Jep!
Ja kun meidät on tarkoitettu syömään niitä ”superfoodeja”.
Kun oltiin metsästäjä-keräilijöitä päivän ruokavalio koostui kymmenistä ravintorikkaista raaka-aineista.
mm. Marjoja,siemeniä,lehtiä,juuria,luuydintä,sisuskaluja,lihaa(ei kasvatettua). Yms.
Mut sit tuli maanviljelys… joka pikkuhiljaa pilas koko jutun.
Tähän hyvä kirja luettavaksi on ihmisen lyhyt historia.
Näinhän se on varmasti. Parashan se olis jos omassa pihassa sais kasvatettua kasviksensa, mutta ei se oikeen hervannassa toimis. Yritin löytää yhden monen kymmenen vuoden ajalta tehdyn tutkimuksen ruokavalioista mihin yhdessä dokumentissa viitattiin, mutta en nyt äkkiseltään sitä löytänyt. Monta sellasta 1-12 vuoden mittaisia tutkimuksia löysin, ja niissä kasvissyöjillä ja vegaaneilla on ollut pienempi kolesteroli (se huono kolesteroli), pienempi painoindeksi ja on ollut vähemmän käyntejä lääkärissä sydäntautien takia. Parissa tutkimuksessa oli että on ollut vähemmän syöpää, toisessa oli että 8% vähemmän kuin lihansyöjillä. Suolistosyöpäähän se ainakin loogisesti ajatellen luulisi vähentävän, kun punainen liha saattaa olla suolistossa jopa kaksi vuotta ja kasvikset tulee suoliston läpi päivissä.
@Naapuri Onko tämä nyt sitten selvä todistus sille että ihmistä ei ole tarkoitettu lihansyöjäksi?
Tämähän on täysin totta. Varsinkin jos samalla pellolla viljellään samoja kasveja/viljoja pitkään. Silloin maaperä köyhtyy tietyistä hivenaineista. Vuoroviljely on se juttu mitä näissä pitäisi noudattaa ja välillä peltojen pitäisi olla luonnontilassa useita vuosia jotta tilanne ”korjaantuisi”.
Tämän takia tehotuotanto köyhdyttää maaperän ja siihen kun lisätään kaikkien ruoka-aineiden teollinen käsittely, niin köyhää on ruoka nykyään verrattuna mitä se on ollut ennen.
Muistelisin kuulleeni että nykyään jos haluat saada saman määrän vitamiineja appelsiinista kuin noin 30-40v sitten, pitäisi niitä syödä ainakin 20kpl
Miksi tässä tilanteessa kasvissyöjät ovat ne ”ideologiset”, vrt. viestini tuossa vähän ylempänä?
Onki siis niin, että se mikä on tavallista, on myös ”neutraalia” ja ”luonnollista”, vai mihin ajatuskuvioon tämä perustuu?
Toiset vaan sopeuttaa oman maailmankatsomuksensa saumattomammin vallitseviin oloihin kuin toiset.
Jos sekaruokaa syöviä on yhtä lukuunottamatta kaikki. Tälle yhdelle täytyy tehdä oma vegeruoka. Vastaavasti vegaanin pitämissä juhlissa ei välttämättä ole liharuokaa tarjolla. Tässä nimenomaan tulee se ideologia vastaan. Ja @Vekki-Keke lle esimerkki siitä, ketkä ovat oikeasti joustavia ja ketkä eivät
Jaahas, taas mennää.
Eikös sekaruokavalio nimenomaan tarkoita sitä, että kaikki käy? Eli siis juhlissa, missä olisi tarjolla kasvisruokaa, sitä voi syödä? Vai siis rinnastatko nyt lihasyöjän sekasyöjään? On totta, että jos joku on vegaani vaikka juuri eettisistä syistä, hän ei halua lihaa valmistaa. Se on hänen ideologiansa. Jos hänen sekasyöjä kaverinsa tästä pahastuu, on hän ilmeisimmin yhtä ideologiansa vanki.
Se, että sekasyöjän juhlissa on tarjolla kaikkea, on loogista. Onhan ne ”sekajuhlat”. Mä en nyt ehkä taas ymmärrä miten mut tähän tägäsit, puskista. Toiset joustaa enemmän, toiset ei yhtään. En silti leimasi yhtä ruokavaliota, uskontoa tai mitään muutakaan ideologiaa yhteen muottiin, jos joku on jotain. Tai en tiedä, tarkoititko minun olevan joustamaton.
