Säästäminen ja sijoittaminen

Ai niin ja sitten on vielä velkavipu, jota Nordnetin eri podcasteissa on pakko mainostaa, kun sekin on talon tuote.

Rahapodi on silti kaikkinensa hyvällä asialla puhumassa indeksisijoittamisen ja kansan kapitalismin puolesta.

Itsellä on myös tarkoitus laittaa pelisalkkua hiljalleen uuteen uskoon. Nordeaa tai muita OMXH25 -yhtiöitä ostamalla ei indeksiä voita kyllä mitenkään - kulut viimeistään pitävät siitä huolen :grin:

Eilisessä A-studiossa muuten puhuttiin sijoituskulmalla öljy-yhtiöistä. Muutama poiminta:

• Englannin pankin pääjohtaja on lausunut, että sellaiset yritykset, jotka ovat osa ilmastonmuutoksen ongelmaa, tulevat väistämättä menemään konkurssiin.
  • Öljy-yhtiöt (kuten Exxon) rakentaneet valtavan infrastruktuurin ja laitteiston, jolla on vielä käyttöikää jäljellä. Yrittävät nyt saada viimeisen irti siitä.
  • Tesla painellut arvostuksessa jo Exxonin ohi ja tuulivoimayhtiö (en muista nimeä) on ohittanut Shellin
  • Esimerkiksi BP:n (linkki Wikipediaan) markkina-arvo on 1/3 liikevaihdosta, kun taas Nesteellä markkina-arvo 2x liikevaihto > Markkinat arvottavat kestämättömästi toimivia öljy-yhtiöitä alas
  • Kestävästi toimivat yritykset tulevat saamaan EU:lta rahoitusta ja saavat muutenkin rahoitusta halvemmalla ja enemmän kuin ei kestävästi toimivat

Katsotaan, miten öljy-yhtiöt kykenevät sopeutumaan muuttuvaan markkinatilanteeseen. Jos eivät ryhdy toimiin, niin saattaa käydä kuten Nokian kävi.

Euroopassa on yksi hyvä sopeutuja, norjalainen Equinor entinen Statoil. Panostaneet kovasti tuulivoimapuistoihin.

3 tykkäystä

Nyt kun kuplasta puhutaan jo iltapäivälehdissäkin, niin pitäisikö alkaa oikeasti varautua? Mikään varsinainen uutinenhan tuo ei ole jos on yhtään seuraillut maailman menoa viime vuosina.

Asuntolainaa ei ehkä ole järkevää alkaa urakalla maksaa pois, mutta kortti- ja kulutusluotoista kannattanee hankkiutua eroon. Itse aion myös jatkaa ”osta kerran kuukaudessa indeksiä” -tyyliä, mutta olen jo pari vuotta myös pikkuhiljaa antanut käteisen määrän kasvaa. Viime kevät oli myös hyvä ”happotesti”, joka opetti että ei kannata myydä jos säästöille ei ole vaihtoehtoista sijoituskohdetta, koska ennemmin tai myöhemmin indeksi palaa lähtötasolleen.

2 tykkäystä

Osakemarkkinoiden romahtamisesta on puhuttu joka vuosi vuodesta 2014 saakka. Vähintään.

Osakkeet olivat jo tuolloin “rajusti yliarvostettuja”. 2008 kaltaista finanssikriisiä odoteltiin.

Eipä siinä, tietynlainen varovaisuus on nykymarkkinassa hyväksi, kun pörsseissä ympäri maailman huidellaan kuin mitään koronaa ei olisi koskaan ollutkaan. Olen itsekin varautunut maksamalla kaiken muun lainan paitsi asuntolainan pois. Lisäksi pientä käteispuskuria on tässä tullut kerryteltyä, mutta jatkanut silti tasaista kuukausisäästöä indeksirahastoihin.

