Palautetta kanssakeskustelijoille

Tämä on tavallaan ihan totta. Syynä kuitenkaan ei ole se mielipide itsessään, vaan se, miten se mielipide esitetään. Ne kriittiset viestit kun on hyvin usein joko onelinereita vailla perusteluita tai sitten kieliasultaan tai kielenkäytöltään heikkoja - valitettavan usein molempia. Tähän kun yhdistää sen, että mielipide poikkeaa valtavirrasta, on viestillä tällöin erittäin heikot mahdollisuudet synnyttää järkevää keskustelua. Nenille tulee ja lopulta yli läikkyy molemmin puolin.

Posihenkisiin viesteihin ei palstalaisten (tai henkilökunnan) taholta puututa ihan yhtä tiheällä kammalla, koska ne eivät samalla tavalla ruoki tyhjänpäiväistä oneliner-vänkäystä.

Edelleen seison erittäin puhtaalla omallatunnolla sen takana, että lain ja sääntöjen puitteissa täällä saa olla ihan mitä helvetin mieltä tahansa, kunhan sen tekee asiallisesti ja perustellen.

9 tykkäystä

Politiikan kanssa on täällä aika tiukka linja kun hieman herjaa heitin nykyisestä hallituksesta sakkoihin liittyvässä keskustelussa niin räpsähti viikon banaani. Aika kova rankku ilman mitään varoitusta?

Ainoa ongelma tässä on sitten se, että kun näin toimitaan niin tähän ketjuun rupeaa virtaamaan sitten ihan toisenlaista tavaraa, joka ei kyllä ole yhdenkään henkilökunnan jäsenen vika. Täällä on vaan jopa vähän kulttuuria muodostunut tämän ympärille eli ensin esitetään oma mielipide oikeasti suht asialliseen sävyyn ja perustellen. Hetken aikaa pysytään varsinaisessa ketjussa keskustelemassa kunnes tulee kolmas osapuoli, joka siirtyy tähän ketjuun ja siinä puututaankin viestin sisällön lisäksi tyyliasioihin. Jotta edes vähän perustelisin, voin käyttää vain itseäni esimerkkinä.

Jokainen kerta, kun olen kirjoittanut tähän ketjuun siitä on joko seurannut

a) minua aletaan haastaa tässä ketjussa tai minulle annetaan lisää palautetta
b) olen itse niin hiiltynyt koko juttuun, että lähden ovet paukkuen menemään

Tämän ketjun idea on hyvä ja olenhan täällä usein kirjoittamassa. Tänne vaan täräytetään aika usein lähes kaikki rakentava kritiikki, joka olisi järkevämpää ohjata yksityisviestiksi tai sitten jättää asia olemaan. Jos tänne tulisi niitä ruusuja 50 % ajasta niin tää voi täyttää paikkansa, mutta pääsääntöisesti tästä ketjusta on tullut lähinnä kanssakeskustelijan mätkimiseen käytetty omien argumenttien tyhjennyskaivo. Olen jopa itse miettinyt, kun olen kirjoittanut tähän ketjuun 600x että palveleeko tämän ketjun olemassaolo koko foorumia edes?

Jep, vitospykälän eli politiikkapykälän räikeä rikkominen on vakiintuneen oikeuskäytännön myötä luultavasti toiseksi helpoin tapa saada nopea bänni. (Helpoin on kun vaan pyytää yksityisviestillä.) Tällaisista kevyemmistä politikoinneista, jollaisesta tuossa yllä puhutaan, pääsee yleensä huomautuksella.

§5. Poliittisen ja uskonnollisen keskustelun rajoitukset

Tappara.co on ensisijaisesti jääkiekkoyhteisö, josta löytyy myös Vapaan keskustelun aihealue. Poliittinen ja uskonnollinen keskustelu on kuitenkin rajoitettu vain ja ainoastaan rajatulle Politiikka-alueelle, jonne on pääsy vain ansioituneimmilla käyttäjillä. Muilta osin palsta on depolitisoitu. Poikkeustapaus on aiheet joilla on yhteys jääkiekkoon tai urheiluun. Henkilökunta voi harkintansa mukaan tehdä myös tapauskohtausia poikkeuksia, tai siirtää keskusteluketjuja Politiikka-alueelle, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Tämä juuri samaa piiperrystä. Aiheeton palaute, vain minä itse voin tietää missä mielessä olen ilmaisun kirjoitukseeni laittanut. Otan palautteen jos se on mielestäni relevantti. Mutta että aikuiset ihmiset antaa palautetta toisen yhdestä sanavalinnasta on lähinnä saivartelua.
Parempi taas hetki olla kirjoittelematta tänne hiekkalaatikolle.