Edelleen mä en tiedä mikä sua närästää, ehkä se on se liha. Pepcid auttaa. Syyllistyin ketjussa sinun kanssa jankkaamiseen, koska ilmeisimmin olin onkistunut kirjoittamaan paljon väärin, koska monet pointit ymmärsit väärin. Tuntuu, että olet jo päättänyt kuinka joustamaton tai ”uskossa” minä olen. Mä en tiedä mikä tässä sua painaa, mutta edelleen olen koittanut viestiä tutkittua dataa, mutta ketään en siihen ole pakottanut. En myöskään kertonut kasvisruokailijoiden paremmuudesta tai muustakaan. Esimerkithän mulla oli huonoja - so be it.
Palataksemme juhliin, jos sekasyöjät ovat myös avarakatseisia, niin tutkimustiedonmukaanhan vegaani tekee heille ”terveyspalveluksen”. Lihavajeen saa täytettyä varmasti myöhemminkin, koska edelleenkään ei missään ohjeistuksessa sekasyöjillekkään sanota, että lihaa täytyy joka aterialla saada.
Sitten jos on pelkkä lihansyöjä, niin vegaanin ja hänen bileissään on tod. näk. eri menu.
Kun itse olen keliaakikko, niin osaatko arvata kuinka monissa juhlissa se ollaan ”unohdettu” tai myönnetty ettei osattu/ jaksettu valita mitään. Jopa firmaani myöten. Olenko katkera, en. En ihan tätä tulokulmaa mielipahasta ja joustamattomuudesta näe, koska mä en näe asiaa niin. Kuinka he voisikaan osata aina huomioida.
Enmä osaa sanoa, olenko jonkun asian sokaisema. Et varmaan säkään? Tässä topicissa saa kuvan, että olet neutraali, mutta silti yhtäkkiä minä olen joustamaton ideologiani vanki, kun väitän vastaan. Ikäänkuin sun tulokulmat olisi relevantteja ja olennaisia (”keskityn mieluummin asioihin joilla on merkitystä”) ja tämän voisi tulkita niin, että pidät omaa näkemystäsi parempana/ oikeenpana, koska keskityt asioihin joilla on merkitystä. Taito mitä muut ei osaa.
Tuohon joustamattomuuteen otan vielä kantaa. Meillä kaikilla on ihmeellisimpiä makuja ja mielihaluja. Yksi arkinen esimerkki on juurikin esim. juhlat: joku haluaa olutta, joku gluteenitonta. Osa juo siideriä ja joku juo vain viiniä. Yksi pelkästään valkkaria. Ja nämä kaikki otetaan huomioon parhaalla mahdollisella tavalla, kun juomia haetaan kaupasta. Hankalaahan se on, mutta yleensä kellään ei ole mitään ongelmaa. Kunhan ei juomat lopu.
Sitten kun tulee ruoka puheeksi: auta armias jos on vieraissa yksi vegaani/ tms. Ihme vaatimuksia. Ihanko häntä varten nyt jotain erikoista alettais värkkäämään?
Että joo, välillä arkielämän kannalta kyllä hämmästyy, kuinka joissakin asioissa ollaan joustavia huomioimaan eri mielihaluja mutta joissakin taas ei.
Nyt on kyllä turhaa yleistystä. Jos menen juhliin ja sielä on vaan lihasta tehtyä lämmintä ruokaa, niin sitten syön salaattia ja leipää, enkä valita pätkääkään.
Sama se on varmaan näillä “joka aterialla pitää olla lihaa”-ihmisillä jos tulisivat minun hostaamiin juhliin. Varmaan söisivät vaan salaattia ja menisivät sitten snägärin kautta kotiin illalla, kun ei kikhernepata oikeen oo kutsuva lämmin ruoka.
Lihaa se on kalankin liha ja myös sitä eettisesti ajattelevan pitäisi välttää.
Animalian Kalarakas-kampanjassa keskittytään kalojen oikeuksiin ja toivotaan että eväkkäät jätettäisiin kokonaan pois lautaselta.
Ja vähän vastapainoa kaikelle…
Ja jutusta lainattua:
"Huomionarvoista on, että kasvispainotteinen ruokavalio oli sama, jota terveysviranomaiset Yhdysvalloissa ovat alkaneet suositella.
”Olimme hyvin yllättyneitä tuloksistamme. Odotimme juuri päinvastaista”, sanoo professori Paul Fischbeck.
Vihanneksista ja kasviksista kaikkein pahin oli vihreä salaatti, jonka kasvihuonekaasupäästöt olivat suurin piirtein samaa tasoa naudanlihan kanssa. Sianlihaan verrattuna salaatin päästöt olivat kolminkertaiset.
Ympäristösyistä sianlihaa ei siis ehkä kannatakaan korvata salaatilla.
Kasvihuonekaasupäästöjen kannalta kaikkein pahimpia olivat pakastetut äyriäiset.
