Säästäminen ja sijoittaminen

Holdaillen. Ja mikäli tässä enemmän taas putoaa, niin lisäillen hieman.

3 tykkäystä

Sama homma. Liian vaikeaa ajoittaa myynnit Viimeinen myynti oli Amer Sport 25€ joskus keväällä. Nyt voisi saada 40€, jos Kiinalaiset ostaa pois. Edit: Sitä edellinen taisi olla Neste 30€ pintaan jokunen vuosi sitten. Nyt mennään yli 70€. Että silleen.

Helpointa kun antaa olla ja jos oikein putoaa niin ostaa ennemmin lisää jos pystyy.

3 tykkäystä

Ihamuotila on viime päivinä kampanjoinut sijoittamisen puolesta ja oikeassa hän onkin, vaikka ehkä on myös vähän lehmää ojassa. Vahvalla kansan omistuksella ei Helsingin helmiä myytäisi niin halvalla Kiinaan.

Siinä olisi monelle hyvä uuden vuoden lupaus: Aloittakaa sijoittaminen. Alkaen 15€ kuussa riittää. Ja mikä parasta, juuri tänään näyttää siltä että saat alennusta vuoden takaiseen hintaan verrattuna.

6 tykkäystä

Mää oon pyöritellyt ostoja ja myyntejä siten, että saa tulevia veroja pienemmäksi. Jonkin verran oon myös pienentänyt salkkua edelleen. Ei vaan millään malta täysin jäädä sivuun markkinoilta.

Pelivaraa on käteisen muodossa tulevia kurssilaskija varten. Ajattelin ostella onnellisesti laskeviin kursseihin muutamia osakkeita ja enemmän indeksirahastoja. Hyviä osingon maksajia meinaan lähinnä ostella, joku musta hevonen salkkuun tuomaan jännitystä.

1 tykkäys

Compomentan kanssa saa ainakin jännittää :man_shrugging:

1 tykkäys

Vuosi loppuu. Vääntäkää rautalangasta verovinkkejä jakoon!

Monesti sanotaan että myy ekana tappiolla olevat. Ok, tappiot saa vähentää voitoista, joten verohyötyä tulee. Silti en ole koskaan täysin ymmärtänyt missä tässä jutussa on se ilmainen “pihvi”? Jotakin muutakin hyötyä on tultava.

Jos myyntejä ei ole niin ainakin kannattaa myydä 999.99€ (MAX) eniten voitolla olevia rahastoja tai osakkeita. Voiton saa verovapaasti. Tasan 1000€ tai yli myynnit ja maksat 25.5% veroa. Osuudet tai osakkeet voi ostaa seuraavana päivänä takaisin, jolloin myös ostohinta nousee ja veroetu tulee myös tulevaisuudessa. Helppo kikka, kunhan muistaa tuon ehdottoman rajan.

1 tykkäys

En määkään ole sen kummempaa sisäfilettä löytänyt. Lähinnä se, että myy tappiolliset pois ja ostaa takas jos tuntuu siltä. Osinkojen ja myyntivoittojen veroja saa näin pienemmäksi.

Itse en pahemmin hätäile. Pidän. Mutta onneksi on resursseja ostaa aika paljonkin, jos hinnat kovasti tippuu. Muutama tappiollinen juttu on ollut mukana pitempään. Jos tulee isompi yllätysvoitto joskus, niin silloin vois niitä verotuksen keventämiseksi myydä pois. Mutta ihan niin vaan en ole nyt viitsinyt, kun katson niissä olevan jopa nousupotentiaalia. Intiaa, Venäjääkin, takkiin on jo tullut mutta kun ei tunnusta vaan odottaa päivää parempaa.Luulen siis melkoisen pohjalla oltavan noissa tapauksissa.

