Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Liha- ja maitotuotteiden käyttö saattetaan puolittaa Helsingin kaupungin yksiköissä seuraavan kuuden vuoden aikana. Asiasta kesäkuussa 2018 tehty aloite on ainakin palautettu uudelleen käsittelyyn.

1 tykkäys

Lapset itse tuntuvat vierastavan näitä jatkuvia, viikottaisia ja lukuisia kasvisruokapäiviä Helsingissä varsinkin kun monissa perheissä ei olla näin edistyksellisiä, joten ristiriitaa ja mielipiteitä syntyy tästä epäsynkroniasta. Suosikkiruuat eivät tunnu olevan näitä järjestelmän pakottamia kasvisruokia. Tytöt tuntuvat sietävän poikia hieman paremmin tätä nykyistä kasvisruokajärjestelmää eli valittavat ja valikoivat vähemmän.

Houkutteleminen on toimivaa ja sopivaa mutta pakottaminen synnyttää herkästi kuitenkin tavoitteen vastaisen lopputuloksen. Sinänsä on aika selvää, että hyvä kasvisruoka on yhtä hyvää kuin liharuoka, joten tässä ei ole kyse omasta ideologisesta mielipiteestä vaan sivustaseuraajan näkemyksestä.

No toi nyt on aika vahvasti mielipide vain ;). Eikä siinä, arvostan toki sun mielipidettäsi mutta en mä itse keksi yhtään kasvisruokaa jota voin syödä hymyssä suin ja pitää siitä. Kai mä aika luolamies monen mielestä olen lihakantani kanssa mutta sellaista se on.

Tosin viitaten tähän koko keskusteluun, mun täytyy myös itse ymmärtää se että mä elän tällä hetkellä niin eri ympäristössä kun Suomi jossa tälläiset asiat on tapetilla. Jos tänne tulet ehdottelemaan lihansyönnin kieltoa / vähentämistä niin huutonaurua saisit osaksesi, se on rehellisesti sanottuna munkin ensireaktio tähän koko aiheeseen.

Joten varmasti parempi että mä hiljenen tästä aiheesta koska mulla on asenneongelma koko aihetta kohtaan, myönnän sen suoraan :slight_smile: . Se kun on luokkaa: Mun pitäisi syödä salaattia ja kärsiä surkeasta ruoasta sen takia että Kiina, Jenkit ja muut isot pojat sais sit saastutella vapaasti ja nauraa partaansa? No ei käy.

4 tykkäystä

Mä en väittäs, että sulla @Luppakorva olis asennevamma. Mielipide siinä, missä muutkin. Ja kun makuasioista kiistellään, niin se minkä itse koet olevan totta, on sinulle totta. Makuasioista silti: kasviruoka oln yleinen käsite. Yleisempi, kuin esim. vaikka leipä. Jos sanoisin, että “en tykkää leivästä”, heräisi usein jatkoutelut “etkö mistään?” tai “ootko maistanut kaikkia leipiä?”. Eihän aikuisen ihmisen ole pakko maistaa mitään, mutta jos on kahlannut 50 leipälajiketta läpi elämänsä aikana ja oletettu leipien maksimimäärä on rajallinen - voidaan päätellä, ettei leivät ole mun juttu. Kasvisruoan ollessa hivenen lavemapi käsite, sama kommentti “en tykkää…” muuttuu hieman. Haen verrokin automaailmasta. En tykkään Opeleista on kommentti, missä tykkäämisen kohde on rajattu. Voidaan myös olettaa, että sanoja on kokeillut usemamman Opelin ja ei ole mieltynyt tuotteeseen verrattuna muihin. Sen sijaan “en tykkää Diesel-autoista” on laveampi kommentti. Sanoja ei varmaankaan ole ajanut kaikkia Diesel-autoja, jotta voisi tyrmätä koko kategoria. Sen lisäksi, Dieseleissä on suorituskyvyiltään jo niin erilaisian ominaisuuksia, ettei niiden kiteyttäminen samaan lauseeseen ole ehkä järkevää, jos haluaa argumenttinsa pitää “todellisena”. Siis kokemus sanojalle on varmasti näin, mutta sen laajentaminen kaikkiin Dieseihin muuttaa lauseen “kömpelöksi”, kun sen laittaa perspektiiviin.

