Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Minusta tämä on ihan asennekysymys. Jostainhan tietyt tottumukset tulevat. Intistä muistan ihmetelleeni miten hysteerinen suhtautuminen todella monella oli “vaihtoehtoisempiin” ruokiin. Lihaa ja perunaa on yllättävän vahva.

T: Kaikki menee paitsi raa’at oliivit, kokonaiset pippurit, kirjolohi, kumina ja tofu. Soijarouhepohjaiset ruuat nyt eivät myöskään ole ihan kärjessä, mutta koko kasvisruoka-yläkäsitteen lyttäämistä pidän hysteerisenä.

Peruskoulun ruuista paskinta oli perunamuhjuiset jauheliha- ja muut keitot.

E: Kehtaanko muuttaa viestiä, kun @Treppu jo tykkäsi? Kyllä meikäläiselläkin taisi lapsempana olla lapsellisemmat ruokailutottumukset, jos rehellisiä ollaan.

3 tykkäystä

Tähän ehkä toistuvana teemana sellainen, että tähän keskusteluun liittyy yksi aika vahva dilemma. Kasvisruoka vs. liharuoka -keskusteluhierarkiaan liittyy vahvasti haluttomuus kokeilla uutta, kun on tottunut vanhaan.

Tähän samaan ilmiöön törmää todella monessa asiassa nykyään - se on ehkä jopa korostunut viime aikoina. En tiedä, meneekö yhteiskunnan individualisten ihanteiden vanavedessä, mutta en ole saanut vielä kertaakaan uskottavaa selitystä, miten voi sanoa kahdesta vaihtoehdosta jomman kumman olevan parempi testaamatta kumpaakin.

Yleensä keskustelussa ajaudutaan kahdelle puolelle - meihin lihansyöjiin, jotka eivät oikeasti ole kokeilleet todellisuudessa kasvisruokavaliota ja vastaavasti toisella puolella on usein ihmisiä, jotka ovat olleet lihansyöjiä kunnes heistä on tullut vegaaneja. Tämä antaa kasvisruokavaliolla oleville tietyn etulyöntiaseman keskustelussa, koska he ovat valitettavan usein se ainoa ryhmä, joka on kokeillut molempia ja päätynyt toiseen.

Vakuuttavinta keskustelua syntyy, kun ihmiset kokeilevat ennen kuin esittävät jomman kumman absoluuttisen oikeellisuuden. Minä heitin vielä vuonna 2015 facepalmit, kun kaveri ehdotti, että iho-ongelmiini voi auttaa, jos luovun maitotuotteista tai ainakin vähennän niiden käyttöä. Iho-ongelmia on edelleen, mutta kokemukseni mukaan paljon vähemmän. Minä vain lähdin kokeilemaan ja jäin sille tielle enkä ole edes osannut kaivata takaisin vanhaan. En edelleenkään näe kenenkään maitoruokavaliossa mitään ongelmaa, mutta minua on auttanut henkilökohtaisesti luopua tuosta ja kun luopuminen tuottaa hyötyä niin helppoa pysytellä ilman.

Lihojen suhteen mennään nyt tässä vaiheessa vielä niin, että painotuksia muuttaen kohti parempaa. Olen saanut karsittua lähes kokonaan punaisen lihan pois ja nyt on menossa värin lisääminen lautaselle. Hiilihydraatteja tulee nautittua liikaa, koska maha on usein kuin potkupallo ja tiedän, että hiilareidein vähennys auttaisi tuossa. Senkin voin aikanaan todeta vain kokeilemalla, mutta kerralla en pysty luopumaan niin mennään pala kerrallaan.

1 tykkäys

Itsellä taas tuppaa kasvikset jäämään hieman paitsioon. Hedelmiä ja marjoja taas syön ihan kohtalaisen hyvin.

Kyllä sitä jonkun verran tulee kasviksiakin syötyä mutta perunaa, lihaa ja kalaa tulee syötyä paljon.

Se on meikäläisen kohdalla pelkkä kasvisruoka vähän kuin yrittäisi totuttaa jääkarhua elämään sademetsässä eli luonnotonta.

