Pönttöuunille myös ääni, edullinen kodikkaan tyylikäs, toimiva ja jos haluaa niin helpohko myös askarrella itse.
Jos kattolamppujen “töpselit” on sokeripaloja ja omat kattolamput pistokkeella niin löytyykö jostain sokeripalaan laitettavat töpselit vai pitääkö lampuista katkoa piuhat?
Sarkasmitutkani lie heikentynyt? Kattoon tuollainen sokerin tilalle.
Mä en tiedä sähköstä mitään. En yhtään mitään. Jos piuhojen värit ovat oikeat niin osaan ruuvata.
Kiitos, tuolla mennään.
Officially sähkömiehen hommia. Mutta…
Sähköihin liittyvät hommat on kyllä sellaisia, ettei kannata itse tehdä jos ei ole aivan 100 varma mitä tekee.
Sokeripalan korvaaminen valaisinliitinpistorasialla on kyllä ihan normaaleja sallittuja korjaus- ja asennustöitä. Näin ei muuten ole. Tuo koskee ainoastaan liittimen vaihtoa johdonpäähän. Mielestäni aika oudosti muotoiltu teksti, kun ei valaisinLIITINPISTORASIA ole johto, vaan kuulostaa nimenomaan korvaamista liitinpistorasialla.
Yhteenveto
Mutta ehkä otit kantaa tuohon
toteamalla, että siinä tapauksessa sähkärin töitä.
Jokaisella ”kotisähkärillä” joka noita pieniäkin sokeripalan liitoksia tekee olisi syytä löytyä varastosta jännitteenkoetin. Ainakin voi turvallisin mielin lähteä ruuvailemaan, kun tietää ettei piuhaan varmuudella sähköä tule.
Nyt kun ei tullut selväksi minkä aikakauden rakennus on kyseessä, on mahdollista että, Rakennuksen sähköjärjestelmän yksivaiheisen kaapeloinnin johdinvärit poiketa nykymaailman Ruskea, Sininen ja Keltavihreä yhdistelmästä esimerkiksi 2x harmaa ja 1x musta tms, kannattaa olla varma ettei kytke johtimia vääriin paikkoihin uudessa pistorasiassa. Asian voi varmistaa mittaamalla jos osaa. Jos vaikuttaa vähänkään epävarmalta, kannattaa jättää asia ammattilaiselle.
Täytyy jossain kohtaa lukasta koko ketju läpi mutta pistän tähän oman historian lyhyesti.
Hyvin pitkälti samanlainen katsanta asiaan kuin sulla @Oijennus.
Ostin vanhan talon 18 vuotta sitten ja koko sen ajan olen remontoinut nurkka ja tontin pala kerrallaan. Minimoiden lisälainojen tarpeen. Toki esimerkiksi ulkorakennusten katot, 20m2 erillinen eristetty ulkorakennus/kesäkeittiö ja 60m2 terassi päärakennuksen kahta sivua kiertämään olivat kaikki sen kokoluokan raapasuja että piti ottaa lainaa. Eipä sitten ole ylimääräistä rahaa oikeastaan mihinkään muuhun jäänytkään.
Olen tänä aikana oppinut tekemään puusta oikestaan ihan mitä vain ja työkalut on parantuneet siihen pisteeseen että suunnileen kaikkea paitsi oma kaivuri jo on. Sähkötyöt pystyn tekemään ja tarkastamaankin itse. Ainoa mihin olen käyttänyt ulkopuolista apua on vesiputkiasennukset. Ei pelkästään siksi että osaan tehdä itse mutta sen muutaman kerran mitä olen ostanut työtä ulkopuolelta, työn laatu on ollut sellaista että itse on pitänyt korjailla jälkiä.
Jos jonkun vihjeen haluaisin aloittelevalle oman talon remppaajalle antaa niin se että panosta hyviin työkaluihin. Jos ei ole varaa itse ostaa niin vuokraa.
Olen pitänyt kirjaa kaikista remonteista. 18 vuoden aikana olen käyttänyt 95t€ pelkästään tarpeisiin. Talosta ja tontista välittäjän tekemä arvio arvo nykyään on aika tarkalleen talon ostohinta+95t€.