Usein tässä liha(ttomuus) keskustelussa haetaan esimerkkejä kaukaa. Vaikka lihan vähentämisellä on ympäristövaikutuksia isolla tasolla, ihmiset ei suostu muuttumaan, koska “Kiina ja Jenkit”. Tätä en ymmärrä. Ymmärrän siis hyvin, että maailma ei muutu kokonaan, jos se ei muutu kokonaan. Eli teollisuuden päästöt ovat mittava tekijä. Mutta mitä ihmettä sillä on tekemistä kasvissyönnin kanssa yksilötasolla? Sitä en tajua?

Länsimaissa paino jatkaa nousuaan. Syitä tähän on useita. Muutakin syyllisiä kuin korkeaenerginen ruokavalio. Mutta vaikka syömme suosituksiin nähden yli 2 krt enemmän lihaa ja maailma kylpee epätasa-arvossa ja luonnonvarojen yliriistossa, emme länsimaissa suostu edes keskustelmaan aiheesta. Sitä en ymmärrä.

En myöskään ymmärrä sitä, että ihmiset kääntää päänsä pois nähdessään videoita teurastamoista tai tehotuotestuttujen eläinten olosuhteista, jopa Suomessa. Siltikin, keskustelua ei suostuta edes käymään. Tähänkin on helppo sanoa, että “minä metsästän ite” yms. Hyvä niin, mutta tehotuotetun lihan kulutus osoittaa, että kaikki niin ei tee.

Tarkotus siis ei ole paasata, mutta osoittaa, että vaikka toki lihan vähentämisellä on ympäristövaikutuksiakin, niin ne ei ole ainoita asioita. Koska länsimaissa me olemme tottuneet tiettyyn tasoon, meidän on vaikea ymmärtää, että mekin olemme vastuussa omalta osaltamme siitä, että elämme maapallolla yli varojen. Samalla jo eettisistäkin syistä, meidän tulisi kantaa lihanstuotannossa vastuumme.

Eli vaikka en keskusteluun tuokkaan edelleenkään mitään uutta, hämmennyn aina siitä, kun asioita tuodaan keskusteluun liitännäisinä, vaikka ne tavallaan linkittyy aiheeseen, mutta ovat silti eri “lanka”, jos interwebs kieltä saa käyttää :slight_smile:

3 tykkäystä

Hyviä pointteja toki! Mutta kyllä mulla on ennakkoasenne ja ei, se ei todellakaan ole kovin suosittu :). Mutta mä en suostu minkään viherpiipertäjä sitivihreän “tehkää näin kuten minä sanon samalla kun lentelen jetsetlaiffia ympäri maailmaa cocktailkutsuissa ja haukun kaikki kantasuomalaiset miehet laiskoksi rassisteiksi” jeesusteluja kumartamaan (suututan tällä varmaan jonkun / joitakin mutta menkööt). Suomalaisten lihansyönnin lopettamisella ei pelasteta yhtään mitään, tosin käytäntöjä saisi muuttaa eläinten kohtelun osalta. Eihän teollisuuden päästöillä ole tietenkään mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa, mutta sillähän sitä kasvissyöntiä tuputetaan. Älä syö lihaa, pelasta maailma. Syö lihaa, olet paha maailmanpilaaja jonka vuoksi maailma tuhoutuu (ei ole yksi tai kaksi kerta kun tämän olen kuullut).

Eläinrakkaana ja eläimiä auttavana ihmisenä olen täysin samaa mieltä siitä että teurastamojen olosuhteet on ihan hirveitä, mä itse kannan korteni kekoon tän asian kanssa niin, että ostan lihani vain tilalta jossa karja saa olla vapaana eikä niitä tungeta täyteen antibiootteja (ja onkin muuten melkoinen ero lihassa!), maksaa enemmän? Joo, paljonkin. Mutta mitä sitten kun moinen on täälläpäin maailmaa mahdollista sekä tällä hetkellä mulle myös taloudellisesti mahdollista. Olen valmis moisen tekemään, mielelläni. Saan laadukasta lihaa sekä en tue tuota kaltoinkohtelua.

