Nalle Wahlroosin ajatuksia tästä ajasta.
Nyt on salkussa todellinen skaalautuvuuden helmi. Qt, olen omistanut Digiasta irtoamisesta alkaen ja nyt harmittaa ettei ole tullut matkan varrella lisättyä. Määrä turhan pieni, mutta kun nousuprosentti yli 2000 niin ei voi valitella. Kaasua vaan, tilinpäätöstiedot lupaavat hyvää jatkossakin, vaikka arvostuksessa jo tulevaisuutta hinnoiteltu. Kait sitä osinkoa kun jossain kohtaa saadaan🥳
Ihan ok hajautus, todennäköisesti menee aika hyvin itsellään. Pääasiassa sellaisia firmoja, mitä ei itsellä ole salkussa. Ainoa, mitä mulla noista löytyy on Fortum. Qt Groupia mietin alkuviikosta, mutta on sen verran jo raketoinut, etten viitsi enää sekaantua.
Nää salkkujen avaukset on ainakin mun mielestä mielenkiintoisia, voisin itekkin jossain vaiheessa availla.
Linux KDE työpöydällä kotikoneeseen, niin pääset nauttimaan teknologiasta kansankapitalismin hengessä.
Pistän tähän omat suorat osakkeet pelkästään, muut myöhemmin mahdollisesti.
Fortum 29%
Kemira 24%
HKSCAN 19%
Outokumpu 18%
Stockmann 10%
Palautetta saa antaa, täysi amatööri tässä hommassa.
Ajatuksena tuossa että puolet salkusta aika varmaa Fortumin ja Kemiran muodossa ja sitten pari vähän epävarmempaa, joista mahdollista ottaa voittoja ulos jossain kohti, mikäli nousevat.
Kai tuossa olisi enemmän kannattanut hajoittaa. Nesteen osto harkinnassa.
@Hende Vaikuttaa asiantuntijalta, mielellään kuulen palautetta.
Fortum, Kemira: Matalan riskin tasapaksua osinkoa
HKScan: Käänneyhtiö?
Outokumpu: Voimakkaasti syklinen, ei enää konkurssikypsä. Monen pelilappu.
Stockmann: Tästä ei ole enää jäljellä kuin kiinteistöjen arvo. Töpeksi netin, hävisi kivijalan. Vaikea nähdä mistä käänne tulisi
Huom: Säännöllisesti indeksiiin laitamalla saa keskimääräisem tuoton. Täten voi ajatella, että jokaisessa suorassa ostoksessa pitäisi olla keskimääräistä suuremman tuoton potentiaalia – koska muuten kannattaisi ottaa indeksiä.
Stockmann - konkurssia odotellessa, ja lähinnä vuokraavat enää liiketilaa
HKScan eikös siellä siivottu pöytä (TJ ja halllituksen PJ ulosI) parisen vuotta sitten?
Itse sijoitan lähinnä gloobaaleihin teknologia-allan osakkeisiin, itse kun olen samalla alalla
Joo, näin minä nämä olen ajatellut.
Tuo Stockmann saattoi olla multa hutilyönti. Onneksi vähän ollaan siinäkin plussalla, joten sinänsä ei hätää. Vinkkejä otetaan vastaan tässäkin.
Mitä muuten porukka mieltä OP:n aamukatsauksesta, onko mitään arvoa? Stockmann, Kemira ja Outokumpu komeilee nousopotentiaalin kärjessä. Taitaa olla ennemminkin turhake.(?)
Stockammin kanssa nousee oksennus suuhun, muut nähdäkseni ok. Tutustuisin esim. Sampo, Nordea, Upm, Neste, Revenio, Cargotec. Ite tykkään ns arvosijoittamisesta ja mausteena muutama villimpi hevonen.
Stockmannin osalta tosiaan jäljellä alkaa olla pelkkää ilmaa. Siis brändi. Toki Lindex on edelleen kannattavaa bisnestä. Verkkokaupassakin Stokka antoi useiden vuosien etumatkan Zalandolle yms.
Ensimmäinen sijoitusasunto hankittuna. Ajattelin kokeilla nyt tällaista strategiaa vaurastumiseen.
Pieni yksiö, 2019 rakennettu ja vuokralainen on valmiina. Vuokratuotto ~5.5%
Teräksen markkinahinta on rajussa kasvussa ja ruostumattoman teräksen tämän vanavedessä myös. Tämä puoltaa Outokummun ja muidenkin teräsosakkeiden nousua tänä vuonna. Aika näyttää onko hintojen nousu 1-2 kvartaalin piikki, vai vähän pidempi aikainen muutos
Pari strategista kysymystä.
Keskusta-alueelta vai lähiöstä? Tampereelta vai ihan muualta? Käytitkö lainarahaa vai sijoititko pelkästään omia säästöjä?
