Ruokakauppojen vertailua

Kyllä vanhanaikainen ihminen toivoo palvelutiskiä vaikka vain tunnepohjalta. Käytän yleensä palvelutiskin omaavaa K-Kauppaa, koska silloin näkee paremmin, mitä ostaa ja jos ei näe, syyllinen katselee peilistä.

1 tykkäys

Minä valitsen ruokakaupan oikeastaan näillä syillä:

• Sijainti. En lähde ajamaan rahan takia Lidl:n, tällä hetkellä ei ole liikettä minulle järkevästi sijoitettuna.
  • Valikoima ja laatu. Pitää olla hyvä ja kattava valikoima. Hevi on yleensä hyvä mittari valikoimalle ja laadulle. Tiski myös.
  • Nopeus. Vihaan kaupassa käyntiä ja haluan asioiden sujuvan helposti. Teen myös kauppalistan jo valmiiksi siihen järjestykseen missä järjestyksessä tuotteet tulee kaupassa vastaan.

Siinäpä minun tapani valita kauppa.

9 tykkäystä

Muistelisin, että tästä ollut jotain puhetta joku aika sitten, että Lidl käyttää omia tulkintojaan näissä ja vetää kuluttajaa höplästä pistämällä Suomen lippuja mihin sattuu. Itsekin tyhmänä asiakkaana menin tähän kerran, kun katsoin että meetvurstipaketin kannessa on Suomen lippu. Kotona selvisikin, että liha oli jostain Keski-Euroopasta ja se oli vain pakattu täällä. Tuli kyllä niin kusetettu fiilis. Vieläkin traumoja.

Voi toki olla, että Lidl on petrannut tässä vuosien saatossa tai olen itse mennyt propagandahalpaan uutisoinnin suhteen, mutta nykyään seuraan aika tarkkaan pakettien merkintöjä, lähinnä tuon Lidl-gaten myötä.

1 tykkäys

On ollut Lidlillä omituisuuksia kotimaisuudessa, mutta niin sitä on ollut muillakin. On myyty brassihärkää kotimaisena jne. Tätä samaa toki harrastetaan myös käyttötavaroiden ja vaatteidenkin osalta, joten mikään harvinainen ilmiö tuo kotimaisuuden venyttäminen ei ole.

2 tykkäystä

Meillä syödään arkisin tylsää perusruokaa ja ostetaan tasatahtiin lähes samat osokset joka kauppareissulla. Ruokakassit jotka maksavat Citymarketissä 90€, ovat Prismassa noin 80€ ja Lidlissä 70€. Karkeasti ja suurinpiirtein.

Liiterissä miellyttää liikkeiden pieni koko, josta seuraa nopea kauppareissu. Myös laatu on kohdallaan.

7 tykkäystä

Meidän käyttäytyminen on lähes identtistä. Ensin Lidliin 2 kassia 70 euroa, siitä Cittariin 1 kassi 70 euroa. Koko viikon värkit on tuossa ja käydään torstaisin. Lähes aina samat kamat kassissa. :smiley:

2 tykkäystä

Tää on kyllä sellainen aivopieru professorilta, että oksat pois. Samalla logiikalla kertalippuja ostavat maksavat kausikorttilaisten pelit.

Heli Marjanen taitaa olla enemmänkin vasemmistolaisen taloustieteen guru…

1 tykkäys

Itse tykkään Prisman paistopisteen tuotteista ja varsinkin siksi että ne ovat siellä leivottuja ja paistettuja! Lidlin paistopisteen tuotteet ovat ihan hyviä mutta kuten uutisissakin kerrottiin ne ovat jossain Ranskassa leivottuja ja pakastettuja kolme kuukautta ennen kun ne Lidlissä paistetaan. Hyi olkoon…

2 tykkäystä

Miten olin sen väärin muistanut. Ei se sentään noin paljoa maksanut, vaan 0,84€. Niin ja onhan siellä Prismassa paistopiste.

Itse ymmärsin professorin ajatukset vähän toisin kuin sinä. Siitä en tiedä, kumpi meistä on oikeassa.

Asiakkaalle näkyy bonusjärjestelmästä yksi puoli eli se, mitä hän saa siitä takaisin itselleen. Se on täysin oikein, että asiakasta kiinnostaa asia ja asiakasta kuuluukin kiinnostaa vain se.

Kuitenkin bonusjärjestelmän kehittäminen, luominen ja järjestelmän ylläpito maksaa kaikille asiakkaille. Koska kaupan hinnat ovat standardihintoja eli ne eivät ole asiakaskohtaisia (toki joskus saat alennusta suoraan sitä korttia näyttämällä) mutta periaatteessa pääsääntö on, että maksat jokaisesta tuotteesta ja jokaisen tuotteen hinnassa on kokonaismuodostuma.

Eli itse ymmärsin professorin tarkoittaneen, että kaikki maksavat tuon bonusjärjestelmän ylläpidon omissa ostoksissaan. Koska kaikki maksavat järjestelmän ylläpidosta suhteellisesti eniten hyötyvät he, jotka ostavat eniten ja keskittävät rankiten. He, jotka eivät keskitä maksavat suhteessa eniten noista järjestelmien ylläpidoista hinnoissa ja vastaavasti he, jotka käyttävät palvelua eniten maksavat sen ylläpidosta vähiten.

7 tykkäystä

Kai olet tietoinen, että kaikki mitä siellä paistopisteessä on tarjolla ei ole siellä leivottuja, eikä myöskään kotimaisia?