Olen siis aika defensiivisellä linjalla ollut jo vuosia. Tarkoitus ei ole enää tehdä “omaisuuksia”, vaan säilyttää saavutettu tilanne. Jos ei maailmanloppu iske, niin tässä pitäis pärjätä läpi koko loppuelämän. :wink: :wink:

7 tykkäystä

Jos myy tappiolliset pois ja ostaa takaisin tulee samalla alentaneeksi ostohintaa. Maksat enemmän veroja myyntivoitosta myöhemmin. En itse löydä tästä porkkanaa pitkällä aikavälillä.

Jos vaihtoehtoina on maksaa veroja nyt tai joskus tulevaisuudessa, minä ainakin maksan ennemmin myöhemmin. :yum:

2 tykkäystä

1,5 vuotta sitten aloitin rahastoihin ja sittemmin ETF:iin säästämisen, kiitos tämän ketjun. Nyt on kurssilasku alkanut, mitä itse olen kieltämättä vähän toivonut. Isoja summia ei ole ehtinyt vielä rahastoihin kertyä, mutta kuitenkin itselle melko merkittäviä, joten kyllä tuo punainen väri vähintään pientä jännitystä aiheuttaa. Myynteihin en tietenkään nyt rupea, kun ylimääräiselle käteiselle ei ole tarvetta ja millään verokikkailullakaan ei mun tapauksessa taitaisi voittaa juuri mitään.

Kovasti tekisi mieli laittaa vähän perus kuukausisäästösummaa painavammin nyt, mutta pitää koittaa malttaa. Kyllä tässä laskun varaa vielä on hyvin ensi vuodellekin. Ehkä maltillisesti voisi alkaa kohta nostaa kuukausisäästösummia.

1 tykkäys

Suosittelen nostamaan panoksia, mitä alemmas mennään. Siinä vaiheessa kun Helsingin pörssin yleisindeksin pisteluku on luokkaa 5000 on sopiva hetki myydä autot, asunnot, kissat, koirat ja kaikki muu turha ja lyödä kaikki rahat sijoituksiin. :yum:

5 tykkäystä

Kun perustin nykyisen salkkuni vuonna 2013, niin ensimmäiset about 1,5 vuotta salkku oli punaisella. Silloin (2014-15) kaikki sanoivat, että älä sijoita osakemarkkinoille, sillä uusi romahdus (vrt. 2008) tulee ihan just. Ilmapiiri oli hyvin varovainen. Oli tietyllä tapaa tiukkaa kulkea vastavirtaan, mutta pidin hermoni ja jatkoin suunnitelman mukaisten kk-sijoitusten tekemistä. Se on kannattanut: salkun arvo nousi noin 30% vuosina 2014-2017 ja vielä tänäkin vuonna nousua tuli sellainen 3-4%, kunnes nyt loppuvuodesta on tultu alas noin 10%.

Olen reagoinut tähän nykytilanteeseen siten, että maksoin kaikki velkani (opintolaina, luottokortti) pois heinä-marraskuussa ja nyt joulukuussa tein jo extraostoja salkun tasapainottamiseksi tavoiteallokaatioon. Minulla on tietyt kuukausiostot, mutta markkinoiden tullessa alas pyrin lisäämään ostojen määrää 2x suhteessa. Eli markkinoiden laskiessa 10%, pyrin tekemään 20% lisää ostoja jne.

Toivon rajua pörssiromahdusta yli kaiken, sillä se on osakesijoittajille yhtä kuin alennusmyynti :slight_smile: Meikäläistä kiinnostaa ainostaan se, että sadan vuoden aikajänteellä pörssi on tuottanut sen noin 7% vuodessa, eikä perusteita kovin suurelle hiipumiselle ole.

9 tykkäystä

Tässä voisi olla hyvä lupaus uudelle vuodelle - sijoittakaa rahanne fiksummin:

5 tykkäystä

Uusimmassa Rahapodin jaksossa pohditaan, kannattaako nyt ostaa asunto. Vastaus noin lyhykäisyydessään on, että asuntosijoittamisen osalta keskustajuna meni jo kauan aikaa sitten, mutta esimerkiksi liikenteen solmukohdista hyvää sijoitustuottoa tuottavia asuntoja voi vielä löytää. Pääsääntöisesti asuntoja ei kannata ostaa muualta kuin kahdeksasta kasvukeskuksesta, mutta toisinaan asuntojen hinnat saattavat äkisti pompata jollain alueella esimerkiksi sinne rakennettavan tehtaan vuoksi (mm. aikanaan Salo, Uusikaupunki).