7 tykkäystä

Mikä helevetti muuten siinäkin on, että politiikka on rajattu vain mestareista parhailla. Ja sitten täällä itketään, jos joku vahingossa sanoo jotain mikä vähänkin liittyy politiikkaan. Mulle se ja sama politiikka ei kiinnosta pätkääkään, mutta ihmettelempä vaan.

1 tykkäys

Se oli kelpo kompromissi tilanteessa, jossa toinen suurta kannatusta kerännyt vaihtoehto oli kieltää politiikasta puhuminen kaikkialla kaikilta. Siinä vaihtoehdossa olisi asiaan puututtu ihan samalla innolla.

Kaikille avoin politiikka-alue oli kokeilussa pitkään, mutta asiat meni siihen pisteeseen, ettei sitä olisi jaksettu enää moderoida. Mestarien politiikka-alueella käyttäydytään pääasiassa oikein asiallisesti, harvoin tarvitsee puuttua mihinkään.

3 tykkäystä

Mun mielestäni politiikka-alue on tätä nykyä todella hyvä, siellä ei kovinkaan paljoa jyrkkäsanaista keskustelua edes käydä ja inttämistä en ole havainnut kuten ennen tiukentunutta linjaa.
Pidetään laatu täällä korkeana tuon osalta, sillä muualla Somessa mennään sieltä mistä on aita matalin.

1 tykkäys

Mestareiden politiikka-alue on siinä jännä kun mestaritasolla pysymiseen pitää olla melko aktiivinen ja sieltä saattaa ketjun aloittaja tai aktiivinen kirjoittaja tippua sitten pois.

2 tykkäystä

Nyt tuli tästä ketjusta mieleen, että haluan kiittää sitä runsasta joukkoa foorumilaisia, jotka on tsempannut ja toivotellut hyvää matkaa Saksaan. Kun olen tällainen “kotirotta” luonteeltani niin pakko vielä erikseen kiittää, kuinka paljon omaa stressiä se on ottanut pois, että täällä on ollut alusta asti kova kannustus ja porukka vielä ehdotellut eri paikkoja, joita käydä kattelemassa, jos aikaa riittää :slight_smile: Eli kiitos!

Erityisesti haluan vielä näin julkisesti kiittää hallin vieruskaveria @TTman, joka on pitkälti omalla panoksellaan vaikuttanut eniten siihen, että ylipäätään lähdin tätä asiaa (se tausta, mihin tämä kaikki tähtää jääköön isomman yleisön tiedoista vielä pois, kerron aikanaan) hoitamaan. Luulen, että en olisi tähänkään pestiin uskaltanut itse hakea, jos ei olis hallissa vieruskaveri sanonut “mitäs perkelettä jahkailet, mene nyt *aatana niin saat noita asioita hoidettua.” Ja miksi muuten sitä edes kysyisi kyseiseltä herralta mielipidettä, mutta jo kysyessä tietää, että tulee kovaa ja vastapalloon, mutta yleensä se saa tekemään oikeita asioita.

13 tykkäystä

Nyt ollaan sen verran tuhdilla kalustolla liikenteessä, että jotain merkittävää tässä täytyy takana olla.

Nimittäin jäähyväiset on samaa luokkaa kuin Jerusalemin ristiretkiläisillä tai Amerikan siirtolaisilla. On hyvästelty sukulaiset, palstatoverit ja kylänmiehet isolla kauhalla.

Veikkaukseni ovat seuraavat:

• Lidl on perustamassa erikoiskauppaa Lappiin ja peterra saksan taitaja on pestattu markkinointipäälliköksi. Edessä on muutto Kärppien laiduinmaille ja peterran arkkivihollisen McTorspon sota-alueelle.

