Tässä just toi inflaatiomörkö. Itsellä oli iso siivu vastaavassa rahastossa ja myin kaiken pois. Kannattaa lukea lisää ennen sijoitusta. Podcasteja löytyy myös.
Jos joku tietää täysin varman sijoituksen 2-4% tuotolla niin lapa pystyyn! Aika epävarmoja aikoja tulossa ja hajautuksena matalampikin mutta varma tuotto kelpaisi.
Rahastoissa on nyt jo vähän kiinni. Lähinnä tuolla viestilläni mietin sitä, että voisiko ottaa vaikka jollain summalla ns. hallittua riskiä? Itse olen sellainen ihminen joka antaa rahan notkua tuolla rahastoissa ja tileillä. Nyt työnantaja antaa hyvästä Q1:stä ihan hyvää bonusta ja turha tuota olisi taas laittaa rahastoihin roikkumaan…
Riskiä pitää joskus vähän ottaa, mutta minä otan sen omalla rahallani enkä velkarahalla.
Sitten täytyy mennä ammattilaisen puheille(kallista). Tai perehtyä ihan omin toimin. Tai vaihtoehtoisesti yrittää “tikkaa heittävä apina”-taktiikalla suoria osakkeita. Tämäkin oli jossain todettu toimivaksi yhtälöksi.
Ei hajuakaan mitä private banking maksaa. Luulen että ihan satkun kanssa ei kannata vielä mennä juttelemaan. Palvelun kulut suhteessa sijoitukseen helposti korkeat.
Kuten @ljpp kirjoitti, vahvasti reguloitua, eli sijoitusneuvontaa ei voi kaikki antaa. Indeksirahastot ajallisella hajautuksella kuulostaa viestiesi perusteella sinulle sopivalta ratkaisulta. Esim. Seligsonilta löytyy hyviä ja pienikuluisia vaihtoehtoja. Omia lemppareita Top25 global brands, Suomi ja Top25 pharma. Noilla saa jo vähän maantieteellistä hajautustakin.
Private banking -palveluissa euromääräiset rajat vaihtelee melko paljon. 100000€ taitaa olla halvin ja esim. nordeassa n. 500000€. Varmasti löytyy myös tuolta väliltä. Itse tykkään hoitaa asiani omatoimisesti, niin ei ole tullut koskaan kokeiltua.
Nyt kun koroissa ollaan monin paikoin nollassa, niin ollaan jo vuosia oltu tilanteessa, jossa varsinkin pitkien korkojen tuottopotentiaali on lähes olematon. Korkotaso nimittäin tuskin loputtomiin laskee nollan alapuolelle. Sen sijaan pitkissä koroissa on suuri riski korkojen nousulle, jolloin korkorahastojen arvo laskee.
Tällä hetkellä riskistä maksettava tuotto (korko) on poikkeuksellisen matala.
Seligson teki aiheesta joskus havainnollistavan videosarjan.
Jollei sulla ole mikään kauhea kiire tehdä rahaa, niin kannattaako sitä indeksejä isompia riskejä varta vasten hakea.
Pankkien kanssa on kyllä aika helppo asioida, siksi itsellä on myös pankkien kanssa kokoajan jotain menossa. Hajautusta useisiin pankkeihin, osakkeita, rahastoja, indeksejä, näitä kaikkia löytyy.
Mutta sitten on korkoihin viittaavana vielä esim. Dansken Kompassia, joissa koroissa 25 tai 50% varoista, loput osakepuolella. Se vaan on helppoa kumpaankin suuntaan ja pikkuisen tulee tuottoakin. Toinen pankkini on S-Pankki ja siellä on jo vuosia ollut heidän rahastojaan mallia “Rohkea” ja “Keskiverto”. Pieni lisäys on sinnekin kuukausittain menossa. Kulut kuitenkin aika kohtuulliset (1% ). Kolmantena on TSOP, jossa on mm. se omistajasijoitus (hidas purkaa yms.), joka kuitenkin nakutettuna on tuottanut sen 3.25%. Osuuspankkiinkin on nyt alkanut kertyä sen verran lisävaroja, että ehkä katson onko heillä jotain tuotteita, joiden kulut olis tuossa 1%-luokassa tai jopa bonusten kautta allekin sen.
Meillä on tosiaan perheessä aika vahva hajautus, kun vaimon jutut on vielä koetettu pitää eri kopassa. Itse kyllä tunnustan käytännössä hoitavani hänenkin raha-asiansa. Ne ovat sitten kaikki enemmän siellä Nordean puolella. Hänenkään osalta teema on lähtökohtaisesti “defensiivinen”, mitään suuria voittoja ei enää tavoitella. Pieni kasvu otetaan kyllä kiitoksella vastaan.
Hienoja strategioita ja proseduureja tuntuu löytyvän, toiset vielä parempia kuin toiset. Tärkein juttu on kuitenkin se aloittaminen jollakin tavalla “viksusti”. Jos ei muuta keksi, niin indeksi- tai pienikuluinen rahasto. Mutta täytyy myös muistaa elää, sillä ainakin itsestäni tuntuisi turhauttavalta vetää viimeisiä henkosia taskut ja kaapit täynnä rahaa. Ja pää täynnä suunnnitelmia, jotka jäivät toteuttamatta. Ei se rahakaan mikään itseisarvo ole, vaan mieluummin mukava ja turvattu elämä. Monopoli-peli ei koskaan ole ollut mieleeni, paremminkin Afrikan Tähti.
