Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Tähän ehkä toistuvana teemana sellainen, että tähän keskusteluun liittyy yksi aika vahva dilemma. Kasvisruoka vs. liharuoka -keskusteluhierarkiaan liittyy vahvasti haluttomuus kokeilla uutta, kun on tottunut vanhaan.

Tähän samaan ilmiöön törmää todella monessa asiassa nykyään - se on ehkä jopa korostunut viime aikoina. En tiedä, meneekö yhteiskunnan individualisten ihanteiden vanavedessä, mutta en ole saanut vielä kertaakaan uskottavaa selitystä, miten voi sanoa kahdesta vaihtoehdosta jomman kumman olevan parempi testaamatta kumpaakin.

Yleensä keskustelussa ajaudutaan kahdelle puolelle - meihin lihansyöjiin, jotka eivät oikeasti ole kokeilleet todellisuudessa kasvisruokavaliota ja vastaavasti toisella puolella on usein ihmisiä, jotka ovat olleet lihansyöjiä kunnes heistä on tullut vegaaneja. Tämä antaa kasvisruokavaliolla oleville tietyn etulyöntiaseman keskustelussa, koska he ovat valitettavan usein se ainoa ryhmä, joka on kokeillut molempia ja päätynyt toiseen.

Vakuuttavinta keskustelua syntyy, kun ihmiset kokeilevat ennen kuin esittävät jomman kumman absoluuttisen oikeellisuuden. Minä heitin vielä vuonna 2015 facepalmit, kun kaveri ehdotti, että iho-ongelmiini voi auttaa, jos luovun maitotuotteista tai ainakin vähennän niiden käyttöä. Iho-ongelmia on edelleen, mutta kokemukseni mukaan paljon vähemmän. Minä vain lähdin kokeilemaan ja jäin sille tielle enkä ole edes osannut kaivata takaisin vanhaan. En edelleenkään näe kenenkään maitoruokavaliossa mitään ongelmaa, mutta minua on auttanut henkilökohtaisesti luopua tuosta ja kun luopuminen tuottaa hyötyä niin helppoa pysytellä ilman.

Lihojen suhteen mennään nyt tässä vaiheessa vielä niin, että painotuksia muuttaen kohti parempaa. Olen saanut karsittua lähes kokonaan punaisen lihan pois ja nyt on menossa värin lisääminen lautaselle. Hiilihydraatteja tulee nautittua liikaa, koska maha on usein kuin potkupallo ja tiedän, että hiilareidein vähennys auttaisi tuossa. Senkin voin aikanaan todeta vain kokeilemalla, mutta kerralla en pysty luopumaan niin mennään pala kerrallaan.

1 tykkäys