3 tykkäystä

Ihan ok hakea sopiva tila, josta lihat ostaa. Antibiootteja Suomessa käytetään vain lääkärin määräämänä tarpeelliseen hoitoon, joten sen puolesta kotimainen liha on aina varma valinta.

2 tykkäystä

Lyhyt vastaus… Ei tarvi

Pidempi vastaus… Ei tarvi. Ainoastaan ihmisten pitäisi enemmänkin tarkkailla sitä lihan laatua mitä syö. Laadulla tarkoitan ihan sitä mistä eläimestä liha tulee ja mitä lihaa on. Aina ihmiset on syöny lihaa ja aina tulee syömään.

3 tykkäystä

Ihan tosissaanko väität, että lihateollisuus ei tuota päästöjä? Ja ootko tavannut tuota jetset-elämää viettävää ja ympäri maailmaa cocktailkutsuilla käyvään viherpiipertäjä sitivihreään missään oman pääsi ulkopuolella?

1 tykkäys

Enhän mä näin väittänyt missään kohtaa? Lue toki uudelleen jos siltä tuntuu.

Olen.

Ensinnäkin, kiitos että et lukenut minun puhuvan sinusta ja vastasit asiallisesti. Arvostan, vaikka edustaisimmekin tässä asiassa täysin eri linjaa.

Ymmärrän toki pointtisi, mutta tietynlainen stereotypia tulee luotua. En väitä, etteikö mainitsemaasi ihmisryhmää olisi yhtä paljon, kuin sitä toista ääripäätä mitä ajattelet heidän ajattelevan. Mutta stereotypiolla tämä asia ei etene.

Tietenkin, lihan vähentäminen puhtaasti ympäristösyistä, on vain murto-osa. Siltikin, yhdessä 6 miljardia ihmistä voi halutessaan muuttaa maailmaa yksilötasolla. Miksi jokainen ei keskittyisi itseensä ja sitten huolehtisi Kiinasta ja muista. Ja siis, nyt wn puhu kasvissyönnistä, vaan lihan kulutuksen vähentämisestä. Keinojahan on, esim. Kasvisruokapv, tai esim. lihamäärän päivittäisessä ruoassa vähentäminen tai muiden ravinteikkaiden ainesosien lisääminen lisäämään kylläisyyden tunnetta ja proteiinin tarvetta.

Hyvä, että ostat laatulihaa. Ainoa paradoksi siinä on se surmaaminen. Isoin osa kasvattomoista ulkoistaa teurastamisen ja siksi vaikka ”he pyrkivät” etsimään teurastamon läheltä, tähän ei aina pystytä ja he eivät tietenkään ota vastuuta eläinten oloista ”myyntitapahtuman” jälkeen. Muutenkin aiemmin mainitsemani ”eettinen tappo” on paradoksi. Tämänhän sitten luulisi olevan hyväksyttävää ihmistenkin kesken, jos kerran voisi riistää hengen eettisesti niin, että kaikille jäisi hyvä mieli. Noh, vitsit sikseen.

Lihan kulutuksen vähentämisellä on suora korrelaatio siis muihinkin, kuin ”viherpiipertämiseen”. Sillä on tosiaan pitkäaikaisseurannoissa tutkittu olevan hyötyä mm. tiettyjen syöpien vähenemiseen ja verisuonisairauksien myös. Eli tavallaan, jopa vähemtämällä olisi mahdollisuus olla eettisempi, ekologisempi ja terveempi.

Tavallaan, jos oikein asiaa pyörittelee, niin oikeastaan pitäisi ihmetellä miksi periatteet on niin voimakkaat, että ei vähentäisi lihan kulutusta? Kyse siis ei ole siitä, että lopettaisi lihan kuluttamisen. Vaan se, että ei edes suostu vähentämään. Se ihmetyttää minua henkilökohtaisella tasolla, ihan jo terveydenkin puolesta.

3 tykkäystä

Asiallisiin kirjoituksiin tottakai asiallinen vastaus :). Muutenhan keskustelussa ei ole mitään järkeä omasta mielestäni ainakaan, eri mieltä voi ja saa olla eikä siinäkään ole mitään väärää mutta asia linjalla täytyy mielestäni pysyä.