Paras täysin riskitön tuotto taitaa olla tällä hetkellä Norwegian bankin 0,75%. Mitään 3% riskittömiä tuottoja ei ole. Itse pidän ylimääräisen käteisen tuolla Norwegianissa, helppo siirrellä tilien välillä.
Olen myös laittanut sellaista rahaa, jota en halua pitää pörssissä, EQ:n yhteiskuntakiinteistöt -rahastoon. Aika riskitön 7-8% tuotto, mutta rahoja ei tuolta saa alle 6kk ulos.
Tähän niin vahva sama, ettei enää tykkäys riittänyt. Ei se raha tai omaisuus ylipäätään siellä näytöllä lämmitä. Pitää nauttia elämästä ja touhuta jo nuorena asioita.
Harmittaa kun monilla suomalaisilla on vieläkin se malli, että kitsastellaan silloin kun lapset asuu kotona ja maksetaan hampaat irvessä lainoja yms. Sitten kun lapset on lähtenyt ja lainat maksettu, niin eipä sitä oikeen mihinkään rahaa enää tarvikaan.
Vaikka mulla on isohko perhe ja ihan kiva potti myös lainaa, niin silti reissataan ja ollaan tosi aktiivisia. Lainat lyhenee pikkuhiljaa ja elämä on oikein mukavaa.
Tuli vilkaistua 3kk aikajaksolla salkku, opintovapaalla niin uutta rahaa ei ole tullut laitettua muutamia kymppejä lukuunottamatta. Rahasto ja osakeomistuksia pääasiassa. No nousua kumminkin 20%. Ihan jees, saa vaan jatkua niin ehkä sit 20v päästä pääsee eläkkeelle.
On tosi kova kasvu 3 kk:lle. Tämä “ikuinen” nousu on aika hämäävää, kun pitkällä tähtäimellä osakkeet tuottaa 8-10% vuodessa.
Mulla salkun tuotto vuoden alusta näyttää olevan 25% ja olen enemmän kuin tyytyväinen siihen. Jos yli 10% tuottaa pitkässä juoksussa niin riittää mulle.
Ihan pimeetä totuuden nimessä. Toki tässä yhdellä q-kirjaimella alkavalla yhtiöllä kohtuu osuus. Ei kyllä muutkaan pahemmin ole pettäneet. Mut antaa nyt rallattaa.
Tuollainen 10-20% nousuvuosi taitaa olla se todennäköisin vaihtoehto yksittäiselle vuodelle. Nyt on koko vuoden tuotot saatu sitten alkuvuoteen. Miinusvuodet tasaavat sitten tuottoa.
Kyllähän historiallisesti indeksit on melko tarkkaan keskimääräistä käyrää lopulta seuranneet. Toki nyt pitää ottaa huomioon Teslat ja kumppanit, joiden kurssit hieman vääristää indeksejä. Perinteiset yhtiöt ei ole keulineet niin paljoa.
Aivan varmasti tulee tulee jokin korjaus jossain vaiheessa. Joko nopea tai sitten kurssit yksinkertaisesti polkee paikallaan jokusen vuoden ja palataan hissukseen normaalille käyrälle.
Teslan markkina-arvo on yhtä suuri kuin kymmenen seuraavan autovalmistajan yhteensä (VAG, Toyota, yms). Teslan markkinaosuus silti vain muutamia prosentteja koko kakusta. Ihan esimerkkinä tästä kouhotuksesta.
OMX viimeiset 20v vain kolme kertaa tuotto osui 0-10%. Neljä kertaa 11-20% ja neljä kertaa 21-30%. Ei ainakaan kovin tasaisista yksittäisistä vuosista voi puhua.
Tämä ei ole sitten suositus. Itse laitoin Elisan ostoslistalle hieman samoilla perusteilla mitkä sinulla. Hyvä osinko, vakaata kasvua ja defensiivinen osake. Esim korona ei vaikuttanut juurikaan kurssiin. Elisalla voi olla myös +10-20% potentiaali kurssiin pienen pudotuksen jälkeen. 5G myös hyvässä nosteessa Sampo voisi olla toinen mitä lisätä salkkuun lähes samoilla perusteilla. Vakuuttaminen on kannattavaa, lähes riskitöntä ja stabiilia liiketoimintaa. Tosin Sammon suurimmat kurssinousut lienee jo nähty.
Jotenkin kurssit niin tapissa ettei enää kamalasti hyviä vaihtoehtoja ole. Alkuvuoden poiminnat olivat VAG ja SSAB. Muutoin mennyt tasaisesti indekseihin. Luin sähköautoista ja analyytiot ennustivat VAG (VW, Skoda…) markkinaosuuden olevan selkeästi suurin muutaman vuoden tähtäimellä. SSAB taas tuli salkkuun teräksen hintojen noustessa. Tuonti Kiinasta vähentynyt selkeästi koronan takia (logistiikka) ja se sataa paikallisten pussiin. Molemmat 2-3kk ja +30%. VAG saatan pitää pitkäänkin. SSAB lähtee syklisenä salkusta viimeistään syksyllä.