Palautetta kanssakeskustelijoille

Oli niin tai näin niin onhan noita hyvin toimiviakin “massaketjuja” kuten vaikka surullinen uutinen. Ei ne kaikki pahasta ole.

Käyttäjillä on tasapainoilemista, kun tulkintaa täytyy tehdä koko ajan - mutta niin se on ylläpidollakin. Toisessa ääripäässä on sitten esimerkiksi jatkoaika.com, jossa ei käytännössä ole mitään sääntöjä ketjujen suhteen. Duplikaattiketjuja on vaikka muille jakaa ja toisaalta voimasuhteistakin keskustellaan tällä hetkellä yhdeksän ketjun verran. Se, että ketjun nimi on McTorson voimasuhdearviot ei muuta sitä, etteikö sisältö olisi samaa kuin muissakin voimasuhdeketjuissa.

Jos pitää valita niin kyllä minä ainakin annan tälle foorumille ja tälle käyttäjäkunnalle aika ujosti peukun. Mieluummin liikaa kontrollia kuin tuollainen villi länsi.

3 tykkäystä

Kuitti osuu vaikka ei olisi minuun tähdättykään. Oli @peterra :n viestin liputtaminen pilkunnussimista omasta mielestänikin rehellisiä jos ollaan, mutta kun halusin siihen vastata, niin oltais menty ohi aiheen reilusti. Ja tänään noita ohi aiheen viestejä on kyllä ollut älyttömästi suhteessa kokonaismäärään.

1 tykkäys

Jos minä ja kehoitan sinuakin kirjoittamaan esim. ketjuun Harmittaa ja v…taaa, kun sinulla harmittaa ja v…ttaa joku asia, koska se ei voi olla väärässä ketjussa, koska se harmitus ja v…tus on se pääasia, ei se, että ne paperilennokin lentää huonosti. Kuka piru noita jaksaa selata, kun harmittaa jo valmiiksi muutenkin. Siinä on semmonen pointti, että se pääasia eli harmitus tosiaankin kääntyy keskusteluun paperilenokkien oikein lennätykseen, menee nimittäin offtopiciksi.

Eli aina kun minua harmittaa, niin sen lisäksi harmittaa todellakin väärässä ketjussa.
Mielipiteeni on, että jos harmittaa, niin harmitusketjuun vaan. Tämä oli se topic-osuus :smiley:

Ja kiitos kaikille, kun olette jakaneet siinä ketjussa niitä harmituksia. Ei meikääkään enää niin paljon harmita, kun kaverillakin harmittaa.

8 tykkäystä

Nyt iski pahemman luokan fear of missing out. :shushing_face:

6 tykkäystä

Sovittu juttu ja nyt nauramme kanssakeskustelijoille. Näin se menee.

5 tykkäystä

Et menettänyt mitään, älä huoli.

1 tykkäys

Harmittavaa, kun joutuu toistamaan saman asian neljästi tai viidesti, kun ei lueta viestejä.

Oletko koskaan miettinyt sellaista asiaa, että ehkä sinä esität asiasi jotenkin väärin? Vai onko vika aina muissa?
Ja tällainen lopetus on aina “hyvä”:

Ja sitten, kun ollaan umpikujassa, niin tämä ketju on aina hyvä paikka purkaa pahaa oloa.

E. Joopa joo. Ja eteenpäin.

3 tykkäystä

Olen miettinyt asiaa myös omalta kannaltani ja tässä tapauksessa olen aivan varma, että vika on lukijoiden päässä. Enää selkeämmin ei voi sanoa.

E: samaa mieltä. Eteenpäin.

Jos ratakiskosta väännetty esimerkki auttaa:
A: en halua ottaa kantaa asiaan x mutta Suomessa on käytäntö ollut tällainen
B: anna mielipide!
A: en halunnut ottaa kantaa asiaan
B: haastan mielipiteesi
A: en ole esittänyt mielipidettä
B: vika on sinussa! Esitit asian väärin.

Ehkä näin väännettynä ymmärrät asian.

Mennäänkö me nyt eteenpäin vai miten? Sinulla on minun osoite, niin voidaan jatkaa siellä…
Tässä ketjussa on varmaan turha jatkaa?

Nythän asia on väännetty ratakiskosta niin ei siitä tarvitse jatkaa :slight_smile:

1 tykkäys

Kannattaa huomioida, että säännöissä kielletään tällainen perseily kahdessakin pykälässä:

§2. Hyvät tavat ja netiketti

Lakien lisäksi palstalla tulee noudattaa yleisiä hyviä tapoja ja käyttäytyä asiallisesti. Tahallinen, hyvän maun rikkova provosointi, ns. trollaus sekä keskustelun häiriköinti on kielletty.