Oman asunnon hankkimisen kannalta asuntojen hinnat eivät Hypon pääekonomisti Juhana Brotheruksen mukaan ole historiallisesti katsottuna erityisen korkeita tai matalia. Nyt ei siis ole erityisen suotuisa aika asuntokaupoille, mutta ei erityisen epäsuotuisakaan. Brotheruksen mukaan mitään asuntokuplaa ei myöskään ole vielä syntynyt.

Lisäksi videolla käydään kiinnostavasti läpi korkojen nousun vaikutuksia ja uudiskohteiden jättimäisiin taloyhtiölainoihin liittyviä riskejä.

Tämä kuvio tietysti herättää hivenen huolta eli asuntojen nimellishintojen ja ihmisten käytettävissä olevien tulojen välinen gäppi kasvaa kaiken aikaa voimakkaasti, mikä luonnollisesti johtaa myös vuokrien jatkuvaan nousuun ja kotitalouksien velkaantumiseen. Kuviosta ilmenee, että 80-luvun lopulla on ollut erityisen hyvä aika hankkia asunto.

Tampereella asuntojen hinnat kuitenkin “romahtivat” lokakuusta marraskuuhun -4,5%, kertoo Tilastokeskus. Meanwhile in Espoo hinnat nousivat saman verran. Kyseessä lienee luontainen korjausliike pitkään jatkuneiden hintojen nousun jälkeen.

3 tykkäystä

Sijoitusasuntoa ei kannata ehkä nyt ostaa (ainakaa velkarahalla), mutta kyllä oma asunto kannattaa ostaa ilman muuta! Oikeastaan ihan aina. Korot on matalalla vielä vuosi kausia, veikkaan yli 10v (matala = alle 5%). Ja jos korot nousee, niin nousee ne vuokratkin. Ostin ekan omistusasunnon varsin nuorena. Aina kun olen lyhennyksiäni (silloin kun niitä vielä oli) ja vastikkeita / vastaavia kuluja verrannut vastaavien kämppien vuokriin, on ollut pakko todeta, että kallista se vuokralla asuminen olisi…

4 tykkäystä

Samaa mieltä. “Asuntosijoittamisen kulta-aika meni jo” (tai oli 2000-luvun alussa) on lause, joka tulee aina välillä vastaan eri foorumeilla ja kun tuota nimellishinnat vs ansiotaso -kuvaajaa katsoo, niin ei se välttämättä kaukana ole totuudesta. Olkoonkin, että nyt on päästy nauttimaan erittäin matalista koroista verrattuna mm. 90-lukuun ja toki esimerkiksi Tampereella asuntojen hinnat tippuivat 8-15% vuoden 2008 finanssikriisin jälkimainingeissa, jolloin myös oli hyvä aika ostaa asunto “alennuksella”.

Tietysti nyt on lisäksi kehitelty kaikenlaisia suuren riskin velkahimmeleitä buustaamaan asuntokauppaa ja kompensoimaan sitä, että ihmiset, joilla ei aidosti olisi varaa ostaa nykyhinnoilla esimerkiksi uudiskohteena myytävää 300 000 euron keskustakaksiota, voivat nyt sellaiseen päästä käsiksi. Toki on myös mahdollista, että nimellishinnat suhteessa ansiotasoon vielä jonkun aikaa jatkavat samaa kehitystä, mutta klassisesti sanottuna ei se loputtomiin niin voi mennä.

