Rohkeesti vaan lukot. Itse opettelin niillä suoraan metsäpoluilla. Löysimmälle, irtoaa helposti. Saat ihan erilailla voimaa tekemiseen!
Komppaan jussip95, lukoilla menen itsekin . Yksi vähemmän kerrottu hyvä puoli noissa on että kun vetää lipat niin ei tarvitse pyörää etsiä kovin pitkältä kun vähintään toinen jalka polkimissa kiinni😀
Suosituksia? Shimano PD-M520?
Se Shimanon perus klossi on hyvä, itsellä oli polkimina XT:t, se traili versio, jossa lukon ympärillä metallikehä.
Entäs kenkiä? Onko niihin suositeltavaa?
Itselläni Lake kengät kun niissä leveämpi lesti ja ihan hyviltä tuntuvat omiin jalkoihin.
Kannattaa sovitella eri merkkejä, en tiedä missä asustelet mutta Tampereella muutama hyväkin kivijalkaliike pyöräilyyn josta varmaan eri malleja löytyy.
Mulla neljät kengät, kaikki Lake. Mutta sovita ja ota se mikä istuu parhaiten omaan jalkaan. Kuitupohjaa suosittelen, elää vähän muovia vähemmän. Toki ne maksaa vähä enemmän. Ja Boa kiristys, ei tarroja.
Kombi polkimet. Toimii, ja voi käydä myös ns sekalenkeillä, pyöräilykengillä huono liikkua jala
Kombi-polkimet on kompromissi. Ei ole hyvät lukkokengillä, eikä ole hyvät normikengillä, jos sen kanssa elää, niin sitten toki. Maastossa kombi on monesti väärin päin ja menee steppaamiseks, että saat aseteltua sen oikein päin. Lisäksi kombin profiili on monesti korkea ja flätti-puoli raappii kantoihin ja kiviin.
Itsellä on cyclocrossarissa kombit kun sillä tulee vedeltyä asiointiajot ja pidemmät lenkit. Maasturissa en lähtisi niihin.
Tampereen kaupungin uusi sähköpyörälainauspalvelu on ollut ilmeisesti aika suosittu:
Edit.
Onkohan kellään mitään kokemuksia tästä kaupasta?
https://hollandbikeshop.com/fi-fi/polkupyoran-teline/thule-polkupyoran-teline/thule-sahkopyoran-teline/thule-sahkopyoran-teline-2-polkupyoraa/thule-polkupyoran-teline-easyfold-932-7-tappi/
Siellä olisi Thule EasyFold halvalla, lähes samaan pääsee toinen hollantilainen verkkokauppa bol.com.
Toimii hyvin, ipanoiden fillareihin tilailtu tuolta kulutusosia (vaihteet, jarrut yms.)
Nopeat toimitukset ja ihan ok kamaa kohtuu hinnalla.
Ainoa miinus on minimitoimitusmaksu 12,95€, jolloin ei ihan pikkunippeliä viitsi erikseen tilata vaan on kerättävä isompi satsi kerralla tilattavaksi.
Toki pari pojan naskalia saa järjestettyä tilattavaa hyvinkin nopeasti.
Plussana vielä suomenkieliset sivut ja toimiva lähetysten seuranta
Laitettiin ystävän kanssa kuntoon (aivan kaikki uusiksi) vuoden 2001 takajoustettu maastopyörä, merkkiä Raleigh Tuscana. Ai että kun toimii hyvin.
Tänään taitoin n.40 kilometriä tässä aluksi. Tuli mentyä reittiä
Hämeenpuisto - Santalahti - Petsamo - Ruotula - Takahuhti - Linnainmaa - Kaukajärvi - Turtola - Hatanpää - Rantaperkiön metsäpolut - Arboretum - Hämeenpuisto.
Olipas kyllä lystiä, yllättävän hyvin jaksoin. Ehkä tässä pitempiäkin reittejä kehtaa mennä. Täytyy vaan vähän ammattimaisempaa välineistöä hankkia.
Jaaha. Kroppa ei ollut millänsäkään eilisestä. No ihan vähän tuntuu, mutta ex-amatööriurheillijalle vähän on liian vähän. Eli tänään on edessä uusi pyöräilyreissu, mahdollisesti kohti länsi-tamperetta.
Tulikin mieleen kysyä, onko olemassa jotain “vyölaukun tjsp”- tyylistä välineistöä pyöräilyyn?
Sellaista, jossa voisin säilyttää juomapulloja, omia esineitä (kännykkä,avaimet yms), ja mahdollisimman edullisesti?
Ei minua nyt järin haittaa vaikka olkalaukku/reppu onkin mukana, mutta tulevaisuuden varalta.
Tässä nimittäin häämöittää tietynlainen uusvanha innostus. Ja näihin innostuksiinhan on syytä varustautua hieman ammattimaisemmin.
Pyörään on monenlaista laukkua tarjolla. Kevyitä “reppumaisia” sekä raskaampia kotelomalleja. Hintaluokkiakin on monia. Ehkä, jos jotain, niin katseen voi suunnata kolmiomalliseen runkolaukkuun.
Esim. täältä voi tutustua malleihin:
Edit: tosin jos meinasit jotain laukkua, joka on sekä pyörään kiinnitettävä että mukaan otettava, niin en tiedä sellaisista. Ortliebillä on sellaisia lukittavia malleja, mutta menee matkailun puolelle.
Maastossa tuntuu useimmat käyttävän pientä juomareppua. Sinne mahtuu kännykkä, avaimet, vähän evästä ja vaikka muutama pieni työkalu. Juominenkin on kätevämpää kun ei tarvitse aina pulloa kaivaa repusta. Löytyy paljon eri kokoisia. Itsellä on vähän isompi johon mahtuu jo vähän ylimääräistä vaatekerrastoakin. Puhdistaminen on työlästä.
Esimerkkejä:
Edit: Eihän nämä tosin halpoja ole, mutta harvoinhan ne harrastukset on…
Tosi paljon tietysti riippuu siitä miten paljon nestettä tarvii olla mukana. Itse olen iltarasteilla ja myös muutaman Jukolan vetänyt läpi tällaisella.
Tuohon mahtuu mukaan kännykkä sekä avaimet.
Pyöräillessä käytän myös tuota, mutta myös pyörässä olevaa juomapulloa.
Oisko kellään ehdottaa jotain hyvää nopeusmittaria pyörään? Tähän asti oon mennyt Mapsilla mutta en ihan täysin luota siihen, lisäksi silloin joutuu pitämään puhelinta kädessä.
Haluaisin luotettavan, helppokäyttöisen ja sellaisen mistä vois vaan vilkaista nopeasti nopeuden.
Ostat tankoos puhelintelineen ja katsot sportstrackerista. Kyllä se mapsinkin paikkansa pitää.
Autolla ajaessa luotan Mapsiin mutta pyöräilessä haisee ajoittain kusi melko pitkälle. Tasasella 30 km/h ja jyrkässä alamäessä vain inasen enemmän.
Saako trackerista jostain km/h, kun mulla se näyttää min/km?