Itse asiassa olen ostanut kaksi edellistä iPhonea myöskin ”käytettynä”. Ne ovat nimittäin olleet kauppojen esittelykappaleita. Hinta -30% tai -40% uuteen verrattuna (vuoden vanhalla mallilla), akun kunto 100% ja näyttö täydellisessä kunnossa, kun ei ole pyörinyt missään taskun pohjalla avainten kanssa. Mutta desinfioinnin se vaatii näytön puhdistukseen tarkoitetulla aineella.
Lisäksi saa 0,5% bonusta jokaisesta S-ryhmän ostoksesta, kun maksaa S-pankkikortilla muiden bonusten lisäksi.
Olen kanssa ostanut valtaosan Apple-tuotteista käytettyinä tai Gigantin B-valikoimasta. Lisäksi lunastan työpuhelimen usein itselleni. Viimeksi 24 kk käytetty iPhone 14 irtosi n 90 eurolla. Akkua jäljellä 85%. Rannekelloksi ostin 2v sitten 11kk käytetyn applelaisen 70 eurolla.
Mieltymys arkkitehtuuriin ja kohtuulliseen hinnoitteluun.
Ajan sellaset 20000km/vuosi, mutta ei mun GLC ajaminen noin paljon maksa!
Nykypäivänä todellinen sniiduilija korvaa nistipadan jauhelihan soijarouheella. Yksi 500 g pussi maksaa noin 3 € ja vastaa noin kolmea 400 g jauhelihapakettia. Tässä valinnassa budjettia kannattaa tosin vähän venyttää mausteisiin.
Muistan aikanaan yhden rouvan, joka puhdisti kahvin suodatinpussit, kuivatti ja uudelleen käytti useita kertoja.
Tyhmä saa olla, mutta ei tykkimies ja penneissä on miljoonien alku.
Turha hankkia uutena. Ostin kolme vuotta sitten käytetyn AEG:n liikkeestä, jolloin siihen saa jonkinlaisen takuun, hyvin pelittää.
Maksoi 150€.
Mä laskin tekeväni tuollaisesta soijarouhesäkistä 12 ruokaa itselleni, siinä säästää aika paljon jauhelihaan verrattuna. Jota en olekaan ostanut enää pariin vuoteen.
Kun olette ottaaneet nämä @Sardion loistavat vinkit käyttöönne ja saaneet kuukausibudjettiinne satojen eurojen säästöt herää kysymys, mihin raha kannattaa laittaa?
Aloittakaa kuukausisäästäminen passiivisiin indeksirahastoihin.
Miksi?
- Matalat kulut
- kulut syövät tuottoa vuosikymmeniä, indeksirahastoissa ne ovat minimaaliset
Todistetusti voittavat aktiiviset rahastot
→ suurin osa aktiivirahastoista häviää indeksille pitkällä aikavälillä
Automaattinen hajautus
→ yhdellä rahastolla omistat satoja tai tuhansia yrityksiä ympäri maailmaa
Ei tarvitse ennustaa markkinaa
→ et arvaa voittajia – omistat kaikki
Täydellinen korkoa korolle -efekti
→ pitkässä juoksussa yksinkertainen voittaa monimutkaisen
Helppo ja huoleton
→ ei jatkuvaa säätämistä, analysointia tai stressiä
Hyötyy talouskasvusta automaattisesti
→ kun maailma kasvaa, sijoituksesi kasvaa- Tarpeen tullen helposti realisoitavissa
→ tässä suhteessa parempi, kuin esim asuntosijoittaminen
Varsin maltillinen 8% vuosituotto tarkoittaa 40v työuran aikana seuraavanlaista vaurastumista:
100€/kk → 324 180€
200€/kk → 648 361€
330€ (13% nettomediaanipalkasta) → 1 069 795€
500€/kk → 1 620 902€
1000€/kk → 3 241 804€
Liian harva ymmärtää, että voisi hyvinkin jäädä eläkkeelle miljonäärinä eikä siihen vaadita keskituloiseltakaan mahdottomuuksia.
Mutta miettikää kuinka tylsä elämä tällä tyylillä olis. Ensin penninvenytystä kaikesta mahdollisesta. Seurataan kuinka saldo sijoitustilillä kasvaa, mutta nautinto niistä rahoista olis lähinnä saldon seuraaminen (kunnes joku maailmankriisi romahduttais voitot yhdessä yössä). No sitte jos kaikki menee hyvin, 70 vuotiaana saldo olis miljoona. Harmi vaan, että terveys ei enää antais mahdollisuutta nauttia rahoista niin kuin haaveissa oli. Tai jopa elämä päättyisi ennen eläkeikää tai heti kohta sen alkamisen jälkeen. Ja sitte jälkeläiset pahimmillaan riitelis rahoista ja saisivat jopa välit poikki keskenään.
Ei. Säästäminen on järkevää. Turhan karsiminen on järkevää. Mutta kyllä elämästä ja mahdollisista rahoista kannattaa nauttia tässä ja nyt. Tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Omat lapset ja lapsen lapset rakentaa omaa elämäänsä eikä kenenkään pitäisi laittaa mitään perintöjen varaan. Tuntuu, että koko tän pallon tulevaisuus on aika epävarma, joten ei muuta ku jäätelökioskille tänään, kun aurinko hellii. Säästä bensarahat ja mene pyörällä.
Tää on just se millä mä vedän oman elämäni läpi, sanonut myös omille vanhemmilleni et silloin joskus et vetäkää loppu elämä niinkun haluatte, nauttikaa eläkepäivistänne, kyllä me mukulat pärjätään ja jos ei pärjätä nii peili löytyy hissistä.
Sen verran pitää korjata, että rahat eivät katoa yhdessä yössä indeksirahastoista. Yksittäisten osakkeiden kanssa voi näin käydä mutta ei rahastojen.
En moiti päätöstäsi kuluttaa säästämisen sijaan, päin vastoin, kaltaisesi ihmiset pitävät kuluttamalla yritykset voitollisina ja minut kuppaamassa osan niistä voitoista itselleni. Win Win tilanne.
Sitä vaan, että älkää hyvät ihmiset pitääkö niitä säästöjänne käyttötilillä vaan laittakaa ne mieluummin töihin puolestanne.
Samaa mieltä molemmista kirjoituksistasi, mutta säästämiselle ja sijoittamiselle on oma ketju.