Tein joskus laskelmia ja vuokralla asumista ei saa juuri mitenkään omistusasumista kannattavammaksi, ellei sitten oleskele puoli-ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa tms. Yksinkertaistettuna maksat yleensä ehkä 100-200€/kk enemmän omistusasunnosta kuin mitä maksaisit vuokralla asumisesta, mutta 20-30v päästä sinulla on velaton kämppä, kun taas vuokra-asuja saa lähtiessään lämmintä kättä ja menneet rahat ovat kaunis muisto vain. Omalla kohdallani asumiskustannukset itse asiassa tippuivat noin satasen, kun siirryin vuokra-asunnosta omaan kämppään eli niinkin päin se voi mennä riippuen omasta pääomasta ja laina-ajasta. Sillä 1200 eurolla per vuosi tekee jo aika mukavasti remppaa.

2 tykkäystä

Vahva sama. Rakennutimme yksinkertaisen uuden omakotitalon 2004. Keskiarvoisesti, asuttiin siinä 10 vuotta jonka aikana maksoin asumisesta keskimäärin 1050e kuukaudessa (sisältäen lyhennykset, korot, verot, sähköt, vedet ym asumisen kustannukset). 10v aikana velka lyheni 60´000e ja arvo nousi 70´000e joten talon myytyämme saimme erotuksella velattoman 100m2 rivitaloasunnon. Ilman arvonnousuakin, tuosta 1050e osuudesta 500e lyhensi siis velkaa joten tavallaan “vuokran osuudeksi” jäi 550e (korot ja muut asumiskulut).

Toisaalta tiedän joitakuita jotka asuvat omakotitalossa vuokralla ja maksavat kaikkine kuluineen 1300-1400e kuukaudessa ja tuosta taskuun ei jää mitään. Ei toki ole yhtä oikeaa totuutta ja olosuhteita on monenlaisia mutta kyllä itsekin puollan omistusasumista.

Tämän hetken hintatasolla siinä on vain ensiasunnon ostajilla ikävät riskit kun kerrostalojen pikkuluukutkin on aika arvokkaita ja siihen kun pamahtaa linjasaneeraus, putkiremontti ym niin sitten se ei olekaan enää ihan niin “kannattava” juttu.

1 tykkäys

Meillä on sellainen tilanne, että ostin kaksion n. 8 vuotta sitten ja olen sitä maksanut n. 40 000e (vajaa puolet asuntolainasta) tämä aikana pois. Nyt on edessä asunnom vaihto kun alkuvuodesta tuli perheenlisäystä ja vuoden tai kahden päästä tämä asunto on auttamatta liian pieni. Vaihtoehdot on siis vuokra-, omistus- tai asumisoikeusasunto.

Omistuskämppään muutto tarkoittaisi käytännössä sitä että mun pitäis taas ottaa suunnilleen saman verran lainaa kuin tätä kämppää ostaessa vaimon pienien tulojen takia, ja samalla asumiskustannukset pysyisivät suht samana.

Vuokrakämppään muutto ja asumisoikeusasunto kiinnostaa kovasti sen takia että mun asumiskustannukset tippuisi jopa 300e/kk asumisoikeustapauksessa, ja samalla saisi autolainan maksettua josta jäisi n. 200e/kk lisää rahaa tilille. Nuo 500e/kk ainakin minua kauheasti ajaisi pois omistusasumisesta. Ainakin joksikin aikaa. Lisäksi kun ei ole mihinkään keskustan asuntoon varaa, niin ei täällä laitakaupungilla enään noi asuntojen hinnat juuri nouse. Voi olla että tulevaisuudessa isompien kämppien hinnat jopa laskevat, kun lainan saanti on aina vaan vaikeampaa ja korot nousevat tosta.

Saatkohan asumisoikeusasuntoa kun pohjalla on omistusasunto? Noi on ymmärtääkseni edelleen aika tiukasti säännöstelty…?

Mutta itse asiaan, hyviä pointteja. Varsinkin muuttuvassa elämäntilanteessa tuollainen summa on aika tuntuva. Ottaakko lyhyellä tähtäimellä enemmän rahaa käyttöön vai pitää vyötä tiukemmalla ja maksaa asumisesta enemmän siten että osa siitä palautuu joskus myöhemmin itselle. Ei yhtä oikeaa vastausta…