Näistä kahdesta vaihtoehdosta oli äänestettävä “rallattelua”.
Ei siksi, että tietäisin, mihin markkina tulevina vuosina menee. Vaan siksi, ettei kukaan muukaan tiedä.
Nyt erityisesti Nordnetin heebot tuovat esiin sitä, että markkinoilla arvostukset ovat tapissa. Romahdusta povataan. Toisaalta markkina voi hyvin jatkaa nousuaan vaikka 1-3 vuotta vielä keskuspankkirahan saattelemana. Tulisi kalliiksi olla markkinalta pois nuo vuodet.
Oksaharju esitteli hiljattain yhtiöitä, jotka ovat tuottaneet indeksiä paremmin ja huonommin vuonna 2020. Esimerkiksi Nordea ja Sampo tuottivat heikommin kuin indeksi, vaikka Sampoa olisi tankannut kevään dipistä.
*E: Velkataakkaa lähtisin itse pienentämään tässä tilanteessa, jos on vipua salkussa tms.
Tää on just sitä meikäläisen “rallattelua” eli antaa vaan olla. Hieman lisäillään, mutta en hevin ryhdy “paniikkimyynteihin”. Joskus aikoja sitten kyllästyin jämähtäneeseen Japaniin ja muistaakseni ostin silloin aika hyvässä kyydissä ollutta Itä-Eurooppaa tilalle. Just nyt taitaa Intialla mennä aika hyvin eli hajautusta mulla on ollut jo 20-25v tosi paljon.
Mutta kovin varovainen nykyään olen, kun on jo tavoitteet pitkälti saavutettu. Puolustetaan lähinnä. Jos saan koko sijoitusmassalle päälle 5%:n vuosituoton, niin se on erittäin hieno tulos. Ja tyyli on tosiaan se, että taistelujoukkojen takana on reservissä aina monta divisioonaa. Ne lähtee liikkeelle vasta, jos todellinen pörssiromahdus tulee.
Joskus 20v sitten oli yöunet kovilla, tuli piirrettyä kaikenmaailman kurssikäyrästöjä omista sijoituksista ja pähkäiltyä monenlaista. Sitten otin lusikan kauniiseen käteen: “Don’t worry, be happy”. Ei kannata stressata. Jotain kannattaa kuitenkin tehdä ja säännöllinen säästäminen esim. ETF:iin on ihan ok. Helppoa ja indeksit menee miten menee, ne on vähän niinkuin siellä isommassa kädessä.
Itse aloitin 1980-luvulla valtion obligaatioilla. Niitä obligaatiolappuja tuli leikeltyä (tietääköhän kukaan mitä se oli) ja vuosituotto pyöri 10-15%:n luokassa. Verotus oli ensialkuun todella kevyttä, muistaakseni oli jopa verottomia. Eli kyllä niistäkin vaan pikkuhiljaa jotain kertyi. Pääasia, että tekee jotain, eikä jää tuleen makaamaan.
Mulla ei ole noin pitkää historiaa ja vähän nuorempana huomas, ettei pystynyt isomman salkun kans ottamaan rennosti. Silloin oli “pakko” keventää ja oli jotain rahan tarvettakin.
Nyt koen, että aika hyvät hermot, eikä pahemmin stressaa vaikka ihan hyvän kokoinen salkku onkin. Kaikki tietysti suhteellista. Osingot on sijoittajan palkka ja arvonnousua realisoidaan sitten kun on oikeasti tarvetta tai vanhempana haluaa hassutella.
On kyllä ajat muuttuneet. Muistan kun pitkään säästötilien peruskorko oli lähes kiveen hakattuna 4.5%. Mutta kai se inflaatiokin piti kiirettä.
Meillä kotona hankittiin niitä valtion verottomia obligaatioita sekä joskus yritysten debentuureja. Niinpä itsekin aloittelin niillä, kun omaa rahaa alkoi kesätöistä yms. sopivasti kertymään. Eli kotoa se tämäkin liikkeelle lähti.
Hienosti olet listannut viimeisimmässä kirjoituksessasi säästämisen konkreettisia ja yksinkertaisia keinoja. Hyviä vinkkejä myös muillekin kuin sijoittajille. Nimittäin kun seuraa kavereita, joilla on rahat aina finito niin myös se kulutus tuppaa olemaan melko roisia. On ihmisiä, joilla on rahat aina loppu riippumatta siitä kuinka paljon tuloja tulee.
Viimeistä, viidettätoista käskyä en olisi osannut odottaa: “Sijoittaja leikkaa hiuksensa itse.” Mahtaa Boris Johnsonilla olla pinkka kunnossa. Myös Rautakorpi ja Laine lienevät Sardionin miehiä.
Paradoksaalisesti jos elää Sardionin ohjeiden mukaan niin sijoittamiselta putoaa oikeastaan pohja kun rahaa ei enää kulu. Sieluni silmin näen Sardionin viettävän perjantai-iltaa lepattavan kynttilän valossa bad haircutissa makuupussiin kääriytyneenä kun huoneiston sähkö- ja lämmityssopimuskin on sanottu viimein irti. Buddhalaiset munkit kutsuvat tätä tilaa Nirvanan viimeiseksi piiriksi. “Erosin kirkosta - this is my church now”, Sardion vinkkaa kirjaston päätteeltä.
Piti tulla kirjoittamaan samaa, parhaillaan osakkeen arvo oli jo yli 31e, mutta siitä tultiin vähän maltillisempiin lukemiin. Ensimmäiset Harviat ovat kasvaneet salkussa jo 376%, joten nyt kelpaa laittaa sauna päälle.