1 tykkäys

Jokainen päättää asian itse. Ketään on turha lähteä pakottamaan kokeilemaan - en puhu mistään massiivisesta kertamuutoksesta vaan kokeilemisesta. Jos taas ei ole halua kokeilla niin silloin mun mielestä ei kannata ottaa vahvaa kantaakaan asiaan. Tämä siis vain minun mielipide eikä nyt kohdistettu mitenkään sinuun.

Ruokavalion muutokset kuitenkin sellaisia, että nämä on ihan kaikille mahdollisia :slight_smile:

Jep. Ei minuakaan häiritse kenenkään kasvisruokavalio mutta jos joku alkaa pakkosyöttää omaa ideologiaansa niin siihen vedän rajan.

Toki jos terveenä haluaa säilyä niin kasviksia pitää syödä, se on fakta.

2 tykkäystä

Tottahan tuokin toki. Mutta käyttäisivät nyt perunamuusiin oikeesti perunaa, eikä mitään helvetin jauhetta. Näin yhtenä esimerkkinä :grin:

3 tykkäystä

Jos lounastaa jossain työmaabuffetissa, niin lihan määrää voi halutessaan vähentää, ilman että laskee sen nollaan.

Eli ottaa sitä possua vain pienen palan ja kylkeen vege-linjalta joku papupihvi tms. Näinkin kulutus alenee ja kroppa saa edelleen lihaa.

3 tykkäystä

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että viime aikoina muutamat lounasravintolat ovat aloittaneet käytännön, jossa liha jätetään sivurooliin buffet-linjastossa. Ensin tarjolla ovat salaatit, sen jälkeen useita lämpimiä kasvisvaihtoehtoja ja vasta aivan lopussa esim. jauhelihapihvejä. Tämän seurauksena lautasen tulee täyttäneeksi kasviksilla ennen kuin päästään liharuokaan saakka.

Samaa logiikkaa käyttää myös muutama kasvisruokaan erikoistunut ravintola. Ne ovat nimellisesti kasvisrafloja, mutta tosiasiallisesti tarjoavat hiukan lihaa sen ohella.

Tällainen on mielestäni hyvä käytäntö. Ne, jotka lihaa haluavat syödä, voivat niin edelleen tehdä. Kasvisruoka on kuitenkin eri tavalla esillä kuin ennen.

5 tykkäystä

Aivan, näin tulee kyllä tehtyä, lopputulos on kuten sanot kutakuinkin automaattinen.

Vastarannankiiski on toisaalta tämän jo huomannut myös…

…hän lähteekin kiertämään buffet-linjastoa aloittaen loppupäästä, löytäen nuo jauhelihapihvit ensin.
Kekseliästä, eikö vain? :wink:

Tämä on hyvä vinkki: lihansyöjän kannattaa aloittaa buffet-linjasto aina lopusta. Ohjeistettu kiertosuunta on kapitalistin juoni syöttää maha täyteen halvalla salaatilla.

Mieleen tulee myös vanha Kummeli-sketsi makkaran luokitelusta: “A- ja B-luokan makkara, ja päinvastoin jälleen kerran.” Buffetin kiertosuunta, ja päinvastoin jälleen kerran: jos sen kapitalistin haluamalla tavalla kiertää, niin ei todellakaan tuu vastaan kökön kökköö.

2 tykkäystä

Ongelmahan tässä on nimenomaan se, että ihmiset saavat päättää itse. Jos jossain buffetissa tai kouluruokailussa on tarjolla sekä liha- että kasvisruokaa, niin suurin osa ottaa sitä liharuokaa, koska monesti ajatellaan, että se on vaan yksinkertaisesti parempaa. Näin ainakin itse toimin. Jos poistettaisiin liharuoka (tarjottaisiin siis harvemmin) ja keskityttäisiin kasvisruokaan, niin sitten söisin sitä kasvisruokaa ihan tyytyväisesti. Todennäköisesti silloin myös se kasvisruoka olisi parempaa ja siihen olisi panostettu enemmän. Eli siis, vähentäkäämme tätä ah niin ihanaa valinnanvapautta!