§14 Palstan ominaisuuksien tahallinen väärinkäyttö

Palstaohjelmistomme tahallinen väärinkäyttö, jonka tarkoituksena on toisen jäsenen kiusaaminen, palstan käytön, valvonnan, tai ylläpidon häiritseminen, johtaa poikkeuksetta pitkään tai pysyvään käyttökieltoon. Väärinkäytöllä tarkoitetaan siis häiriökäyttäytymistä, joka ole ole sisällöllistä, vaan tarkoituksellista toimintaa jolla pyritään aiheuttamaan haittaa palstan eri toimintoja käyttäen.

Tämä ja se, että myönsit ettet jaksa hakea oikeita ketjuja viesteillesi, on herättänyt valvonnan huomion.

Tiedoksi myös @tatesulo.

Eli sovimme asian yksityisviestein @tatesulo :n kanssa (ja poistimme viestimme) ja sitten @Virvelia_kainaloon rupesi ihmettelemään asiaa, niin kuittasin sen minulle hyvinkin tyypilliseen tapaan… Ja tämä nyt sitten harmittaa?
Mitä tulee tuohon viestien ja oikeiden ketjujen etsimiseen, niin uskallan väittää, että olen siinä hommassa aika hyvä.

Mistä nyt kenkä @Kilo puristaa?

3 tykkäystä

Kuitenkin viestien etsimisestä sanoit näin:

Niin sanoin ja sitten, kun rupeat miettimään ketkä meistä tavallista kirjoittajista pyrkii ohjaamaan keskustelua oikeisiin ketjuihin, niin tuleeko koskaan mieleen tämä kirjoittaja? Edes topkympissä?

E. Jäi @Kilo vähän kaihertamaan tämä sinun avautuminen, niin olisiko ok, jos annan sinulle minun tunkkini ja jään taustalle? Vai kenelle annan tunkkini? Joku on nyt pahoittanut mielensä minun lisäkseni…

4 tykkäystä

Tämä saattaa myös osittain johtua siitä, että viestit ovat viiden A4-paperin pituisia.

Pidän erittäin paljon hyvin muotoilluista ja -perustelluista viesteistä. Mutta jos pituus alkaa muistuttaa enemmänkin esseetä kuin keskustelupalstan viestiä, niin osa viestistä saattaa ikävä kyllä jäädä lukematta. Minä kun oleilen täällä vapaa-aikanani.

Edit. Kirjoitusvihre.

1 tykkäys

Viesteissä ei sinällään ollut mitään väärää, mutta keskustelu ehkä lähti vähän vinoon sikäli, että siitä olisi voinut saada väärän kuvan. Siksi yhdessä päätimme poistaa viestit, mitään provosoivaa niissä ei ollut. Myönnän en tullut ajatelleeksikaan että siinä olisi jotain väärää. Nyt opin.

Helle saa ihmiset herkiksi, sen huomaa liikenteessä, kadulla, ja palstallakin. Poliittiset tapahtumat vielä niin kinaa syntyy herkästi. Pistetään jäitä hattuun ja nukutaan kunnolla. Vettäkin pitää muistaa juoda.

4 tykkäystä

@peterra’n viestien pituudesta valittaminen on jo samanlainen vuosittain toistuva vakio kun huhut Kontiolan paluusta Tapparaan.

20 tykkäystä

Juuri näin. Niin kauan kuin megapitkien viestien kirjoittaja itse näkee asialliseksi kommentoida muiden viestejä milloin mistäkin syystä, niin minä kommentoin hänen esseitään.

Fair play.

Mutta jos sinä jaksat lukea nuo kaikki alusta loppuun, niin tiivistä sisältö toki meille muillekin sen sijasta, että vastailet vaikkapa minun viestiini.

2 tykkäystä

Siinä on melkoinen ero, jos toinen kommentoi jonkun viestin sisältöä ja toinen vain valittaa viestin pituudesta. “Kun en mä jaksa lukea” ei ole oikein rakentavaa palautetta. Argumentaation tasosta tai rakenteesta saa usein rakentavaakin palautetta aikaiseksi. Viesti voi olla perustellusti pitkä noin miljoonasta eri syystä, jotka on tässäkin ketjussa käyty läpi. Kannattaa lukea. Jos ei kiinnosta, niin rullailee ohi vain. Ei ole vaikeaa.


Yleisesti. Ottakaa nyt ihmiset rennosti vaan. Kaunis kesä ja kaikkea. Ei tää oo niin vakavaa, että kaikkialle pitäisi tunkkeja jaella

12 tykkäystä