Markkinoiden ajoittamisen yrittäminen ei kuitenkaan ainakaan historiallisesti ole ollut kannattavaa. Ajoittajat ovat hävinneet tuotoissa selvästi niille, jotka eivät ole pyrkineet ajoittamaan markkinaa.

Nordnetin Norja-indeksirahastosta vielä sen verran, että indeksirahastoon sisään rakennetun mekaniikan ansiosta hiipuvat öljy-yhtiöt toki putoavat aikanaan pois indeksistä ja siten myös rahastosta.

Käyttääkö kukaan korkorahastoja tai muita vastaavia matalan riskin sijoitusmuotoja ja jos käytät niin miksi ja mihin tarkoitukseen?

1 tykkäys

Käytän pankin tarjoamaa korkorahastoa lähinnä pitkäaikaiseen säästämiseen. Vielä kun on samassa pankissa kuin muutenkin pankkiasiat pääsääntöisesti, niin on helppohoitoinen. Jotain tuottoa tulee kuitenkin verrattuna tileihin ja riski matala.

1 tykkäys

Koska pitkä aika toimii jo itsessään riskiä tasoittavasti, miksi et tähän tarkoitukseen käyttäisi osakerahastoa?

3 tykkäystä

Juurikin sen korkeamman riskin takia en laita osakerahastoon, vaikka toki pitkällä aikajänteellä tuottaa kyllä todennäköisesti rahaa.

Osakkeita omistan suoraan Nordnetin kautta ja sillä tilillä on ns. ”Pelirahat”.

E: Ja pitkäaikaisella säästämisellä en tarkoita niinkään tavoitteellista säästämistä tässä kohtaa, vaan rahat pitää johonkin jemmata ”pahan päivän varalle”. Säästötili on tähän nykyään huono vaihtoehto. Tuosta rahastosta otan tarvittaessa hankintoihin tai matkoihin rahaa ulos.

1 tykkäys

LähiTapiolan Korkoetuun on tarkoitus saada talletettua maksimi (5000€) vielä tämän vuoden aikana. 1%:n vuosittainen korko ei ole maata mullistava, mutta suojaa hieman inflaatiota vastaan kuitenkin.

Kyseessä on tarkalleen ottaen sijoitusvakuutus, eli se ei ole täysin riskitön tuote (kuten eivät ole korkorahastotkaan). Riskin realisoituminen tosin käytännössä edellyttäisi henkivakutuusyhtiön menemistä nurin eli erittäin epätodennäköistä se on.

Kyseessä on ensisijainen vararahasto, jonka ohella pyrin pitämään pankkitilillä 1-2 kuukauden menoja vastaavan määrän (pesukoneen hajoaminen jne.).

Toissijainen vararahasto on rahastoiva vakavan sairauden ja työkyvyttömyyden vakuutus, jossa lepäävälle rahasummalle maksetaan niin ikään sekä asiakashyvitystä että korkoa. Näiden ansiosta vakuutukset ovat käytännössä minulle ilmaisia, jonka lisäksi rahastolle maksetaan pientä tuottoa.

Jos korttitalo lähtisi tuosta kaatumaan, niin sellainen 6-8kk pitäisi pärjätä kajoamatta vielä varsinaisiin sijoituksiin, jotka siis ovat 100%:sti osakkeissa. Suurempi puskuri ei oikeastaan ole edes kovin perusteltua.

Piensijoittajan uhkaskenaario (talouslama):

• Työpaikka lähtee alta
  • Osakemarkkina lähtee syöksyyn
  • Ei vararahastoa muualla, tukipäätöksessä kestää
  • (Mahdollinen velkavipu johtaa ilmiön nopeaan kertautumiseen)
    = Sijoitusten pakkorealisointi laskeviin kursseihin

Korkorahastot ei ole mitenkään riskittömiä. Yleensä rahastoesitteessä tai vastaavassa mainitaan sana ja luku “Duraatio”. Kertoimen ollessa alle yksi rahaston arvo nousee korkojen noustessa. Vastaavasti duraation ollessa yli yhden rahaston arvo putoaa duraatio kertoimella. Eli pitkissä koroissa jos duraatio on vaikka 5 ja korot nousee 0.5%, rahaston arvo putoaa 5x 0.5% = 2.5%. Tämä siksi, että korkojen noustessa uusista lainoista saa parempaa tuottoa ja vanhojen lainojen arvo markkinoilla putoaa.