Niin, tätähän se on, ne periaatteet ja ennakkoasenteet. En yksinkertaisesti vain halua alkaa pitämään kasvispäiviä tai syömään kasvisruokia kalenterin mukaan koska en pidä niistä. Onko se fiksua? No varmasti ei, onko se terveellistä? No ei varmasti sitäkään. Mutta näillä menen ainakin tällä hetkellä enkä ajatellut tapojani mihinkään muuttaa. Sekasyöntiä harrastan kyllä, ei ne ateriat mitään pelkkiä lihapläjäyksiä ole ja yleisesti ottaen syön hyvin ja monipuolisesti. Ja onhan niitä lihattomia ruokiakin joskus eksynyt sekaan. Tosin sitä en tietoisesti hae.

Näillä siis itse menen ja kuten sanottua ymmärrän ettei se ole välttämättä fiksua. Elintapojani en siis puolustele millään tapaa, muta pidän niistä.

1 tykkäys

Taidamme olla propagandan uhreja. Artikkelista ainakin itselle tuli mieleen, että viime vuosina esitetyissä ravintosuosituksissa lihan syönnin vähentämisestä, johtopäätöksiin ovat vaikuttaneet muut kuin terveydelliset syyt.

Tutkijat seitsemästä eri maasta neuvovat, että aikuiset voivat jatkaa nykyistä jalostamattoman ja jalostetun punaisen lihan kulutusta.

Öh, luitko koko artikkelin, missä käytiin läpi tutkimustulosta? Trendikkään otsikon alle kuin ei kätkeydy mitään uutta - tieteessä kun saadaan jatkuvasti myös niitä poikkeamia, riippuen mitä ollaan tutkittu, miten ja kenen toimesta.

Tietenkään, mikään ei ole 100% aukotonta, mutta eikö ole hieman paradoksaalista ajatella ”virherpiipertäjien” propagandaan, kun lihateollisuus on tehnyt omaansa jo niin pitkän ajan, että se on muuttunut niin normiksi, ettei kukaan kyseenalaista sitä?

Kun syö kaikkea kohtuudella, niin ei tarvitse miettiä näitä ohjeistuksia. Niitä tulee ja menee, jokin asia on aina hetken pinnalla.

3 tykkäystä

Juuri näin, ihminen (ja hänen paras ystävänsä, koira) ovat sekasyöjiä, rouheammin Sanottuna käveleviä jätemyllyjä. Kaikki menee (ja tulee), saattaa kuitenkin olla ilmaston kannalta parempi jos edes hiukan yrittää vähentää teollisesti tuotetun punaisen lihan (myös kassilohi) syöntiä. Itse yritän ainakin vähän, omalla pienellä panoksella vaikuttaa tuohon. MUTTA jälleen lähden talvella lentäen etelän aurinkoon, eli pienet “ekotekoni” häviävät savuna ilmaan, osittain tämän takia en edes yritä väittää olevani tiedostava maailman pelastaja, olen vain tavallinen suomalainen!

1 tykkäys

En kahlannut tätä ketjua läpi, enkä tiedä mitä kaikkea täällä on jo puhuttu, mutta ajattelin tuoda oman näkemykseni esiin kuitenkin. Itse olen sitä koulukuntaa, että ajattelen, että se mitä me suomalaiset tehdään ilmaston eteen on aika yhdentekevää. Ainaki se mitä valintoja ja ratkaisuita yksi pieni ihminen tekee. Valtiotasolla tietenkin pieni merkitys. Tottakai ymmärrän ajatuksen, että pienistä puroista ja sitärataa. Mutta se, että lennänkö minä kerran vuodessa lomamatkalle, syönkö minä viisi kertaa viikossa sikanauta jauhelihaa, lajittelenko roskat jne. on melko sama, niin pitkään, kun nämä suurvallat Kiina, USA ja Venäjä lähes viisveisaavat kokoasiasta. Kiinakin sen kuin lisää kokoajan hiilivoimaloidensa määrää.

Valtionahan Suomi käsittääkseni on myös kantanut varsin esimerkillisesti kortensa kekoon näissä ilmastoasioissa. Toki aina voi tehdä vähän enemmän, mutta minusta olisi järkevämpää miettiä, mitä voitaisiin tehdä, jotta nuo suurvallat saataisiin tekemään osuutensa, kuin se, että paljo duunari vetää jauhelihaa täällä härmässä.

