Ruokakauppojen vertailua

Mitäs sitten jos haluaakin jotain muuta kuin Reissumiestä?

Meidän talouteen tulee ostettua aika usein jälkiuunileipää ja Prisman valikoimissa on hiukan toivomisen varaa.
En hae halvinta tuotetta vaan sellaista joka on suuhun sopivaa.

Cittaris tuntuu heviosasto paljon huonommalta kuin prismassa. Tosin tuo meidän cittari on varmaan kylän pienin. Tilanne voi olla toisin sit Turtolassa tai Lielahdessa.

Käy leipomossa, jos on lähellä. Sieltä saat tuoretta leipää halvalla.

2 tykkäystä

Tuo olisi kyllä ratkaisu mutta tuntuu jotenkin tyhmältä käydä hakeen kaupasta muut tarvittavat tuotteet ja leipä sitten erikseen.
Ei valitettavasti kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta.:sweat_smile:

1 tykkäys

Sulla löytyy tähän varmaan kuitti ja rinnalla esim Prisman hinnat? Jäikö vahingossa liittämättä kun kuitenkin noin varmuudella osat sanoa.

2 tykkäystä

Vaikea niitä ulkolaisia tuotteita on Prisman tuotteisiin verrata. Saako Lidlistä edes floraa, kivikylän lihatuotteita ym. laatu maksaa lidlissäkin. :wink:

Minulle ajatuksena tuo vaihtoehto kuulostaa loistavalta. Jos suomalaisesta ostoshelvetistä löytyisi vihanneskauppa, leipomo ja teurastamo, käyttäisin ilman muuta niitä mieluummin kuin supermarkettia. Ikävä kyllä näin ei ole. Lähelle päästään hallissa, mutta ylipäätään, mistä mää Tampereella löydän leipomon? Kyllä sen leivän pitää aika erityistä olla, että viitsii puoli tuntia suuntaan matkustaa sen takia. Helsingissä näitä pikkuleipomoita tulee ja menee, ei ne kannata, koska ovat: 1. Helvetin kaukana ja 2. ihan saatanan kalliita.

En kerää enää kuitteja. Aikoinaan tuli tsekattua ns. oma ruokakori ja sen perusteella tein valintani. Tämän päiväiset ostokset oli aika perussetit ja näppituntumalta heitin tuon hinta-arvion. Saattaa olla euron tai kaksi jompaan kumpaan suuntaan tuo arvio Koon ja Ässän hinnoista, mutta ehkä sen saa anteeksi… :wink:

Kävin perjantaina hakeen vähän bissee ja safkaa Lidlistä. Hinnasta vaikea sanoa kun varmaan puolet meni juomiin, mutta maussa ainakaan toi purkkiananas ja gorgonzola eivät pärjää S:n vastineille. Rainbow ananaksessa parempi maku ja Lidlin gorgonzolaan on eksynyt liian vähän gorgonzolan makua juustomassan sekaan. Ei Rainbowkaan juustoissa toki loista vaan ihan muut merkit, mutta halpatuotteet tuntuu S:llä olevan edelleen parempia.

1 tykkäys

Taitaa Labrys kertoa näkemyksensä ihan mutu-tuntumalla.

Käypä tutkimassa Lidlin lihoja, ihan on samat suomalaiset lihatalot (HK, Atria) tuottajina kuin esim. Prismassa.

Toki Lidlistä saa myös esim. saksalaisia leikkeleitä. Onko suomalainen liha sitten parempaa vain sen vuoksi että se on suomalaista?

1 tykkäys

Vaikka itse en koskaan käy Lidlissä, vaan aina Prismassa niin tartun tuohon kommenttiisi lihan laadusta.
Jos esimerkiksi kotimainen possumme on niin käsittämättömän hyvää ja laadukasta niin miksi se ei ole uskomattoman huikea vientituote?
Eipä näy suomalaista possua brändättynä delux-tuotteeksi puolalaisessa tai saksalaisessa ruokakaupassa.
On totta että meillä esimerkiksi antibioottien käyttö lihateollisuudessa on vähäisintä Euroopassa. Siltikin, saksalaiselle parasta on saksalainen nauta ja tsekille tsekkiläinen villisika. Huolimatta siitä millaiset ovat tuotantoprosessin eettiset mallit jne.

3 tykkäystä

Saattaa siellä olla, mutta ne eivät ole sen halvempia kuin Prismassa. Ne saksalaiset tuotteet on varmaan halvempia. Minä en rahojani mielellään pistä ulkolaisen kaupan ulkolaisiin tuotteisiin.
Suosin suomalaista. Lihojen tuomista tai viemistä pitkin Eurooppaa en pidä kovin järkevänä monestakaan syystä, enkä halua sitä kannattaa.

Lidlissä kotimaisten osuus on 55% (2016), joten suomalaista voi suosia sielläkin. Hinnat näissäkin on usein edullisempia kuin kilpailijoilla.Kannattaa oikeasti käydä itse katsomassa ja tutustumassa niin ei mene mutulla.