• peterra on palkattu pistämään pystyyn saksalaisen kiekkojoukkueen keskustelupalstatoiminta. peterran kartanovolvo niiaa Finnjetin keulaportista lppj:n koodaama serveri takankontissa. Takakontista löytyy myös referenssinä nimimerkin .co-tuotanto aanelosina - loput tulevat kolmessa kontissa jälkitoimituksena.

• Ruoho on vihdoin lyönyt isosti läpi Suomessakin. peterra aloittaa salakuljetuksen välillä Travemynde-Hanko-Mouhis. Ruohonmyynti on kätketty kartanovolvojen hämäräperäisen maahantuonnin alle.

20 tykkäystä

Itse väittäisin, että tämä ei voi olla sattumaa. Ehkä peterra onkin jonkun rikollisliigan johtaja, tai sitten toisinpäin, rikostutkija. Väitän, että rikolliseen toimintaan tässä enempi mennään, koska selvästi @peterra tiennyt tästä etukäteen.

4 tykkäystä

No ainakin täällä on hyvin laajasti tiedossa missä olen :wink: eipä tarvi ainakaan selitellä, että ei oo infoa ollut.

1 tykkäys

Ei ole kenenkään palstalaisen vika, mutta kerrankin minut yllätettiin täysin… Tämä “Vihreä holvi” jätti minut kyllä tyhjän päälle. En yhtään tajunnut mistä on kyse. Mutta “Grünes Gewölbe” aukaisi solmun. Se on tuttu vuosikymmenien takaa. Minulle efekti oli sama kuin että British Museum tai Gerhard Müller käännettäisiin suomeksi. :wink:

Tyler Morleyn ketjun keskustelu solisluusta ja sen kuntoutuksesta (leikkaamalla tahi ilman) sai rehellisen äänekkään naurun aikaan. Kiitos kaikille osallisille. :joy:

4 tykkäystä

Sinulle jonkun muun seuran kannattajana ei ehkä ole tullut patoutumia Kukkosen Lassesta Tapparan-playoff-keväinä, mutta jos olisit katsellut Kukkosen toimintaa Tappara-sarjoissa samoilla sinioransseilla silmälaseilla, kuin moni muu tällä palstalla, niin silloin saattaisit ymmärtää paremmin tätä “ulinaa”.

Vinkkini on siis, että annat tämän “Kukkonen antaa poikkaria maalin edessä ja tuomarit ei siitä anna jäähyjä”- asian olla täällä Tapparan kannattajien palstalla ihan omana palstatotuutenaan ja keskityt kirjoittamaan muista asioista, sillä suollat ehdottomasti hyvääkin tekstiä palstalle.

Tuo on ihan hyvä neuvo. Joitain sinioranssien lasien läpi katseltuja totuuksia täällä on ja niihin on turhaa takertua. (Toinen samankaltainen palstatotuus täällä on se, että Tapparan otteluiden selostajat ovat yleensä Tapparan vastustajan puolella.)

8 tykkäystä

Ja nämä omalla mutulla juuri joukkueesta riippumattomia faktoja, selostajatkin aina naureskelee, kun jokaisen joukkueen kannattajat sitä mieltä, että juuri heidän joukkuettaan vastaan. Lisäksi Lassen poikkarista ei pelkästään Tapparan kannattajat hikeenny, tietenkään. Peukku kyllä sulle @Nuti omaan silmään esimerkillisen fiksusta käyttäytymisestä, tiedostat selkeästi, missä palstalla kirjoittelet. Varmaan itse esiintyisin samaan tapaan jonkun muun seuran kannattajien palstalla, jos tarve tulisi sinne mennä.

6 tykkäystä

Tämä. Ja myös Zabon nilkkavamma. Vaikka täältä varmasti löytyy kaikenlaista osaamista, niin ilman lääkiksestä hankittua oppiarvoa ja potilaan tutkimista esitetyt näkemykset vammojen haitallisuudesta tai toipumisajoista ovat melko joutavaa jauhamista.

1 tykkäys

Vähän sama asia, kun haukutaan porukalla esimerkiksi Rautakorven ihmisjohtamista, mutta harva tietää ihmisestä yhtään mitään.

Toisaalta keskustelupalsta olisi äärimmäisen tylsä paikka keskustella, jos ei voi spekuloida asioilla, vaan ne spekulaatiot tuomitaan jonnin joutaviksi…

8 tykkäystä