Tavallaan kallis harrastus paitsi että ison osan sijoitetusta rahasta voit saada takaisinkin. Oman käden jäljen näkeminen on hienoa. Voin sanoa lähes kaikesta että tuo on minun suunnittelema ja tekemä.
Ja jos mennään tarpeeksi vanhoihin asennuksiin, on myös musta+punainen johdin. Sellaistakin olen nähnyt että metallikuorisen(ehkä alumiini) “kaapelin” sisällä on kaksi johdinta joissa ei edes ole muovivaippaa vaan johtimien välillä on vain jotain sahanpurun tapaista nöyhtää. Ehkä se on ollut kuparin pinnassa mutta vuosikymmenien saatossa hapertunut pois. Olen tällaiseen taloon yhdelle kaverille lähtenyt vaihtamaan yhtä pistoriasiaa ja päätynyt uusimaan puolet talon kaikista kaapeleista ja suurimman osan pistorasioista. Ruokapalkalla tietenkin.
No juu, olet oikeassa, näitä oikeasti vanhojakin järjestelmiä vielä on ja niiden vaihtaminen on teknisen käyttöiän puitteissa jo ”myöhässä” jos niitä löytyy.
Tuo antamasi esimerkki kuvaa paperilyijykaapelia, joka oli standardi vuosina 1930-1940 ja tekninen käyttöikä päättynyt jo vuosikymmeniä sitten.
Helpompi olisi katkoa lampuista ne pistokkeet pois.
Sitten vaan kytket ne lampun piuhat sokeripaloihin.
Vanha ohje toimii, väri väriin ja loput maihin.
Erittäin vahva suositus napsauttaa sulaketaulun pääkytkimestä sähköt pois.
Ruuvaa niihin lamppuihin sitten uudet pistokkeet jos joskus tulevaisuudessa tarvitsee.
Ollaan lähellä keskustelua joka koski astianpesukoneen kytkentää.
Tässä uskossa minäkin olin, mutta herra Google ja Tukes ovat eri mieltä. On ollut jokahenkilönoikeus, vaan ei ole enää. Juuri tuo on rajattu pois.
Totta, tuo taitaa koskea ainoastaan liittimen kytkentää johtoihin. Korjaanpa tekstini.
Nyt kyllä mennään asialla “sääntösuomi osa 67432”. On sitten yksinkertaisuudessaan yksinkertaisimpia hommia, enkä ikipäivänä tule tuollaisesta sähkärille maksamaan.
Joka tapauksessa sähköihin ei kannata koskea, jos ei tiedä mitä tekee. Eli jos on yhtään epävarmuutta, sitten soitetaan sähkärille.
Hauska lukea omat kirjoitukset mitä on tullut tähän ketjuun kirjoitettua ja mietittyä nykyhetkeä.
On tullut puuhattua ja edelleen tarvittaessa osaan tehdä ja ymmärrän jotain rakentamisesta. Mutta eiköhän minun osaltani isommat projektit ole taputeltu. Kyllä vapaa-ajalle löytyy nykyään parempaa tekemistä.
Vinkkejä ja kokemuksia…
Omakotitalo, jonka pihassa kahden auton lämmin autotalli + pieni varasto.
Haaveilemme, että tuohon voisi tehdä kasvavalle teinille oman huoneen… Vähän kuin harjoitteluasunto aikuisuutta varten.
Tuosta tallista voisi toisen puolikkaan uhrata. Tallissa sähkö, lämmin /kylmä vesi sekä viemäri.
Onko järjetöntä?
Mitä ottaa huomioon?
Luvat?
Rakennusvalvonnan kautta eteenpäin, jos oikein maalla asutte ni sitten ehkä “oma tupa, oma lupa” meiningillä voi mennä, mutta kaava-alueella luvat on parasta olla kunnossa.
Vaatii rakennusluvan. Ja se itse asiassa selkiyttää kaikkea, sillä siihen pitää olla suunnittelija, valvoja ja kaikille erikoistöille (LVIS) vastaavat jne. Eli tuosta vaan toteuttamaan ei ihan onnistu.
Tarviiko siellä olla vedet ja kaikki? Veljellä oli pelkkä huone teinillä autotallin päädyssä. Sisällä kävi sit hoitaan muut. Saa omaa rauhaa, ei ole kuitenkaan kovin monen vuoden stintti kun muuttanee omilleen…