Huomiona vielä, että itse syön kouluruokaa päivittäin ja maksan siitä henkilökuntahintaa.

Ketjun otsikon kysymykseen: kyllä kannattaisi, mitä ilmeisimmin, jos oma henkikulta on kallis:

HS: Käsitys lihasta muuttui 20 vuodessa: laajan tutkimuksen mukaan pienikin lihansyönnin lisääminen on vaarallista

4 tykkäystä

Ei elämästä selviä hengissä…

2 tykkäystä

Eiköhän toleranssit ole kunnossa, jos vaikka viitisen kertaa kesässä syö halloumia.

2 tykkäystä

Osaatko vai osaako joku selittää tämän uutisen minulle? En ymmärrä sitä.

1 tykkäys

Harvinaisen sekava setti kyllä.

Pitäis varmaan kaivaa joku alkuperäisempi lähde, mutta ei taida jaksaa, kun on niin kovasti lomafiili- treenijumi päällä palstankin suhteen.

2 tykkäystä

Tässä siis spekuloidaan sillä, käyttääkö Kypros Halloumiinsa (tai siis karjaan) antibioottia vai ei. Ja jutussa ei tälle vahvistusta saada, jos ei varsinaisesti dokumentoidusti voida kiistääkään.

Oikeastaan halloumi on tikun nokassa, vaikka nimenomaan antibiootteihin ja niiden resistenssiin onkin syytä kiinnittää huomiota. Tässä nyt siis halloumi antaa antibiottille välillisesti ”kasvot”. Ainakin keskustelussa.

2 tykkäystä

Multa oli mennyt kaksi suhteellisen asiallista artikkelia ohi ja törmäsin niihin sattumalta:

YLEn juttu kasvisruokavalion vaikutuksista ja HS:n juttu syomalaisten näkökulmasta.

Aika hyviä artikkeleita (kiihkottomia) jotka eivät edellytä puhdasta kasvisruokailua vaan osoittavat, että jo vähentämisellä on väliä.

2 tykkäystä

En meinaa vähentää, päinvastoin naudanlihan syöntiä pitäs lisätä. Se on vaan possuun nähden turhan tyyristä. Eikun oonhan mää broilerin syönnin lopettanu joku vuos sitten. 2 nugettia ehkä menny…

1 tykkäys

Siis vaarallisinta on kuulemma syödä Kyproksella tehtyä halloumia, koska Kyproksella väitetään käytettävän todella paljon antibiootteja ruuan tuotannossa. Vissiinkin syötetään karjalle, eikö se niin mene. Halloumin kautta antibioottijäämät siirtyy meihin nautiskelijoihin ja aiheuttaa antibioottiresistanssia. Eli antibioottien teho heikkenee sitten tosipaikassa. Me kun nautimme sitten niitä antibiootteja ilman tarvetta. Lääkäri ei ole määrännyt näitä “extrakuureja”. :wink:

Kyllä itsekin syön halloumia, mutta onneksi se täällä meillä on usein (Lidl esim.) kreikkalaista tai saksalaista. Siis vähemmän haitallista. Kreikassa tulee aika usein käytyä, Kypros on harvinaisempi kohde. Joten ainakin oma halloumin käyttö lienee aika turvallista. Ja vähäistä muutenkin.

Edit. On tuossa artikkelissa kyllä hieman sekoilua ja epäloogisuutta kun yhdessä lauseessa sanotaan, ettei “halloumi itse sisällä antibiootteja eikä sen syöminen ole vaarallista”. Siis täh. Tuossa vedetään taas mattoa jalkojen alta. Itse ainakin kuvittelen juuri tuorejuustojen tapaisissa tuotteissa antibioottijäämien viihtyvän paremmin kuin vaikkapa… lihassa. Joo, eiköhän oteta yhteyttä oikeaan asiantuntijaan. :wink: :wink:

2 tykkäystä