Lyhyet korot taas on olleet negatiivisia jo pitkään. Niistä ei käytännössä ole tuottoa saanut.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on ollut yrityslainat, jotka käytännössä vastaavat pitkän koron rahastoja. Niistä on saanut kohtalaista 5-7% tuottoa.

Tällä hetkellä inflaation riski on selkeästi kasvanut. Etenkin USAssa. Eurooppa seurannee perässä. Inflaatiossa tyypillisesti korot nousee, koska keskuspankit hillitsee hintojen nousua koroilla. Eli käytännössä inflaation noustessa, pitkien korkojen riski on selkeässä nousussa, koska korot oletettavasti seuraa inflaation perässä. Ainakin perinteisten talousteorioiden mukaan. Mikään teoria ei tosin ole pätenyt enää hetkeen.

Jos hakee edes jotain tuottoa Bank Norwegien tarjoaa edelleen 0.75% koron talletuksille. Täysin riskitön vaihtoehto.

Tarkoitus ei ollut pelotella. Omat oppirahani olen vaan maksanut korkojen kanssa leikkimällä. Kannustan lukemaan lisää koroista. Yllättävän monimutkaisia instrumentteja, vaikka kuulostavatkin helpoilta.

3 tykkäystä

Näillä korkotasoilla, enkä kyllä muutenkaan ole korkoinstrumenteilla pelaillut. Varsinkin nyt tuotto käytännössä nolla.

Sen sijaan sovin alkuvuodesta alustavasti yhdestä asuntokaupasta ja tänään sovin alustavasti kahdesta lisää. Kaikki uudiskohteita ja menee siis suoraan vuokralle kunhan valmistuvat.

Osakepuolella olen ollut aktiivinen koronadipistä lähtien ja osakesalkku onkin tuottanut mukavasti n. 110% viimeisen 12kk aikana.

En ole aiemmin juuri euromääristä puhunut, mutta jospa se aika olisi nyt kypsä. Osake/indeksi salkku puhkaisee todennäköisesti tällä viikolla 150 000€ rajan. Sijoitusasuntoja on näiden viimeisten lisäyksien myötä 7.

Asuntojen suhteen en varmaan ihan näin nopeita ja isoja liikkeitä jatkossa tee, osakkeiden kanssa koitan saada tuottoja melko nopeillakin peleillä.

7 tykkäystä

En ole itse sellainen ihminen, että jaksaisin perehtyä sijoittamiseen. Mikäli kuitenkin haluaisin antaa jonkun ihmisen/tahon käsiin jonkinlaisen summan, niin ehdotuksia? Ja jos on intoa tähän hommaan, niin saa lähestyä myös yksityisviestillä.
Sopimukset toki tehdään ja ne luen tarkasti.

Saako kysäistä kuinka paljon töitä vuokraaminen teettää ja onko ollut ongelmia vuokralaisten kanssa? Vaikka kuinka haastattelisi vuokralaiset aina voi sattua ja tapahtua. Itse saisin varmaan mahahaavan stressistä, jos vuokralainen pistäisi kämpän atomeiksi tai pitäisi labradorinnoutaja kenneliä asunnossa. Ei sovellu minulle.

Harkinnassa on kyllä vuokra ja/tai hoivarahastot hajautuksen kannalta. En vaan tiedä mitä tekisi, koska inflaatio arveluttaa. Ei hajuakaan miten vaikuttaisi rahaston arvoon. Periaatteessa asuntojen arvon pitäisi seurata inflaatiota. Vastapainona asuntorahastot on yleensä vivutettu ja korot söisi tuottoja. Ehkä nyt ainakin maltillisesti vivutettu rahasto pitäisi valita.