Tutkijat vetävät jopa niin pitkälle menevän johtopäätöksen, että ruokavalio, joka sisältää paljon lisättyä sokeria, on ympäristön ja maapallon kannalta parempi kuin kasvispainotteinen ruokavalio.
”Ei voi vain olettaa, että kasvissyöjä vähentää ruokavaliollaan hiilijalanjälkeään. Mutta niin ihmiset ajattelevat”, Fischbeck sanoo.
Tutkijat huomasivat myös, että usein laskelmissa on otettu huomioon vain se, mitä ihmiset oikeasti syövät. Todellisuudessa kuitenkin melkoinen osa elintarvikkeista menee hukkaan. Myös tämän asian tutkijat ottivat huomioon.
Juuri hedelmissä ja vihanneksissa ruokajätteen osuus on suurempi kuin esimerkiksi lihassa, josta hukkaan menee Yhdysvalloissa ”vain” 33 prosenttia. Vihanneksissa ja hedelmissä osuus on 40 prosenttia."
Nää on hyviä ja tärkeitä nostoja, tästä uutisestahan puhuttiin parisen vuotta sitten mm. mediassa. Mutkat suoriksi päätelmä oli mediassa se, jos kaikki söisivät infernaalisen määrän juuri lehtisaalaattia.
Jutun lopusta vielä lainaus, mikä vahingossa jäi varmaan pois:
”Päivitys: Tutkimuksen tehneet tutkijat toppuuttelevat median tekemiä mutkat suoriksi -johtopäätöksiä. Tutkijat Michelle Tom ja Paul Fischbeck painottavat, että kaikkia ruokia tietyssä ruokaryhmässä ei voi niputtaa ja väittää, että ne olisivat joko hyviä tai huonoja. Kasvisten kasvihuonekaasupäästöt ja vedenkulutus eroavat lajeittain merkittävästi toisistaan. Lehtisalaatin päästöt ovat ääriesimerkki.
Toinen päivitys juttuun tehty 1.2.2018 tarkentamalla otsikkoa. Alkuperäinen otsikko: Tutkijat: Kasvissyonti tuhoaa maapalloamme”
Kiitos tarkennuksesta @Vekki-Keke!
Olisit samaan postaukseen tuonkin laittanut samalta sivulta.
@ljpp teki mun mielestä yllä hyvän tiivistyksen. Kannattaa käydä lukaisemassa.
Koska tämä on puhtaasti keskustelupalsta, niin koen jollain muotoa tarpeellikseksi selittää myös itseäni, jos useampi minua on ymmärtänyt väärin.
Lihansyönnin lopettaminen oli täysin oma valinta. Yllätyin, kuinka voimakkaasta lihasyöjästä siirtyminen oli yllättävän helppo. En silti koe olevani muita ihmisiä parempi/ yläpuolella. Halusin tehdä tutkimuksiin pohjatuvan terveellisen valinnan, olla tukematta tehotuotantoa ja sitä kautta tehdä pieni ympäristö teko - tutkimukset ovat siitä vielä epäselviä, onko ympäristöteko juuri se lihan lopettaminen vai tehotuotannon tukemisen lopettaminen. Any how, mun valinta.
Omaa kantaani harvoin tuon esille. Täällä kyllä, koska se on ollut tämän topicin aihe. Voimakkaasti kasvisruokailua vastustavienkin tulisi ymmärtää, ettei koko ryhmää voi leimata, vaikka tuntisivatkin muutaman aktivistin. Aktivisteja on jokaisessa ryhmässä oli sitten kyseessä rotu, uskonto, harrastukset, kansallismielisyys jne. En itse siis ole aktivisti, käännyttäjä tai ahdasmielinen.
Oikeastaan tuolla ylempänä kirjoittamani juhlien alkoholitarjoiluesimerkki tiivisti sen, mikä mua keskustelussa ihmeityttää. Vaikka data sinänsä kertto, kasvissyönnin olevan terveydelle parempi kuin sekasyönti joutuukasvissyöjä selittelemään omaa “nikeyttään”/ outouttaan tai ideologiaansa enemmän, kuin esim. sekasyöjäksi itseään tituleeraava, joka kuitenkin sitten kieltäytyy kasvisruoasta, koska hänella on siihen oikeus. On toki, mutta miksi se ideologia olisi yhtään parempi.
Ja kyllä mä myönnän, etten saa välttämättä illalliskutsuja (siis joku voi ajatella näi) keliaakikko- kasvismiehenä, mutta se juuri on hassua. Jos mulla on bileissä erikoinen juomatoive - se täytetään yleensä. Samaten kuin esim. häissä on kaikenlaista juomaa: kaljaa muutamaa sorttia, viintä (punkku/ valkkari), lonkkua, sidukkaa, limpparia holittomille, boolia ja konjakit ja viskit ´kahville (koska tavat vaihtelee). Kulttuuri juoma- asioissa on siis aika joustava. Valtaosa ymmärtää. Mutta samaa ymmärrystä ei välttämättä tule ruoka-asioissa. Se tässä kummastuttaa, kuinka jotkut asiat nousee tikunnokkaan, mutta esim. alkoholin erilaiset nauttimistavat ovat kulttuurissamme hyväksyttäviä.