Entisenä kaupan työntekijänä uskallan sanoa, että @Juteeni on oikeassa @Takakarva.

Prisman “täällä tänään paistetut” ovat kotimaisuusasteeltaan ihan yhtä heikossa hapessa kuin Lidlissäkin.

Suurin osa tulee pakasteina ja uunin kautta sitten myyntiin. Itseäni tuo ei haittaa, koska eivät asiakkaat ole valmiita maksamaan niistä kotimaisuuslisää, joka siihen väistämättä tulee.

3 tykkäystä

Näin on, mutta kyllä käsittääkseni ainakin Kalevan prismassa on leipomo, jossa tietyt tuotteet tehdään alusta loppuun. Virosta taitaa tulla suurin osa.

Joo pitää paikkansa, kyseessä taitaa olla Fazer-leipomo ja heidän konseptinsa.

Ehkä sellainen yleinen huomautus, että kauppa on tuossa aika voimaton, koska asiakkaan maksuhalu sen lopulta ratkaisee. Irtopullia ja muita yksittäisiä leipomotuotteita pitäisi olla koko ajan lämpimänä tarjolla, mutta samaan aikaan asiakkaiden maksuhalu on laskenut niistä kuin lehmän häntä.

Siinä kaupassa, jossa itse olin aikanaan töissä niin meillä ei ainakaan annettu tunnin tuntia työaikaa siihen, että oltaisiin voitu panostaa siihen. Asiakkaat kyllä muistivat mainostaa asiaa usein, mutta kuitenkin oltiin aika voimattomia. Hinnan pitäisi olla matala ja kun ei ole yhtään tuntia laitettu siihen kiinni niin paha siinä on asiakkaiden iloksikaan tehdä.

Aamulla paistaminen oli tasoa äkkiä uuniin ja ekat, jotka ehti paikalle saivat vielä lämmintä Belgialaista Croissanttia sen jälkeen mentiin koko päivä miten sattuu.

2 tykkäystä

Leipomo / Prisma Kaleva

Kalevan Prismassa on Fazer jauholeipomo, jossa leipurimme leipovat viikon jokaisena päivänä uunituoretta leipää alusta asti itse viikon jokaisena päivänä, myös sunnuntaisin.

Suoraan Prisman sivuilta eli leipää siellä tehdään alusta loppuun saakka.

4 tykkäystä

Tuota prismaa olen kehunut, ja tänään taas huomasin, että on se hyvä kauppa. 4-K telkkariakin olis halvalla lähtenyt. Minäpä omistan siitä siivun, siis S-ryhmästä.

Tuli mieleen, kun tähän keskusteluun on tullut jonkin verran talousaiheisia kommentteja niin aikanaan erittäin korkealla arvostamani esimies sanoi joskus 10 vuotta sitten ekassa kauppatyöpaikassani minulle, kun kirjasin kassajärjestelmään 49 snt tuotteen 50 sntä ja väärällä tuotepainikkeella, että koko kauppa elää niistä senteistä.

Yksittäisenä asiakkaana ei välttämättä ajattele asiaa, mutta sitten jos laskee kertauman niin tilanne muuttuu ihan erilaiseksi. Jos ajattelee bonusjärjestelmää niin siinä on todennäköisesti kysymys yksittäisessä tuotteessa senteistä - ei euroista. Yhdelle asiakkaalle tuo ei tunnu missään, mutta yritykselle se kertautuu aika nopeasti.

Ja muistelen vieläkin kaupasta sitä juttua, joka meillä aina kiersi senttien merkityksistä:
Pieni poika, jolla oli 30 snt pullokuitti tuli ostamaan kahta tikkaria. Halusi maksaa ne välttämättä erikseen, jota ei tietenkään kassalla ymmärretty. Poika kertoi aika sujuvasti, että 1 tikkari maksaa 17 snt. Laski, että jos ottaa ne samaan niin hinta on 35 snt mutta erikseen selviää 30 snt.

Se on tällaisissa tuotteissa se senttien merkitys.

5 tykkäystä

Osa on kotimaisia.

Paistopisteboomihan kasvatti Suomessa syödyn ulkolaisen leivän osuutta merkittävästi. Puolivalmista leipää tulee mm. Puolasta.

Paistopisteethän on siinä mielessä ihan ok, että sieltä saa välillä vähän erikoisempiakin makuyhdistelmiä.
Toisaalta leivän tekeminen kotona on sen verran helppoa, että itse koitan suosia sitä tapaa.

Bonuksiin liittyen. Minun ruokakauppaan menoa ei oikeastaan bonukset ohjaa lainkaan, mutta huoltoaseman valintaan ne vaikuttavat. Kilometrejä kertyy, niin kyllä pääsääntöisesti tankkaan ABC asemilla. Varsinkin, jos hinnat ovat lähes samoja. Vuositasolla tulee sitten sen verran makeat bonukset, että jouluruuat ja lahjat hoituu käytännössä niillä rahoilla.

3 tykkäystä

Lainataan nyt lause, että mahdollisimman moni uskoisi. Helppoa, hyvää ja edullista. Paistopisteethän tulivat kauppoihin asiakkaiden houkuttelemiseksi tuoreen leivän tuoksulla. Lapsuuden tuoksu joka toimii kyllä nykykodissakin. Vain tuoreen pullan tuoksu päihittää.

2 tykkäystä