Esim vuosi sitten nukuin yöni hyvin vaikka pörssissä kolisi. Jotenkin se kuuluu siihen hommaan ja siitä en ressaan :slight_smile:

Ei ole juurikaan työllistänyt. Yksi tyhjä kuukausi on osunut omalle asuntosijoittajan uralle. Ongelmia ei juuri ole ollut. Yksi vuokralainen halusi lähteä ennen määräaikaisuuden päättymistä, mutta sekin meni ihan hienosti. Sovittiin, että etsin uuden vuokralaisen ja neiti jatkaa sitten matkaansa. Näin tehtiin.

Mulle todella tärkeä ostokriteeri on sijainti. Kun sijainti ja asunto itsessään on vimpan päälle, niin tulee paljon hakemuksia ja pääsee valitsemaan vuokralaiset tarkasti.

Tietenkin jos luonteen laatu on sellainen, että vatsahaavaa pukkaa jo ajatuksesta, niin eipä välttämättä oikein voi suositella.

Kannattaa ehkä tsekata tämä rahapodi jakso myös.

Ei ole vaikeaa:

1. Indeksirahastot (passiivisia, matalat kulut).
  2. Hajauta ajallisesti => kk säästäminen
  3. Hajauta maantieteellisesti => valitse 2-4 eri rahastoa.
  4. Vertaa vielä kerran kuluja eri rahastojen ja/tai pankkien välillä. Pitkässä juoksussa merkitystä.

Tämä on sellainen helppo ratkaisu millä aloittaa. Ei voi oikein mennä mitenkään pahasti pieleen.

3 tykkäystä

Vahvasti reguloitu ala, joten varainhoitoa tai neuvontaa voi tehdä vain ammattilainen.

Rullaile ylös kun kysyin case-kummilikasta. Sain erinomaisia vastauksia.

(Säännöllisesti, kustannustehokkaasti, muutamaan indeksirahastoon. Ei ole rakettitiedettä ja puolen tunnin homma)

Toki jos käsissä on joku isompi kertapumpsi, niin sitten asia vähän muuttuu. Sukulainen laittoi juuri kuusinumeroisen Mandatumin hoidettavaksi.

1 tykkäys

Mulla on kyllä rahastoissa kiinni jonkinlainen summa, mutta ehkä ajatuksenani oli se, että onko mahdollista ja/tai järkevää antaa jonkin tahon hoidettavaksi tuosta pikkusiivu?

E. @ljpp kiitos. Ei ole kuusinumeroisia minulla, mutta jotain kuitenkin.
Tämä sijoittaminen ei minua oikeasti kauheasti kiinnosta, mutta tuntuu vähän hölmöltä pitää ns. makaamassa rahaa tileillä. Velkasijoittaksi en ole lähdössä, vaan sijoittaisin omaa rahaani.

1 tykkäys

Private Banking vaatinee 100ke. Ei ihan pikkusiivu. Ainakaan minulle :slight_smile:

@Sardion @c_paaty @Sasha-16

Erinomaisia vastauksia. Korkorahastoilla tosiaan tastaan riskiä, jolloin alenee myös tuotto-odotus.

Ihan samat asiat on mietinnässä, eli sijoitusmuoto joka ei menisi miinukselle sitten kun pörssi seuraavan kerran romahtaa. Minulla on käsittämättömällä tavalla aina rahat loppu tai riskinsieto alhaalla kun pörssi olisi halpaa.

Kiinnostaisi rakenella edes pieni pelikassa seuraavaan romahdukseen. Tällä hetkellä Aktian yrityslainojen rahasto kiinnostaa eniten.

@Oijennus Satku tosiaan taitaa olla Private palveluiden alaraja.