Edit. Muokattu prosentti oikeammaksi

4 tykkäystä

Eli mielestäsi suomalainen duopoli (K- & S-ryhmä) ei tarvitse kilpailijaa? Ilman Lidliä tuo ahne kaksikko olisi kiristänyt ruoantuottajaporrasta nykyistäkin enemmän. Nykyiselläänkin kilpailu on epätervettä, mutta Lidl pistää edes vähän kapuloita rattaisiin.

Ja voit mennä tekemään hintavertailua ihan itse (ei tarvitse ostaa mitään) havaitaksesi, että Lidl on edullisempi myös suomalaisissa tuotteissa. Esim. maitolitra lähes 10 % halvempaa Lidlissä kuin Citymarketissa tai Prismassa.

En ehkä lukenut @Labrys kommentteja riittävän tarkasti, mutta ei hän minusta ihan noinkaan sanonut.

Kilpailu tekee hyvää Suomessa ja jokaisella on oikeus valita juuri se kauppa, johon itse haluaa mennä. Ei ketään käy syyttäminen siitä, jos arvostaa S-ryhmän palveluita & hintatasoa.

Itse näen, että kaikilla näillä ketjuilla on ihan selviä vahvuuksia. Mututuntumalla sanoisin kuitenkin, että ruokakauppa on tavallaan niin alhaalla ihmisen tarvehierarkiassa, että yleensä laiskuus vie voiton hinnasta. Suurin yksittäinen tekijä kaupan valinnassa monelle on varmaan ihan sijainti.

Jos otan omakohtaisen esimerkin niin autottomana Tampereella rupesin käymään Lidlissä siinä vaiheessa, kun Lidl osui kotimatkani varrelle. Aikaisemmin kävin S-marketissa täysin samasta syystä. Ihminen on keskimäärin valmis maksamaan aika paljon enemmän siitä, että säästää aikaa.

Usein siinä ei ole paljoakaan järkeä, koska kauemmas kauppaan käveleminen parantaisi kuntoa, antaisi hyvää lihasharjoitusta & samalla saisi usein raitista ilmaa ja vähän punaa poskille. Ihmisillä on paljon erilaisia mielenkiinnon kohteita ja ainakin itselläni laiskuus näyttää olevan kaupan määrittelemissä hintaa arvokkaampaa.

3 tykkäystä

Jokunen viikko sitten käytiin ja todettiin, ettei oo meidän kauppa.

Minä tempaisin ja ostin tällä viikolla 2-3 kuukauden ruoat ja käyttötavarat ennakkoon hyödyntäen tuota -10% alennusta. Kaksi isoa kauppareissua se vaati ja kassalla näytin tietysti Tapparan kausikorttia :smiley: Erityisesti ostin jo alennuksessa olevia tuotteita kuten Snellmannin naudan ohuen ohutta leikettä (Lidlin brändin alla tosin), sillä niistäkin sai tuon 10%:n lisäalennuksen. Ainoastaan salaattia jne. täytyy seuraavina kuukausina ostaa ja mahdollisesti joitain täydentäviä tuotteita.

Pakastin on muuten säästeliään ihmisen paras ystävä. Omassa taloudessa esimerkiksi leivän hävikki on lähellä nollaa, sillä otan pakkasesta aina sen mitä tarvitsen (paitsi silloin jos ostan paistopistetuotteita). Myös lihoja ja jopa hedelmiä voi pakastaa.

6 tykkäystä

Minulla on sekä ässän että koon bonuskortit ja käyn molemmissa suht säännöllisesti, vaikka keskitänkin Lidliin. Maksan siis periaatteessa muiden bonuksia aina niissä asioidessani, sillä en pääse edes 2,5%:n bonustasolle esim. ässässä. Tämä olisikin syytä pitää (itsellänikin) mielessä: bonusjärjestelmistä hyötyvät vain isot taloudet, jotka keskittävät rankasti.

Järjestelmät hyödyttävät kuluttajia, jotka ostavat paljon ja keskittävät ostoksensa – vaikkapa hyvätuloisia lapsiperheitä. Toisaalta ohjelmat sorsivat pienituloisia ja yksin asuvia.

Etukorttiohjelmissahan kaikki asiakkaat maksavat ohjelmien ylläpidon, olivat kanta-asiakkaita tai eivät.

”Ne jotka kuluttavat vähemmän ja ostavat harvemmin, maksavat muiden bonukset”, sanoo professori Heli Marjanen Turun kauppakorkeakoulusta

Yksittäisen kuluttajan kohdalla kanta-asiakkuuden kannattavuus riippuu täysin tapauksesta eli siitä, mitä ostaa ja kuinka paljon, ja osaako pelata järjestelmistä itselleen hyötyjä.

Kyä näi o. Kotimaista ruokaa hyllyt notkollaan…

Minä olen ollut K-kauppiaana päivälleen 20 vuotta ja silti sanon, että Lidl on merkittävästi halvempi kuin S tai K.
Ja se on poijat paljon sanottu.

9 tykkäystä