Joo tosiaan tuon ydinnelikon olen käytännössä lukinnut ja niihin katsellaan vielä matkan varrella mahdollisesti myös lisäyksiä. Kk-säästöt rullaa sitten noihin ETF:iin sekä indeksirahastoihin. Aika Suomi/Pohjoismaat-painotteinenhan tuo on mutta toisaalta yhtiöt ja taas Pohjoismaiden indeksitkin ovat keskenään aika erilaisia niin olen todennut hajautuksen olevan ihan passeli ainakin suhteessa omiin tavoitteisiin.
Ei ole mikään sijoitussuositus, mutta jos vielä alkuviikosta Qt:ta mietit niin kannattaa katsoa toimarin tän päiväinen haastattelu:
Qt Q4'20: Huoletonta kyytiä - YouTube. Kertoimet on kovat mutta on siellä monta potentiaalista kasvu- ja kurssiajuria vielä tulossakin.
Viitsitkö tiiviistää lyhyesti, mikä on Qt:n bisnesmalli? Mitä se tuottaa arvoketjuun ja myy?
Qt framework on avointa lähdekoodia ja siksi suosittu open source ohjelmistoissa. Mutta saako Qt rahaa esimerkiksi LG:n televisioista (WebOS) tai mitä se autoteollisuudelle itse asiassa myy (infotainment-laitteet, mm. Tesla)?
Qt/Trolltech oli ehkä Nokian paras yritysostos ja ihan ei sekään onnistunut.
Pitääpä vilkaista. Kyllä se edelleen seurannassa on, mutta eipä näissä viitsi hötkyillä. Pitkällä tähtäimellä kun sijoittaa niin pienet liikut suuntaan tai toiseen ei ole merkityksellisiä.
Tuo maantieteellinen hajautus on tavallaan vähän monimutkaisempi juttu. Mulla on suoria osakkeita pelkästään Suomen pörssistä, mutta valtaosa niistä toimii globaalisti. Tästä syystä en näe merkittävää lisäarvoa ostella osakkeita muilta markkinapaikoilta. Lisäksi Suomi-yhtiöistä löydän helpoiten tietoa ja vieläpä suomen kielellä. Kotikenttäetu!
Tässä on tältä päivältä hesarista ihan hyvä tiivistys.
”Erityisen hyvin kehittäjälisenssien myynti sujui EMEA:n alueella. Myös konsultointipalveluiden kysyntä säilyi tilikaudella jopa yllättävänkin vahvana koronavirusepidemia huomioiden. Sen sijaan jakelulisenssitulojen kasvuvauhti jäi tilikaudella yhtiön odotuksista.”
Maksumuuri, mutta aukeaa ainakin vielä incognitona.
@a1r6 oli nopeampi mutta tässä myös videolla hyvin tiiviisti käyty läpi perusta sekä liikevaihdon muodostuminen:
Eli käytännössä Qt on työkalu minkä avulla kehittäjät tekevät käyttöliittymiä ja juuri mainitsemasi LG:n vaikkapa Smart-TV:iden käyttikset on yksi esimerkki. LG on iso asiakas Qt:lle ja myös autoalalla Qt on laajasti käytössä, mm. Daimler siellä iso asiakas.
Liikevaihto muodostuu projekteissa useammasta vaiheesta eli konsultointi-kehittäjälisenssit-ylläpito-jakelu - eli sieltä tuotteiden suunnittelusta sinne asti kun Qt:lla tehdyt tuotteet saadaan valmiiksi ja kauppoihin. Tosiaan jakeluliiketoiminnassa tuotteiden myyntiin pohjautuen kilahtaa osuus myynnistä myös Qt:n kassaan.
Skaalautumisen kannalta iso potentiaali tulee mm. siitä että erilaisia graafisia käyttöliittymiä on tulossa yhä enenevissä määrin erilaisiin laitteisiin (IoT) kahvinkeittimistä ym. lähtien ties mihin hiustenkuivaajiin. Qt on todella vahvoilla nimenomaan tehtäessä käyttiksiä missä ei voi olla massiivista rautaa pyörittämässä softaa.
Itsellä on jännä ilmiö tässä säästämisessä/sijoittamisessa. Olen missannut monta hyvää paikkaa omalta alalta ja vieläpä yhtiöistä tai teknologioista, joita olen seurannut läheltä. Amazon on yksi esimerkki, vaikka olen heidän palveluitaan käyttänyt ihan alusta asti ja Qt:n tunnen historiallisesti erittäin hyvin. Ymmärtääkseni Qt teknologia on ollut aina hyvää, mutta kesti hiton kauan löytää sille markkina - autot taisi olla läpimurron avain? Nokiallahan oli ajatus tehdä kännyköitä sen päälle, mutta Windows puuhastelu torppasi sen.
On jotenkin helpompi ostaa toimialoja joita ei tunne, huterasti perusteltuna ja tehdä huonoja sijoituksia. Esimerkiksi YIT:ta löytyy isosti ja kalliilla salkusta.