Eli vastaus otsikon kysymykseen on kyllä ja ei. Jos koko maailma vetäis yhtä paljon lihaa kuin minä, niin kusessa oltais. Mutta suomalaisten lihankulutus ei ratkaise kuitenkaan yhtään mitään isossa kuvassa.

Edit. Sellanen tuli myös mieleen, mikä ottaa aivoon aika pahasti, mitä olen kuullut joskus myös tapahtuvan. Eli jotain esim. teollisuuden alan tuotetta mitä täällä valmistetaan ja josta koituu ympäristö kuormaa, niin sellaisen tuotteen valmistus ajetaan verotuksellisesti tai muiden kustannusten takia, niin ahtaalle, ettei sen valmistus täällä suomessa ole enää järkevää. No lopputulos on se, että kyseinen tuote valmistetaan jossain muussa maassa välittämättä vähääkään ympäristö asioista ja sitten me suomalaiset ostetaan se heiltä. Me menetämme työpaikkoja ja lisäksi tulee vielä ympäristökuormaa rahdista ja muusta. Ja tämä vain siksi, että saadaan kiillotettua meidän omaa kilpeä.

Tää on kyllä nähtävästi muuten semmonen asia mikä saa itsellä vähän karvat pystyyn. :grin: Nyt varmaan parempi pitää loput mölyt mahassa.

11 tykkäystä

Tietenkään, kun ei jaksa/ ehdi lukea koko ketjua, niin jäänee puolittainen käsitys siitä, miksi lihan kulutuksen vähentämisestä täällä ylipäätään edes ollaan keskusteltu. Jos summaan, että suurin tieteellinen näyttö, joka puoltaa vähentämistä on terveydellinen. Ekologiset vaikutukset tulevat vain sivutuotteena, vaikka onkin trendikästä.

Sitkeässä on myös myytti lentämisen päästöistä, vaikka se edustanee arviossa vain n. 3-5 % kokonaisästöistä. Suomalaisilla vielä vähemmän.

Edit. musta vähintä mitä kanssaihmisilleen voi tehdä, on ottaa asioista selvää faktisista lähteistä ennen, kuin niitä julistaa totuutena. Paradoksaalista kyllä, toisinaan totuuden vastaiset myytit ovat niin sitkeässä, ettei niistä pääse eroon mitenkään - väärien käsitysten oikojia sen sijaan usein pidetään lobbareina/ hihhuleina. Tiede kun ei ole seksikästä, kärkevät mielipiteet sen sijaan on :sweat_smile:

4 tykkäystä

Itse kuulun “nuorempaan” sukupolveen ja jotenkin aina ärsyttää se kun tuodaan esille että “ei niillä minun tekemisillä ole väliä kun USA sitä ja Kiina tätä”. Mielestäni tämä on hyvin itsekästä ajattelua ja kun kaikki maailmassa näin ajattelevat niin kusessa ollaan. On totta ettei yksittäisen ihmisen tekeminen vaikuta millään tapaa mihinkään, mutta faktahan on se että voit yksin ja ainoastaan tehdä ja vaikuttaa vain omiin valintoihisi. Harva täällä pystyy vaikuttamaan Kiinan tai USA:n tai edes Suomen päätöksiin.

4 tykkäystä

@Vekki-Keke
Vilpitön kysymys, onko olemassa tutkimusta, joka tukisi lihan syönnin lopettamista? Onko parempi syödä monipuolisesti, kuin se, että jätetään jotain pois?
Siis ihan yksilön kannalta.

Tutkimuksia löytyy nykyään joka asiasta puolesta ja vastaan. Katsoisin ehkä ennemmin meta-analyysia aiheesta, joka kasaa monta samaan aihepiiriin kuuluvaa tutkimusta yhteen ja kokoaa niistä päätelmät. Nykyiset meta-analyysit painottavat terveyden kannalta vahvasti kasvispitoista ruokaa, mutta eivät ole lihaa jättäneet kokonaan pois. Lihassa nyt sattuu mm. olemaan todella paljon proteiinia ja täydellinen aminohappokoostumus.

2 tykkäystä