Oli myös mukava katsella Inderesin liveä, kun Petri Kajaani kävi tulosta läpi heti kun se tuli.
Itse lähdin vasta myöhemmin mukaan pitkän tarkastelun jälkeen, nousua nyt 32% josta iso osa toki tämän päivän boostia, eiköhän tuo tuosta vielä vähän laske. Ei kaduta myöhemmin mukaan hyppääminen
Näinhän se on. Viime vuosina on toisinaan ollut mediassakin juttua ns. rikkaista köyhistä eli henkilöistä, joiden tulot ovat erittäin kovat, mutta silti ollaan pahoissa talousvaikeuksissa.
Tässä nykyisessä talousjärjestelmässä kun on kullekin tuloluokalle luotu omat kulutustarpeensa. Toisilla ne ovat kalliita veneitä, mökkejä ja merenrantatontteja, jotka on “pakko” saada, jotta pysyy oman klikkinsä mukana. Tietysti jonkun Elon Muskin tuloilla rahaa on jo niin paljon, ettei sen kuluttaminen enää hevin onnistuisi, vaikka käyttäisi kaiken valveillaoloaikansa shoppailuun.
Eiköhän säästämisen tie ole kuljettu jo osaltani aikalailla loppuun ja on aika keskittyä tulopuolen kasvattamiseen, vaikka hyviä vinkkejä kieltämättä Toisaalta rahan voi jättää ihan täysin sivurooliin elämässä, kun talouden on saanut kerran mitoitettua oikein.
Mää kans Harvian salonkivaunussa mukana. Ekat ostin viime kesänä muistaakseni ja nyt tankkasin kovalla aavistuksella muutamalla tonnilla tiistaina. Oli mukava aamu tänään.
Tuo on kyllä aika kova suoritus!! Tavallisempaa on, että vaimo tai vastaava tekee sen. Mutta että itse! Olin kyllä pudota. Hatunnosto.
Se on myös totta, että noilla ohjeilla rahaa väkisinkin säästyy, jos jonkunlaiset tulot on. Itse en koskaan ole voinut olla, enkä olisi, ilman autoa. Samaten esim. matkailuun on mennyt aikalailla rahaa nuoresta alkaen. Eikä ole ollut mitään reppureissuja hostelleissa.
Mutta kai olen ollut sellainen aika hyvätuloinen pitkään. Kuitenkin myös perussäästäväinen, en aivan älyttömästi ole pröystäillyt.Tämä korona-aika on ollut kyllä varsinainen “säästöporsas”, kun rahaa ei kulu “juuri mihinkään”. Mutta hermot alkaa pikkuhiljaa kulua.
Ei se eilinen ollut ainostaan hyvä päivä, sillä pörssikurssit jatkavat nousuaan. Harvialla (8.00%) ja Reveniolla (9.43%) on kyllä huikea meininki ja on käynnissä kova kilpailu mikä firma ottaa salkun isoimman position.
Näin sitä mennään
Ja ihan perinteisillä osakkeilla, ei WSB riskeillä.
Onko täällä tällä hetkellä aktiivisia päivätreidaajia? Itse hämmennän markkinaa pienellä pääomalla aina kun töistä on pidempi tauko että ehtii keskittyä, ja vipuhommeleita skalppaamalla yleensä onnistun tekemään kaljarahat. Autocorrect muuten ehdotti edelliseen ”kaljamahan”. DAXia seurailen, positiot on auki yleensä minuuteista pariin tuntiin. Tää viikko on aika nollatuloksella, mut viime viikko toi 38%.
Millaisia koronan jälkeiseen aikaan tähtääviä pelejä teillä on? Itsellä kaksi pientä.
HKScan. Pitkäaikainen ongelmapotilas on vääntänyt itsensä plussalle 2020 aikana. Ravintolasegmentti kärsii koronasta, joten sieltä tulossa lisää vetoapua syksymmällä?
Coca Cola. Amerikkalainen todellinen perusosake ikiomistukseen. Kärsii niinikään ravintola- tapahtuma-alan koronahaasteista , joten tähänkin kohdistuu toive palautumisesta ~2022. Jossiain kohtaa voi myös tapahtua sektorirotaatiota niin, että iso raha liikkuu kuumista technoista tällaisiin tylsiin ja varmoihin.
Mulla ei ehkä niinkään Koronaan liittyviä, mutta juuri avasin pelin Aktian ja Tokmannin suhteen.
Salkussa tällä hetkellä suoria osakkeita vähän yli kymmentä eri firmaa, Seligsonin rahastoja ja mausteena Bitcoinia. Viime vuosi omalta osalta sijoitushistorian paras.
Oma salkku saatiin viime vuoden aikana sellaiseen kuosiin että nyt voi hyvillä mielin olla veivailematta isommin. Suorien osakkeiden kokoonpano on aika hyvin koronan kestävää toimintaa, ja uskon että jatkossa sektorirotaatiosta huolimatta tuotto-odotus tulee olemaan ihan houkuttelevalla tasolla.
Neljä suurinta suoraa osaketta muodostaa noin 50% osuuden salkusta ja näiden kaikkien lappujen kyydissä olisi tarkoitus istua pitkän aikaa ellei yhtiöiden liiketoiminnassa tapahdu jotain yllättävää negatiivista.
Oma kokoonpano suurimmasta pienimpään tässä tässä jos jotain kiinnostaa:
Rahastot ja ETF:t:
Nordnet Indeksirahasto Tanska (7,5%)
Nordnet Indeksirahasto Ruotsi (7%)
iShares Global Clean Energy ETF (6%)
iShares Core MSCI World UCITS ETF (3%)
Nordnet Indeksirahasto Norja (3%)