@ljpp tuolla kirjoitti pointin, minkä olen useasti koettanut tuoda esille. Ei maailma ole parempi paikka sillä, mitä enemmän kasviruokailjoita meillä on. Kyse on vähentämisestä - länsimaissa kun vähempi riittää. Me länsimaissa (myös Suomi) lihomme, varsinkin nuorissa. Liha korkea energisenä ruokana tottakai on katseen alla varsinkin, kun syömme sitä liikaa. Ja en tarkoita, että liha paha ja kasvikset hyvä -mutta jokainen ymmärtää niiden kahden eron energiasisällöltä ja kuitupitoisuudeltaan.
Kaiken kaikkiaan tässä kerskakulutuksen maailmassa on hyvä katsoa mitä syö/ tekee ja miten elää. Kasvisten suosiminen on yksi pieni osa sitä. Paljon muitakin hyviä valintoja on. En ihan vaan aina tajua sitä tölvimistä “vähemmistöä” kohtaan tässäkään asiassa. Varsinkaan tällä palastalla, kun en ole kenenkään lukenut, että kukaan olisi kirjoittanut lihasyöntiä vastaan kovinkaan ehdottomia lauseita -lähinnä olen lukenut niiden olevan ennakkoluuloja vastaan (maku/ olo/ helppous) ja tutkimusdata siteeraamista (tähän syyllistyn itse).
Mulla on elämän osa-alueilla vielä paljon tehostettavaa. En siis koe, että olisin “zen”. Enkä muita parempi. Kauttaaltaan toivoisin, että tallaiset topicit saisivat ajattelemaan isoja kuvia - esim. juuri sitä tehotuotantoa. Aika moni tällä paltalla kehuu tekevänsä esim. lihan kanssa eettisiä valintoja. Hyvä, mutta lihan kulutuksen mukaan se ei sovi kuvaan - tai sitten tänne on pesitynyt erittäin valveutunutta sakkia. Jos näin on, niin hyvä! Tällä tarkoitan, että edelleen kauppojen tiskeiltä eniten myyty tuote lihaosastolta on tehotuotettua. Joku sitä siis ostaa, jolloin varmasti vähentämisen varaa on.
Edelleen allekirjoitan, etten voi jeesustella olevani parempi kuin muut. Mä itse näen esim. asian niin, että kehitystä on tapahtunut silloin, kun kasvisyöjä ei joudu selittelemään miksei syö lihaa. Eihän alkoholisuosituksia enemmän juova ihminenkään joudu hirveän usein selittelemään, miksi juo niin paljon. Ja se on teveydelle haitallisempaa kuitenkin, kuin kasvisyönti
Ymmärrän kyllä kerrastakin, @Vekki-Keke , toi jo tuon asian julki.
Mutta yhtälailla ääripäänä tässäkin ketjussa on esim. käsitelty naudanlihan tuotantoprosessia.
Btw, makkaran vaihtaminen ryynimakkaraan vähentää lihankulutusta.
Jatketaan vielä vähän tästä aiheesta, kun alkoi oikeen mietityttämään että miten salaatilla voi olla suurempi hiilijalanjälki kuin millään lihalla. No, yhdessä lauseessa se oikeastaan selviää: “Carnegie Mellon Universityn tutkijat vertasivat, kuinka paljon kasvihuonekaasuja aiheuttaa 1000 kalorin annoksen tuottaminen eri ruokalajeja.” Nopeasti googlettamalla salaatissa on 12kcal/100g ja vaikka sianlihassa on 108kcal/100g. Eli 8,3 kiloa salaattia ja 926g sianlihaa on ollut noilla arvoilla vertailussa. Sitä en tiedä onko tuo kasvihuonesalaattia mistä tuo hiilijalanjälki on laskettu, oma mutu on että kyllä.
Ja lähde tuohon lainaukseen: Laskelma: Salaatin syöminen tuhoaa ympäristöä kolme kertaa enemmän kuin pekoni | Talouselämä
Voihan jeesus noita ”johtopäätöksiä” tuosta tutkimuksesta.
Varmaan useimmat tietää, että salaatin ravintoarvo on melko mitätön. Se on ennemmin koriste.
Joo, mutta saadaan raflaavia lehtijuttuja. Kyllä siinä vuoden jos toisenkin saa salaattia syödä ennenkun on reilu 8 kiloa normiruokailutavoilla täynnä.