Ei ole helppoa linjata ei…:smiley: Pitäkää hauskaa siellä puun ja kuoren välissä valvojat =)

Teette sitten niin tai näin niin aina se on jonkun mielestä väärin kuitenkin. Minulle ainakin riitti, kun minun liputuksia koskevaan ihmettelyyn vastattiin ja perusteltiin + rautalangasta väännettiin vielä toimintamalli jatkon kannalta.

Pikkuhiljaa alkaa tulemaan lippujen lisäksi myös pelikieltoja. Yksi lähti jo huilille.

Kannattaa ottaa vaikka pari tuntia happea jos tappio ottaa niin lujille ettei pysty yhteisön normien mukaisesti toimimaan.

9 tykkäystä

Tämä palsta on kuin joku lastentarha, kun Tappara ei voita jääkiekkopeliä. :smiley:

6 tykkäystä

En ole huomannut mitään erityistä purkautumista. Totta kai tappiot kiristävät. Olisi outoa, jos ne eivät kiristäisi.

2 tykkäystä

Enemmän se huolestuttaisi, jos tappiot ei kiristäisi.
Muutenkin näen aika turhaksi tulla tänne sanomaan palstaa lastentarhaksi. Tunteella tätä pitää ottaa.

5 tykkäystä